اصلاح بند (۲) تصویب‌نامه راجع به مقررات مربوط به اخذ تضمین انجام تعهدات

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۴/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۵/۱۰

[به موجب ماده ۱۴ آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولتی، مصوب ۱۳۸۱ لغو شده است.]

 ۱۴۵۴۸ت۲۱۴۲۲هـ – ۱۳۷۸/۴/۲۸


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸/۴/۹ بنا به پیشنهاد شماره ۴۲.۷۱۵ – ۱۰۲.۱۴۰۸ مورخ ۱۳۷۸.۳.۱۸ سازمان برنامه و بودجه، به استناد ماده (۲۳) قانون برنامه و بودجه – مصوب ۱۳۵۱ – و بند “ع” تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۷۸ کشور، تصویب نمود:

‌بند (۲) تصویب‌نامه راجع به مقررات مربوط به اخذ تضمین انجام تعهدات – موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۳۷۶۷ت۳۲۵هـ مورخ ۱۳۷۱.۷.۱۲ -‌ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۲ – تضمین انجام تعهدات

۲ – ۱ – میزان تضمین انجام تعهدات برای انعقاد پیمان‌های سی میلیارد ریال و کمتر، معادل پنج درصد (۵%) مبلغ مندرج در پیمان است که به یکی از‌صورت‌های زیر از سوی پیمانکار نزد کار فرما تودیع می‌گردد.

‌الف – سپرده نقدی که باید به حساب بانکی کارفرما واریز شود.

ب – ضمانت‌نامه بانکی

پ – ضمانت‌نامه‌های صادر شده از طرف مؤسسات اعتباری غیر بانکی که دارای مجوز لازم از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند.

ت – واریز نامه‌های ارزی صادراتی به قیمت روز.

ث – مطالبات قانونی قطعی شده قراردادها به میزان مورد تأیید دستگاه اجرایی و ذی حساب مربوط.

ج – وثیقه ملکی معادل نود درصد (۹۰%) ارزش کارشناسی رسمی آن.

چ – اوراق قرضه دولتی.

ح – اسناد خزانه.

خ – اوراق مشارکت (‌بی نام) منتشر شده از سوی دولت (‌وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی)، شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیر‌دولتی.

‌ذ – سهام شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به مأخذ هفتاد درصد(۷۰%) ارزش روز آن.

۲ – ۲ – میزان تضمین انجام تعهدات در انعقاد پیمان‌های سی الی هفتاد میلیارد ریال، برای سی میلیارد ریال اول مانند بند (۲ – ۱) و نسبت به مبلغ مازاد‌بر آن، دو و نیم درصد (۲.۵%) یکی از انواع تضمین‌های موضوع بند (۲ – ۱) و سه و نیم درصد (۳.۵%) به صورت سفته با ظهرنویسی صاحبان‌ امضای مجاز پیمانکار.

۲ – ۳ – میزان تضمین انجام تعهدات در انعقاد پیمان‌های هفتاد میلیارد ریال و بالاتر، برای هفتاد میلیارد ریال اول مانند بند (۲ – ۲) و نسبت به مبلغ مازاد‌ بر آن، یک و نیم درصد (۱.۵%) یکی از انواع تضمین‌های موضوع بند (۲ – ۱) و سه و نیم درصد (۳.۵%) به صورت سفته با ظهر نویسی صاحبان‌امضای مجاز پیمانکار.

۲ – ۴ – دستورالعمل مربوط به مقررات نحوه تودیع، نگهداری و استرداد اوراق موضوع بند (۲ – ۱) این تصویب‌نامه حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ‌ این مصوبه توسط کمیته‌ای با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه و متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران و سازمان بورس اوراق بهادار تهران، تهیه و برای اجرا اعلام می‌گردد.
‌سایر مراتب مربوط به تضمین انجام تعهدات از جمله مدت اعتبار، چگونگی تمدید یا استرداد و مانند آن تابع مفاد پیمان و شرایط عمومی پیمان و‌مقررات مربوط می‌باشد.

۲ – ۶ – دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در مورد خدمات مهندسی مشاور و کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی و مدیریت، اعم از قراردادهای منعقد شده یا‌قراردادهایی که در آینده منعقد می‌شوند، به جای ضمانت‌نامه بانکی سفته با امضای مجاز شرکت مربوط را به عنوان تضمین باز پرداخت مبالغ کسر شده‌ در مورد حسن انجام تعهدات و نیز تأدیه مبالغ پیش پرداخت بپذیرند.


حسن حبیبی ـ معاون اول رییس جمهوری