آیین‌نامه اجرایی قانون الزام به پذیرش افراد واجد شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌ عالی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۸/۰۲/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۸/۰۳/۰۱

۵۸۸۳ت۲۰۴۱۴هـ – ۱۳۷۸.۰۲.۱۵

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۸/۲/۱ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، و درمان و آموزش پزشکی و به‌ استناد تبصره (۲) ماده واحده قانون الزام به پذیرش افراد واجد شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور-‌مصوب ۱۳۷۷ – آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – کلیه افراد واجد شرایط استفاده از سهمیه (۴۰) درصد ایثارگران (‌موضوع قانون مصوب ۱۳۶۷.۱۱.۳۰ و اصلاحات بعدی آن) که تاکنون از این‌ سهمیه استفاده نکرده‌اند طی سالهای ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور پذیرش می‌شوند.


‌ماده ۲ – افراد واجد شرایط ماده (۱) که مایل به استفاده از تسهیلات قانون الزام به پذیرش افراد واجد شرایط استفاده از سهمیه هستند باید در یکی از‌ آزمونهای سراسری سالهای ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ شرکت کنند.


‌ماده ۳ – کلیه داوطلبانی که در آزمون سراسری ۱۳۷۸ شرکت می‌کنند در صورتی که حد نصاب علمی لازم را داشته باشند بر اساس رشته‌های انتخابی‌ گزینش می‌شوند سازمان سنجش به داوطلبانی که فاقد حد نصاب لازم در رشته‌های انتخابی خود هستند، تمامی رشته هایی که انتخاب نکرده اما حد‌نصاب لازم را دارند، تعیین و اعلام می‌کند و داوطلب می‌تواند یکی از رشته‌های اعلام شده را انتخاب کند و یا مجدداً در آزمون سال ۱۳۷۹ شرکت‌نماید.


‌ماده ۴ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱/۱۷]
کلیه داوطلبان واجد شرایط که در آزمون سراسری ۱۳۷۸ شرکت ننموده‌اند و یا در رشته‌های دارای حد نصاب مایل به ادامه تحصیل نیستند در‌ صورت تمایل به استفاده از تسهیلات قانون، ملزم به شرکت در آزمون سال ۱۳۷۹ می‌باشند. این داوطلبان مجاز به انتخاب کلیه رشته محلهای موجود‌ در گروه آزمایشی خود می‌باشند. در این صورت به اولین رشته انتخابی که حد نصاب آن را دارند، معرفی می‌گردند و در صورتی که در هیچ رشته محل‌ دارای حد نصاب نباشند، به رشته‌ای که نزدیکترین نمره آن را داشته باشند، معرفی خواهند شد.

‌تبصره – چنانچه تعداد داوطلبان واجد حد نصاب یک رشته محل بیش از ظرفیت اختصاص یافته در طی آزمونهای سه سال اخیر این سهمیه باشد،‌ داوطلبان مازاد به صورت ظرفیت اضافی و در صورت لزوم در دو سال متوالی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مورد نظر معرفی خواهند شد.


‌ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱/۱۷]
از زمان لازم الاجرا شدن قانون پنج درصد ظرفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور به فرزندان و همسران شهدا و جانبازان بالای پنجاه درصد و‌ همسران آزادگان با سنوات (۴) سال اسارت به بالا، که حد نصاب علمی لازم را کسب می‌کنند اختصاص می‌یابد.
‌در صورت عدم تکمیل ظرفیت، باقی مانده آن به فرزندان و همسران جانبازان بالای (۲۵) درصد و دارای حد نصاب علمی لازم (‌به ترتیب اولویت‌ درصد جانبازی) تخصیص می‌یابد.

‌تبصره ۱ -[حذفی ۱۳۷۹/۱/۱۷]

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱/۱۷]
این ظرفیت با موافقت وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند اضافه بر ظرفیت اعلان شده در دفترچه‌ آزمون سراسری باشد.


‌ماده ۶ – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱/۱۷]
حد نصاب علمی لازم همان حد نصاب تعیین شده در ماده (۹) اصلاحی آیین‌نامه اجرایی مصوب ۱۳۶۸/۶/۱۵ هیات وزیران [‌اصلاح حد نصاب مذکور در ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی قانون تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب -‌ بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی] ‌می‌باشد.

‌تبصره – [الحاقی ۱۳۷۹/۱/۱۷]
داوطلبان موضوع این آیین‌نامه بر مبنای حد نصاب آخرین داوطلب پذیرفته شده آزاد در ظرفیت کل هر رشته پذیرفته ‌می‌شوند.


ماده ۷ – دانشگاههای پذیرنده داوطلبان این سهمیه، براساس اعلام سازمان سنجش، ملزم به برگزاری کلاسهای آمادگی و جبرانی دروس مشخص شده،‌ قبل از شروع کلاسهای رسمی دوره تحصیلی، می‌باشند.


‌ماده ۸ – کلیه هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون، حسب مورد در بودجه سالانه وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ علاوه بر بودجه مصوب سالانه، منظور می‌شود.


‌ماده ۹ – این آیین‌نامه به آیین‌نامه اجرایی قانون تسهیلات ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی الحاق‌ می‌شود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور