‌قانون الزام به پذیرش افراد واجد شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۷/۰۱/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۷/۰۲/۱۹

‌ماده واحده – وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف‌اند براساس تحقیقات و بررسیهای سازمان‌ سنجش آموزش کشور و نتایج علمی کنکور سراسری در دو سال تحصیلی آینده کلیه افراد واجد شرایط استفاده از سهمیه چهل درصد (۴۰%) موضوع‌ قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران بسیجی به دانشگاهها و اصلاحات بعدی آن را در مؤسسات آموزش عالی کشور مورد پذیرش‌ قرار دهند.

تبصره ۱ – پنج در صد (۵%) ظرفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به فرزندان و همسران شهدا و جانبازان بالای پنجاه درصد (۵۰%) و‌ همسران آزادگان با سنوات ۴ سال به بالا اختصاص می‌یابد. این ظرفیت با موافقت وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ می‌تواند اضافه بر ظرفیت اعلام شده در دفترچه کنکور سراسری باشد. در صورت عدم تکمیل ظرفیت باقیمانده آن به فرزندان و همسران جانبازان بالای‌ بیست و پنج درصد (۲۵%) (‌به‌ ترتیب اولویت درصد جانبازی) تخصیص داده می‌شود.

‌تبصره ۲ – آیین‌نامه اجرایی لازم حداکثر ظرف مدت دو ماه توسط وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به‌صورت الحاق به آیین‌نامه اجرایی قانون فوق‌الذکر به‌ تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[آیین‌نامه اجرایی قانون الزام به پذیرش افراد واجد شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران در دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌ عالی کشور]


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۱۳۷۷/۱/۱۸ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۷۷/۲/۹ به تایید شورای نگهبان رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری