[به موجب آییننامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی روستا و بخش، مصوب ۱۳۸۱/۴/۱۶ لغو شده است.]
۶۴۲۰۰ت ۱۷۱۷۹هـ ۱۳۷۷.۱۰.۱۴
تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در مورد اصلاح آییننامه اجرایی قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا که در جلسه مورخ ۱۳۷۷.۹.۲۹ به استناد تصویبنامه شماره ۵۹۴۶۸ت۲۰۵۲۹هـ مورخ ۱۳۷۷.۹.۱۷ هیأت دولت ـ اتخاذ شده است، به شرح زیر ابلاغ میشود:
فصل اول: کلیات
ماده ۱ـ در این آییننامه عنوان ” قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران ” به اختصار “قانون” نامیده میشود.
ماده ۲ـ مقصود از عبارت “شورا” در این آییننامه، شوراهای اسلامی “روستا و بخش” میباشد.
ماده ۳ـ تاریخ شروع دوره هر شوراء موضوع ماده (۳) قانون، تاریخ تشکیل اولین جلسه رسمی همان شورا موضوع ماده (۱۶) قانون خواهد بود.
تبصره ـ چنانچه به استناد ماده (۳۱) قانون، انتخابات میان دورهای برگزار شود فعالیت شورای تشکیل شده برای باقیمانده همان دوره خواهد بود.
ماده ۴ـ تعداد اعضای علی البدل شوراها، موضوع ماده (۸) قانون، به شرح زیر تعیین میشود.
۱ـ شوراهای دارای ۳ نفر عضو اصلی، ۲ نفر
۲ـ شوراهای دارای ۵ نفر عضو اصلی، ۳ نفر
ماده ۵ـ هر یک از روستاها و بخشهای موضوع ماده (۱۲) قانون به عنوان یک حوزه انتخابیه محسوب میشود.
ماده ۶ـ در صورتی که انتخابات چند حوزه انتخابیه موضوع ماده (۵) این آییننامه به
طور همزمان برگزار شود، به منظور حفظ استقلال انتخابات هر حوزه، کلیهاقدامات از
قبیل صدور آگهیها و تنظیم صورتجلسهها برای هر یک از حوزهها به صورت مستقل انجام
و سوابق انتخاباتی هر حوزه جداگانه نگهداری میشود.
ماده ۷ـ اخذ رأی در یکی از روزهای تعطیل رسمی انجام میشود و مدت زمان آن حداقل
هشت ساعت خواهد بود.
تبصره ـ مدت زمان اخذ رأی با تصویب و موافقت مشترک هیأتهای اجرایی و نظارت بخش،
قابل تمدید میباشد.
ماده ۸ـ بخشدار موظف است در اجرای ماده (۱۶) قانون، ظرف یک هفته پس از تأیید
نهایی صحت انتخابات و قطعی شدن نتیجه آن، از اعضای اصلی شورادعوت نماید تا در
اولین جلسه رسمی شورا که به ریاست مسنترین عضو تشکیل میشود، نسبت به انتخاب هیأت
رییسه شورا اقدام نمایند.
ماده ۹ـ دهدار در تمام مراحل برگزاری انتخابات زیرنظر بخشدار متبوع و به عنوان
نماینده رسمی وی مجری برنامههای انتخابات در حوزه مأموریت خود میباشد.
ماده ۱۰ـ در صورت اجرای ماده (۹) قانون مبنی بر خروج عضو یا اعضایی از شوراء رییس یا نایب رییس شورا موظف است بلافاصله مراتب را به طور کتبی به اطلاع بخشدار برساند.
ماده ۱۱ـ بخشدار موظف است بلافاصله پس از وصول نامه شورا مبنی بر خروج اعضا از
شوراء از اعضای علیالبدل به ترتیب بیشترین رأی برای جایگزینی اعضای خارج شده دعوت
به عمل آورد و مراتب را به شورای مربوط اعلام نماید.
ماده ۱۲ـ [اصلاحی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
در اجرای مواد (۱۴) و (۳۰) قانون و با رعایت تبصره ذیل آن، چنانچه فردی در انتخابات بیش از یک شورا ثبت نام نمود و یا احتمالا” عضویت یافت به دستور وزارت کشور (فرمانداران و بخشداران) نام وی از لیست داوطلبی و یا عضویت شورا حذف میشود. این قبیل افراد از عضویت در کلیه شوراها به مدت چهار سال محروم خواهندبود.
ماده ۱۳ـ برای انتخاب اعضای علی البدل شوراها نیازی به برگ رأی یا اخذ رأی مجزا و
یا مشخص نمودن اعضای علی البدل در برگ رأی نیست، بلکه در پایان رأیگیری و قرائت و
شمارش آراء دارندگان رأی به ترتیب بیشترین رأی بدست آمده و تعداد مورد نیاز به
عضویت اصلی و یا علی البدل شورا در میآیند. بنابراین رأی دهنده، اسامی نامزدهای
موردنظر خود را حداکثر به همان تعداد اعضای اصلی شورا در برگ رأی درج مینماید.
ماده ۱۴ـ هیأت اجرایی مسؤول اجرای تبصره ذیل ماده (۱۷) قانون میباشد.
تبصره ـ نامزدهای انتخاباتی ذی نفع در صورت تمایل میتوانند در جلسه قرعه کشی شرکت نمایند. تاریخ و محل قرعه کشی باید حداقل (۲۴) ساعت قبل توسط بخشدار به منتخبین ذیربط ابلاغ شود.
ماده ۱۵ـ سرپرست بخشداری به جای بخشدار خواهد بود.
ماده ۱۶ـ در اجرای ماده (۴۱) قانون، نیروی انتظامی در کلیه مراحل مکلف به همکاری
با مجریان انتخابات است و حسب درخواست استاندار، فرماندار و بخشدار موظف است
مأمورین و امکانات خود را در اختیار آنان قرار دهد.
ماده ۱۷ـ در صورت توقف، ابطال و یا انحلال شورا توسط مراجع قانونی مذکور در مواد
(۵۷)، (۸۱) و (۸۴) قانون، مراجع مذکور موظفند بلافاصله مراتب توقف، ابطال و یا
انحلال شورا را به بخشدار مربوط اعلام نمایند. شروع مهلت (۲) ماهه برای تجدید انتخابات، از زمان وصول اعلام توقف، ابطال و یا انحلال خواهد بود.
ماده ۱۸ـ بخشدار موظف است به محض اطلاع از توقف، ابطال و یا انحلال شورا، مراتب را به وزارت کشور اعلام نماید.
ماده ۱۹ـ مجلس شورای اسلامی پیش از شروع انتخابات به استناد ماده (۵۳) قانون،
اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات را با ذکر سمت ایشان در هیأت، به وزارت کشور معرفی مینماید.
فصل دوم: هیأت اجرایی
ماده ۲۰ـ بخشدار موظف است پس از وصول دستور شروع انتخابات، بر اساس ماده (۳۳)
قانون به منظور تشکیل هیأت اجرایی بخش از سایر اعضای اداری هیأت دعوت به عمل آورد.
ماده ۲۱ـ بخشدار موظف است در اجرای تبصره ذیل ماده (۳۳) قانون، به منظور تعیین
معتمدین اصلی و علی البدل عضو هیأت اجرایی بخش، (۲۵) نفر از معتمدان اقشار مردم را
انتخاب و به منظور تأیید، به طور کتبی به هیأت نظارت بخش معرفی نماید.
ماده ۲۲- [اصلاحی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
چنانچه هیأت نظارت بخش، معتمدان پیشنهادی بخشدار را تأیید ننماید باید مراتب را ظرف ۲ روز به بخشدار اعلام نماید، بخشدار موظف است به همان تعداد معتمدان دیگری را به هیأت نظارت معرفی نماید.
تبصره ـ [حذفی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
ماده ۲۳ـ بخشدار موظف است پس از وصول نظریه کتبی هیأت نظارت بخش، بلافاصله از
(۲۵) نفر معتمدان به طور کتبی دعوت به عمل آورد. مدعوین حداکثر ظرف (۲) روز از
تاریخ دعوت تشکیل جلسه میدهند و پس از حضور حداقل و دو سوم آنان (۱۷ نفر از ۲۵
نفر) در حضور هیأت نظارت و اعضای اداری هیأتاجرایی، از بین خود (۶) نفر رابه
عنوان معتمدان اصلی و (۶) نفر را به عنوان معتمدان علی البدل هیأت اجرایی بخش با
رأی مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب ومراتب را صورتجلسه مینمایند.
ماده ۲۴ـ بخشدار موظف است مراتب انتخاب معتمدین اصلی و علی البدل و تشکیل هیأت اجرایی را از طریق سلسله مراتب اداری به ستاد انتخابات کشور اعلام نماید.
ماده ۲۵ـ مهلت تشکیل هیأت اجرایی از زمان وصول دستور شروع انتخاب، حداکثر (۵) روز میباشد.
ماده ۲۶ـ دو سوم اعضای هیأت اجرایی برای رسمیت جلسات موضوع ماده (۳۶) قانون و تبصره (۱) ذیل آن، (۷) نفر میباشد.
ماده ۲۷ـ رؤسای هیاتهای اجرایی و نظارت موظفند با هماهنگی لازم، فردی را که به
طور همزمان در بیش از یک هیأت اعم از اجرایی یا نظارت عضویت دارد، در یک هیأت ابقا و از سایر هیأتها حذف نمایند.
ماده ۲۸ـ هیأت اجرایی موظف است در اجرای مواد (۶۲) و (۶۵) قانون، هیأت نظارت بخش را در جریان کلیه مراحل و امور انتخابات قرار دهد و یک نسخه از کلیه صورتجلسهها و آگهیهای خود را به آن هیأت تحویل نماید.
ماده ۲۹ـ هیأت اجرایی در مهلت مقرر و در اجرای ماده (۳۹) قانون، تشکیل جلسه میدهد و تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه انتخابیه را تعیین و پس از تنظیم صورتجلسه، یک نسخه آن را به بخشدار تسلیم مینماید.
ماده ۳۰ـ بخشدار موظف است بر اساس صورتجلسه دریافتی از هیأت اجرایی، آگهی
انتخابات حاوی تاریخ اخذ رای، ساعات اخذ رای، شرایط انتخابکنندگان، جرایم و
تخلفات و مقررات جزایی و محل شعبه یا شعب ثبت نام و اخذ رای را تنظیم و در موعد
مقرر برای اطلاع عموم در حوزه انتخابیه منتشر نماید.
ماده ۳۱ـ بخشدار موظف است در اجرای ماده (۴۰) قانون، پس از وصول اسامی اعضای شعبه
ثبت نام و اخذ رای نسبت به صدور احکام آنان اقدام نماید.
ماده ۳۲ـ بخشدار موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که یک روز قبل از روز اخذ رای، محل شعبه یا شعب ثبت نام و اخذ رای آماده شود.
ماده ۳۳ـ بخشدار موظف است برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رای، یک نفر نماینده
که باید حتی الامکان از کارمندان دولت باشد، از طرف خود تعیین و نسبت به صدور حکم
آنان اقدام نماید و برای تحویل گرفتن صندوق و تعرفه و برگ رای و سایر وسایل و
لوازم انتخاباتی با تعیین تاریخ و محل مراجع، از ایشانبرای شرکت در جلسه توجیهی دعوت به عمل آورد.
ماده ۳۴ـ بخشدار موظف است پس از حضور نمایندگان خود در جلسه توجیهی، توسط هیأت
اجرایی، صندوق و تعرفه و برگ رای و سایر وسایل و لوازم انتخاباتی موردنیاز رابه
آنان تحویل دهد و پس از توجیه برنامه ثبت نام و اخذ رای و قرائت آرا و سایر
آموزشهای لازم، ترتیبی اتخاذ نماید تا قبل از شروع اخذرای در محل شعبه حاضر باشند.
تبصره ـ نمایندگان بخشدار موظفند بلافاصله پس از حضور در محل شعبه ثبت نام و اخذ
رای، صندوق و تعرفه و برگهای رای و سایر وسایل و لوازم موردنیاز رادر اختیار
اعضای شعبه قرار داده و آنان را نسبت به وظایف خود توجیه نمایند.
مسئولیت حفظ و حراست ازبرگهای رأی به منظور جلوگیری از خروج آنها از محل شعبه اخذ رأی به عهده نماینده بخشدار میباشد.
ماده ۳۵ـ در صورت تعیین و معرفی کتبی ناظر برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رای
از طرف هیات نظارت بخش، بخشدار موظف است نسبت به اعزام وی به نحوی که قبل از شروع
اخذ رای در محل شعبه حضور داشته باشد، اقدام نماید.
ماده ۳۶ـ بخشدار موظف است برای حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رای با همکاری و هماهنگی
نیروی انتظامی به تعداد لازم و حداکثر تا (۳) نفر از ماموران مذکور انتخاب و ضمن
صدور ابلاغ نامبردگان، آنان را به همراه نماینده خود و ناظر و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رای به محل اعزام نماید.
فصل سوم: هیأتهای نظارت
ماده ۳۷ـ در اجرای ماده (۵۳) قانون و به استناد ماده (۷۳) قانون اصلاح قانون
تشکیلات شورایهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور ـ مصوب ۱۳۶۵.۴.۲۹ ـ به
منظور نظارت بر امر انتخابات شوراها، هیات مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای
اسلامی کشوری متشکل از (۳) نفر از اعضای کمیسیونشوراها و امور داخلی و (۲) نفر از
اعضای کمیسیون اصل (۹۰) به انتخاب مجلس شورای اسلامی تشکیل میشود
تبصره ـ در صورتی که به تعداد لازم از کمیسیونهای مذکور داوطلب نباشد، مجلس از میان سایر نمایندگان داوطلب (۵) نفر را انتخاب مینماید.
ماده ۳۸ـ در اجرای ماده (۵۳) قانون و به استناد ماده (۷۴) قانون اصلاح قانون
تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور ـ مصوب ۱۳۶۵.۴.۲۹ ـ به
منظور نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری در هر استان، هیات نظارت استان
مرکب از سه نفر از نمایندگان مجلس شورایاسلامی آن استان به تعیین هیات مرکزی
نظارت تشکیل میشود. هیأت مرکزی نظارت پس از تعیین اعضای هیأت نظارت استان، اسامی
آنان را به ستاد انتخاباتاستان مربوط و ستاد انتخابات کشور اعلام مینماید.
تبصره ـ در هر استانی که تعداد نمایندگان آن از سه نفر کمتر باشد و یا به حد نصاب
از آن استان داوطلب نباشد، تعیین بقیه اعضا از بین نمایندگان استانهای مجاور با هیأت مرکزی نظارت میباشد.
ماده ۳۹ـ ستاد انتخابات استان پس از وصول اسامی اعضای هیأت نظارت استان، اسامی
نامبردگان رابه فرمانداریهای تابع اعلام مینماید.
ماده ۴۰ـ هیأت نظارت استان در هر شهرستان، هیأت نظارت شهرستان بر انتخابات
شوراهای اسلامی کشور را مرکب از (۵) نفر از معتمدان محل تشکیل میدهد و اسامی آنان
را به فرمانداری ذیربط و ستاد انتخابات استان اعلام مینماید.
ماده ۴۱ـ فرمانداری مکلف است پس از وصول اسامی اعضای هیأت نظارت شهرستان، اسامی
نامبردگان را به بخشداریهای تابع اعلام نماید.
ماده ۴۲ـ هیأت نظارت شهرستان برای هر بخش، هیات نظارت بخش مرکب از سه نفر معتمد
محلی برای نظارت بر انتخابات بخش تشکیل میدهد و اسامی آنان را به بخشدار مربوط و
فرمانداری محل اعلام مینماید.
تبصره ـ اقدامات هیأت نظارت شهرستان درخصوص تعیین اعضای هیأت نظارت بخش، نافی اختیارات هیأت مرکزی نظارت و هیأت نظارت استان در این مورد نخواهد بود.
ماده ۴۳ـ هیأت نظارت بخش میتواند برای شعبه ثبت نام و اخذ رای ناظر تعیین و
حداکثر تا یک روز مانده به روز اخذ رای به بخشدار معرفی نماید.
ماده ۴۴ـ شرکت اعضای هیأت نظارت بخش در جلسات هیأت اجرایی به منظور نظارت بر صحت
برگزاری انتخابات باشد و عدم حضور آنان در جلسات و یا خودداری از امضای صورتجلسات
مانع از ادامه کار انتخابات نخواهد بود.
ماده ۴۵ـ هیأتهای نظارت در چهارچوب قانون و آییننامه اجرایی تنها ناظر بر اجرای صحیح قانون میباشند و حق دخالت در امور اجرایی انتخابات را ندارند.
فصل چهارم: اعلام داوطلبی، بررسی سوابق و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان
ماده ۴۶ـ بخشدار موظف است بلافاصله پس از وصول دستور شروع انتخابات، آگهی ثبت نام
از داوطلبان، حاوی تاریخ شروع و خاتمه ثبت نام، محل ثبت نام، شرایط انتخاب شوندگان
و مدارک مورد نیاز شامل اصل شناسنامه عکس دار، دو نسخه تصویر کلیه صفحههای
شناسنامه و چهار قطعه عکس جدید ۴×۳ منتشرنماید و ظرف مهلت مقرر از داوطلبان عضویت در شوراها ثبت نام به عمل آورد.
ماده ۴۷ – بخشدار میتواند با صدور حکم کتبی مسؤول یا مسؤولانی از بین کارمندان بخشداری را برای ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراها تعیین نماید.
تبصره – بخشدار میتواند با صدور حکم کتبی، دهدار را نیز به عنوان مسؤول ثبت نام تعیین نماید.
ماده ۴۸ – داوطلبان عضویت در شوراها در مهلت مقرر با مراجعه به بخشداری و ارایه
مدارک مورد نیازشخصاًپرسشنامه اعلام داوطلبی را در حضور مسؤول ثبت نام تکمیل
مینمایند. مسؤول ثبت نام پس از دریافت و تطبیق مشخصات سجلی داوطلب با اصل
شناسنامه، رسید مدارک و پرسشنامه را به وی تسلیممیدارد.
ماده ۴۹ – هیأت اجرایی بلافاصله پس از تشکیل، مقدمات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را فراهم مینماید.
ماده ۵۰ – بخشدار موظف است در اجرای تبصره (۱) ذیل ماده (۴۶) قانون، درپایان
هرروز اسامی و مشخصات کلیه داوطلبانی را که توسط هیأت اجرایی مظنون تشخیص داده
شدهاند به منظور بررسی سوابق حسب مورد به مراجع ذیربط در شهرستان از قبیل اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال ارسال نماید.
ماده ۵۱ – مراجع مذکور در ماده (۴۶) قانون موظفند در اجرای تبصره (۲) ذیل همان
ماده حداکثر ظرف مدت ده روز پس از وصول اسامی و مشخصات هریک از داوطلبان، نتیجه
بررسیهای انجام شده در خصوص سوابق آنان را به طور کتبی به بخشدار اعلام نمایند، در
مورد بند (الف) ماده (۲۹) قانون، نظر مراجع ذیصلاح که لازم الاتباع است کفایت میکند.
تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
هیأتهای اجرایی میتوانند در اجرای ماده (۴۶) قانون، طبق فرمی که در چهارچوب قانون مزبور تهیه خواهند نمود مراتب را از مراجع موضوع ماده (۴۶) قانون استعلام نمایند.
ماده ۵۲ – بخشدار موظف است به محض وصول اطلاعات لازم درباره سوابق هریک از
داوطلبان، جلسات هیأت اجرایی را تشکیل دهد و حداکثر ظرف مدت هفت روز پس از وصول
سوابق هریک از داوطلبان با رعایت کامل متن ماده (۴۹) قانون، به صلاحیت آنان رسیدگی
و نتیجه را صورتجلسه نماید و بلافاصله یکنسخه از هریک از صورتجلسه تنظیمی را به هیأت نظارت بخش ارسال نماید.
تبصره – مهلت رسیدگی به صلاحیت آن دسته از داوطلبان عضویت در شورای اسلامی روستا
که در مظان اتهام قرار نداشتهاند و سوابق آنان از مراجع مذکور در ماده (۴۶) قانون
استعلام نشده است نیز حداکثر (۷) روز پس از مهلت (۱۰) روزه مراجع یاد شده میباشد
ماده ۵۳- [اصلاحی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
هیأت نظارت بخش پس از وصول صورتجلسات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان به استناد ماده (۴۸) قانون موظف است حداکثر ظرف مدت ۷ روز از وصول هر یک از صورتجلسات نظریه خود را به طور کتبی به بخشدار اعلام نماید.
تبصره – [الحاقی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
جهات رد صلاحیت به داوطلب اعلام خواهد شد.
ماده ۵۴ – بخشدار موظف است پس از وصول نظریه هیأت نظارت بخش مبنی بر تأیید یا رد
تصمیمات هیأت اجرایی بخش در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان و همچنین با رعایت قسمت
اخیر ماده (۴۸) قانون ، مبنی بر ملاک عمل بودن نظر هیأت اجرایی پس از پایان مهلت
تعیین شده برای هیأت نظارت، بلافاصله مراتب تأیید یا رد صلاحیت هریک از داوطلبان
را به طور کتبی به داوطلب تأیید شده یا رد شده ذیربط ابلاغ نماید.
ماده ۵۵ – هیأت نظارت شهرستان موظف است ظرف مهلت مقرر در تبصره (۳) ماده (۵۰)
قانون، نظر خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت آن دسته از داوطلبانی که صلاحیتشان
در هیأت اجرایی رد شده و شاکی بودهاند را با تنظیم صورتجلسه به ضمیمه نامه رسمی به
هیأت اجرایی بخش ارسال نماید.
تبصره – چنانچه در مهلت مقرر هیچ گونه شکایتی از حوزه انتخابیه واصل نشد، مراتب صورتجلسه و به همان نحو عمل خواهد شد.
ماده ۵۶ – هیأت اجرایی بخش موظف است پس از وصول صورتجلسه رسیدگی به شکایات
داوطلبان رد صلاحیت شده، از هیأت نظارت شهرستان، بلافاصله مراتب را به منظور
انتشار آگهی اسامی نامزدهای انتخاباتی به بخشدار اعلام نماید.
ماده ۵۷ – بخشدار موظف است پس از وصول نظریه هیأت نظارت شهرستان، آگهی اسامی
نامزدهای انتخابی را حداکثر ظرف (۳) روز تهیه و (۸) روز قبل از روز اخذ رأی به
منظور اطلاع اهالی حوزه انتخابیه، در حوزه مذکور منتشر نماید.
ماده ۵۸ – در اجرای ماده (۲۴) قانون، نامزدهای انتخابی در صورت تمایل به داشتن
نماینده در محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی موظفند حداکثر تا (۳) روز قبل از روز اخذ
رأی اسامی و مشخصات ویک قطعه عکس نمایندگان خود را به هیأت اجرایی تسلیم نمایند.
ماده ۵۹ – هیأت اجرایی موظف است برای نمایندگان نامزدهای انتخاباتی معرفی نامه و یا کارت شناسایی صادر و به نامزد ذیربط تحویل نماید.
ماده ۶۰ – شکایات و اعتراضات نمایندگان نامزدهای انتخاباتی از طریق نامزدهای
مربوط جمع آوری وبا امضای وی به هیأتهای اجرایی نظارت بخش تسلیمخواهد شد.
ماده ۶۱ – تدارکات و تأمین احتیاجات مورد تقاضای هریک از نمایندگان نامزدها به عهده نامزد معرفی کننده خواهد بود .
فصل پنجم: تبلیغات
ماده ۶۲ – مدت فعالیت انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسالاست و (۸) روز قبل ا ز روز اخذ رأی آغاز میگردد و تا(۲۴) ساعت قبل از روز اخذ رأی ادامه خواهد داشت.
ماده ۶۳ – در فعالیتهای تبلیغاتی انتخاباتی، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار میگیرند.
۱ – نوشتن و یا ارایه مطالب خلاف واقع .
۲ – استفاده از هر گونه پلاکارد (جز در محل ستاد انتخاباتی)، دیوار نویسی،
کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلند گوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی وامثال
اینها به استثنای عکس در دو فرم و جزوه و تراکت با عکس و سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها.
۳ – استفاده از عکس با لباس فرم نیروهای نظام و انتظامی.
۴ – الصاق هر گونه عکس، آگهی و آثار تبلیغاتی بر روی علایم راهنمایی و رانندگی،
تابلوی بیمارستانها، مکانها و مؤسسات آموزشی و تابلوهای نصب شده در معابر عمومی
توسط بخش دولتی و وابسته به دولت، تابلوها و املاک بخش خصوصی مگر با رضایت مالکین
یا متصرفین، صندوقهای پست، باجههای تلفن،پستهای برق و تلفن و هرگونه تابلوی راهنما.
۵ – تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان.
۶ – پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان
قانونی تبلیغات، که در محلهای مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته است.
۷ – انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی له یا علیه نامزدها از صدا و سیما، میز خطابه
نماز جمعه و تریبون مجلس شورای اسلامی و یا هر وسیله دیگری که جنبهرسمی یا دولتی
دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات
وزارتخانهها و ادارات و شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و
مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده مینمایند و مؤسسات و نهادهایی
که دارایی آنان از اموال عمومی است وهمچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مذکور.
۸ – فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی قلمرو مسؤولیت خود.
تبصره ۱ – در جات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیأت اجرایی، ارایه آنها امکانپذیر باشد.
تبصره ۲ – استفاده از امکانات تبلیغی موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده
میکنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی
برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام میدهند (مثل نشریات وابسته به دولت)، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است.
ماده ۶۴ – درصورتی که مطبوعات و نشریات آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی
درج کنند و یا مطالبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین
باشد، نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون
مطبوعات مکلفبه چاپ فوری آن در اولین شماره میباشد.
ماده ۶۵ – [اصلاحی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
انتشار اعلام نظر شخصیتها (بدون ذکر عنوان و مسؤولیت آنان)، مجامع، احزاب و گروههای مجاز در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تأیید و حمایت باشد و نامزد انتخاباتی موظف است در صورتی که بخواهد از تأیید مراجع مندرج در صدر این ماده استفاده نماید باید مستندات و مدارک آن را ارایه کند.
ماده ۶۶ – همزمان با آغاز کار ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها، نشانی و محل ستاد
و نام مسؤول آن باید کتباً. با امضای نامزد انتخاباتی مربوط، به آگاهی هیأتاجرایی حوزه انتخابیه برسد.
ماده ۶۷ – هر گونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی وجود دارد باید قبل از شروع اخذ رأی، توسط اعضای شعبه امحا شود.
فصل ششم. برنامهریزی رأی و قرائت آرا و اعلام نتیجه اخذ رأی
ماده ۶۸ – اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی حداقل یک ساعت قبل از وقت مقرر در محل
شعبه حاضر میشوند. ابتدا به استناد تبصره (۲) ذیل ماده (۴۰) قانون، نسبت به
انتخاب هیأت رییسه و منشیها اقدام و مراتب را در صورتجلسه درج مینمایند، سپس
صندوق اخذ رأی را در حضور نماینده بخشدار و ناظر برانتخابات (در صورت حضور) باز
میکنند و پس از حصول اطمینان از خالی بودن صندوق، آن را لفاف، با لاک و مهرشعبه
ثبت نام و اخذ رأی لاک و مهر مینمایندو پس از امضا و تأیید مراتب فوق در صورتجلسه، برنامه اخذ رأی و قرائت آرا را در (۶) مرحله به شرح زیر انجام میدهند:
الف – مرحله مراجعه رأی دهندگان
ب – مرحله کنترل
ج ۰- مرحله ثبت نام
د – مرحله اخذ رأی
هـ – مرحله قرائت و شمارش آرا
و – مرحله تنظیم و تکمیل صورتجلسه
الف – مرحله مراجعه رأی دهندگان
۱ – اعضای شعبه باید ترتیبی اتخاذ نمایند که رأی دهندگان از یک سمت وارد محل شعبه شوند و پس از دادن رأی از سمت دیگر خارج شوند.
۲ – مأمورین انتظامی موظفند طبق دستور نماینده بخشدار یا رییس شعبه ثبت نام و اخذ
رأی از ازدحام در داخل محوطه اخذ رأی ممانعت نمایند تا اخذ رأی درکمال آرامش
انجام پذیرد.
۳ – رأی دهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه خود در محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی حضور مییابند و به ترتیب به منظور ثبت نام و دادن رأی وارد محوطه اخذ رأی میشوند.
ب – مرحله کنترل
کنترل در سه مرحله انجام میشود.
۱ – کنترل شناسنامه:
رییس شعبه یا هریک از سه منشی شعبه ثبت نام و اخذ رأی با ملاحظه شناسنامه رأی
دهنده موارد زیر را مورد توجه قرار میدهند:
الف – شناسنامه به مهر شعب دیگر ممهور نشده باشد.
ب – شناسنامه متعلق به شخص مراجعه کننده بوده و صاحب آن در روز اخذ رأی حداقل (۱۵)
سال تمام سن داشته باشد.
۲ – رییس شعبه و یا هر یک از سه منشی انگشت سبابه دست راست رأی دهنده را کنترل
مینماید تا آلوده به رنگ جوهر استامپ ،که نشانه دادن رأی در شعبهدیگر است،
نباشد. در صورتی که مراجعه کننده دارای شناسنامهای باشد که ممهور به مهر انتخابات
در روز اخذ رأی است و دلالت بر دادن رأی در شعبه دیگرینماید ویا در انگشت سبابه
او اثر جوهر استامپ شعبه اخذ رأی دیگری مشاهده شود، از وی رأیگیری نخواهد شد.
۳ – کنترل شرط احراز توطن
به استناد بند (۳) ماده (۲۵) قانون و تبصره ذیل آن، اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی
به روشهای مقتضی کنترل مینمایند که شخس رأی دهندهو یا افراد تحتتکلف وی (همسر
و فرزندان) حداقل یک سال متوالی متصل به زمان اخذ رأی در محل سکونت داشته باشد.
ج – مرحله ثبت نام
۱ – پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از اینکه شناسنامه متعلق به مراجعه
کننده است و واجد شرایط رأی دادن میباشد، یک نفر از منشیها نسبت بهثبت مشخصات
وی براساس مندرجات شناسنامه بر روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رأی
دهنده روی برگ تعرفه، آن را باقید تاریخ با مهر انتخاباتممهور و امضا مینماید.
۲ – متصدی ثبت نام، شناسنامه رأی دهنده را نیز به مهر انتخابات ممهور و به وی تحویل مینماید.
د – مرحله اخذ رأی
۱ – پس از ثبت نام از رأی دهنده، متصدی ثبت نام برگ رأی را بعد از ممهور نمودن به
مهر انتخابات از محل نقطه چین از تعرفه انتخاباتی جدا میکند و به رأی دهند تسلیم
مینماید تارأی دهنده اسم نامزد یا نامزدهای مورد نظر خود را حداکثر به تعداد
اعضای اصلی شورا بر روی آن بنویسد،تا کند، داخل صندوق بیاندازدو از درب خروجی
شعبه خارج شود. بدیهی است تعرفههای انتخاباتی در محل شعبه باقی میماند و بایددر
نگهداری و حفاظت آنها دقت و مراقبت کامل به عملآید.
۲ – نماینده بخشدار و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی باید ترتیبی اتخاذ نمایند که
رأی نویسی مخفی باشد و به صورت کاملاً آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص دیگری انجام پذیرد
و هیچ یک از اعضای شعبه و نماینده بخشدار و مأمورین انتظامی و نماینده هیأت نظارت
و اصولاًکلیه افرادی که به هر شکل در شعبه وظیفهای برعهده دارند حق نوشتن رأی برای
اشخاص را ندارند در صورتی که براینوشتن رأی نیاز به فرددیگری باشد، رأی دهنده
بایستی از وجود افراد خارج ازشعبه که مورد اعتماد وی هستند استفاده نماید و اعضای
شعبه نیز کنترل نمایند تا عمل خلاف قانون انجام نگیرد.
۳ – [اصلاحی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
نماینده هیأت نظارت حق دخالت در امور اجرایی انتخابات را ندارد و در صورت مشاهده ارتکاب به تخلفات موضوع در ماده (۶۷) قانون موظف است مراتب را به اعضای شعبه و نماینده بخشدار تذکر دهد و آنان ضمن بررسی موضوع باید فرد یا افراد خاطی را توسط مأمورین انتظامی حاضر در شعبه جلب و مراتب را صورتجلسه نمایند و همراه خاطی تحویل مقامهای قضایی دهند.
هـ – مرحله قرائت و شمارش آرا
اعضای شعبه پس از انقضای مدت رأی در صورت حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعه
کنندگان رأی خود را در صندوقهای رأی انداختهاند و دیگر کسی برای دادن رأی در محل
شعبه حضور ندارد، بلافاصله پس از شمارش تعرفهها و ثبت تعداد آن در صورتجلسه با
حضور نماینده بخشدار و نماینده هیأت نظارت، شمارش و قرائت آرا را به ترتیب زیر آغاز مینمایند:
۱ – ابتدا رییس یا نایب رییس شعبه اخذ رأی با همکاری یکی از منشیها لاک و مهر
صندوق اخذ رأی را باز و تعداد برگهای داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود شمارش
میکنند و پس از تطبیق تعداد آنها با تعداد برگهای تعرفه به یکی از دو حالت زیر عمل مینمایند:
الف – چنانچه تعداد اوراق رأی داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفهها باشد بر اساس
بند (ج) ماه (۲۰) قانون، به تعداد اضافی ابتدا از اوراق غیر چاپی و متفرقه وسپس
از مجموعبرگهای رأی، بدون اینکه خوانده شود، بر میدارند و جمله “باطل شد “را
در پشت آن وقید تعداد آن را در صورتجلسه اخذ رأی نیز درج و در پایان ضمیمه صورتجلسه مینمایند.
ب – در صورتی که تعداد اوراق رأی داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفهها
باشد، اقدام خاصی صورت نمیگیرد و فقط مراتب در صورتجلسه درج میشود.
۲ – پس از اینکه شمارش آرا به ترتیب یاد شده انجام شد، قرائت آن با رعایت مواد
(۱۹)، (۲۰)،(۲۱)،،(۲۲)،و(۲۳) قانون و بندها و تبصرههای ذیل آنها انجام خواهد شد.
و – مرحله تنظیم صورتجلسه
پس از خاتمه شمارش و قرائت آرا، صورتجلسه اخذ رأی شعبه در پنج نسخه تنظیم و سپس
تعداد رأی هریک از نامزدها در صورتجلسه قید میشود. پس از انجام این کار، صورتجلسه
به امضای نماینده بخشدار و اعضای شعبه اخذ رأی و نماینده هیأت نظارت میرسد و
بلافاصله کلیه اوراق و مدارک انتخاباتی و یکنسخه از صورتجلسه تنظیمی داخل صندوق
رأی قرار داده میشوند و پس از لاک و مهر شدن صندوق یا صندوقها، اعضای شعبه اخذ
رأی به اتفاق نماینده بخشدار و به همراه نماینده هیأت نظارت و مأمورین محافظ
صندوق، صندوق یا صندوقهای رأی را همراه با یک نسخه از صورتجلسه نتایج آرأی شعبه و
سایرمدارک رسماًتحویل هیأت اجرایی میدهند. از سه نسخه باقی مانده صورتجلسه نتایج
آرا، یک نسخه تحویل نماینده هیأت نظارت، یک نسخه تحویل نماینده بخشدار و یک نسخه نیز تحویل رییس شعبه میشود.
اگر در روز اخذ رأی مسایل و مشکلاتی پدید آید باید در قسمت انتهای صورتجلسه نوشته
شود و به امضای اعضای شعبه، نماینده بخشدار و نماینده هیأت نظارت بخش برسد.
ماده ۶۹ – هیأت اجرایی پس از دریافت صندوق یا صندوقهای محتوی آرا و مدارک و صورت
جلسات شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه انتخابیه، در حضوراعضای هیأت نظارت بخش نسبت به
تنظیم صورتجلسه نتیجه اخذ رأی در حوزه انتخابیه اقدام مینماید و یک نسخه از
صورتجلسه را برای انتشار آگهی نتیجهانتخابات به بخشدار تحویل میدهد .
ماده ۷۰ – بخشدار موظف است بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه نتیجه اخذ رأی از هیأت
اجرایی بخش نسبت به تنظیم آگهی نتیجه انتخابات و انتشار آن در حوزه انتخابیه اقدام نماید.
فصل هفتم: بررسی شکایات
ماده ۷۱ – به استناد ماده (۵۲) قانون، هیأتهای اجرایی موظفند از تاریخ اعلام
نهایی صلاحیت داوطلبان تا (۲) روز پس از اعلام نتیجه اخذ رأی انتخابات، شکایات
واصله را بپذیرند و ظرف (۵) روز به آنها رسیدگی نمایند. بنابراین چنانچه در مهلت
یاد شده شکایتی از حوزه انتخابیه به هیأت اجرایی بخش واصل شود، هیأت مذکور موظف
است حداکثر ظرف (۵) روز پس از وصول هر شکایت در جلسه مشترک با هیأت نظارت بخش به
آن رسیدگی و مراتب را صورتجلسهنمایند.
تبصره ۱ – شکایاتی قابل طرح و بررسی میباشند که نام و نام خانوادگی، نام پدر، آدرس محل کار یا سکونت شاکی که هویت وی را آشکار مینماید، دارا باشند.
تبصره ۲ – هیأت اجرایی پس از پایان مهلت دریافت و رسیدگی به شکایات چنانچه هیچ گونه شکایتی از انتخابات دریافت ننموده باشد، مراتب عدم وصول شکایت را نیز صورتجلسه مینماید.
ماده ۷۲ – هیأت اجرایی موظف است پس از اتمام مهلت رسیدگی به شکایات، بلافاصله با
توجه به شکایات دریافتی و بررسی چگونگی برگزاری انتخابات، نظرخود در مورد چگونگی
برگزاری و پیشنهاد تأیید یا ابطال انتخابات حوزه انتخابیه را طی صورتجلسهای به
هیأت نظارت بخش اعلام نماید.
تبصره ۱ – چنانچه بررسی شکایات منجر به ابطال آرای شعبه یا شعبی از حوزه انتخابیه
شود (اعم از آن که در سرنوشت انتخابات مؤثر باشد یا نباشد) هیأتاجرایی بخش موظف
است ارای باطل شده را در نتایج قبلی دخالت داده و نتیجه جدید به دست آمده از آن را
در صورتجلسه مذکور منظور نماید.
تبصره ۲ – پیشنهاد ابطال کل انتخابات یا آرای شعبه یا تعدادی از شعب میباید مستدل و براساس مواد قانون باشد.
ماده ۷۳ – هیأت نظارت بخش موظف است حداکثر ظرف (۵) روز از وصول نظریه هیأت اجرایی
بخش در خصوص برگزاری انتخابات، به شرح زیر اقدام نماید:
الف – چنانچه نظر بر تأیید صحت برگزاری انتخابات داشته باشد مراتب را صورتجلسه و
یک نسخه آن را به بخشداری و یک نسخه را برای اطلاع، به هیأتنظارت شهرستان ارسال مینماید.
ب – چنانچه نظر برابطال انتخابات یک یا چند شعبه اخذ رأی داشته باشد، مراتب را
صورتجلسه و یک نسخهآن را به همراه دلایل و مدارک مستند به منظور اخذ تصمیم و
اقدام بعدی به هیأت نظارت شهرستان و یک نسخه را برای اطلاع، به بخشداری ارسال مینماید.
تبصره – از این مرحله به بعد با توجه به دو وضعیت (الف) و (ب)، اقدامات در دو مسیر جداگانه ولی به صورت موازی و همزمان ادامه خواهد یافت.
ماده ۷۴ – اقدامات مربوط به بند (الف) ماده ۷۳:
۱ – بخشدار موظف است پس از وصول صورتجلسه هیأت نظارت بخش مبنی بر تأیید صحت
برگزاری انتخابات، مراتب رااز طریق انتشار آگهی به آگاهی اهالی حوزه انتخابیه
برساند و یک نسخه از آگهی منتشر شده را برای هیأت نظارت شهرستان ارسال نماید.
۲ – به استناد ماده (۵۵) قانون ،چنانچه کسی به تأیید صحت برگزاری انتخابات معترض
باشد، حداکثر ظرف مدت (۲) روز از انتشار آگهی میتواند شکایت خودرا به هیأت نظارت شهرستان اعلام نماید.
۳ – هیأت نظارت شهرستان موظف است حداکثر ظرف (۱۵) روز از وصول شکایت معترضان، بر اساس ماده (۵۵) و با رعایت مواد (۵۷) و (۵۹) قانون نتیجه قطعی و نهایی انتخابات حوزه انتخابیه را به بخشدار مربوط اعلام نماید. چنانچه در پایان مهلت دریافت شکایات، هیأت نظارت شهرستان شکایتی دریافت نکرد موظف است بلافاصله مراتب عدم وصول شکایت را هم برای اقدام بعدی به بخشدار اعلام نماید.
۴ – بخشدار موظف است نظرنهایی هیأت نظارت شهرستان در خصوص تأیید صحت برگزاری انتخابات رااز طریق انتشار آگهی، به آگاهی اهالی حوزه انتخابیه برساند.
ماده ۷۵ – اقدامات مربوط به بند (ب) ماده ۷۳:
۱ – هیأت نظارت شهرستان موظف است حداکثر ظرف (۵) روز از وصول صورتجلسه هیأت نظارت
بخش مبنی بر پیشنهاد ابطال انتخابات موضوع را بررسی و نتیجه را صورتجلسه نماید.
چنانچه نتیجه بررسیها حاکی از تأیید صحت برگزاری انتخابات با همان نتیجه قبلی باشد
مراتب را بلافاصله از طریق هیأت نظارتبخش به بخشدار اعلام مینماید. درغیر این
صورت چنانچه نظر برابطال و یا تغییر سرنوشت انتخابات باشد، صورتجلسه تنظیم شده را به منظور اظهار نظر نهایی به هیأت نظارت استان ارسال میدارد.
۲ – [اصلاحی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
بخشدار موظف است پس از وصول نظریه هیأت نظارت شهرستان مبنی بر تأیید صحت برگزاری انتخابات، مراتب را از طریق انتشار آگهی، به آگاهی اهالی حوزه انتخابیه برساند.
۳ – هیأت نظارت استان موظف است حداکثر ظرف (۵) روز از وصول نظریه هیأت نظارت
شهرستان در خصوص ابطال انتخابات و یا تغییر سرنوشت آن، نظر نهایی خود مبنی بر
تأیید یا عدم تأیید صحت برگزاری انتخابیه و یا تغییر نتیجه اعلام شده قبلی را طی صورتجلسهای به هیأت نظارت شهرستان اعلام نماید.
۴ – هیأت نظارت شهرستان موظف است بلافاصله پس از وصول صورتجلسه نظریه هیأت نظارت
استان، مراتب را از طریق هیأت نظارت بخش به بخشداراعلام نماید.
۵ – بخشدار موظف است پس از وصول صورتجلسه نظریه هیأت نظارت استان، نتیجه قطعی و نهایی انتخابات را از طریق انتشار آگهی، به آگاهی اهالی حوزه انتخابیه برساند.
ماده ۷۶- [اصلاحی ۱۳۷۷/۱۱/۲۶]
کلیه اقدامات هیأتهای نظارت شهرستان و استان با رعایت ماده (۵۹) قانون، معتبر است.
ماده ۷۷ – بخشدار موظف است پس از انتشار اگهی نتیجه قطعی و نهایی انتخابات
حوزههای انتخابیه، سه نسخه از هریک از این آگهیها را به ستاد انتخابات فرمانداری
ارسال نماید. یک نسخه از آنها به ستاد انتخابات کشور، نسخه دیگر به ستاد انتخابات
استان ارسال میگرددو نسخه باقیمانده در بایگانی فرمانداری نگهداری خواهد شد.
فصل هشتم: انتخابات شورای اسلامی بخش
ماده ۷۸ – در اجرای ماده (۵) و با رعایت ماده (۶) قانون، هیأت اجرایی بخش موظف است
برای یک یا چند روستا یک نفر را به عنوان نماینده خود به منظور شرکت در جلسه شورای
اسلامی روستا، جهت انتخاب نماینده برای عضویت در شورای اسلامی بخش، به بخشدار معرفی نماید.
ماده ۷۹ – بخشدار موظف است نسبت به صدور حکم نمایندگان هیأت اجرایی اقدام و در صورت معرفی ناظر از طرف هیأتهای نظارت، نامبردگان را به محل مأموریت اعزام نماید.
ماده ۸۰ – بخشدار موظف است قبل از اعزام نماینده هیأت اجرایی به روستاها، تاریخ و ساعت تشکیل جلسه شورای اسلامی روستا و موضوع عزیمت نماینده هیأت اجرایی را به شورای ذیربط اعلام نماید.
ماده ۸۱ – نمایندگان هیأتهای اجرایی و نظارت موظفند در موعد مقرر در روستای محل مأموریت جضور یابند.
پس از حضور حداقل سه نفر از اعضای شورا، جلسه رسمیت مییابد و سپس مدعوین یک نفر
از اعضای اصلی شورا را برای شرکت در جلسه انتخاب اعضای اصلی و علی البدل شورای بخش
انتخاب و مراتب را صورتجلسه و به امضای حاضرین در جلسه میرسانند. یک نسخه از
صورتجلسه توسط نماینده هیأتاجرایی به هیأت مذکور تسلیم میشود.
ماده ۸۲ – هیأت اجرایی موظف است پس از وصول صورتجلسات مبنی برمعرفی نماینده از
کلیه شوراهای واقع در محدوده بخش، اسامی نمایندگان معرفیشده را به منظور دعوت از
آنان به بخشدار اعلام نماید.
ماده ۸۳ – بخشدار موظف است از نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی روستاهای واقع در
محدوده بخش، با تعیین تاریخ و محل تشکیل جلسه، دعوت بهعمل آورد. پس از حضور حداقل
دو سوم مدعوین جلسه رسمیت مییابد و سپس در حضور اعضای هیأتهای اجرایی و نظارت بخش
نمایندگان منتخب حاضردر جلسه پنج نفر را به عنوان عضو اصلی و سه نفر را به عنوان
عضوعلی البدل شورای اسلامی بخش با رأی مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب مینمایند
ومراتب صورتجلسه میشود و یک نسخه از آن به منظور صدور آگهی به بخشدار تسلیم میشود.
تبصره ۱ – در صورتی که بخش بیش از پنج روستا نداشته باشد، انتخابات شورای اسلامی
بخش برگزار نمیشود و کلیه نمایندگان معرفی شده از شوراهای اسلامی روستاها به
عضویت شورای بخش در میآیند. در این خصوص صورتجلسهای با حضور اعضای هیأت نظارت،
توسط هیأت اجرایی بخش تنظیممیشود و بخشدار موظف است پس از وصول آن، مراتب را با
صدور آگهی به اطلاع اهالی بخش برساند.
تبصره ۲ – در صورتی که بخش کمتر از پنج روستا داشته باشد، کلیه نمایندگان معرفی
شده از شوراهای اسلامی روستاها به عضویت شورای اسلامی بخش درمیآیند و سپس به
منظور تأمین کسری اعضا تا پنج نفر، از کلیه اعضای اصلی شوراهای اسلامی روستاها
توسط بخشدار دعوت به عمل میآید تا با حضور هیأتهای اجرایی و نظارت بخش از بین خود
بقیه اعضای مورد نیاز را انتخاب و مراتب را صورتجلسه نمایند. بخشدار موظف است پس
از وصول صورتجلسه مذکور، اسامی اعضای شورای اسلامی بخش را با صدور آگهی به اطلاع اهالی بخش برساند.
تبصره ۳ – چنانچه به دلیل کمبود تعداد روستاهای یک بخش تأمین سه نفر عضو علی
البدل شورای بخش از میان نمایندگان معرفی شده از سوی شوراهای اسلامی روستاها میسر
نباشد. بخشدار موظف است از کلیه اعضای اصلی شوراهای اسلامی روستاها دعوت به عمل
آورد تا با حضور هیأتهای اجرایی و نظارت بخش از بین خود کسری اعضای علی البدل
شورای بخش را با اکثریت نسبی آرا انتخاب و مراتب را صورتجلسه نمایند.
تبصره ۴ – بخشدار میتواند تبصرههای (۲) و (۳) این ماده را به طور همزمان اجرا نماید. به این ترتیب افرادی که دارای بیشترین رأی هستند کسری اعضای اصلی و افرادی که به ترتیب رأی بعد از آنها قرار میگیرند کسری اعضای علی البدل را تأمین خواهند نمود.
فصل نهم: صدورکارت عضویت اعضای شوراها و امحای اوراق انتخاباتی
ماده ۸۴ – کارت عضویت اعضای شوراهای اسلامی روستا با امضای بخشدار و مهر بخشداری و اعضای شوراهای اسلامی بخش با امضای فرماندار و مهر فرماندار صادر میشود.
تبصره ۱ – کارت عضویت فقط برای اعضای اصلی شورا صادر میشود.
تبصره ۲ – برای آن عده از اعضای شوراهای اسلامی روستا که به عضویت شورای اسلامی بخش نیز در آمدهاند علاوه برکارت عضویت شورای اسلامی روستا، کارت عضویت شورای اسلامی بخش نیز صادر میشود.
ماده ۸۵ – بخشدار موظف است پس از وصول دستور امحای آرا و اوراق انتخابات شوراهای
اسلامی کشوری از ستاد انتخابات کشور، حتی الامکان با حضور اعضای هیأتهای اجرایی و
نظارت، نسبت به امحای اوراق تعرفه و برگهای رأی مصرف شده حوزه انتخابیه در صورتی
که کارت عضویت اعضای آن صادر شدهباشد به نحو مقتضی اقدام و مراتب را صورتجلسه و
نتیجه را به ستاد انتخابات کشور، استانداری و فرمانداری متبوع اعلام نماید.
ماده ۸۶ – دستورالعمل اجرایی و فرمهای مربوط به این آییننامه پس از تصویب وزیر کشور قابل اجرا میباشد.
این متن جانشین تصویبنامه شماره ۱۲۰۸۵۴ت۱۷۱۷۹هـ مورخ ۱۳۷۵/۱۰/۱۲ هیأت وزیران میشود و از تاریخ تصویب لازم الاجراست.
حسن حبیبی
معاون اول رییس جمهور