آیین‌نامه اجرایی موارد معافیت استفاده از اوراق صورت وضعیت مسافری و بارنامه

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۰۳/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۴/۲۱

شماره: ۱۳۴۴ت۱۲۱ه – ۱۳۶۹/۰۴/۱۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۹/۳/۱۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱۹۸۸۷.۱۱ مورخ ۱۳۶۸.۱۲.۹ وزارت راه و ترابری و به استناد ماده (۹) قانون الزام شرکت‌ها‌ و مؤسسات ترابری جاده‌ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه مصوب ۱۳۶۸، آیین‌نامه اجرایی موارد معافیت استفاده از اوراق صورت وضعیت‌مسافری و بارنامه را به شرح زیر تصویب نمود.

ماده ۱- موارد مشروحه زیر مشمول صدور و استفاده از اوراق بارنامه داخلی موضوع قانون «الزام شرکتها و مؤسسات ترابری جاده‌ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه» مصوب 1368 نمی باشد.

 1- حمل محصولات کشاورزی از مزارع به کارخانجات مربوط واقع در اطراف مزرعه، مشروط بر آنکه در مسیر تردد این قبیل از محصولات مؤسسه حمل و نقل مجاز وجود نداشته باشد.

 2 – حمل و نقل کالا از مبداء یک روستا به مقصد روستای دیگر که در مسیر آن ، شهر یا بخش دارای مؤسسه حمل و نقل مجاور وجود نداشته باشد.

 3 – حمل و نقل کالا از روستا به محدوده نزدیکترین شهر (و بالعکس) با حداکثر فاصله بیست (20) کیلومتر.

[الحاقی ۱۳۹۰/۱۲/۲۳]-
برای وسایل نقلیه باربری که ظرفیت بارگیری آنها دو تن یا کمتر باشد، مشروط به آنکه در مسیر تردد آنها مؤسسه حمل و نقل مجاز وجود نداشته باشد.

 4 – [حذف ۱۳۹۰/۱۲/۲۳]

 5 – حمل و نقل کالا با وسایل نقلیه باربری که ظرفیت بارگیری آنها دو تن یا کمتر باشد.

تبصره- [اصلاحی ۱۳۹۰/۱۲/۲۳]
عدم استفاده و صدور اوراق بارنامه جهت موارد فوق مانع از اقدام ذینفع در زمینه صدور و استفاده از اوراق و اسناد دیگری که کاشف حقوق مالکیت و موارد نظیر آن باشد، نخواهد بود.


ماده ۲ـ
[اصلاحی ۱۳۹۳/۲/۱۰]
[اصلاحی ۱۳۹۴/۶/۴]
موارد زیر مشمول صدور و استفاده از اوراق صورت وضعیت مسافری موضوع قانون الزام شرکت ها و مؤسسات ترابری جاده ای به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه ـ مصوب ۱۳۶۸ـ نمی باشد:

۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۴/۶/۴]
وسایل نقلیه عمومی مسافربری که تحت مالکیت یا نظارت شهرداری یا شرکت ها و سازمان های وابسته به آن در حریم شهر مربوط فعالیت می نمایند.

۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۴/۶/۴]
وسایل نقلیه عمومی مسافربری که تحت مالکیت یا نظارت شهرداری یا شرکت ها و سازمان های وابسته به آن در مسیر بین یک شهر با شهرها یا شهرک های اقماری آن، شرکت ها، کارخانه ها و روستاهای خارج از حریم شهر مربوط با تصویب شورای هماهنگی ترافیک استان فعالیت می نمایند.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۶/۴]
وسایل نقلیه عمومی مسافربری تحت نظارت شهرداری یا شرکت ها و سازمان های وابسته به آن باید تحت پوشش شرکت های حمل و نقل درون شهری دارای پروانه از شهرداری فعالیت نمایند.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۶/۴]
در صورت ایجاد شرایط صدور صورت وضعیت مسافری در هر یک از مسیرهای موردنظر در این بند، با اعلام موضوع توسط وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور) به شورای هماهنگی ترافیک استان، پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری مربوط، مسیر مذکور از شمول این بند خارج می شود. از تاریخ این اعلام، هر نوع جابجایی مسافر در مسیرهای مذکور صرفاً از طریق شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل برون شهری مجاز امکان پذیر خواهد بود.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۶/۴]
مشـخصات فنی، ایمـنی و بـهره برداری وسـایل نقـلیه عـمومی مسافربـری درون شهری موضوع این بند براسـاس ضوابط مـصوب شـورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و سلامت شغلی رانندگان طبق دستـورالعمل اجرایی نحوه انجام معاینات پزشـکی و ضـوابط صـدور کارت سـلامت راننـدگان خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی