10414 – 1374.08.24
تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور که در جلسه مورخ 74.8.21 ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار و بر اساس اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تصویبنامه شماره 40214ت 287 ه مورخ 1373.7.23 به عنوان تصمیم هیأت وزیران اتخاذ شده است به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ میگردد.
ماده 1 – در این آییننامه واژههای زیر به جای عبارتهای مشروح به کار میرود.
الف – قانون: قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 1374.2.12 مجمع تشخیص مصلحت نظام".
ب – ادارههای مأمور وصول درآمدهای دولت: هر اداره یا سازمان یا مؤسسه دولتی که به موجب قوانین با شرح وظایف مصوب سازمانی خود موظف به وصول درآمدهای دولت باشند، مانند گمرک، دخانیات و شیلات.
ج – سازمان کاشف: سازمانی است که وظیفه مبارزه با قاچاق و کشف کالای قاچاق را به عهده دارد.
د – کمیسیون مرکزی: کمیسیون مرکزی قیمتگذاری و نظارت بر فروش متشکل از نمایندگان
وزارتین بازرگانی و کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، نیروی
انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی که با مسئولیت
ریاست سازمان جمعآوری وفروش اموال تملیکی در مرکز تشکیل خواهد شد.
ه – کمیسیون استان: کمیسیون قیمتگذاری و نظارت بر فروش که در هر استان تشکیل
میگردد و متشکل از نمایندگان وزارت بازرگانی، سازمان تعزیراتحکومتی، گمرکی
جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان جمعآوری و فروش
اموال تملیکی و با مسئولیت سازمان مذکور میباشد.
و – خریداران: سازمانها و فروشگاههای زنجیرهای و اتحادیههای تعاونی مصرف که
میتوانند در خرید کالا شرکت نمایند، از جمله فروشگاههای زنجیرهای واتحادیههای
تعاونی مصرف که میتوانند در خرید کالا شرکت نمایند، از جمله فروشگاههای
زنجیرهای رفاه، شهر و روستا، سازمان اتکا، فروشگاههای سپه،اتحادیههای امکان، فرهنگیان، کارکنان دولت.
ز – پایه بهای کالا: مبنای محاسبه بهای کالاهای قاچاق وارداتی عبارتند از ارزش
سیف بر اساس قیمت ارز صادراتی (بر مبنای اعلام بانک مرکزی) و مبالغ سودبازرگانی
مندرج در ماده (15) مقررات صادرات و واردات و عوارض مربوط به همان کالاست و مبنای
محاسبه بهای کالاهای قاچاق خروجی عبارت از قیمتصادراتی همان کالاست.
ح – قیمت کارشناسی کالا: قیمتی است که کمیسیونهای استانها با استفاده از کارشناسان
خبره و با توجه به پایه بهای کالاها تعیین مینمایند.
ماده 2 – دبیرخانه کمیسیون مرکزی قیمتگذاری و نظارت بر فروش موظف است حداقل در هر ماه یک بار جلسه کمیسیون مرکزی را تشکیل و عملکرد کمیسیونهای استانها را مورد ارزیابی قرار دهد.
کمیسیون مذکور قیمت پایه کالاها را بر اساس بند "ز" ماده (1) هر سه ماه یک بار
تعیین و به کمیسیونهای استانها ابلاغ خواهد نمود. ضمناً این کمیسیون موظف است
دستورالعملهای اجرایی این آییننامه را تهیه و ابلاغ نماید و نظرات کمیسیون مرکزی
برای کمیسیونهای استانها لازمالاجرا میباشد.
ماده 3 – ادارههای مأمور وصول درآمدهای دولت موظفند طبق قوانین مربوطه بلافاصله
پس از ضبط کالا نسبت به اعلام مشخصات کامل کالاهای مکشوفه بهدبیرخانه کمیسیون
استان اقدام نمایند.
ماده 4 – دبیرخانه کمیسیون قیمتگذاری و نظارت بر فروش استانها موظفند هفتهای یک
بار نسبت به تشکیل جلسات کمیسیون در محل سازمان جمعآوری وفروش اموال تملیکی
استان اقدام و در خصوص تمام گزارشات واصله برابر مواد آتی اتخاذ تصمیم نماید.
کمیسیون با حضور نصف به علاوه یک نفر اعضا رسمیت مییابد.
تبصره 1 – در استانهایی که سازمان جمعآوری و فروش اموال تملکی نماینده مقیم
نداشته باشد جلسات در محل ادارههای کل امور اقتصادی و دارایی تشکیلمیشوند.
تبصره 2 – تصمیمگیری در مورد قیمتگذاری و فروش کالاهای دخانی و شیلاتی با دعوت
از نمایندگان ذیربط در کمیسیون صورت خواهد گرفت و در صورت عدم حضور نمایندگان
مذکور در جلسه تصمیمگیری لازم انجام خواهد شد.
ماده 5 – کمیسیونهای استانها با توجه به نرخهای ابلاغی از سوی کمیسیون مرکزی
موضوع (ماده 3) نسبت به تعیین بهای کارشناسی کالاهای هر پرونده بااستفاده از
کارشناسان خبره و بر حسب نوع و کیفیت کالا اقدام صورتجلسهای مشتمل بر تعداد
پروندههای مطروحه و تصمیمات متخذه در آن جلسه جهت اجرا تنظیم مینمایند.
ماده 6 – دبیرخانه کمیسیونهای استانها موظفند حداکثر ظرف مدت دو روز از تاریخ
تنظیم صورتجلسه نسبت به دعوت خریداران برای شرکت در جلسه فروش اقدام و تاریخ
برگزاری جلسات فروش حداکثر سه روز از تاریخ دعوتنامه میباشد.
ماده 7 – کمیسیونهای استانها کالاهای سریعالفساد از جمله مواد غذایی و نوشیدنی
فاسدشدنی را حداکثر ظرف مدت سه روز تعیین تکلیف و نسبت به فروشبه خریداران (بند
و ماده 1) اقدام و گزارش آن را به کمیسیون مرکزی ارسال دارند.
تبصره – کمیسیون مرکزی دستورالعمل اجرایی برای فروش سایر کالاهایی را که سریعاً
ضایع میگردد از جمله احشام و میوهجات را به کمیسیون استانها ابلاغ خواهند کرد.
ماده 8 – جلسات فروش با حضور حداقل سه خریدار رسمی خواهد شد و در صورتی که تعداد
خریداران به حد نصاب نرسد جلسه بعدی بدون رعایت حدنصب فوقالذکر حداکثر ظرف مدت
24 ساعت تجدید خواهد شد.
ماده 9 – دبیرخانه کمیسیون استانها اطلاعات مربوط به زمان و مکان فروش را به
اطلاع خریداران خواهند رساند.
ماده 10 – در هر مرحله از فروش کالا، متناسب با ارزش کالای موجود و تعداد
خریداران شرکتکننده، سهمیهای ( از انواع کالاهای موجود) برای هر یک ازخریداران
(با اولویت در پیشنهاد قیمت و نحوه پرداخت) از سوی کمیسیون استان تعیین میگردد.
ماده 11 – سازمان جمعآوری و فروش اموال تملکی استان موظف است بلافاصله پس از
دریافت رسید واریز بهای کالا به حساب سازمان مذکور نسبت بهصدور احکام فروش اقدام
نماید و مبالغ حاصل از فروش را به حساب خزانه واریز کند.
ماده 13 – خریداران موظفند از تاریخ وصول احکام فروش کالا از سوی سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی حداکثر ظرف مدت 5 روز نسبت به تحویل کالا و انتقال آن اقدام نمایند.
ماده 14 – ادارات مأمور وصول درآمدهای دولت موظفند پس از هر مرحله فروش نسبت به
تعیین سهم هر یک از سازمانهای کاشف و کاشفین اقدام و مراتب رابه خزانه و سازمان
کاشف اعلام دارند و نسبت به پرداخت سهم هر یک از محل تنخواه مربوطه اقدام کنند.
ماده 15 – کمیسیونهای استانها موظفند روشهای نظارتی برای کنترل فروش کالاهای
فروخته شده به خریداران را بر اساس دستورالعملهای ابلاغی از سوی کمیسیون مرکزی
برای عرضه مستقیم به مصرفکنندگان پیشبینی و اعمال نمایند.
ماده 16 – خریداران موضوع ماده (6) این آییننامه موظفند برای عرضه مستقیم
کالاهای مشمول این آییننامه به مصرفکنندگان، کالا را به صورت خرده فروشیعرضه نمایند.
ماده 17 – کمیسیون مرکزی موظف است گزارش عملکرد کمیسیونهای استانها را به صورت
ماهانه به معاونت اجرایی رییس جمهور گزارش نماید.
ماده 18 – از تاریخ تصویب این آییننامه کلیه مقررات و آییننامههای مغایر با این آییننامه ملغی میباشد.
تبصره – کلیه کالاهای قاچاق موجود در انبارها بر اساس مفاد این آییننامه به فروش میرسد.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور