‌آیین‌نامه شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی [مصوب ۱۳۷۳]

تاریخ تصویب: ۱۳۷۳/۱۰/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۱۱/۰۱

[‌به موجب ماده ۱۵ آیین‌نامه شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی، مصوب ۱۳۷۴/۶/۱۴ لغو شده است.]

مصوب سیصد و چهل و چهارمین جلسه مورخ ۱۳۷۳/۱۰/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی


تعریف:
‌ماده ۱ – آموزشهای علمی – کاربردی آموزشهایی است که با هدف ارتقاء و انتقال دانش کار، ایجاد مهارتها، افزایش بهره‌وری، به هنگام کردن و ارتقای‌ معلومات و تجارب شاغلان، رشد استعدادهای بارز و به فعلیت در آوردن استعدادهای نهفته برای تصدی مشاغل و حرف گوناگون، انجام می‌شود، تا‌توانایی افراد را برای انجام دادن کاری که به آنان محول می‌شود به سطح مطلوب برساند.

‌تبصره – آموزشهای علمی – کاربردی موضوع این آیین‌نامه اعم است از آموزشهایی که با هدف مندرج در ماده ۱ که به نام آموزشهای فنی حرفه‌ای‌ خارج از نظام آموزش رسمی کشور عموماً به صورت دوره‌های کوتاه مدت به اجراء در می‌آید و آموزشهایی که در قالب نظام آموزش رسمی کشور در‌ یکی از مقاطع سلسله مراتب آموزشی (‌آموزش متوسطه و آموزش عالی) اجرا و به دریافت مدرک تحصیلی منجر می‌شود.


‌ماده ۲ – این آیین‌نامه ناظر به کلیه سطوح آموزشهای علمی – کاربردی و پژوهشهای وابسته به آن در بخشهای تولیدی و خدمات است.


‌ماده ۳ – اصول برنامه‌ریزی آموزشهای علمی – کاربردی و هدایت پژوهشهای وابسته به آن عبارت است از:
‌الف: به کاربردن نظریه‌های علمی و مکتسبات فنی در جهت رشد تواناییهای عملی.
ب: برقراری پیوند و هماهنگی میان آموزشی و پژوهش کاربردی و نیازهای شغلی.
ج: انعطاف‌پذیر کردن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی کاربردی به تناسب تحولات علوم و فنون.
‌د: آماده‌سازی و تربیت تدریجی و مستمر افراد برای اشتغال آنها در حیطه شغلی خاص یا طیفی از مشاغل همگون.
ه: طراحی این آموزشها به نحوی که فارغ‌التحصیلان هر یک از مراحل و مقاطع مختلف، دارای کارآیی لازم برای اشتغال باشند و امکان بازگشت به‌آموزشی یا ادامه آن برای آنها فراهم باشد.
‌و: کارآموزی و کسب مهارتهای شغلی با برنامه‌ریزی هماهنگ.
‌ز: توجه به تناسب و هماهنگی بین دانش و مهارت در هر دوره و در هر سطح و پیوستگی و انسجام بین مقاطع در دوره‌های مختلف.
ح: قرار گرفتن آموزشهای کاربردی به عنوان یکی از شروط اصلی ارتقای شغلی در مشاغل تخصصی و به تناسب آن متحول کردن نظام اشتغال و‌ دستمزد.


‌ماده ۴ – آموزشها و پژوهشهای علمی – کاربردی در کلیه سطوح و مقاطع تحصیلی و مهارتی، اجرا می‌شود و تا بلندترین سطوح تخصصی حسب نیاز‌ ادامه می‌یابد.


‌ارکان:
‌ماده ۵ – ارکان آموزشهای علمی – کاربردی عبارتند از:
1 – شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی.
2 – شورای برنامه‌ریزی آموزشهای علمی – کاربردی.
3 – دبیر کل شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی.
4 – شورای هماهنگی آموزشهای علمی – کاربردی.
5 – دانشگاه جامع علمی – کاربردی.


‌ماده ۶ – شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این آموزشها است و بر طبق‌ ضوابطی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد انجام وظیفه می‌نماید و ریاست عالیه آن با رییس جمهوری می‌باشد. اعضای شورای‌ عبارتند از:
‌الف: معاون اول رییس جمهوری که ریاست شورای را به عهده دارد.
ب: دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور، وزرای فرهنگ و آموزش عالی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و‌آموزش پزشکی، کار و امور اجتماعی، کشاورزی، صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات، نیرو، نفت، پست و تلگراف و تلفن و رییس دانشگاه آزاد‌ اسلامی.
ج: دبیر کل شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی.
‌د: رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی.
ه: هر یک از اعضای هیأت دولت که وجود ایشان در جلسات لازم تشخیص داده شود، به دعوت رییس شورا (‌عضو مدعو مثل اعضای دیگر با حق رأی‌در جلسه یا جلسات، شرکت خواهد کرد).
‌و: سه نفر از صاحبنظران آموزشهای فنی و حرفه‌ای که حداقل یکی از آنان از میان بانوان انتخاب می‌شود به پیشنهاد رییس شورا و تصویب شورا.


‌ماده ۷ – وظایف شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی عبارت است:
‌الف: تصویب اساسنامه آموزشهای علمی – کاربردی در چهارچوب نظام آموزشی کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ب: پیشنهاد تغییر آیین‌نامه آموزشهای علمی – کاربردی به شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ج: تصویب سیاستهای توسعه، تقویت و بالابردن منزلتهای اجتماعی آموزشهای علمی – کاربردی.
‌د: تصویب شیوه سرمایه‌گذاری و میزان مشارکت بخشهای مختلف برای توسعه این آموزشهای و نحوه تأمین اعتبارات، چگونگی توزیع منابع و‌سرمایه‌ها.
ه – تصویب طرحها و سیاستهای تربیت و تأمین اعضای هیأت علمی – تخصصی و متخصصان مورد نیاز آموزشهای علمی – کاربردی.
‌و: تصویب طرح تأسیس و گسترش مراکز آموزشهای علمی – کاربردی و فنی حرفه‌ای بانوان.
‌ز: تصویب ضوابط انتخاب و ارتقای هیأت علمی – تخصصی.
ح: تصویب آیین‌نامه داخلی شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی.

‌تبصره – شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی می‌تواند برای امور مشخص به مراجع ذیصلاحیت معین، تفویض اختیار کند.


‌ماده ۸ – برنامه‌ریزی آموزشهای علمی – کاربردی به عهده گروه هشتم شورای عالی برنامه‌ریزی است با این قید که:
1 – بعضی اعضای دانشگاه جامع علمی – کاربردی در این گروه عضویت داشته باشند.
2 – برنامه‌ها حتی‌الامکان از طریق دانشگاه جامع علمی – کاربردی پیشنهاد شود.
3 – گروه هشتم نیز در صورتی که طرح برنامه‌ای دارد در مورد آنها از دانشگاه جامع علمی – کاربردی استفسار کند.
‌وظایف گروه هشتم شورای عالی برنامه‌ریزی همان است که در آیین‌نامه شورای عالی برنامه‌ریزی آمده است.‌


ماده ۹ – وظایف گروه هشتم شورای عالی برنامه‌ریزی عبارت است از:
‌الف: تصویب تعداد و ترکیب اعضای بخشها و گروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی با شرکت کارشناسان و متخصصان به پیشنهاد دبیر کل.
ب: هدایت برنامه‌ریزی کلان آموزشی برای آموزشهای علمی – کاربردی و تصویب برنامه‌های کلان به دست آمده.
ج: تصویب برنامه‌های تأیید شده در بخشهای تخصص.
‌د: تصویب ضوابط و شرایط پذیرش دانشجویان کاربردی.
ه: تصویب آیین‌نامه‌های آموزشی و انضباطی آموزشهای علمی – کاربردی.
‌و: تصویب آیین‌نامه داخلی شورای برنامه‌ریزی.


‌ماده ۱۰ – دبیر کل شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی از میان افراد صاحب نظر در آموزشهای کاربردی به پیشنهاد رییس شورای عالی آموزشهای‌ علمی – کاربردی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخاب و حکم او از طرف رییس شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی صادر می‌شود.‌ وظایف او عبارت است از: دبیری جلسات شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی، ریاست شورای هماهنگی و مسئولیت دبیرخانه شورای عالی‌ آموزشهای علمی- کاربردی.


‌ماده ۱۱ – کمیسیون هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به ریاست وزیر کار و امور‌ اجتماعی تشکیل می‌شود.
‌وظایف و ترکیب اعضاء و نحوه تشکیل این کمیسیون را شورای عالی علمی – کاربردی تعیین می‌کند.


دبیرخانه:
‌ماده ۱۲ – دبیرخانه شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی وظیفه پشتیبانی مطالعاتی، کارشناسی، خدماتی و تدارکاتی ارکان و تشکیلات این‌ آموزشها را بر عهده دارد.

‌تبصره – دبیرخانه شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی در وزارت فرهنگ و آموزش عالی تشکیل می‌شود.


‌بودجه:
‌ماده ۱۳ – بودجه و اعتبارات طرحها و برنامه‌ها، هزینه‌های اداری و سرمایه‌ای را برای انجام دادن وظایف و نیل به اهداف شورای عالی همه ساله دبیر‌کل تهیه می‌کند که پس از تصویب در شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی در ردیف جداگانه‌ای ذیل ردیف نهاد ریاست جمهوری به نام دبیرخانه‌ شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی در لایحه بودجه کل کشور پیش‌بینی و منظور می‌شود.


‌ماده ۱۴ – مصوبات شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی در حیطه وظایف و صلاحیتهای ماده ۷ برای تمام دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا است.


‌ماده ۱۵ – این آیین‌نامه که در ۱۵ ماده و سه تبصره در تاریخ ۷۳.۸.۱۰ به تصویب شورای مشترک کمیسیونهای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده‌ است در جلسه مورخ ۷۳.۱۰.۲۰ شورای عالی تأیید شد و کلیه آیین‌نامه‌های مشابه و مغایر با آن لغو می‌شود.