مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه مورخ ۷۴.۶.۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی
تعریف:
ماده ۱ – آموزشهای علمی – کاربردی آموزشهایی است که با هدف ارتقاء و انتقال دانش کار، ایجاد مهارتها، افزایش بهرهوری، به هنگام کردن و ارتقای معلومات و تجارب شاغلان، رشد استعدادهای بارز و به فعلیت در آوردن استعدادهای نهفته برای تصدی مشاغل و حرف گوناگون، انجام میشود، تاتوانایی افراد را برای انجام دادن کاری که به آن محول میشود به سطح مطلوب برساند.
تبصره – آموزشهای علمی – کاربردی موضوع این آییننامه اعم است از آموزشهایی که با هدف مندرج در ماده ۱ که به نام آموزشهای فنی حرفهای خارج از نظام آموزش رسمی کشور عموماً به صورت دورههای کوتاه مدت به اجراء در میآید و آموزشهایی که در قالب نظام آموزش رسمی کشور دریکی از مقاطع سلسله مراتب آموزشی (آموزش متوسطه و آموزش عالی) اجرا و به دریافت مدرک تحصیلی منجر میشود.
ماده ۲ – این آییننامه ناظر به کلیه سطوح آموزشهای علمی – کاربردی و پژوهشهای وابسته به آن در بخشهای تولیدی و خدمات است.
ماده ۳ – اصول برنامهریزی آموزشهای علمی – کاربردی و هدایت پژوهشهای وابسته به آن عبارت است از:
الف: به کاربردن نظریههای علمی و مکتسبات فنی در جهت رشد تواناییهای عملی.
ب: برقراری پیوند و هماهنگی میان آموزش و پژوهش کاربردی و نیازهای شغلی.
ج: انعطافپذیر کردن برنامههای آموزشی و پژوهشی کاربردی به تناسب تحولات علوم و فنون.
د: آمادهسازی و تربیت تدریجی و مستمر افراد برای اشتغال آنها در حیطه شغلی خاص یا طیفی از مشاغل همگون.
ه: طراحی این آموزشها به نحوی که فارغالتحصیلان هر یک از مراحل و مقاطع مختلف، دارای کارآیی لازم برای اشتغال باشند و امکان بازگشت بهآموزش با ادامه آن برای آنها فراهم باشد.
و: کارآموزی و کسب مهارتهای شغلی با برنامهریزی هماهنگ.
ز: توجه به تناسب و هماهنگی بین دانش و مهارت در هر دوره و در هر سطح و پیوستگی و انسجام بین مقاطع در دورههای مختلف.
ح: قرار گرفتن آموزشهای کاربردی به عنوان یکی از شروط اصلی ارتقای شغلی در مشاغل تخصصی و به تناسب آن متحول کردن نظام اشتغال و دستمزد.
ماده ۴ – آموزشها و پژوهشهای علمی – کاربردی در کلیه سطوح و مقاطع تحصیلی و مهارتی، اجرا میشود و تا بلندترین سطوح تخصصی حسب نیاز ادامه مییابد.
ارکان:
ماده ۵ – ارکان آموزشهای علمی – کاربردی عبارتند از:
1 – شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی.
2 – شورای برنامهریزی آموزشهای علمی – کاربردی.
3 – دبیر کل شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی.
4 – شورای هماهنگی آموزشهای علمی – کاربردی.
5 – دانشگاه جامع علمی – کاربردی.
ماده ۶ – شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی عالیترین مرجع تصمیمگیری در این آموزشها است و بر طبق ضوابطی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی میرسد انجام وظیفه مینماید و ریاست عالیه آن با رییس جمهوری میباشد. اعضای شورای عبارتند از:
الف: معاون اول رییس جمهوری که ریاست شورای را به عهده دارد.
ب: وزیر فرهنگ و آموزش عالی به عنوان نایب رییس.
ج: دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور، وزرای فرهنگ و آموزش عالی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار و امور اجتماعی، کشاورزی، صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات، نیرو، نفت، پست و تلگراف و تلفن و رییس دانشگاه آزاد اسلامی.
د: دبیر کل شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی.
ه: رییس دانشگاه جامع علمی – کاربردی.
و: هر یک از اعضای هیأت دولت که وجود ایشان در جلسات لازم تشخیص داده شود، به دعوت رییس شورا (عضو مدعو مثل اعضای دیگر با حق رأی در جلسه یا جلسات، شرکت خواهد کرد).
ز: سه نفر از صاحبنظران آموزشهای فنی و حرفهای که حداقل یکی از آنان از میان بانوان انتخاب میشود به پیشنهاد رییس شورا و تصویب شورا.
ماده ۷ – وظایف شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی عبارت است:
الف: تصویب اساسنامه آموزشهای علمی – کاربردی در چهارچوب نظام آموزشی کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ب: پیشنهاد تغییر آییننامه آموزشهای علمی – کاربردی به شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ج: تصویب سیاستهای توسعه، تقویت و بالابردن منزلتهای اجتماعی آموزشهای علمی – کاربردی.
د: تصویب شیوه سرمایهگذاری و میزان مشارکت بخشهای مختلف برای توسعه این آموزشهای و نحوه تأمین اعتبارات، چگونگی توزیع منابع و سرمایهها.
ه: تصویب طرحها و سیاستهای تربیت و تأمین اعضای هیأت علمی – تخصصی و متخصصان مورد نیاز آموزشهای علمی – کاربردی.
و: تصویب طرح تأسیس و گسترش مراکز آموزشهای علمی – کاربردی و فنی حرفهای بانوان.
ز: تصویب ضوابط انتخاب و ارتقای هیأت علمی – تخصصی.
ح: تصویب آییننامه داخلی شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی.
تبصره – شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی میتواند برای امور مشخص به مراجع ذیصلاحیت معین، تفویض اختیار کند.
ماده ۸ – برنامهریزی آموزشهای علمی – کاربردی به عهده گروه هشتم شورای عالی برنامهریزی است با این قید که:
1 – بعضی اعضای دانشگاه جامع علمی – کاربردی در این گروه عضویت داشته باشند.
2 – برنامهها حتیالامکان از طریق دانشگاه جامع علمی – کاربردی پیشنهاد شود.
3 – گروه هشتم نیز در صورتی که طرح برنامهای دارد در مورد آنها از دانشگاه جامع علمی – کاربردی استفسار کند.
وظایف گروه هشتم شورای عالی همان است که در آییننامه شورای عالی برنامهریزی آمده است.
ماده ۹ – وظایف گروه هشتم شورای عالی برنامهریزی عبارت است از:
الف: تصویب تعداد و ترکیب اعضای بخشها و گروههای تخصصی برنامهریزی با شرکت کارشناسان و متخصصان به پیشنهاد دبیر کل.
ب: هدایت برنامهریزی کلان آموزشی برای آموزشهای علمی – کاربردی و تصویب برنامههای کلان به دست آمده.
ج: تصویب برنامههای تأیید شده در بخشهای تخصص.
د: تصویب ضوابط و شرایط پذیرش دانشجویان کاربردی.
ه: تصویب آییننامههای آموزشی و انضباطی آموزشهای علمی – کاربردی.
و: تصویب آییننامه داخلی شورای برنامهریزی.
ماده ۱۰ – دبیر کل شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی از میان افراد صاحب نظر در آموزشهای کاربردی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالی و تأیید رییس شورای عالی و تصویب شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی انتخاب و با حکم وزیر فرهنگ و آموزش عالی منصوب میشود.
وظایف او عبارت است از: دبیری جلسات شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی، ریاست شورای هماهنگی و مسئولیت دبیرخانه شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی.
ماده ۱۱ – کمیسیون هماهنگی آموزش فنی و حرفهای با هدف ایجاد هماهنگی در فعالیتهای آموزش فنی و حرفهای کشور به ریاست وزیر کار و امور اجتماعی تشکیل میشود.
وظایف و ترکیب اعضاء و نحوه تشکیل این کمیسیون را شورای عالی علمی – کاربردی تعیین میکند.
دبیرخانه:
ماده ۱۲ – دبیرخانه شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی وظیفه پشتیبانی مطالعاتی، کارشناسی، خدماتی و تدارکاتی ارکان و تشکیلات این آموزشها را بر عهده دارد.
تبصره: دبیرخانه شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی در وزارت فرهنگ و آموزش عالی تشکیل میشود.
بودجه:
ماده ۱۳ – بودجه و اعتبارات طرحها و برنامهها، هزینههای اداری و سرمایهای را برای انجام دادن وظایف و نیل به اهداف شورای عالی همه ساله دبیرکل تهیه میکند که پس از تصویب در شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی در ردیف جداگانهای ذیل ردیف وزارت فرهنگ و آموزش عالی به نام دبیرخانه شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی در لایحه بودجه کل کشور پیشبینی و منظور میشود.
ماده ۱۴ – مصوبات شورای عالی آموزشهای علمی – کاربردی در حیطه وظایف و صلاحیتهای ماده ۷ برای تمام دستگاههای اجرایی لازمالاجرا است.
ماده ۱۵ – این آییننامه که در ۱۵ ماده و سه تبصره در تاریخ ۷۳.۸.۱۰ به تصویب شورای مشترک کمیسیونهای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است در جلسه مورخ ۷۴.۶.۱۴ شورای عالی مواد ۶ و ۱۰ و ۱۳ و ۱۵ آن اصلاح تأیید شد و کلیه آییننامههای مشابه و مغایر با آن لغو میشود.