‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۶۵) قانون مالیاتهای مستقیم موضوع کسر خسارت وارده از درآمد مشمول مالیات بر‌ اثر حوادث و سوانح

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۳/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۵/۱۱

شماره 46754ت438 – 1368.05.05


هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۳/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره 30.4.7927.23377 مورخ 1367.8.16 وزارت امور اقتصادی و دارایی، آیین‌نامه اجرایی‌ ماده 165 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1363.12.3 را به شرح زیر تصویب نمودند.


‌ماده 1 – در مورد مؤدیانی که طبق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 دفاتر نگهداری می‌نمایند و درآمد مشمول مالیات آنان از طریق‌ رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک تشخیص داده می‌شود میزان خسارت وارده طبق شرایط مقرر در فصل هزینه‌های قابل قبول و استهلاکات قانون یاد شده تعیین‌ و از درآمد مشمول مالیات آن سال و سالهای بعد قابل کسر خواهد بود.

‌تبصره 1 – در مواردی که زبان سالهای قبل طبق مقررات مربوط قابل استهلاک است خسارت مذکور در این ماده پس از کسر زیان مزبور قابل کسر از درآمد‌ مشمول مالیات خواهد بود.

‌تبصره 2 – مرجع رسیدگی به اختلافات حاصله در مورد خسارت وارده موضوع این ماده کمیسیونهای مقرر در مواد 3 و 4 این آیین‌نامه حسب مورد می‌باشند.


‌ماده 2 – در مواردی که درآمد مشمول مالیات طبق مقررات مربوط از طریق علی‌الرأس تشخیص داده می‌شود خسارت وارده طبق مقررات مواد 3 و 4 و 5 این‌آیین‌نامه تعیین و از درآمد مشمول مالیات آن سال و سالهای بعد قابل کسر خواهد بود.


‌ماده 3 – در مواردی که خسارت به یک منطقه از کشور وارد گردد.

‌الف – [اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۱۳]
چنانچه منطقه خسارت دیده واقع در محدوده یک بخش باشد میزان خسارت وارده توسط کمیسیونی مرکب از بخشدار یک نفر نماینده اداره کل امور‌ مالیاتی استان و یک نفر معتمد محل به انتخاب و معرفی شورای بخش و در غیاب شورای مزبور به انتخاب و معرفی دادستان استان تعیین و اعلام‌ خواهد شد.

ب – [اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۱۳]
چنانچه منطقه خسارت دیده واقع در محدوده یک شهر باشد میزان خسارت وارده توسط کمیسیونی مرکب از یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، یک نفر نماینده فرماندار محل و یک نفر نماینده دادستان استان معین و اعلام خواهد شد.


‌ماده 4 – [اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۱۳]
در مواردی که خسارت به مؤدی یا مؤدیان خاصی وارد گردد میزان خسارت وارده توسط کمیسیونی مرکب از یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور، یک نفر نماینده بیمه به انتخاب و معرفی بیمه مرکزی ایران در تهران و در شهرستانها در صورت عدم وجود شعبه یا نمایندگی بیمه مرکزی نماینده شرکت‌ بیمه ایران و یک نفر قاضی دادگستری در تهران به انتخاب و معرفی وزارت دادگستری و در شهرستانها به انتخاب و معرفی رییس دادگستری محل تعیین و اعلام‌ خواهد شد.


ماده 5 – [اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۱۳]
مؤدی مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ وقوع حادث و سانحه، درخواست خود را همراه با مدارکی که در اختیار دارد به اداره امور مالیاتی محل وقوع‌ حادثه تسلیم نماید.
اداره امور مالیاتی مکلف است ظرف یک ماه درخواست مؤدی و مدارک ارائه شده را به کمیسیون‌های مذکور در مادتین 3 و 4 مذکور حسب‌ مورد ارسال دارد و کمیسیون‌های یاد شده حداکثر ظرف شش ماه با بررسی اسناد و مدارک ارائه شده و اطلاعات مکتسبه میزان خسارت وارده را تعیین و اعلام‌ نمایند.

‌تبصره 1 – دعوت از مؤدی جهت حضور در کمیسیونهای فوق الزامی است و عدم حضور وی در جلسه مانع رسیدگی و اعلام نظر کمیسیون نخواهد بود.

‌تبصره 2 – نظر کمیسیونهای مزبور به اکثریت مناط اعتبار است.‌


[رای شماره ۱۹۹۸ – ١۴٠١/۹/۲۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری:
ابطال شرط زمانی شش ماهه مندرج در ماده ۵]


ماده 6 – [اصلاحی ۱۳۸۳/۱۰/۱۳]
در مواردی که خسارت وارده به یک منطقه از کشور باشد در صورتی که فرمانداری محل اقدام به اعلام اشخاص خسارت دیده به اداره امور مالیاتی‌ بنماید کمیسیون‌های مقرر در ماده 3 این آیین‌نامه طبق مقررات ماده 5 و تبصره‌های ذیل آن بر اساس اعلام فرمانداری رسیدگی و نسبت به تعیین میزان‌ خسارت وارده اقدام خواهند نمود.


ماده 7 – در صورتی که خسارت وارده مربوط به فعالیت شغلی مؤدی موضوع منابع فصلهای دوم و چهارم و پنجم از باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب‌ اسفند ماه 1366 باشد حسب مورد از درآمد مشمول مالیات منابع مربوط در آن سال و سالهای بعد قابل کسر است و در صورت ترک شغل خسارت وارده از درآمد‌ مشمول مالیات سایر منابع درآمد باب مذکور قابل کسر است.


ماده 8 ـ
[الحاقی ۱۳۸۱/۷/۳] –
[اصلاحی ۱۳۸۵/۱۰/۶]
در مواردی که به تأیید کمیسیون موضوع ماده (3) یا (4) این آیین‌نامه (حسب مورد) بیش از پنجاه درصد (50%) اموال مودی (اموالی که دچار حادثه شده) از بین برود و مودی با ارایه دلایل مورد قبول اداره امور مالیاتی ذی‌ربط قادر به پرداخت بدهیهای مالیاتی خود نباشد، علاوه بر کسر معادل خسارت از درآمدهای مشمول مالیات سال وقوع حادثه و سنوات بعد، به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب هیئت وزیران تمام یا قسمتی از بدهی مالیاتی مودی نیز بخشوده یا تقسیط طولانی خواهد شد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر