هیأت ویران در جلسه مورخ ۱۳۶۴.۶.۲۰ بنا به پیشنهاد شماره ۸۱۰۱.۶۹۶.۳۷ مورخ ۱۳۶۴.۵.۳ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند ب ماده ۲۲ اساسنامه شرکت ملی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران موضوع لایحه قانونی ملیکردن سهام شرکت سهامی انبارهای عمومی مصوب ۱۳۵۹.۲.۲۰ شورای انقلاب آییننامه معاملات شرکت مذکور با به شرح زیر تصویب نمودند:
فصل اول – نصاب معاملات
ماده یک – معاملات به سه دسته جزیی، متوسط و عمده تقسیم میشوند.
الف – معاملات جزیی
معاملاتی است که مبلغ آن از پانصد هزار ریال تجاوز نکند.
ب – معاملات متوسط
معاملاتی است که مبلغ آن از پانصد هزار ریال بیشتر و از پنج میلیون ریال تجاوز نکند.
ج – معاملات عمده
معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون ریال بیشتر باشد.
تبصره یک
مبنای نصاب در خرید برای معاملات جزیی و متوسط مبلغ معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد میباشد.
تبصره دو
مبنای نصاب در فروش مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب دستگاه میباشد.
فصل دوم – روش انجام معاملات
ماده دو
در مورد معاملات جزیی مأمور خرید باید به فروشندگان کالا با انجامدهندگان کار
مورد احتیاج مراجعه و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا کار مورد نیاز معامله
رابا رعایت صرفه شرکت انجام دهد، مأمور خرید باید ذیل فاکتور را با قید نام و نام
خانوادگی، سمت و تاریخ و ذکر اینکه معامله با کمترین بهای ممکن انجام شدهاست امضاء کند.
ماده سه
در مورد معاملات متوسط مأمور خرید باید از فروشندگان کالا یا انجامدهندگان کار
مورد احتیاج که عده آنها کمتر از سه نفر نباشد از هر کدام روی برگ جداگانه استعلام
بهای کتبی به عمل آورد، به این ترتیب که مأمور خرید نوع کالای یا کار مورد معامله
و مقدار و مشخصات آن را به طور کامل در برگ استعلام بهاء تعیین و فروشنده کالای یا
انجامدهنده کار حداقل بهای آراء، با قید مدت اعتبار بهای اعلام شده در آن تصریح و
با ذکر کامل نشانی خود و تاریخ امضاء نماید، مأمور خریدباید ذیل برگهای استعلام
بهاء اعلام نماید که استعلام به وسیله او به عمل آمده با قید تاریخ و نام و نام خانوادگی و سمت خود امضاء نماید.
تبصره یک
در مواردی که فروشنده یا انجام دهنده کار در محل کمتر از سه نفر باشد، مأمور خرید مراتب را باید گزارش نماید تا کمیسیون معاملات تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید.
تبصره دو
مأمور خرید باید با توجه به مدتی که فروشندگان کالا یا انجامدهندگان کار در برگ
استعلام بهاء برای اعتبار بهای پیشنهاد شده ذکر کردهاند. طوری اقدام نماید که
بهعلت انقضای مدت خسارتی ایجاد نشود، ضمناً در صورتی که مأمور خرید استعلام بهاء حداقل را عادله تشخیص دهد، معامله را انجام خواهد داد.
ماده چهار
در مورد معاملات عمده شرکت باید از طریق مناقصه عمومی یا مناقصه محدود با تشخیص مدیر عامل اقدام نماید.
الف – مناقصه عمومی
ماده پنج
آگهی مناقصه یک نوبت در روزنامه رسمی کشور و از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار محل منتشر میگردد.
تبصره
در صورت لزوم آگهی علاوه بر انتشار آگهی در داخل کشور موضوع در خارج از کشور نیز
آگهی خواهد شد و نسخهای از آگهی به وسیله وزارت امور خارجه به هریک از
سفارتخانههای ممالک مربوطه در تهران و یک نسخه هم به سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در ممالک مربوطه در خارج از طریق وزارت مذکور ارسال خواهد شد.
ماده شش
در آگهی مناقصه نکات زیر ذکر میشود.
الف – نوع و مقدار کالا و کار با ذکر مشخصات
ب – مدت، محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار و ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل تأخیر نماید.
ج – تصریح بر این که بهای پیشنهادی باید به مبلغ مشخص یا بر اساس درصد کسر یا
اضافه نسبت به واحد بهای اعلام شده تعیین و در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شرکت شود.
د – مدت قبول و محل تسلیم پیشنهادها
ه – میران سپرده شرکت در مناقصه باید به طور نقد به حساب سپرده شرکت در بانک واریز
و رسید آن به ضمیمه پیشنهاد تسلیم شود.
و – میزان تضمین حسن انجام معامله به ترتیب دریافت و استرداد آن.
ر – حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص حائز حداقل و ابلاغ به برنده مناقصه ضرورت دارد.
ح – روز و ساعت و محل قرائت پیشنهادها همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاددهندگان یا نمایندگان آنها در کمیسیون مناقصه.
ط – میزان پیشپرداخت در صورتی که به تشخیص دستگاه مناقصهگزار پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد و ترتیب پرداخت و واریز آن.
ی – محل توزیع با فروش نقشهها و برگ شرایط عمومی و مشخصات دیگر مورد لزوم.
ک – محل توزیع نمونههای ضمانتنامه و قرارداد اگر تهیه آن لازم باشد که در این
صورت ضمانتنامه عیناً مطابق نمونه باید تنظیم و نمونه قرارداد نیز با قید اینکه مورد قبول است، باید امضاء و ضمیمه پیشنهاد شود.
ل – تصریح این که شرکت در قبول پیشنهادها و انعقاد قرارداد و یا رد آنها دارای اختیارات تام میباشد.
م – شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات و تکالیف دستگاه مناقصهگزار موضوع این آییننامه میباشد.
ماده هفت
در صورتی که ذکر شرایط خاصی علاوه بر آن چه در ماده شش ذکر شده لازم تشخیص داده
شود، مشروط بر این که با قوانین و مفاد این آییننامه مغایر نباشد، شرکت میتواند
در متن آگهی یا در نقشهها و برگ شرایط و مشخصات درج نماید. چنانچه مواردی که باید
در آگهی ذکر شود مفصل باشد، میتوان در آگهی تصریح نمود که نقشهها و برگ شرایط
عمومی و مشخصات و نظایر آن در محل معینی موجود است و پیشنهاددهندگان باید یک نسخه
از آن را دریافت و با قیدقبول امضاء و یا پیشنهاد خود را ضمیمه و تسلیم نمایند،
ولی منظور داشتن امتیازات جدید برای برنده مناقصه هنگام انعقاد قرارداد یا اجرای
قرارداد به هر عنوان ممنوع میباشد.
ماده هشت
کمیسیون مناقصه در صورتی که برنده مناقصه حاضر به انجام معامله نشود، سریعاً سپرده
او را ضبط همچنین سپرده نفر دوم در صورتی که از انجام معامله امتناع نماید را ضبط
خواهد نمود، ضمناً شرکت میتواند مقدار کالا یا کار مورد معامله را تا بیست و پنج
درصد افزایش یا کاهش دهد، مشروط بر این که کلمه محاسبات فنی نسبت به این افزایش یا کاهش متناسب و قابل تطبیق باشد.
ماده نه
کمیسیون مناقصه به پیشنهادات مبهم و مشروط و بودن سپرده و پیشنهاداتی که بعد از انقضای مهلت مقرر در آگهی برسد ترتیب اثر نخواهد داد و شرکت در رد هر یک یا تمام پیشنهادها مختار است.
ماده ده
هزینه ثبت قرارداد در دفاتر اسناد رسمی و همچنین هر گونه مالیات و عوارض به عهده
برنده مناقصه خواهد بود و آن چه که به صورت تکلیفی بایستی وسیله شرکت کر و وصول
گردد، طبق قوانین و مقررات مربوطه عمل خواهد شد.
ماده یازده
کمیسیون مناقصه در مورد مناقصه مکلف به رعایت موارد زیر میباشد.
الف – مدت قبول پیشنهادها در مورد آگهیهایی که در داخل کشور منتشر میشود از
تاریخ اولین نوبت انتشار از ده روز نباید کمتر باشد و در مورد آگهیهایی که در
خارج از کشور طبق تبصره ماده پنج منتشر میشود از شصت روز باید کمتر تعیین شود.
ب – در صورتی که به تشخیص شرکت نوع معامله ایجاب کند که نقشه یا برگ شرایط و
مشخصات و نمونههای ضمانتنامه و قرارداد و مدارک دیگری تهیه شود، قبل از نشر آگهی باید آنها را تهیه کند.
ج – میزان پیشپرداخت نباید از بیست و پنج درصد مبلغ معامله تجاوز کند و منحصراً در قبال ضمانتنامه بانکی پرداخت خواهد شد.
د – میزان سپرده شرکت در مناقصه با توجه به موضوع و خصوصیات معامله نباید از پنج
درصد مبلغ برآورید معامله کمتر باشد ولی در صورتی که میزان سپرده به مأخذ فوق از
یک میلیون ریال بیشتر شود، کمیسیون میتواند میزان سپرده را به مبلغ متناسب که از
یک میلیون ریال کمتر نباشد تقلیل دهد.
ه – حداقل میزان تضمین حسن انجام معامله که باید قبل از انعقاد قرارداد اخذ شود در
مورد معاملاتی که موضوع آن انجام امور ساختمان یا باربری یا فروش ماشینآلات باشد،
پنج درصد و در مورد سایر معاملات ده درصد مبلغ معامله میباشد و باید به صورت نقد
به حساب سپرده بانکی شرکت تحویل شود، در موردمعاملات ساختمانی و برابری علاوه بر
پنج درصد مذکور شرکت باید از هر پرداخت معادل ده درصد کسر و به حساب سپرده بابت تضمین حس انجام معاملهمنظور کند.
ب – مناقصه محدود (دعوتنامه)
ماده دوازده
دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود برای اشخاصی ارسال میشود که صلاحیت آنها برای
شرکت در مناقصه مورد نظر قبلاً تشخیص دادند و نام آنها در فهرست واجدین صلاحین درج شده باشد.
ماده سیزده
تشخیص صلاحیت بر اساس میزان سرمایه، ماشینآلات، لوازم کار، کادر فنی، تخصص،
سابقه کار و عمل و سایر شرایط خواهد بود که به اقتضای نوع معامله وسیله اعضاء
کمیسیون تشخیص صلاحیت (هیأت مدیره) شرکت تعیین میشود و این ضوابط در آگهی میشود مناقصه اعلام خواهد شد.
ماده چهارده
در مواردی که تشخیص صلاحیت وسیله دستگاههای دولتی به عمل آمده خصوصاً در مورد
مسائل و معاملات پیمانکاری را در ساختمان و تأسیسات و مشاورین، درجهبندی و تعیین
صلاحیت آن در دستگاه دولتی و وزارت برنامه و بودجه مورد عمل خواهد بود، شرکت
مییابد، منحصراً از فهرست واجدین صلاحیت مربوط استفاده نماید.
ماده پانزده
دعوتنامه شرکت در مناقصه به حدود باید برای پنج نفر اشخاصی که نام آنها در فهرست
واجدین صلاحیت برای معامله مورد نظر مندرج است ارسال گردد، مگر آن که در فهرست
مزبور حداکثر معاملاتی که در زمان واحد میتوان به یک شخص واگذار نمود
پیشبینیشده باشد که در این صورت از کسانی که معاملات واگذاری به آنها از نصاب
مذکور تجاوز کرده باشد، دعوت به عمل نخواهد آمد.
ماده شانزده
مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتی که با مقررات مناقصه محدود مغایر باشد در مناقصه محدود نیز لازمالرعایه است.
ج – کمیسیون مناقصه
ماده هفده
کمیسیون مناقصه از پنج نفر به شرح زیر تشکیل میشود.
1 – معاون اداری و مالی ۲ – معاون فنی (طرحها و برنامهها) ۳ – مدیر مالی ۴ – مدیر یا رییس اداره تدارکات ۵ – رییس واحد متقاضی.
تبصره
در صورتی که حضور یک نفر کارشناس متخصص در کمیسیون مناقصه ضرورت داشته باشد با انتخاب مدیر عامل کارشناس تعیین و در کمیسیون شرکت خواهد کرد.
ماده هجده
در صورتی که در مدت مقرر آگهی مناقصه از طرف فروشندگان یا انجامدهندگان پیشنهادی
نرسیده باشد، شرکت مناقصه را تجدید و یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون
ماده (هفتاد و یک) قانون محاسبات عمومی احاله خواهد داد.
ماده نوزده
پیشنهادات واصله با حضور کلیه اعضاء کمیسیون مفتوح، رسیدگی و به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد شد.
الف – در صورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون تشکیل میشود و
پیشنهادهای رسیده را اعم از این که یک یا بیشتر باشد مفتوح و رسیدگی وبه شرح زیر
اتخاذ تصمیم خواهد نمود در صورتی که به نظر کمیسیون مناقصه کمترین بهای پیشنهاد
شده (یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهادرسیده باشد) عادله باشد
کمیسیون پیشنهاددهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود و در غیر این
صورت میتواند اظهار نظر کند که مناقصه تجدید یاحداقل از سه نفر استعلام بهاء شود
و نتیجه آن در کمیسیون مطرح گردد در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام
بهاء کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شدهدر مناقصه باشد کمیسیون پیشنهاددهنده حداقل
بها در استعلام را حائز حداقل اعلام میکند مگر این که تفاوت این دو بها کمتر از
پنج درصد باشد که در اینصورت اگر پیشنهاددهنده حداقل در مناقصه حاضر باشند به
حداقل بهای بدست آمده در استعلام معامله را انجام دهد به عنوان برنده مناقصه اعلام
خواهد شد ودر صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام برابر یا بیشتر از حداقل
بهای پیشنهاد شده در مناقصه باشد یا در استعلام بها کسی داوطلب معامله نباشد
یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد کمیسیون میتواند پیشنهاددهنده حداقل در مناقصه را به عنوان برنده
مناقصه اعلام کند، یا رأی به تجدید مناقصه دهد.
ب – در صورتی که پیشنهاددهندگان و استعلامدهندگان کمتر از سه نفر باشند و بهای
بدست آمده برابر یا کمتر از حداقل بهای پیشنهاد شده و با فهرست بهای وزارت برنامه
و بودجه باشد، پیشنهاددهنده حداقل را کمیسیون میتواند به عنوان به عنوان برنده اعلام نماید.
ماده بیست
شرکت باید قبل از روز افتتاح پیشنهادات شاخص قیمتهای مربوط به مورد مناقصه را به
وسائل مقتضی و مطمئن به طور محرمانه تهیه نموده و با فهرست بهای وزارت برنامه و
بودجه باشد، پیشنهاددهنده حداقل را کمیسیون میتواند به عنوان برنده اعلام نماید.
ماده بیست و یک
در مواردی که کمیسیون مناقصه رأی به تجدید مناقصه بدهد احاله موضوع برای اتخاذ
تصمیم دیگر به کمیسیون مقرر در ماده (هفتاد و یک) قانون محاسبات عمومی بلامانع است.
ماده بیست و دو
در مواردی که موضوع مناقصه چند نوع کالا یا کار باشد و هر گاه در شرایط مناقصه
اختیار تفکیک مورد معامله برای شرکت پیشبینی نشده باشد، کمیسیون مناقصه میتواند
شخصی را که بهای پیشنهادی او در مجموع کمتر است، برنده مناقصه اعلام نماید.
اجرای نظر کمیسیون مناقصه
ماده بیست و سه
به محض اعلام برنده مناقصه وسیله کمیسیون مناقصه، شرک باید نتیجه را به برنده
ابلاغ کند که برای انجام معامله مراجعه نماید و در صورتی که بین اعضاء کمیسیون
اختلافی در زمینه موارد مناقصه وجود داشته باشد، باید مراتب جهت اخذ تصمیم نهایی به هیأت مدیره شرکت گزارش شود.
تبصره
احکام ابلاغ مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم در مورد ابلاغ نتیجه مناقصه مجری خواهد بود.
ماده بیست و چهار
در مواردی که کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام کرده باشد سپرده او و سپرده
شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم با رعایت مفاد قسمت اخیر ماده بیست و پنج قرارداد
نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاددهندگان مسترد خواهد شد.
ماده بیست و پنج
در صورتی که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه ظرف مدت ده روز (به
استثنای ایام تعطیل) نسبت به سپرده تضمین حسن انجام معامله و انعقاد قرارداد اقدام
نکند و یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده شرکت در مناقصه او به نفع شرکت ضبط
خواهد شد و مراتب به شخصی که پیشنهاد او در مرتبه دوم قراردارد به شرطی که تفاوت
بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد، ابلاغ میگردد، اگر
او هم از تاریخ ابلاغ ظرف مدت ده روز (به استثنای ایام تعطیل) نسبت به سپردن
تضمین حسن انجام معامله و انعقاد قرارداد اقدام نکند و یا برای انجام معامله حاضر
نشود سپرده او هم ضبط و مراتب برای اتخاذتصمیم نهایی به کمیسیون مقرر در ماده (هفتاد و یک) قانون محاسبات عمومی ارجاع خواهد شد.
تبصره
در صورتی که طرف معامله در خارج از کشور اقامت دارد مدت مقرر حداکثر تا یک ماه تعیین میشود، مراتب باید در آگهی مناقصه یا برگ شرایط آن ذکر شده باشد.
ماده بیست و شش
مأموران مسئول در شرکت موظفند با توجه به مدت مقرر در آگهی با دعوتنامه برای
ابلاغ نتیجه به برنده به نحوی اقدام نمایند که به علت انقضای مدت خسارتی متوجه
شرکت نشود، و الا مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.
ماده بیست و هفت
در صورتی که حائز حداقل بهاء در مناقصه بیش از یک نفر باشد و بین آنها نسبت به
انجام معامله با یکی از آنها توافق نشود، حق تقدم با برندهای خواهد بود که در محل
انجام کار سکونت دارد، در صورتی که در یک شرایط باشند، کمیسیون برنده را از طریق
قرعهکشی انتخاب خواهد نمود.
فصل سوم – انعقاد قرارداد
ماده بیست و هشت
در معاملاتی که تحویل مورد معامله در مهلت مقرر در ماده (بیست و پنج) این آییننامه مقدور نباشد، شرکت باید قرارداد با برنده مناقصه منعقد نماید.
ماده بیست و نهم
در قرارداد نکات زیر باید قید گردد.
الف – نام متعاملین (طرفین معامله)
ب – نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آن
ج – مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله
د – ترتیب عمل و زمان خسارت در مواردی که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزئاً یا کلاً تأخیر نماید.
ه – الزام تحویل کالا بر طبق نمونه ممهور در صورتی که تهیه این نمونه لازم باشد،
در این صورت نمونه کالا باید با مهر و امضاء طرفین معامله ممهور و نزد شرکت بماند.
و – اقرار برنده مناقصه به این که از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار اطلاع کامل دارد.
ز – اختیار شرکت نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله در مدت قرارداد تا میزان
بیست و پنج درصد مقدار مندرج در قرارداد.
ح – بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن در مواردی که انجام کار بر اساس واحد بهاء
باشد، بهای مورد معامله برآورد و در قرارداد ذکر میشود ولی بهای کارهای انجام
یافته بر اساس واحد بهاء احتساب و پرداخت خواهد شد.
ط – مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده باشد.
ی – میزان تضمین حسن انجام معامله و نحوه وصول آن و ترتیب استرداد آن بر اساس شرایط مناقصه.
ک – مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت و تحویل قطعی بر اساس شرایط مناقصه
ل – اقرار به عدم شمول ممنوعیت در معاملات دولتی
م – سایر تعهدات مندرج در شرایط مناقصه و شرایطی که مورد توافق طرفین معامله قرار
گیرد، مشروط بر این که متضمن امتیازاتی علاوه بر آن چه که در شرایط مناقصه ذکر شده باری فروشنده نباشد.
ن – رعایت و استفاده از فرم پیمان و سایر شرایط عمومی پیمان و فرمها و مدلهایی که وسیله وزارت برنامه و بودجه برای استفاده دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است.
فصل چهارم – ترتیب تحویل کالا یا خدمت
ماده سی
تحویل مورد معامله به شرح زیر انجام میشود.
الف – در مورد معاملات جزیی به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار حسب مورد
ب – در مورد معاملات متوسط به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار و نماینده قسمت تقاضاکننده
ج – در مورد معاملات عمده به وسیله و مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار و
نماینده قسمت تقاضاکننده و نماینده دیگری که از طرف شرکت تعیین خواهد شد.
تبصره یک
تحویل مورد معامله در موارد مندرج در بندهای (ب) و (ج) این ماده با تنظیم
صورتمجلس باید انجام شود و پس از این که مسلم شد کالا یا کار دارای تمام مشخصات
لازم میباشد. مراتب و مقدار آن در صورتمجلس تحویلی ذکر و از طرف مسئولان مربوط با
ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ باید امضاء شود، در مورد بند (الف) گواهی
تطبیق مشخصات کالا یا کار به عهده انباردار یا تحویل گیرنده کار میباشد.
تبصره دو
در مواردی که تشخیص مشخصات مورد معامله محتاج بصیرت و تخصص باشد، نماینده قسمت
تقاضاکننده از بین کسانی باید انتخاب شوند که دارای اطلاعات کافی در این خصوص باشد
و این مسئولیت را عهدهدار خواهد بود.
ماده سی و یک
برای کالای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل باشد، صادر گردد و پس از امضای انباردار در دفتر انبار ثبت و شماره ثبت دفتر انبار روی قبض قید خواهد شد.
تبصره
در مواردی که کالا به انبار تحویل نمیگردد، حسب مورد باید به وسیله تحویل گیرنده
تکالیف مربوط به انباردار انجام شود و رسید یا صورتمجلس مربوط مبنای صدور قبض و
حواله انبار خواهد شد.
ماده سی و دو
در صورتی که در شرایط معامله یا شرایط عمومی پیمان برای تحویل مورد معامله علاوه
بر آنچه که در مواد (سی) و (سی و یک) تعیین شده، تکالیف دیگری نیز پیشبینی شده باشد، باید اجراء شود.
ماده سی و سه
در مواردی که بین مسئولان تحویل مورد معامله مذکور در بندهای (ب) و (ج) ماده
(سی) از لحاظ مشخصات و سایر مسائل مربوط به کار یا کالایی که باید تحویل گرفته
شود، اختلاف نظر باشد هر یک از مسئولان مذکور نظر خود را در صورتمجلس قید خواهند
کرد و ترتیب انجام تحویل مورد معامله از طرف هیأتمدیره شرکت ضمن جلب نظر افراد
بصیر و مطلع تعیین خواهد شد.
فصل پنجم – مزایده
ماده سی و چهار
در مورد معاملات جزیی مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از
تحقیق کامل از بهاء با رعایت صرفه شرکت معامله را انجام دهد و سند مربوطه را با
تعهد این که معامله با بیشترین بهای ممکن انجام شده است و با ذکر نام و نام
خانوادگی و سمت و تاریخ امضاء کند.
ماده سی و پنج
در مورد معاملات متوسط حراج به شرح زیر انجام خواهد شد.
الف – اطلاعات کلی در مورد نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل
حراج و سایر شرایطی که لازم باشد باید با آگهی در روزنامه و در صورت ضرورت به
وسائل و طرق انتشاراتی دیگر از طریق رادیو یا تلویزیون یا الصاق آگهی در معابر به اطلاع عموم برسد.
ب – مورد معامله باید قبلاً به وسیله کارشناس منتخب شرکت ارزیابی شود و حراج از
بهای تعیین شده شروع گردد و به خریداری که بالاترین بهاء را پیشنهاد کند، واگذار
شود و اگر حداقل به قیمت ارزیابی شده داوطلب پیدا نشود، مجدداً باید ارزیابی شود.
ماده سی و شش
در مورد معاملات عمده انتشار آگهی مزایده به شرح زیر به عمل میآید.
الف – در آگهی مزایده شرایطی که طبق این آییننامه برای آگهی مناقصه پیشبینی
شده، در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد، باید رعایت شود.
ب – مقرراتی که در این آییننامه در مورد ترتیب تشکیل کمیسیون مناقصه و اتخاذ
تصمیم در کمیسیون مذکور و اجرای تصمیم کمیسیون و انعقاد قرارداد و تحویل مورد
معامله معین شده در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد، باید اجراء شود.
فصل ششم – ترک مناقصه یا مزایده
ماده سی و هفت
در موارد زیر شرکت میتواند معاملات را بدون رعایت ترتیب مناقصه یا مزایده انجام دهد.
الف – در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا مؤسسه یا شرکت دولتی و یا شهرداریها و یا مؤسسات وابسته به آنها باشد.
تبصره
فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته یا تولیدکننده یا انجام دهنده آن باشد یا این که وظیفه تهیه و فروش مورد معامله را به عهده داشته باشد.
ب – در مورد خرید کالاها از نمایندگان انحصاری اعم از دولتی یا غیر دولتی با نرخ دولتی و یا سایر کالاهایی که از طرف دولت برای آنها تعیین نرخ شده باشد.
ج – در مورد خرید یا اجاره اموال غیر منقول
تبصره
در مواردی که نماینده انحصاری فروش کالاهای ساخت کارخانجات خارجی یا داخلی کالا
را موجود نداشته باشد یا به نرخ اعلام شده از طرف ذیصلاح نفروشد شرکت میتواند
کالاهای مورد نیاز را از سایر فروشندگان با رعایت مقررات این آییننامه خریداری
کنند و در صورتی که کالا را از نماینده انحصاری فروش یاکارخانه داخلی با نرخ
بیشتری خریداری کنند، باید مراتب را به وزارت بازرگانی اعلام نماید.
د – در مورد خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل نرخ ثابتی از طرف دولت یا
شهرداریها و سایر مراجع قانونی برای آنها تعیین شده باشد.
ه – در مورد کرایه حمل و نقل هوایی، درایی، هزینه مسافرت و نظایر آنها در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
و – در مورد خرید ادوات و ابزار و وسائل فنی و همچنین قطعات یدکی برای تعویض یا
تکمیل لوازم و تجهیزات ماشینآلات موجود و نظائر آن.
ز – در مورد چاپ و صحافی مطبوعات و انتشارات شرکت (طبق ضوابطی که از طرف دولت تعیین میشود).
ماده سی و هشت
در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص هیأتی مرکب از مدیر عامل و دو نفر
به انتخاب مجمع عمومی میسر یا به مصلحت نباشد میتواند معامله را بهطریق دیگری
انجام داد و در این صورت هیأت مزبور با رعایت صلاح و صرفه شرکت، نحوه انجام
اینگونه معاملات را هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود.
تبصره
کمیسیون موضوع ماده (سه و هشت) این آییننامه با حضور کلیه اعضاء رسمیت دارد و
تصمیمات با اکثریت اعضاء معتبر خواهد بود و کلیه مراجعات به کمیسیون ترک مناقصه یا
مزایده باید از طریق هیأت مدیره یا کمیسیون مناقصه انجام گرد.
فصل هفتم – مقررات عمومی
ماده سی و نه
اختلافات ناشی از معاملات موضوع این آییننامه در کمیسیون مذکور در ماده (سی و
هشت) با حضور طرف قرارداد مطرح و بررسی و توافق خواهد شد، این توافق قطعی و
لازمالاجراء است و در صورت عدم حصول توافق، مدعی میتواند به دادگاه صلاحیتدار دادگستری مراجعه نماید.
ماده چهل
در مورد مناقصه کارهای ساختمانی و تأسیساتی، هر گاه کارهای جدیدی که قیمت آن در
فهرست بهاء پیشبینی نشده در ضمن عمل پیش بیاید، بهای واحد آن کارها به تناسب
قیمتهای اولیه از طرف کارشناسانی که توسط شرکت انتخاب میگردند، تعیین و به موافقت
پیمانکار و به تصویب کمیسیون مناقصه خواهد رسید، ولی مبلغ کل کارهای جدید که بدین
ترتیب عمل میشود نباید از بیست درصد برآورد اولیه پیمان تجاوز کند.
ماده چهل و یک
دریافت ضمانتنامه بانکی به استناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی به عنوان سپرده شرکت در مناقصه یا مزایده و یا تضمین حسن انجام معامله بلامانع میباشد. و در هر صورت به تشخیص مدیر عامل شرکت قابل تبدیل به یکدیگر میباشد.
تبصره
ترتیب دریافت و نگهداری و استرداد ضمانتنامه بانکی و اوراق قرضه دولتی یا اسناد خزانه طبق دستورالعملی است که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر میشد.
ماده چهل و دو
شرکت باید مایحتاج خود را به موقع پیشبینی و در فصل مناسب تهیه کند.
میرحسین موسوی – نخستوزیر