‌آیین‌نامه تبصره ماده ۱۰ قانون هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری

تاریخ تصویب: ۱۳۶۳/۱۱/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۳/۱۲/۱۱

60430 – 1363.11.30

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1363.11.24 بنا به پیشنهاد شماره 21.6642 مورخ 1363.7.7 سازمان امور اداری و استخدامی کشور آیین‌نامه موضوع تبصره‌ ماده 10 قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1362.12.9 کمیسیون مشترک کار و امور اداری و استخدامی و امور قضائی مجلس شورای‌اسلامی را بشرح زیر تصویب نمودند.


‌ماده 1 – نحوه اعمال مجازات‌های مندرج در بندهای (‌ز) و (ح) و (ط) ماده 10 قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در مورد آن دسته از کارمندان دولت‌ که مشمول قانون تأمین اجتماعی می‌باشند همچنین کارمندان سازمانها و مؤسسات دولتی و دستگاههایی که دارای مقررات بازنشستگی خاص می‌باشند بر‌اساس مقررات مندرج در این آیین‌نامه خواهد بود.


ماده 2 – مجازات تغییر محل خدمت موضوع بند (‌ز) ماده 10 قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری اعم از آن است که محل خدمت مستخدم در داخل یک‌ مؤسسه تغییر نماید و یا محل جغرافیائی خدمت وی در صورت امکان تغییر یابد.

‌تبصره – در مورد کارکنان مشمول این آیین‌نامه که به مجازات بند (‌ز) ماده 10 قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری محکوم می‌گردند و مشمول مقررات‌ تأمین اجتماعی می‌باشند بیمه آنان در قبال دریافت حق بیمه کماکان ادامه می‌یابد.


‌ماده 3 – در مورد کارمندان مشمول این آیین‌نامه که مدت خدمت دولتی آنان به حداقل سنوات لازم طبق مقررات مندرج در قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات‌ اداری برای بازنشستگی نرسیده باشد و به مجازت بازخرید خدمت محکوم شوند به ازاء هر سال سابقه قابل قبول بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل‌ دستگاه دولتی و دستگاههای مشمول این آیین‌نامه تا ده سال 45 روز حقوق و نسبت به مازاد ده سال به ازاء هر سال یک ماه حقوق از اعتبار دستگاه دولتی‌ مربوط پرداخت می‌شود.


‌ماده 4 – به کارمندان سازمانها و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی که دارای مقررات استخدامی خاص می‌باشند و با دارا بودن حداقل سنوات خدمت دولتی لازم‌ طبق مقررات مندرج در قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری به مجازات بازنشستگی موضوع بندهای ح و ط ماده 10 قانون مزبور محکوم می‌شوند‌ حقوق بازنشستگی با رعایت حداقل و حداکثر مقرر طبق قوانین و مقررات مربوط پرداخت خواهد شد.


‌ماده 5 – اعمال مجازات بازنشستگی موضوع بندهای ح و ط ماده 10 قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در مورد کارمندانی که از لحاظ بازنشستگی و‌ وظیفه مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند منوط به این است که مستخدم حداقل دارای 20 سال سابقه خدمت دولتی بوده و مدت ده سال حق بیمه مربوط را‌ به نرخ کامل پرداخته باشد و میزان مستمری چنین کارمندانی از تاریخ صدور رأی قطعی هیأت‌های رسیدگی طبق ماده 77 قانون تأمین اجتماعی و تبصره آن‌ برقرار می‌شود و در هر حال از حداقل دستمزد عادی کارگر عادی کمتر نخواهد بود.

‌تبصره 1 – هیأت‌های رسیدگی مکلفند قبل از اعمال مجازات بازنشستگی مندرج در بندهای ح و ط ماده 10 قانون هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در‌ خصوص مشمولین قانون تأمین اجتماعی سوابق مربوط به پرداخت حداقل 10 سال پرداخت حق بیمه را در مورد این قبیل کارکنان از واحدهای سازمان تأمین‌ اجتماعی احراز و سپس اقدام به صدور رأی نمایند.

‌تبصره 2 – کارمندانی که بر اساس قانونی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و مقررات این آیین‌نامه بازنشسته می‌شوند و پس از بازنشستگی در مؤسسات و‌ کارگاههای خصوصی که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه مشمول قانون تأمین اجتماعی می‌باشند اشتغال به کار یابند مستمری بازنشستگی آنان کماکان پرداخت‌ می‌گردد و حق بیمه‌ای از حقوق یا مزد مربوط به اشتغال مجدد آنان دریافت نخواهد شد.


‌ماده 6 – هر گونه اصلاح و تغییری در این آیین‌نامه موکول به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران می‌باشد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر