آیین‌نامه اجرایی قانون استفاده از بیسیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای (آماتوری) [مصوب ۱۳۶۱]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۱/۱۱/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۱۲/۱۰

شماره: ۵۹۰۵۸ – ۱۳۶۱/۱۲/۱۰


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۱/۱۱/۱۳ بنا به پیشنهاد شماره 2573/ح/15380/ک مورخ 15/ 8/ 1361 وزارت پست و تلگراف و تلفن، آیین‌نامه اجرائی قانون استفاده از بیسیم های اختصاصی و غیرحرفه‌ای (آماتوری) مصوب ۵۶/۲/۲۶ هیئت وزیران وقت موضوع ماده 13 قانون مذکور را، بشرح زیر اصلاح و تصویب نمودند و با این اصلاح آئین‌نامه قبلی [آیین‌نامه اجرایی قانون استفاده از بی‌سیمهای اختصاصی و غیرحرفه‌ای، مصوب ۱۳۵۶] از درجه اعتبار ساقط و ملغی میگردد.



قسمت اول ـ بیسیم های اختصاصی
فصل اول ـ تعاریف

ماده 1 ـ ایستگاه بیسیم اختصاصی، عبارتست از یک یا چند دستگاه فرستنده و گیرنده رادیوئی و ادوات مربوطه (مثل منابع تغذیه و دستگاههای اندازه گیری و غیره) که برای برقراری ارتباط رادیوئی اختصاصی تأسیس میگردد.


ماده ۲ ـ شبکه رادیوئی عبارتست از، مجموعه یک یا چند ایستگاه ثابت و یا متحرک و یا هر دو که میتواند در عین حال با هم ارتباط داشته باشند.


ماده ۳ ـ پروانه ایستگاه عبارتست از اجازه نامه ایکه تحت شرایط و مقررات خاصی برای تأسیس و استفاده از ایستگاههای بیسیم اختصاصی صادر میگردد.


ماده 4 ـ مسئول ایستگاه شخصی است که به موجب تعهدنامه کتبی، مسئولیت کلیه دستگاهها و یا ایستگاههای رادیوئی و کارکنان مربوطه را از نظر عدم تجاوز و تخلف از مقررات داخلی و بین المللی بعهده گرفته است.


ماده ۵ ـ قدرت خروجی فرستنده رادیوئی عبارتست از قدرت خروجی فرستنده که بصورت (PDAK MIVEIOP IOWER) PEP به آنتن دستگاه اعمال میشود.


فصل دوم ـ شرایط عمومی

ماده 6 ـ متقاضی تأسیس ایستگاههای بیسیم اختصاصی، باید تقاضای کتبی خود را در مرکز و شهرستانها، مستقیماً به وزارت پست و تلگراف و تلفن مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل تسلیم و دو نسخه از نقشه یا کروکی دقیق شبکه رادیوئی درخواستی را، با ذکر نام محل و فواصل دقیق ایستگاههای مورد نظر پیوست نماید.


ماده ۷ ـ با تأسیس ایستگاههای بیسیم اختصاصی در صورتی موافقت خواهد شد که بنا به رأی کمیسیون فنی، تأمین نیازهای ارتباطی متقاضی، با استفاده از شبکه های مخابراتی کشور در زمان تقاضا مقدور نباشد و بعلاوه لزوم آن مورد تائید کمیسیون مزبور قرار گیرد.


ماده 8- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱/۱۷]
کمیسیون فنی مرکب است از سه نفر از افراد متخصص، صاحب نظر و دارای حداقل پنج سال سابقه کاری مرتبط که از بین کارکنان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انتخاب و با حکم رییس سازمان برای سه سال منصوب می‌شوند. انتخاب مجدد ایشان برای دوره های بعدی بلامانع است.


ماده 9 ـ در صورتی که درخواست متقاضی، مورد تائید کمیسیون فنی قرار گیرد مدارک زیر باید تشکیل و به مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل وزارت پست و تلگراف و تلفن تسلیم شود، تا موافقت نامه تأسیس ایستگاههای بیسیم اختصاصی و شرایط فنی مربوطه صادر و ابلاغ گردد.
الف ـ درخواست پروانه کار ایستگاه طبق نمونه شماره 1 در دو نسخه.
ب ـ مشخصات فنی دستگاههای مورد نظر طبق نمونه شماره 2 در دو نسخه.
ج ـ مشخصات مسئول کلی دستگاهها که به موجب تعهدنامه کتبی (طبق نمونه شماره 1 و با رعایت مفاد ماده چهار آیین‌نامه معرفی میگردد در دو نسخه با دو قطعه عکس مشارالیه.
د ـ چنانچه مسئول دستگاهها، تبعه کشورهای خارجی باشد، علاوه بر مشخصات فرد و ردیف (ج) فتوکپی گذرنامه پروانه اقامت و پروانه کار تبعه مذکور هر یک در دو نسخه باید تهیه و و ارائه گردد.
ه‍ـ – تعهد پرداخت حق الاستفاده از دستگاههای بیسیم اختصاصی که بر طبق ماده 3 قانون بیسیمهای اختصاصی محاسبه و مطالبه خواهد شد.

تبصره – نماینده انحصاری کارخانه های سازنده داخلی و خارجی دستگاههای بیسیم، برای تحصیل پروانه برقراری ارتباط آزمایشی، پیش بینی شده در تبصره ماده 3 قانون بیسیمهای اختصاصی و رادیوآماتوری، علاوه بر موارد فوق الذکر مدارک زیر را نیز باید تهیه و ارائه نمایند.
الف ـ تصویر نامه نمایندگی انحصاری کارخانه سازنده دستگاهها.
ب ـ تصویر نامه کارت بازرگانی در دو نسخه.
ج ـ تعهد کتبی مبنی برعدم استفاده از دستگاهها، جز در موارد آزمایشی (که جنبه بهره برداری نداشته باشد).


ماده 10 ـ پس از صدور موافقت وزارت پست و تلگراف و تلفن با تأسیس ایستگاههای بیسیم اختصاصی، متقاضی مجاز است نسبت به سفارش و خرید دستگاههای بیسیم، مطابق با مشخصات فنی و تعداد و فرکانسهای اختصاص یافته اقدام نماید.

تبصره ۱- در موارد استثنائی، که کمیسیون فنی مندرج در ماده ۷، قدرتهای بیشتری را ضروری تشخیص دهد مطابق ضوابط فنی قدرت جدیدی تعیین و ابلاغ خواهد شد.

تبصره 2- در صورتی که فرکانس اختصاص یافته تا یک سال مورد استفاده قرار نگیرد وزارت پست و تلگراف و تلفن مختار خواهد بود اجازه استفاده از فرکانسهای اختصاص یافته را لغو شده تلقی کند و در این صورت مراتب کتباً به متقاضی اعلام خواهد گردید.

[اصلاحی ۱۳۶۲/۳/۳۰]- دستگاههای مخابراتی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای سه گانه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – قوای انتظامی ـ شهربانی – ژاندارمری ـ کمیته انقلاب اسلامی از شمول این ماده معاف میباشند.


ماده ۱۱ ـ قدرت خروجی فرستنده های بیسیم، در شبکه های داخلی، با توجه به ماده ۵ آیین‌نامه بشرح زیر تعیین میگردد.
۱ ـ ۱۱ فرستنده های بیسیم HF حداکثر یکصد وات
۲ ـ ۱۱ فرستنده های بیسیم VHF و UHF و رپیتر حداکثر ۳۰ وات
۳ ـ ۱۱ فرستنده بیسیم سیار حداکثر ۲۵ وات
۴ ـ ۱۱ فرستنده های بیسیم دستی حداکثر۲ وات

تبصره 1- قدرتهای خارج از این محدودیتها برای همین نوع شبکه رادیوئی نظامی و غیرنظامی پذیرفته نیست و در مورد کاربردها و سیستمها و شبکه های دیگر مطابق توصیه های اتحادیه بین المللی ارتباطات دور عمل خواهد گردید.

تبصره 2- سایر مشخصات فنی ایستگاهها با در نظر گرفتن توصیه های اتحادیه بین المللی ارتباطات دور و شرایط داخلی از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن تنظیم و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.


ماده 12 ـ [اصلاحی ۱۳۶۲/۳/۳۰]-
فقط دستگاههائی که تعداد و مشخصات فنی آنها بخصوص از جهت قدرت خروجی و فرکانس کار قبلاً مورد تائید مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار گرفته باشد، میتواند وارد کشور گردد. (دستگاههای مخابراتی نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران و قوای انتظامی شهربانی، ژاندارمری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته انقلاب اسلامی) از شمول این ماده معاف میباشد.

تبصره 1- در مواردی که دستگاههای مخابراتی، جزء وسایل ضروری وسائط نقلیه از قبیل کشتی، هواپیما، هلیکوپتر و نظائر آن خریداری شده و مشخصات فنی و فرکانس کار مجاز داشته باشند با تصویب وزیر پست و تلگراف و تلفن اجازه ترخیص صادر و مورد استفاده قرار خواهد گرفت و لزومی برعایت تشریفات ترخیص مندرج در این آیین‌نامه نخواهد بود.

تبصره ۲- اجازه ترخیص تجهیزات رادیوئی وسائط نقلیه نظامی از طرف وزارت دفاع ملی صادر خواهد شد.


ماده 13 ـ وزارت پست و تلگراف و تلفن مجاز است دستگاههای بیسیم وارده بکشور را هنگام ورود در گمرک و یا هر محل دیگری که مقتضی بداند نظر قدرت فرستنده، فرکانس کار و حساسیت گیرنده و سایر مشخصات فنی آنها مورد آزمایش قرار دهد. (بررسی و آزمایش تجهیزات رادیوئی نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران و قوای انتظامی از شمول این ماده معاف میباشد.)


ماده 14 ـ [اصلاحی ۱۳۶۲/۳/۳۰]-
هر نوع دستگاه فرستنده و گیرنده رادیوئی، کریستالها و هرگونه وسایل مربوط به شبکه های مخابراتی و سایر دستگاهائیکه با امواج رادیوئی کار میکنند فقط در برابر احکام صادره از وزارت پست و تلگراف و تلفن از گمرکات کشور ترخیص خواهد شد باستثنای دستگاههای نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و شهربانی، ژاندارمری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته انقلاب اسلامی.

تبصره – کلیه دستگاههای بیسیم و لوازم مخابراتی وارده بگمرکات کشور، در صورت عدم ترخیص و انقضای مهلت مقرر در قانون، متروکه تلقی شده، قابل فروش و حراج نبوده، باید به وزارت پست و تلگراف و تلفن تحویل گردد.


ماده ۱۵ ـ برای صدور احکام ترخیص باید مدارک زیر به وزارت پست و تلگراف و تلفن تسلیم گردد:
الف ـ اصل اسناد گمرکی شامل بارنامه ـ فاکتور گمرکی ـ لیست بسته بندی گواهی مبدأ و قبض انبار مربوطه با دو فتوکپی از هر کدام.
ب ـ اصل کاتالوک دستگاهها.
ج ـ چک بدون مدت یا حواله بانکی، مبنی بر واریز پیش پرداخت حق الاستفاده سه ماهه دستگاهها، طبق تعرفه مقرر در وجه وزارت پست و تلگراف و تلفن.


ماده ۱۶ – دستگاههای فرستنده و گیرنده و سایر وسایل مشروحه در ماده ۱۴ آیین‌نامه با رعایت مقررات گمرکی و پس از مطابقت کمی و کیفی با احکام ترخیص و اسناد گمرکی پیوست با تنظیم صورتجلسه ای طبق نمونه مربوطه (نمونه شماره ۴) با حضور و امضاء صاحب کالا یا نماینده او و مأمور گمرکی مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل وزارت پست و تلگراف و تلفن و مأمور گمرک ترخیص و تحویل صاحب کالا و یا نماینده او خواهد گردید.


فصل سوم ـ صدور، تمدید، تغییر و لغو پروانه ایستگاه

ماده ۱۷ ـ پس از تادیه پیش پرداخت حق الاستفاده سه ماهه دستگاهها توسط متقاضی و شروع بهره برداری طبق تبصره ۳ ماده سه قانون برای هر دستگاه فرستنده اعم از ثابت و یا متحرک انحصاراً یک پروانه صادر خواهد شد.(نمونه شماره 5)


ماده ۱۸ ـ مدت اعتبار پروانه ایستگاه حداکثر یک سال است و دارندگان آن میبایستی یک ماه قبل از انقضاء مدت مزبور نسبت به تمدید آن اقدام نمایند.


ماده 19 ـ دارندگان پروانه ایستگاه موظفند، هرگونه تغییرات حاصله در اطلاعات و مشخصات مندرج در پروانه ایستگاه و مدارک تسلیمی را بلافاصله به مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل وزارت پست و تلگراف و تلفن اطلاع دهند.


ماده ۲۰ ـ هر زمانی که بنا به رأی کمیسیون فنی موضوع ماده ۸ همین آیین‌نامه، تأمین ارتباط اختصاصی، از طریق شبکه های مخابراتی کشور ممکن شود، مراتب بمسئول کلی دستگاهها یا مؤسسه مربوطه ابلاغ خواهد شد و از آن پس، پروانه ایستگاه خودبخود لغو گردیده، و بایستی ایستگاه بیسیم اختصاصی فورا ً تعطیل و دستگاهها از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن پلمپ گردد.


ماده 21 ـ در صورت لغو پروانه قدیمی، بمنظور صدور پروانه جدید یا تمدید آن بایستی پروانه اولی به وزارت پست و تلگراف و تلفن مسترد گردد.


ماده ۲۲ ـ پروانه کار ایستگاه و حقوق ناشیه از آن جزاً و کلاً غیرقابل انتقال است و دارندگان پروانه مجاز نیستند دستگاههای بیسیم خود را در دسترس اشخاص دیگری بگذارند.


ماده 23 ـ چنانچه حق استفاده از دستگاههای بیسیم اختصاصی مرتباً از طرف صاحب پروانه پرداخت نشود وزارت پست و تلگراف و تلفن پروانه را لغو و از طریق مراجع قانونی از کار ایستگاهها جلوگیری و نسبت به وصول طلب دولت اقدام خواهد کرد.


فصل چهارم ـ شرایط فنی کار ایستگاههای بیسیم اختصاصی

ماده ۲۴ ـ قبل از شروع کار هر ایستگاه بیسیم اختصاصی، اپراتور یا مسئول ایستگاه موظف است از فرکانس کار و قدرت خروجی مجاز دستگاه، اطمینان حاصل نماید و طبق توصیه های سازنده دستگاهها و مقررات دیگری که از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن ابلاغ میشود، آزمایشهای مربوطه را با توجه به فواصل زمانی توصیه شده تکرار نماید.


ماده ۲۵ ـ تغییر فرکانس کار فرستنده، قبل و بعد از انجام مدولاسیون، باید در حد مجاز و توصیه شده از طرف اتحادیه بین المللی ارتباطات دور یا شرایط اعلام شده از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن باشد.

تبصره ۱- خرید، فروش و نگهداری هر نوع کریستال تولید فرکانس، بدون اجازه وزارت پست و تلگراف و تلفن ممنوع بوده، و در صورت کشف، به نفع دولت ضبط خواهد شد.

تبصره ۲- استفاده کنندگان از دستگاههای بیسیم، در صورت تعویض فرکانس کار دستگاهها موظفند کریستالهای قبلی را به وزارت پست و تلگراف و تلفن تحویل نمایند کریستالهای مذکور بصورت امانی در وزارت پست و تلگراف و تلفن ضبط و نگهداری شده، در موقع تقاضا نسبت به استفاده از آنها و در صورت موافقت با واگذاری فرکانس مذکور قیمت مربوطه از طرف خریدار یا صاحبان کریستالها مسترد خواهد شد.


ماده ۲۶ ـ هر ایستگاه اختصاصی، بایستی قبل از شروع به ارتباط و پس از خاتمه آن، معرف ایستگاه CALLSICH را که قبلاً در پرونده درخواست کار ایستگاه، ثبت نموده چند دفعه اعلام و معرفی نماید.


ماده 27 ـ حداکثر ارتفاع و فاصله آنتن ایستگاهها، از فرودگاهها یا محلهائی که از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن مشخص میشود، بایستی بر مبنای شرایط و مقررات سازمان هواپیمائی کشوری که توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام خواهد شد، مطابق باشد.

تبصره – از لحاظ مراعات شرائط ایمنی پرواز، طبق مقررات مصوبه باید نسبت برنگ آمیزی دکلها و نصب چراغ خطر اقدام گردد.


فصل پنجم ـ مقررات کار ایستگاه و مسئولیتها

ماده 28 ـ ارسال پیامهای رمز و بکاربردن دستگاه محرمانه کننده، و بطور کلی انجام هرگونه تغییراتی روی مشخصات دستگاهها، و تغییر نوع کار دستگاهها و اتصال آنها به شبکه های مخابراتی عمومی، بدون اطلاع و کسب اجازه قبلی از وزارت پست و تلگراف و تلفن ممنوع است.


ماده ۲۹ ـ ایستگاهها باید منحصراً برای امور مشخص شده و نوع ارتباط و محل تعیین شده در پروانه، مورد بهره برداری قرار گیرند.


ماده 30 ـ هیچ مؤسسه یا شخص دیگری (اعم از حقوقی یا حقیقی) بجز صاحب پروانه، حق استفاده و بهره برداری مستقیم یا غیرمستقیم از ایستگاه بیسیم را نخواهد داشت.


ماده 31 ـ بمنظور مراقبت در حسن اجرای شرایط و ضوابط مندرج در آیین‌نامه حاضر و قانون استفاده از بیسیمهای اختصاصی و غیرحرفه ای (آماتوری) مصوب ششم اسفند ماه 1345 و اصلاحیه ماده سه آن مصوب 9/ 12/ 60 مجلس شورای اسلامی بازرسان فنی وزارت پست و تلگراف و تلفن میتوانند، با اجازه دادستان عمومی حوزه قضائی مربوطه دستگاهها را در محل کار یا هر محل دیگری با رعایت مقررات مربوطه مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

تبصره – بازرسان فنی به پیشنهاد مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل و موافقت وزیر پست و تلگراف و تلفن برگزیده خواهند شد.


ماده 32 ـ گزارش بازرسان فنی با هر گزارش دیگری در مورد عدم اجرای مقررات و شرایط مربوط به ایستگاههای بیسیم اختصاصی در کمیسیون فنی سه نفره مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از مشاهده و ثبوت تخلف از مقررات یاد شده (از نظر فنی) کمیسیون بر حسب مورد میتواند با تنظیم صورتمجلس رأی به جلوگیری از کار ایستگاه و لغو پروانه مربوطه صادر و یا در اجرای مواد 10 و 11 و 12 قانون بیسیمهای اختصاصی و غیرحرفه ای (آماتوری) پرونده امر را بمقامات صالحه ارجاع نماید.

تبصره – [اصلاحی ۱۳۶۲/۳/۳۰]-
ایستگاههای رادیوئی نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران و قوای انتظامی (شهربانی، ژاندارمری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته انقلاب اسلامی) از بازرسی موضوع مواد 31 و 32 این آیین‌نامه معاف میباشند.


ماده 33 ـ وزارت پست و تلگراف و تلفن، دستگاههای فرستنده و گیرنده فاقد پروانه کار و یا خارج از سرویس را بمنظور جلوگیری از استفاده غیرقانونی از آنها بسرب ممهور نموده و یا بر حسب تقاضای صاحب دستگاهها اوراق خواهد کرد.

تبصره – تغییر محل فرستنده های ممهور شده باید با اطلاع قبلی وزارت پست و تلگراف و تلفن صورت گیرد.


قسمت دوم ـ رادیوآماتوری
فصل اول ـ تعاریف

ماده ۳۴ ـ رادیوآماتوری، نوعی ارتباط رادیوئی است که، بمنظور خودآموزی و تبادل اطلاعات علمی و عملی و بررسیهای فنی ارتباطی، بین رادیوآماتورهای مجاز در دنیا، برقرار میگردد.


ماده 35 ـ رادیوآماتور، کسی است که، بخاطر علاقه به فن ارتباط رادیوئی و بدون هیچ گونه نظر انتفاعی و سیاسی، با دریافت پروانه رادیوآماتوری، از وزارت پست و تلگراف و تلفن نسبت به انجام آزمایشات رادیوئی، بمنظور پیشبرد علم رادیوالکترونیک اقدام مینماید.


ماده ۳۶ ـ ایستگاه رادیوآماتوری، عبارت از مجموعه ثابت یا متحرکی، است که از یک یا چند دستگاه فرستنده و گیرنده و ادوات مربوطه به آن فراهم شده و پس از صدور پروانه مربوطه با مسئولیت یک رادیوآماتور تأسیس و بمنظور برقراری ارتباط موصوف با سایر رادیوآماتورهای مجاز مورد استفاده قرار میگیرد.


ماده ۳۷ ـ پروانه رادیوآماتوری اجازه نامه ایست که از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن به اشخاص حقیقی برای اشتغال بکارهای رادیوآماتوری صادر میگردد.


ماده ۳۸ ـ پیام عبارتست از علائم تلگرافی و یا سایر انواع علائم مخابراتی و همچنین مکالمات تلفنی که بین ایستگاههای رادیوآماتوری مبادله میگردد.


ماده ۳۹ ـ معرف یا CALLSION علامت مشخصه ایست که قبل و بعد از برقراری هر ارتباط رادیوآماتوری و بمنظور ایستگاه اعلام میگردد.


ماده ۴۰ ـ پروانه تأسیس ایستگاه رادیوآماتوری، اجازه نامه ایست که توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن، فقط برای دارندگان پروانه رادیوآماتوری، صادر میشود و بموجب آن، شخص رادیوآماتور با دریافت علامت خطاب، مجاز به تأسیس ایستگاه رادیوآماتوری و بهره برداری از دستگاههای فرستنده و گیرنده ایکه خود آنها را ساخته و یا خریداری نموده است میشود.


ماده ۴۱ ـ انجمن رادیوآماتوری، عبارت است از مرکز تجمع رادیوآماتورهای مجاز و علاقه مندان، که بمنظور تبادل نظر فنی و اشاعه فن رادیوآماتوری و کمک به رشد و بروز استعدادهای نهفته ، طبق اساسنامه ای که به تصویب وزارت پست و تلگراف و تلفن میرسد تأسیس میگردد.


ماده ۴۲ ـ اتحادیه رادیوآماتورهای ایران، که متشکل از کلیه رادیوآماتورهای ایرانی اعم از اعضاء انجمنهای رادیوآماتوری و غیره میباشد. مسئول ارتباط با انجمنها و اتحادیه های رادیوآماتوری دیگر کشورهای جهان، و اتحادیه بین المللی رادیوآماتوری بوده، و اساسنامه تشکیل آن و حدود اختیارات آن بعداً توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن تهیه و اعلام خواهد شد.


فصل دوم – انواع پروانه رادیوآماتوری و شرایط صدور پروانه

ماده ۴۳ ـ پروانه های رادیوآماتوری به درجات سه گانه: مبتدی (درجه ۳)، عمومی (درجه ۲) و پیشرفته (درجه یک) تقسیم میشوند.


ماده ۴۴ ـ پروانه رادیوآماتوری درجه ۳ (مبتدی) بکسانی داده میشود که دارای شرائط زیر باشد.
الف ـ داشتن حداقل ۱۶ سال تمام
ب ـ صلاحیت اخلاقی و سیاسی به تائید مقامات ذیصلاح کشور
ج ـ قبولی در آزمونهای کتبی و عملی مربوطه

تبصره ۱- آزمون عملی پروانه درجه ۳ (مبتدی) شامل مخابره مورس (حداقل ۵ کلمه در دقیقه) است.

تبصره ۲- دارندگان پروانه رادیوآماتوری مبتدی، میتوانند در باندهای آماتوری ۷، ۲۱ و ۲۸ مگاهرتزو VHF از فرستنده تلگرافی با حداکثر قدرت متوسط ۳۰ وات، استفاده نمایند.


ماده ۴۵ ـ پروانه رادیوآماتوری درجه ۲ (عمومی) بکسانی داده میشود که، علاوه بر دارا بودن شرایط الف ماده ۴۴ از عهده امتحانات مربوطه، برآیند و حداقل شش ماه با پروانه مبتدی کار کرده باشند.

تبصره ۱- آزمون عملی پروانه عمومی، شامل مخابره مورس (حداقل ۱۳ کلمه در دقیقه) است.

تبصره ۲- دارندگان پروانه رادیوآماتوری عمومی میتوانند در کلیه باندهای آماتوری، از فرستنده ای با حداکثر قدرت ۱۰۰ وات، بصورت تلفنی و تلگرافی استفاده نمایند.


ماده ۴۶ ـ پروانه رادیوآماتوری پیشرفته، بکسانی داده میشود که، علاوه بر داشتن شرائط مندرج در ماده ۴۵ از عهده امتحانات تکمیلی برآیند.

تبصره – دارندگان پروانه رادیوآماتوری درجه 1، مجاز به مخابره تلفنی و تلگرافی تله تایپ و ارسال تصویر SSPV در باندهای HF با حداکثر قدرت 200 وات وVHF با حداکثر قدرت 50 وات و UHF با حداکثر قدرت 20 وات میباشند. در شرایط خاص، قدرتهای مذکور به تشخیص مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل، تا 400 وات قابل افزایش است.


ماده ۴۷ ـ ریزمواد امتحانی هر یک از درجات بالا بطور جداگانه تهیه شده و ضمیمه این آیین‌نامه میباشد. (نمونه‌های ۶- ۷ -و 8)

تبصره – امتحانات رادیوآماتوری غیر از موارد فوق العاده، در هر سال دو بار برگزار خواهد شد و به قبول شدگان علاوه بر گواهینامه درجه مربوطه، یک نسخه از قانون و آیین‌نامه مربوطه نیز اهدا میشود.


ماده 48 ـ دارندگان پروانه رادیوآماتوری درجه 1 و 2، هر چهار سال یکبار، باید از عهده امتحانات مخابره با مورس درجه مربوطه برآیند.


ماده 49 ـ برای دریافت پروانه رادیوآماتوری، مدارک زیر بایستی از طرف متقاضی تکمیل و به اداره کل امور فرکانس و روابط بین الملل وزارت پست و تلگراف و تلفن تسلیم گردد.
الف ـ درخواست گواهینامه رادیوآماتوری طبق نمونه مربوطه در دو نسخه (فرم شماره 7)
ب ـ مشخصات فردی متقاضی طبق نمونه مربوطه در سه نسخه (فرم شماره 3)
ج ـ عکس (3 × 2) چهار قطعه.
د ـ تصویر نامه یا رونوشت شناسنامه.
و ـ فیش پرداخت مبلغ 500 ریال به حساب خزانه دولت.
ه‍ـ – تصویرنامه پروانه رادیوآماتوری از خارج از کشور در صورت وجود.


ماده 50 ـ برای دریافت پروانه تأسیس ایستگاه رادیوآماتوری، مدارک زیر بایستی از طرف متقاضی تکمیل و به مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل وزارت پست و تلگراف و تلفن تسلیم گردد.
الف ـ درخواست پروانه کار ایستگاه طبق نمونه مربوطه.
ب ـ تصویر نامه پروانه رادیوآماتوری.
ج ـ مشخصات فنی دستگاه رادیوآماتوری طبق نمونه مربوطه.
د ـ عکس (3 × 2) 2 قطعه.
و ـ فیش پرداخت مبلغ یکهزار ریال به خزانه دولت.
ه‍ـ – کروکی دقیق محل سکونت متقاضی و محل یا محدوده ایستگاه رادیوآماتوری.
(وزارت پست و تلگراف و تلفن پس از دریافت کروکی محل، امکان ایجاد مزاحمت احتمالی برای سایر ایستگاههای مخابراتی و غیرمخابراتی را بررسی و نظر نهائی را با اطمینان از عدم مزاحمت اعلام خواهد کرد)


ماده ۵۱ ـ صدور پروانه رادیوآماتوری، برای اتباع خارجی، علاوه بر احراز شرایط مورد نیاز صدور پروانه ها، به شرط وجود شرائط مشابه و رفتار متقابل با متقاضیان ایرانی در کشور متبوع آنان موکول به تائید مقامات مسئول اموراتباع بیگانه خواهد بود.

تبصره ۱- تبدیل پروانه رادیوآماتوری کشورهای دیگر، در صورت وجود شرایط مشابه و رفتار متقابل، پس از تائید صلاحیت فوق الذکر امکان پذیر خواهد بود.

تبصره ۲- پروانه تأسیس ایستگاه رادیوآماتوری، بایستی سالیانه تجدید شود. و جهت انجام آن، ارائه دفتر گزارش ایستگاه مندرج در ماده ۷۸ این آیین‌نامه ضروریست.


فصل سوم ـ شرایط پروانه رادیوآماتوری

ماده 52 ـ مدت اعتبار پروانه های رادیوآماتوری، بشرح زیرمیباشد.
الف ـ پروانه (مبتدی) دو سال و قابل تمدید فقط برای دو بار (نمونه 8)
ب ـ پروانه های عمومی و پیشرفته، یکسال از تاریخ صدور (نمونه های 9 و 10)


ماده ۵۳ ـ هرگونه تغییر در مشخصات فنی (بند ج ماده ۵۰) فرستنده های رادیوآماتوری، بدون کسب اجازه قبلی از وزارت پست و تلگراف و تلفن ممنوع است. دارندگان پروانه رادیوآماتوری موظفند، هرگونه تغییرات حاصله، در نام و نشانی خود و ایستگاه رادیوآماتوری و آنتن را به وزارت پست و تلگراف و تلفن اطلاع دهند.


ماده ۵۴ ـ در صورت لغو یا تجدید پروانه رادیوآماتوری، نسخه اصلی آن بایستی بوزارت پست و تلگراف و تلفن مسترد گردد.


ماده ۵۵ ـ پروانه رادیوآماتوری و حقوق ناشیه از آن جزاً و کلاً غیرقابل انتقال است.


ماده ۵۶ ـ دارندگان فرستنده رادیوآماتوری، در صورت انصراف یا عدم استفاده از آن میتوانند مراتب را به وزارت پست و تلگراف و تلفن اطلاع دهند تا نسبت به پلمپ آن اقدام گردد.


فصل چهارم ـ شرایط فنی ایستگاه رادیوآماتوری

ماده 57 ـ رادیوآماتور موظف است فرستنده خود را قبل از بکار انداختن، روی فرکانس مجاز رادیوآماتوری، تنظیم و ثبات فرکانس کار آن را آزمایش کند و برابر دستورالعملهای فنی، مراقبت نماید که تغییر فرکانس از حد مجاز تجاوز ننماید.


ماده ۵۸ ـ پیامها باید در باند فرکانس مجاز آماتوری و با قدرت پخش و نوع پخش مندرجه، در مشخصات فنی ایستگاه رادیوآماتوری مخابره گردد.


ماده ۵۹ ـ در مواقع اضطراری و مخابره پیامهای امدادطلبانه، سایر رادیوآماتورها مجاز نیستند روی فرکانس پیامهای اضطراری، پیام مبادله نماید.


ماده ۶۰ ـ رادیوآماتور نباید در حین مبادله پیام، توسط ایستگاههای دیگر، روی فرکانس کار آنها وارد شود و همچنین در صورت مشاهده هرگونه تداخل، از طرف ایستگاههای غیرآماتوری بایستی بلافاصله مخابره روی آن فرکانس را قطع نماید و در اینگونه موارد رادیوآماتور، موظف است مراتب را سریعاً با مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل وزارت پست و تلگراف و تلفن گزارش نماید.


ماده ۶۱ ـ هر ایستگاه رادیوآماتوری، باید ترتیبات لازم جهت جلوگیری از انتشار ناخواسته شامل، انتشار خارج از باند OUT – OF – BAND HIISSION و انتشار اضافی SPURIOUS که خود مشتمل بر انتشار هارمونیک، انتشار پارازیتیک، حاصلضرب های اینترمدولاسیون و حاصل ضرب های تبدیل فرکانس است درحد بالاتر از سطح مجاز را بدهد.


ماده ۶۲ ـ آنتنهای منصوبه در هر ایستگاه آماتوری، باید با مشخصات فنی مندرجه در مشخصات فنی ایستگاه رادیوآماتوری تطبیق نماید و از اتصال آنها به شبکه برق و خطوط ارتباطی جلوگیری شود.


ماده 63 ـ حداکثر ارتفاع آنتنها 600 متر و برای آنتنهائی که بفاصله کمتر از نیم کیلومتر از یک فرودگاه مستقر گردیده است نباید از 15 متر تجاوز نماید.


ماده ۶۴ ـ مخارج تغییر محل دستگاههای رادیوآماتوری ، در صورت احتمال ایجاد خطر یا مزاحمت برای سایر دستگاههای مخابراتی، مثل، انواع گیرنده های صوتی و تصویری و غیره و همچنین تحصیل اجازه برای نصب آنتنها و یا عبور دادن سیم ازروی ساختمان های متعلق به اشخاص، بعهده دارندگان پروانه آماتوری میباشد.


ماده ۶۵ ـ ورود هر نوع دستگاههای فرستنده و گیرنده رادیوآماتوری بکشور و یا خروج آنها از کشور و یا هر نوع نقل و انتقال و فروش آنها به سایر رادیوآماتورهای مجاز باید با کسب اجازه قبلی از وزارت پست و تلگراف و تلفن ـ مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل انجام گیرد.


فصل پنجم ـ مقررات ایستگاهها

ماده ۶۶ ـ هر رادیوآماتور بوسیله یک معرف یا علامت خطاب (CALLSION) که از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن تعیین خواهد شد، مشخص میگردد و آماتورها موظف هستند که، قبل و بعد از ارسال هر پیام، معرف خود را مخابره نمایند. معرف ایستگاه بایستی حداقل ده دقیقه یکبار در زمان ارسال پیام تکرار شود.


ماده ۶۷ ـ سرعت مخابره معرف در مخابرات مورس، بین ۵ تا ۲۰ کلمه در دقیقه میباشد.


ماده ۶۸ ـ ارسال پیام بصورت رمز، کنایه و یا حاوی اطلاعات محرمانه، همچنین بکار بردن دستگاه رمزکننده برای کلیه ایستگاههای رادیوآماتوری، ممنوع میباشد.

تبصره – بدیهی است استفاده از کدهای متداول رادیوآماتوری، برای آماتورها مجاز میباشد.


ماده ۶۹ ـ پیامهای رادیوآماتوری، بایستی از موضوع فعالیت رادیوآماتوری (مندرج در ماده ۳۴) خارج نباشد، مگر در موارد اضطراری، جهت نجات از خطر سیل و زلزله و یا حوادث مشابه آن که، بطور رایگان انجام خواهد گرفت.


ماده 70 ـ ایستگاههای رادیوآماتوری، نباید در جهت و برای تبلیغ و نشر عمومی و پخش اخبار و آگهی تبلیغات سیاسی، اجتماعی، تجاری و غیره بکار رود، همچنین استفاده از ایستگاه برای بهره برداری عمومی ممنوع میباشد.


ماده ۷۱ ـ ایستگاههای رادیوآماتوری، مجاز نیستند پیام هائی بصورت بخشنامه عمومی برای سایر رادیوآماتورها ارسال نمایند و پیام ها باید، فقط خطاب به یک و یا چند ایستگاه رادیوآماتوری طرف ارتباط باشد.


ماده 72 ـ بکاربردن صفحات و یا نوارهای پر شده غیرمستهجن و غیرمحرک برای آزمایش و معرفی ایستگاههای رادیوآماتوری آزاد بوده ولی برای استفاده های تفریحی مجاز نمیباشد.


ماده ۷۳ ـ وزارت پست و تلگراف و تلفن میتواند در صورت نیاز مؤسسات آموزش و یا انجمنهای غیرانتفاعی، مجوز فعالیتهای آموزشی رادیوآماتوری در باندهای رادیوآماتوری را بنام اشخاص صادر نماید. اشخاص مذکور بایستی دارای پروانه رادیوآماتوری باشند.

تبصره – تأسیس یا تشکیل هر نوع دوره یا کلاس یا آموزشگاه، برای آموزش فن رادیوآماتوری، علاوه بر اجازه مقامات ذیصلاح موکول بکسب اجازه قبلی از وزارت پست و تلگراف و تلفن نیزمیباشد.


ماده ۷۴ ـ رادیوآماتورها باید اصل و یا فتوکپی پروانه رادیوآماتوری و پروانه تأسیس ایستگاه رادیوآماتوری خود را در ایستگاه رادیوآماتوری نصب نمایند.


مسئولیتها

ماده ۷۵ ـ رعایت مقررات عمومی داخلی و بین المللی رادیوئی، برای تمام دارندگان پروانه رادیوآماتوری الزامی است.


ماده ۷۶ ـ دارندگان پروانه رادیوآماتوری، مجاز نیستند دستگاههای بیسیم موجود در ایستگاه خود را، در دسترس اشخاص که دارای پروانه رادیوآماتوری نمیباشند قرار دهند.


ماده ۷۷ ـ دارندگان پروانه رادیوآماتوری، مجاز نیستند پیامهائی که مربوط به آنها نمیباشد از ایستگاه خود دریافت نمایند و اگر چنین پیامهائی دریافت شد به هیچ وجه نباید متن یا رئوس مطالب آنرا جزاً یا کلاً بکسی جز مقامات رسمی دولتی فاش نموده و یا از روی آنها نسخه برداری نمایند.


ماده ۷۸ ـ تماس ایستگاههای رادیوآماتوری به ایستگاههای غیرآماتوری ممنوع میباشد مگر در حوادث غیرمترقبه همچون سیل و زلزله و …. بمنظور امداد و نجات جان افراد.


ماده 79 ـ هر ایستگاه رادیوآماتوری بایستی دارای دفتر گزارش روزانه بصورت مجلد (نه بصورت اوراق جداگانه) باشد که در آن اطلاعات لازم در مورد کلیه ارتباطات آن ایستگاه، که حداقل شامل تاریخ و ساعت برقراری ارتباط، باند فرکانس و مشخصات طرف تماس، توسط رادیوآماتور بطور مرتب ثبت و امضاء گردیده و همواره برای بازرسی آماده باشد، دفتر گزارش روزانه قبل از استفاده در مرکز وسیله اداره کل امور فرکانس و روابط بین الملل و در شهرستانها، وسیله ادارات مخابرات محل برگ شماری و ممهور خواهد شد.


ماده ۸۰ ـ دفتر گزارش ایستگاه، باید لااقل برای مدت یک سال نگهداری شده، مطالب مندرج در آن بدون قلم خوردگی و کاملاً خوانا باشد.


ماده ۸۱ ـ رادیوآماتورها موظف هستند، در صورت مشاهده تخلف از مقررات این آیین‌نامه موارد آن را به مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل مربوطه اطلاع داده، متخلف را معرفی نمایند.


ماده ۸۲ ـ رادیوآماتورها در صورت علاقه به شرکت در برگزاری فعالیتهای دسته جمعی یا مراسم خاص رادیوآماتوری باید قبلاً از مدیریت امور فرکانس و روابط بین الملل مجوز لازم را کسب نمایند.

نخست وزیر
میرحسین موسوی