آیین‌نامه اجرایی قانون استفاده از بی‌سیمهای اختصاصی و غیرحرفه‌ای [مصوب ۱۳۵۶]

تاریخ تصویب: ۱۳۵۶/۰۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۵۶/۰۳/۲۶

[به موجب آیین‌نامه اجرایی قانون استفاده از بیسیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای (آماتوری)، مصوب ۱۳۶۱ لغو شده است.]


شماره: 2262 – 1356/02/26

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۵۳۶/۲/۲۶ بنا به پیشنهاد شماره 58/7296/17886/ک مورخ 10/ 9/ 2535 وزارت پست و تلگراف و تلفن و به استناد ماده ۱۳ قانون استفاده از بی‌سیمهای اختصاصی و غیرحرفه‌ای آیین‌نامه اجرائی قانون مذکور را بشرح زیر تصویب نمودند:


قسمت اول ـ بیسیمهای اختصاصی
فصل اول ـ تعاریف

ماده ۱ ـ ایستگاه بیسیم اختصاصی عبارتست از یک یا چند فرستنده و گیرنده رادیوئی و ادوات مربوط که برای برقراری ارتباط رادیوئی اختصاصی تأسیس میگردد.


ماده ۲ ـ شبکه رادیوئی عبارتست از مجموعه چند ایستگاه ثابت یا متحرک که میتواند در عین حال با هم ارتباط داشته باشند.


ماده ۳ ـ پروانه ایستگاه عبارتست از اجازه نامه ای که تحت شرایط و مقررات خاصی برای تأسیس و استفاده از ایستگاههای بیسیم اختصاصی صادر می گردد.


ماده ۴ ـ مسئول ایستگاه شخصی است که بموجب تعهدنامه کتبی مسئولیت کلیه دستگاهها یا ایستگاههای رادیوئی و کارکنان مربوط را از نظر عدم تجاوز و تخلف از مقررات داخلی و بین المللی بعهده گرفته است.


ماده 5 ـ قدرت خروجی فرستنده رادیوئی عبارتست از قدرت خروجی فرستنده OutPut power به صورت PEP که به آنتن دستگاه اعمال میشود.


فصل دوم ـ شرایط عمومی

ماده ۶ ـ متقاضی تأسیس ایستگاههای بیسیم اختصاصی بایستی تقاضای کتبی خود را در مرکز و شهرستانها مستقیماً به وزارت پست و تلگراف و تلفن تسلیم و دو نسخه نقشه (کروکی) دقیق شبکه رادیوئی را با ذکر نام محل و فواصل دقیق ایستگاههای مورد نظر پیوست نماید.


ماده ۷ ـ با تأسیس ایستگاههای بیسیم اختصاصی در صورتی موافقت خواهد شد که بنا بر رأی کمیسیون فنی سه نفری تأمین احتیاج ارتباطی متقاضی با استفاده از شبکه های مخابراتی کشور در زمان تقاضا مقدور نباشد، و بعلاوه لزوم آن علاوه بر کمیسیون فنی سه نفری مورد تأیید کمیته مشترک ارتباطات و الکترونیک قرار گیرد.


ماده ۸ ـ کمیسیون فنی سه نفری با شرکت نمایندگان اداره کل امور تلکومونیکاسیون، امور کنترل شبکه های مخابراتی و شرکت مخابرات ایران تشکیل می گردد.


ماده ۹ ـ در صورتی که درخواست متقاضی مورد تأیید کمیسیون فنی قرار گیرد مدارک زیر باید تکمیل و به وزارت پست و تلگراف و تلفن تسلیم شود تا موافقت نامه تأسیس ایستگاههای بیسیم اختصاصی و شرایط فنی مربوط ابلاغ گردد.
الف ـ درخواست پروانه کار ایستگاه طبق نمونه مربوط در دو نسخه.
ب ـ مشخصات فنی دستگاههای رادیوئی مورد نظر طبق نمونه مربوط در دو نسخه.
ج ـ مشخصات مسئول کلی (که بموجب تعهدنامه کتبی طبق نمونه مربوط و با رعایت مفاد ماده چهار این آیین‌نامه معرفی می گردد) و اپراتورهای ایستگاهها طبق نمونه مربوط برای اتباع ایرانی و یا طبق نمونه مربوط به اتباع بیگانه هر کدام در سه نسخه.
د ـ سه قطعه عکس ۴*۳ هر کدام از اپراتورها و مسئول کلی (مسئول کلی به تعداد دو برابر دستگاهها باید عکس اضافی تسلیم نمایند)
ه ـ فتوکپی گذرنامه و پروانه اقامت (اجازه کار) مسئول کلی و اپراتورهای ایستگاه چنانچه از اتباع ایرانی نباشند در دو نسخه.
و ـ تعهد پرداخت حق استفاده از بیسیمهای اختصاصی که بر طبق مقررات ماده سه قانون بیسیمهای اختصاصی محاسبه و درخواست خواهد شد.

تبصره ـ نماینده انحصاری کارخانه های خارجی سازنده دستگاههای فرستنده بیسیم و یا سازندگان داخلی برای تحصیل پروانه برقراری ارتباط آزمایشی پیش بینی شده در تبصره ماده 3 قانون استفاده از بیسیمهای اختصاصی و غیرحرفه ای (آماتوری) علاوه بر موارد الف تا هـ این ماده مدارک زیر را نیز باید ارائه نمایند.
الف ـ فتوکپی نمایندگی انحصاری کارخانه سازنده دستگاهها.
ب ـ فتوکپی کارت بازرگانی.
ج ـ تعهد کتبی مبنی بر عدم استفاده از دستگاهها در موارد غیر آزمایشی (مواردی که جنبه بهره برداری نداشته باشد).

ماده ۱۰ ـ پس از صدور موافقت وزارت پست و تلگراف و تلفن با تأسیس ایستگاههای بیسیم اختصاصی متقاضی مجاز است نسبت به سفارش خرید دستگاههای بیسیم مطابق با مشخصات فنی و تعداد فرکانسهای اختصاص یافته اقدام نماید.

تبصره ۱ ـ صاحبان و فروشندگان دستگاههای بیسیم و بانکهای کشور بدون اینکه موافقت وزارت پست و تلگراف و تلفن ارائه شود مجاز به انجام هیچگونه معامله و قبول سفارش و گشایش اعتبار برای دستگاههای فرستنده و گیرنده رادیوئی نیستند (نیروهای مسلح شاهنشاهی و خاندان جلیل سلطنت و سازمان اطلاعات و امنیت کشور مستثنی میباشند).

تبصره ۲ ـ در صورتی که فرکانس اختصاص یافته تا یکسال مورد استفاده قرار نگیرد وزارت پست و تلگراف و تلفن مختار خواهد بود اجازه استفاده از فرکانس اختصاص یافته را لغو کند و در این صورت مراتب کتباً به متقاضی اعلام خواهد گردید.
نیروهای مسلح شاهنشاهی از مشمول این ماده معاف میباشند.


ماده ۱۱ ـ قدرت خروجی فرستنده های HF در شبکه های داخلی با توجه به مفاد ماده ۵ این آیین‌نامه حداکثر صد وات و فرستنده های VHF یا UHF ثابت و ریپیتر حداکثر ۳۰ وات و سیار حداکثر تا ۲۰ وات تعیین میگردد و در مورد کاربردها و سیستمها و شبکه های دیگر مطابق توصیه های اتحادیه بین المللی ارتباطات دور عمل خواهد گردید.
قدرت های خارج از این محدودیت ها برای هیچ نوع شبکه رادیوئی نظامی و غیرنظامی پذیرفته نیست مگر اینکه کمیته مشترک ارتباطات و الکترونیک مشخصات جدیدی را تصویب نمایند.

تبصره ۱ ـ شرایط تجدید و مشخصات دیگر فرستنده ها در شهرهائی که از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن معین و اعلام گردد لازم الرعایه خواهد بود.

تبصره ۲ ـ سایر مشخصات فنی ایستگاهها با در نظر گرفتن توصیه های اتحادیه بین المللی ارتباطات دور و شرایط داخلی از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن تنظیم و بمورد اجرا گذاشته خواهد شد.


ماده ۱۲ ـ فقط دستگاههائی که تعداد و مشخصات فنی آنها بخصوص از حیث قدرت خروجی و فرکانس قبلاً مورد تأیید وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار گرفته باشد میتواند وارد کشور گردد (باستثنای دستگاههای نیروهای مسلح شاهنشاهی و خاندان جلیل سلطنت و سازمان اطلاعات و امنیت کشور).

تبصره ۱ ـ در مواردیکه دستگاههای مخابراتی جزء وسائل ضروری وسایط نقلیه ای از قبیل کشتی، هواپیما، هلیکوپتر و نظائر آن خریداری شده و مشخصات فنی و فرکانس کار مجاز داشته باشند با تصویب وزیر پست و تلگراف و تلفن اجازه ترخیص صادر و مورد استفاده قرار خواهد گرفت و لزومی برعایت تشریفات ترخیص مندرج در این آیین‌نامه نخواهد بود. اجازه ترخیص تجهیزات رادیوئی وسائط نقلیه نظامی از طرف وزارت جنگ صادر خواهد شد.

تبصره ۲ ـ وزارت پست و تلگراف و تلفن مجاز است دستگاههای بیسیم وارده به کشور را هنگام ورود در گمرک و یا هر محل دیگری که مقتضی بداند از نظر قدرت فرستنده، فرکانس کار و حساسیت گیرنده و سایر مشخصات فنی آنها را مورد آزمایش قرار دهد.
بررسی و آزمایش تجهیزات رادیوئی نیروهای مسلح شاهنشاهی وارده به گمرک از شمول این ماده معاف می باشد.


ماده ۱۳ ـ هر نوع دستگاه فرستنده و گیرنده رادیوئی، کریستالها و هرگونه وسائل مربوط آنها با شبکه های مخابراتی و سایر دستگاههائی که با استفاده از امواج رادیوئی کار میکند فقط در برابر احکام صادره از طرف وزیر پست و تلگراف و تلفن از گمرکات کشور ترخیص خواهد گردید (باستثنای دستگاههای نیروهای مسلح شاهنشاهی و خاندان جلیل سلطنت و سازمان اطلاعات و امنیت کشور).


ماده ۱۴ ـ برای صدور احکام ترخیص باید:
الف ـ اصل اسناد گمرکی شامل فاکتور گمرکی ـ لیست بسته بندی و بارنامه مربوطه با دو فتوکپی از هر کدام به وزارت پست و تلگراف و تلفن تسلیم گردد (در موارد استثنائی و ویژه طبق نظر وزیر پست و تلگراف و تلفن اقدام خواهد شد).
ب ـ حق استفاده سه ماهه از بیسیمهای اختصاصی مربوطه بر طبق مقررات بعنوان پیش پرداخت به صورت چک یا حواله بانکی در وجه وزارت پست و تلگراف و تلفن پرداخت شود.


ماده ۱۵ ـ دستگاههای فرستنده و گیرنده و سایر وسائل مشروحه در ماده ۱۳ این آیین‌نامه با رعایت مقررات گمرکی و پس از مطابقت کمی و کیفی با احکام ترخیصی و اسناد گمرکی پیوست با تنظیم صورتجلسه ای طبق نمونه مربوط با حضور و امضاء صاحب کالا یا نماینده او و مأمور گمرکی مدیریت کل تلکومونیکاسیون وزارت پست و تلگراف و تلفن و مأمور گمرک ترخیص و تحویل صاحب کالا یا نماینده او خواهد گردید.

تبصره ـ دستگاههای موضوع تبصره 1 ماده 11 این آیین‌نامه از شمول این ماده مستثنی هستند.


فصل سوم ـ صدور، تمدید، تغییر و لغو پروانه ایستگاه

ماده ۱۶ ـ پس از شروع بهره برداری برای هر دستگاه فرستنده اعم از ثابت و متحرک انحصاراً یک پروانه صادر خواهد شد.


ماده ۱۷ ـ مدت اعتبار پروانه ایستگاه حداکثر یک سال است و دارندگان آن میبایستی یکماه قبل از انقضاء مدت مزبور نسبت به تمدید آن اقدام نمایند.


ماده 18 ـ دارندگان پروانه ایستگاه موظفند هرگونه تغییر حاصل در نام و نشانی خود و اپراتورهای مربوط و تغییرات مجاز در مشخصات ایستگاه و بطور کلی هرگونه تغییرات و اطلاعات مندرج در پروانه ایستگاه و مدارک تسلیمی را بلافاصله به اداره کل تلکومونیکاسیون وزارت پست و تلگراف و تلفن اطلاع دهند.


ماده ۱۹ ـ هر زمانی که بنا برأی کمیسیون فنی سه نفری موضوع ماده ۸ تأمین ارتباط اختصاصی از طریق شبکه های مخابراتی کشور ممکن شود مراتب به مسئول کلی دستگاهها یا مؤسسه مربوط ابلاغ خواهد شد بدین ترتیب پروانه ایستگاه خودبخود لغو میگردد و بایستی ایستگاه بیسیم اختصاصی فوراً تعطیل و دستگاهها از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن پلمپ گردد.

ماده ۲۰ ـ در صورت لغو پروانه قدیمی بمنظور صدور پروانه جدید یا تجدید پروانه ایستگاه بایستی پروانه اولی بوزارت پست و تلگراف و تلفن مسترد گردد.

ماده ۲۱ ـ پروانه کار ایستگاه و حقوق ناشیه از آن جزاً و کلاً غیرقابل انتقال است و دارندگان پروانه مجاز نیستند دستگاههای بیسیم خود را در دسترس شخص یا اشخاص دیگری بگذارند.

ماده ۲۲ ـ چنانچه حق استفاده از بیسیمهای اختصاصی مرتباً از طرف صاحب پروانه پرداخت نشود وزارت پست و تلگراف و تلفن پروانه را لغو و از طریق مراجع قانونی از کار ایستگاهها جلوگیری و نسبت به وصول طلب دولت اقدام خواهد نمود.


فصل چهارم ـ شرایط فنی کار ایستگاههای بیسیم اختصاصی

ماده ۲۳ ـ قبل از شروع کار هر ایستگاه بیسیم اختصاصی اپراتور یا مسئول کلی ایستگاه موظف است از فرکانس کار و قدرت خروجی مجاز دستگاه اطمینان حاصل نماید و طبق توصیه های سازنده دستگاه ها و مقررات دیگری که از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن ابلاغ میشود آزمایشهای مربوطه را با توجه به فواصل زمانی توصیه شده تکرار نماید.

ماده ۲۴ ـ تغییر فرکانس کار فرستنده قبل و بعد از انجام مدولاسیون باید در حد مجاز و توصیه شده از طرف اتحادیه بین المللی ارتباطات دور یا شرایط اعلام شده از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن باشد.

ماده 25 ـ هر ایستگاه اختصاصی بایستی قبل از شروع بارتباط و پس از خاتمه آن معرف ایستگاه (Callsign) را که قبلاً در پرونده درخواست کار دستگاه ثبت نموده چند دفعه اعلام و معرفی نماید.

ماده ۲۶ ـ حداکثر ارتقاع و فاصله آنتن ایستگاهها از فرودگاهها یا محلهائی که از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن مشخص میگردد بایستی مطابق شرایط و مقرراتی باشد که بر مبنای مقررات سازمان هواپیمائی کشوری و از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام میگردد.

تبصره ـ از لحاظ مراعات شرایط ایمنی پرواز طبق مقررات مصوبه نسبت به رنگ آمیزی دکلها و نصب چراغ خطر اقدام گردد.


فصل پنجم ـ مقررات کار ایستگاهها و مسئولیتها

ماده ۲۷ ـ ارسال پیامهای رمز و بکار بردن دستگاه محرمانه کننده و بطور کلی انجام هرگونه تغییراتی روی مشخصات دستگاهها و تغییر نوع کار دستگاهها و اتصال آنها به شبکه های مخابراتی عمومی بدون اطلاع و کسب اجازه قبلی از وزارت پست و تلگراف و تلفن ممنوع است.

ماده ۲۸ ـ ایستگاهها باید منحصراً برای امور مشخص شده و نوع ارتباط و محل تعیین شده در پروانه مورد بهره برداری قرار گیرد.

ماده ۲۹ ـ هیچ مؤسسه یا شخص دیگری بجز صاحب پروانه حق استفاده و بهره برداری مستقیم یا غیرمستقیم از ایستگاه بیسیم را نخواهد داشت.

ماده ۳۰ ـ بمنظور مراقبت در حسن اجرای مواد و شرایط فوق الذکر و مواد قانون استفاده از بیسیمهای اختصاصی و غیرحرفه ای (آماتوری) مصوب ششم اسفند ماه ۲۵۲۵ بازرسان فنی وزارت پست و تلگراف و تلفن با اجازه دادستان میتوانند هر موقع دستگاهها را در محل کار یا هر محل دیگری با رعایت مقررات مربوطه مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

تبصره ـ بازرسان فنی با (پیشنهاد اداره کل تلکومونیکاسیون) و موافقت وزیر پست و تلگراف و تلفن برگزیده خواهند شد.

ماده ۳۱ ـ گزارش بازرسان فنی یا هر گزارش دیگری در مورد عدم اجرای مقررات و شرایط مربوط به ایستگاههای بیسیم اختصاصی در کمیسیون فنی فوق الذکر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و کمیسیون بر حسب مورد میتواند در صورت مشاهده تخلف با تنظیم صورتمجلس رأی به جلوگیری از کار ایستگاه و لغو پروانه مربوطه را داده و یا در اجرای مواد ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ قانون بیسیمهای اختصاصی و غیرحرفه ای (آماتوری) پرونده امر را بمقامات صالحه ارجاع نماید.
بازرسی ایستگاههای رادیوئی نیروهای مسلح شاهنشاهی از شمول مواد ۳۰ و ۳۱ این آیین‌نامه معاف میباشد.

ماده ۳۲ ـ دستگاههای فرستنده و گیرنده ایکه پروانه کار نداشته باشند یا از سرویس خارج گردند برای جلوگیری از کار آنها و یا تا صدور پروانه از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن ممهور به سرب گردیده و یا بر حسب مورد اوراق خواهد گردید.

تبصره ـ تغییر محل فرستنده های ممهور شده باید با اطلاع قبلی وزارت پست و تلگراف و تلفن صورت گیرد.


قسمت دوم ـ مقررات رادیوآماتوری

فصل اول ـ تعاریف

ماده ۳۳ ـ رادیوآماتوری نوعی ارتباط رادیوئی است که بمنظور خودآموزی علمی و عملی و بررسیهای فنی ارتباطی بین آماتورهای مجاز برقرار می گردد.

ماده ۳۴ ـ رادیوآماتور کسی است که بخاطر علاقه و اشتیاق شخصی و بدون هیچگونه نظر انتفاعی و سیاسی ارتباط رادیوآماتوری برقرار میسازد.

ماده ۳۵ ـ ایستگاه آماتوری عبارتست از یکدستگاه فرستنده و چند دستگاه گیرنده و ادوات مربوطه که برای برقراری ارتباط رادیوآماتوری با سایر آماتورها مورد استفاده قرار می گیرد.

ماده ۳۶ ـ پیام عبارتست از علائم تلگرافی و یا سایر انواع علائم مخابراتی و همچنین مکالمات تلفنی که بین ایستگاههای رادیوآماتوری مبادله میگردد.

ماده ۳۷ ـ مصرف، علامت مشخصه ایست که قبل و بعد از برقراری ارتباط رادیوآماتوری و بمنظور معرفی ایستگاه اعلام میگردد.

ماده ۳۸ ـ پروانه رادیوآماتوری اجازه نامه ایست که از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن برای اشتغال بکارهای رادیوآماتوری صادر می گردد.

ماده ۳۹ ـ باشگاه رادیوآماتوری عبارتست از مرکز تجمع رادیوآماتورهای مجاز.


فصل دوم ـ شرایط صدور گواهینامه رادیوآماتوری

ماده ۴۰ ـ پروانه رادیوآماتوری به کسانی داده میشود که دارای شرایط زیر باشند:
۱ ـ حداقل سن آنها ۱۸ سال تمام باشد.
۲ ـ صلاحیت آنها مورد تأیید مقامات مربوطه قرار گیرد.
۳ ـ از عهده آزمایشهای علمی و عملی و مخابره با الفبای مورس برآیند.
۴ ـ افراد خارجی مقیم ایران در صورت داشتن پروانه آماتوری معتبر از کشورهای متبوعه خود از انجام آزمایشهای فوق معاف میباشند.


تشریفات صدور پروانه

ماده 41 ـ برای دریافت پروانه رادیوآماتوری مدارک زیر بایستی از طرف متقاضی تکمیل و به اداره کل امور تلکومونیکاسیون وزارت پست و تلگراف و تلفن تسلیم گردد.
1 ـ درخواست پروانه رادیوآماتوری طبق نمونه مربوطه در دو نسخه.
2 ـ مشخصات فنی ایستگاه رادیوآماتوری طبق نمونه مربوطه در دو نسخه.
3 ـ مشخصات فردی متقاضی طبق نمونه مخصوص برای افراد ایرانی و افراد خارجی در سه نسخه.
4 ـ عکس 3*2 چهار قطعه.
5 ـ کروکی و نشانی دقیق محل سکونت متقاضی و محل ایستگاه رادیوآماتوری.
6 ـ فتوکپی پروانه رادیوآماتوری افراد خارجی که از کشور متبوع خود دارای پروانه رادیوآماتوری معتبر هستند.
7 ـ فتوکپی پاسپورت ـ پروانه اقامت و پروانه کار برای افراد خارجی هر یک در دو نسخه.
پس از تکمیل و ارائه مدارک فوق الذکر صلاحیت متقاضی وسیله مدیریت کل امور تلکومونیکاسیون ـ وزارت پست و تلگراف و تلفن و سپس وسیله مقامات ذیربط بررسی و در صورت تأیید نسبت به صدور پروانه رادیوآماتوری اقدام خواهد شد.

باشگاه آماتوری
باشگاه رادیو آماتوری بایستی قبلاً از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن به رسمیت شناخته شده باشد ضمناً مقررات و قوانین جاریه کشور در امور مربوط به اجتماعات و تشکیل انجمنها نیز باید در این مورد رعایت گردد.
«مقررات عمومی و بین المللی رادیوئی» برای باشگاه رادیوآماتوری و کلیه اعضاء آن لازم الرعایه است.


فصل سوم ـ شرایط پروانه رادیوآماتوری

تقاضای صدور پروانه رادیوآماتوری بایستی به اداره کل امور تلکو مونیکاسیون وزارت پست و تلگراف و تلفن تسلیم گردد.

ماده 42 ـ مدت اعتبار پروانه رادیوآماتوری فقط یکسال بوده و دارندگان موظف هستند یکماه قبل از انقضای مدت مزبور نسبت به تمدید آن اقدام نمایند.

ماده ۴۳ ـ هرگونه تغییر در مشخصات فنی (ایستگاه) رادیوآماتوری بدون کسب اجازه قبلی از وزارت پست و تلگراف و تلفن ممنوع است دارندگان پروانه رادیوآماتوری موظفند هرگونه تغییرات حاصله در نام و نشانی خود و ایستگاه رادیوآماتوری و تغییرات در مشخصات فنی ایستگاه رادیوآماتوری را به وزارت پست و تلگراف و تلفن اطلاع دهند.

ماده ۴۴ ـ در صورت لغو یا (تجدید گواهینامه) نسخه اصلی آن بایستی به وزارت پست و تلگراف و تلفن مسترد گردد.

ماده ۴۵ ـ پروانه رادیوآماتوری و حقوق ناشیه از آن جزاً و کلاً غیرقابل انتقال است.

ماده ۴۶ ـ دارندگان (ایستگاههای رادیوآماتوری) در صورت عدم استفاده از آن باید مراتب را بلافاصله به وزارت پست و تلگراف و تلفن اطلاع دهند تا نسبت به پلمپ آن اقدام گردد.


فصل چهارم ـ شرایط فنی ایستگاه آماتوری
اندازه گیری و کنترل فرکانس کار دستگاه فرستنده:

ماده 47 ـ قبل از بکارانداختن دستگاه فرستنده رادیوآماتور موظف است فرستنده خود را روی فرکانس مجاز آماتوری تنظیم و ثبات فرکانس کار آنرا آزمایش کند و برابر دستورالعملهای فنی مراقبت نماید که تغییر فرکانس از حد مجاز تجاوز ننماید.

ماده ۴۸ ـ پیامها باید در باندهای فرکانس مجاز آماتوری و با قدرت پخش و نوع پخش مندرجه در مشخصات فنی ایستگاه رادیوآماتوری مخابره گردد.

ماده ۴۹ ـ دستگاههای بیسیم هر ایستگاه رادیوآماتوری بایستی طوری تنظیم و بکار انداخته شوند که فرکانس کار آن با کار سایر فرستنده های رادیوآماتوری تداخل ننماید.

ماده 50 ـ رادیوآماتور نباید در حین مبادله پیام توسط ایستگاههای دیگر روی فرکانس کار آنها وارد شود و همچنین در صورت مشاهده هرگونه تداخل از طرف ایستگاههای غیرآماتوری بایستی بلافاصله مخابره را قطع نماید و در اینگونه موارد رادیوآماتور موظف است مراتب را سریعاً به اداره کل امور تلکومانیکاسیون وزارت پست و تلگراف و تلفن گزارش نماید.

ماده ۵۱ ـ در هر ایستگاه رادیوآماتوری باید ترتیبات لازم برای جلوگیری و پخش هرگونه پارازیت ها و هارمونیکها بیشتر از تعداد غیرمجاز داده شود و همواره مراقبت گردد که مودولاسیون از حد مجاز بالاتر نرود.

ماده ۵۲ ـ آنتنهای منصوبه در هر ایستگاه آماتوری باید با مشخصات فنی مندرجه در مشخصات فنی ایستگاه رادیوآماتوری مربوط تطبیق نماید و از اتصال آنها به شبکه برق و خطوط ارتباطی جلوگیری شود. فیدرها و اتصال زمین دستگاهها نباید مزاحم تأسیسات ارتباطی سایر سرویس ها باشد.

ماده 53 ـ حداکثر ارتفاع آنتنها که بفاصله کمتر از نیم کیلومتر از یک فرودگاه مستقر گردیده است نباید از 15 متر تجاوز نماید.

ماده 54 ـ مخارج تغییر محل آنتنهای دستگاههای رادیوآماتوری در صورت احتمال ایجاد خطر یا مزاحمت برای سایر دستگاههای مخابراتی و همچنین تحصیل اجازه نصب آنتنها و یا عبور دادن سیم از روی ساختمانهای متعلق باشخاص بعهده دارندگان پروانه آماتوری میباشد.

ماده ۵۵ ـ ورود هر نوع دستگاههای فرستنده رادیوآماتوری به کشور و یا خروج آنها از کشور و یا هر نوع نقل و انتقال و فروش آنها به سایر رادیوآماتورهای مجاز باید با کسب اجازه قبلی از اداره کل امور تلکومونیکاسیون انجام گیرد.


فصل پنجم ـ مقررات ایستگاهها

ماده 56 ـ هر ایستگاه آماتوری بوسیله یک معرف یا علامت خطایی که از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن تعیین خواهد شد مشخص میگردد و آماتورها موظف هستند که قبل و بعد از ارسال هر پیام معرف خود را مخابره نمایند.

ماده ۵۷ ـ سرعت مخابره معرف نباید از ۲۰ کلمه در دقیقه تجاوز نماید.

ماده ۵۸ ـ ارسال پیامهای رمز و اطلاعات محرمانه و نیز اصطلاحات کنایه دار و همچنین بکار بردن دستگاه محرمانه کننده برای کلیه ایستگاههای رادیوآماتوری ممنوع میباشد.

ماده ۵۹ ـ بکار بردن ایستگاههای رادیوآماتوری برای ارسال هرگونه مطالب اطلاعاتی به استثنای اطلاعات فنی و آزمایشی ممنوع است مگر در موارد اضطراری جهت نجات از خطر زلزله ـ سیل و یا حوادث مشابه آن که بطور رایگان انجام خواهد گرفت.


ماده ۶۰ ـ مدت ارسال هر پیام در ایستگاههای آماتوری نباید از ده دقیقه تجاوز کند.

ماده 61 ـ ایستگاههای رادیوآماتوری نباید برای تبلیغ و انتشارات عمومی و پخش اخبار و آگهی و تبلیغات سیاسی و اجتماعی و غیره بکار رود و همچنین استفاده از ایستگاه برای بهره برداری عمومی ممنوع میباشد.

ماده 62 ـ ایستگاههای رادیوآماتوری مجاز نیستند پیامهائی بصورت بخشنامه عمومی برای سایر آماتورها ارسال نمایند و پیامها باید فقط خطاب به یک یا چند ایستگاه آماتوری طرف ارتباط باشد.

ماده 63 ـ بکار بردن صفحات یا نوارهای پرشده برای آزمایش و معرف ایستگاههای آماتوری آزاد بوده ولی برای استفاده های تفریحی مجاز نمیباشد.

ماده ۶۴ ـ رادیوآماتورها باید اصل و یا فتوکپی پروانه رادیوآماتوری خود را در ایستگاه رادیوآماتوری الصاق نمایند.


مسئولیتها:

ماده ۶۵ ـ هر ایستگاه رادیوآماتوری بایستی فقط به وسیله دارنده پروانه رادیوآماتوری برای خودآموزی فنی و علمی فنی رادیو اداره و استفاده شود در شرایط خاص با اجازه قبلی وزارت پست و تلگراف و تلفن اشخاص دیگر میتوانند تحت نظارت مستقیم و به مسئولیت صاحب پروانه ارتباط رادیوآماتوری برقرار نماید.

ماده ۶۶ ـ رعایت مقررات عمومی داخل و بین المللی رادیوئی برای تمام دارندگان پروانه رادیوآماتوری الزامی است.

ماده ۶۷ ـ دارندگان پروانه رادیوآماتوری مجاز نیستند دستگاههای بیسیم موجود در ایستگاه را در دسترس اشخاصی که دارای گواهینامه رادیوآماتوری نمیباشند قرار دهند.

ماده 68 ـ دارندگان پروانه رادیوآماتوری مجاز نیستند پیامهائی را که مربوط بآنها نمیباشد از ایستگاه خود دریافت نموده و اگر اتفاقاً چنین پیامهائی دریافت شد بهیچوجه نباید متن یا رئوس مطالب آنر [آنرا] به کسی جز مقامات رسمی و دولتی فاش نموده و یا از روی آنها نسخه برداری نمایند.

ماده ۶۹ ـ ایستگاههای رادیوآماتوری منحصراً باید برای خودآموزی علمی و عملی فن رادیو وسیله صاحب ایستگاه بکار گرفته شده و یا تحت نظر او و با اطلاع قبلی از وزارت پست و تلگراف و تلفن برای آموزش افراد دیگر استفاده گردد.

ماده 70 ـ تماس ایستگاههای آماتوری با ایستگاههای غیرآماتوری ممنوع میباشد مگر در موارد اضطراری و خطر بمنظور نجات جان افراد.


ماده 71 ـ هر ایستگاه رادیوآماتوری بایستی دارای دفتر گزارش روزانه بصورت مجلد (نه بصورت اوراق جداگانه) باشد که در آن اطلاعات لازم از قبیل تاریخ و ساعات برقراری ارتباط توسط آماتور بطور مرتب ثبت و امضاء گردیده و همواره برای بازرسی آماده باشد.


ماده ۷۲ ـ دفتر گزارش باید لااقل برای مدت یکسال نگهداری شده و مطالب مندرج در آن بایستی قلم خوردگی نداشته و کاملاً خوانا باشد.


ماده 73 ـ رادیوآماتورها از نظر مراقبت از اصول آماتوری موظفند درصورت مشاهده تخلف از مقررات این آیین‌نامه متخلف را به اداره کل امور تلکومونیکاسیون و نیز باشگاه آماتوری اطلاع دهند.

وزیر مشاور و معاون اجرائی نخست وزیر ـ هادی هدایتی