اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران [مصوب ۱۳۶۱]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۱/۰۵/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۰۶/۲۴

[به موجب تصویب‌نامه ‌اساسنامه ‌شرکت ‌سازمان ‌گسترش‌ و نوسازی ‌صنایع ‌ایران، مصوب ۱۳۸۴/۵/۵ لغو شده است.]

شماره ۳۶۲۶۰ – ۱۳۶۱/۶/۲۴


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۱/۵/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره 4242.1119 مورخ 1361.5.19 وزارت صنایع سنگین اصلاحیه اساسنامه سازمان گسترش و‌ نوسازی صنایع ایران را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1 – سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که طبق قانون مصوب بیست و ششم تیرماه 1346 [قانون تأسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران] تأسیس شده است مرکز اصلی آن در تهران میباشد و در‌ صورت لزوم می‌تواند در نقاط دیگر شعبه یا نمایندگی تأسیس کند.


‌ماده ۲-
[اصلاحی ۱۳۷۰/۹/۱۷]
[اصلاحی ۱۳۷۹/۱/۲۸]
[اصلاحی ۱۳۷۹/۷/۱۰]
[اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۴]
[اصلاحی ۱۳۸۲/۱۱/۲۹]
سرمایه سازمان به مبلغ شش هزار و دویست میلیارد (۶.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال افزایش‌ می‌یابد.
سرمایه مذکور به ششصد و بیست میلیون سهم ده‌ هزار ریالی تقسیم می‌شود که تمام آن پرداخت شده است‌.


‌ماده 3 – مجمع عمومی سازمان تشکیل می‌شود از:
1 – وزیر صنایع سنگین
2 – وزیر صنایع
3 – وزیر بازرگانی
4 – وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه
5 – وزیر کار و امور اجتماعی
6 – وزیر امور‌ اقتصادی و دارایی
7 – رییس کل بانک مرکزی
8 – وزیر معادن و فلزات.
‌ریاست جلسات مجمع عمومی با وزیر صنایع سنگین است.


‌ماده 4 – مجمع عمومی سالی یک بار تشکیل می‌شود و در صورت ضرورت مجمع عمومی فوق‌العاده به پیشنهاد وزیر صنایع سنگین و با دو نفر از اعضا مجمع‌ و یا رییس هیأت عامل سازمان به دعوت رییس مجمع تشکیل خواهد شد.


‌ماده 5 – وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:
1 – رسیدگی و اظهارنظر نسبت به گزارش وضع سازمان که توسط هیأت عامل به مجمع داده می‌شود.
2 – تعیین خط مشی و تنظیم برنامه‌های کلی.
‌از طرف رییس هیأت عامل پیشنهاد می‌شود جهت ارایه به مجمع عمومی.
2 – بررسی و اظهارنظر نسبت به گزارش عملیات اجرایی سال قبل سازمان که از طرف رییس هیأت عامل تهیه و تقدیم می‌شود جهت ارایه به مجمع عمومی.
3 – تصویب بودجه سالانه سازمان که از طرف رییس هیأت عامل پیشنهاد می‌شود جهت ارایه به مجمع عمومی.
4 – تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی (‌مالی – استخدامی و معاملات) سازمان و همچنین هر گونه مقررات دیگری که برای اداره امور داخلی سازمان لازم باشد به‌ پیشنهاد رییس هیأت عامل.
5 – تصویب تشکیلات سازمان به پیشنهاد رییس هیأت عامل
6 – تصویب تأسیس شرکتهای صنعتی یا شرکتها و واحدهای خدمات و تصویب اساسنامه اینگونه شرکتها و واحدها.
7 – تصویب مشارکت در شرکتهای صنعتی و یا خرید سهام اینگونه شرکتها.
8 – اتخاذ تصمیم نسبت به خریداری با اداره کارخانه‌های موضوع قانون تأسیس وزارت صنایع سنگین مصوب 1361.1.22
9 – تصویب پیشنهادات مربوط به فروش یا وثیقه گذاردن سهام سازمان در شرکتهای صنعتی معدنی و واحدهای تابعه و همچنین فروش یا وثیقه گذاردن اموال‌ سازمان به پیشنهاد رییس هیأت عامل.
10 – اتخاذ تصمیم و تصویب وامها یا اعتباراتی که سازمان برای سرمایه‌گذاری در صنایع اخذ می‌نماید.
11 – رسیدگی و تصویب طرح‌هایی که در زمینه بررسیهای علمی و صنعتی و تهیه کادر مدیریت و کادر فنی از طرف رییس هیأت عامل پیشنهاد می‌شود.
12 – تصویب استخدام کارشناس خارجی و یا عقد قرارداد برای استفاده از خدمات مؤسسات مشورتی خارجی در سازمان پس از طی مراحل قانونی.
13 – تصویب قراردادهای مربوط به خرید یا تأسیس کارخانه و قراردادهای اخذ اعتبار جهت انجام این امور
14 – تصویب قراردادهای مربوط به اداره کارخانه‌ها که اداره آن مورد تقاضای صاحبان آنها می‌باشد.
15 – اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع دیگری که از طرف رییس هیأت عامل در حدود مقررات این اساسنامه پیشنهاد می‌شود.
16 – تصویب انجام عملیات خرید و فروش و عاملیت و مضار به و مشارکت بطور کلی یا جزیی در رابطه با فعالیت و اداره شرکتهای تابع و تحت پوشش .
17 – اجرای تصمیمات مجمع عمومی با رعایت مقررات قانونی.

۱۸ – [الحاقی ۱۳۸۰/۷/۴]
اجرای طرح‌های صنعتی توسط سازمان به عنوان پیمانکار عمومی (GC) به تنهایی یا با مشارکت شرکتهای دیگر، بانکها و مؤسسات پولی و‌ اعتباری و بنگاههای اقتصادی داخلی و خارجی.


‌ماده 6 – جلسات مجمع عمومی با حضور 5 نفر از 8 نفر عضو مجمع رسمیت خواهد یافت. تصمیمات متخذه وقتی معتبر و قابل اجرا است که 5 نفر از اعضا‌ مجمع عمومی بدان رأی موافق داده باشند. اعضای هیأت عامل در جلسات مجمع عمومی حق شرکت خواهند داشت ولی حق رأی ندارند.


‌ماده 7 – تصویب ترازنامه هر سال به منزله مفاصا حساب هیأت عامل برای همان سال می‌باشد.


ماده ۸- [اصلاحی ۱۳۶۳/۹/۲۱]
هیأت عامل مرکب از 5 نفر می‌باشد که به پیشنهاد وزیر صنایع سنگین و تصویب مجمع عمومی منصوب می‌گردند دو نفر از اعضاء می‌توانند از معاونین‌ تخصصی وزارت صنایع سنگین به انتخاب وزیر مربوطه باشند عزل و نصب و تعیین حقوق رئیس و دو عضو دیگر هیأت عامل به پیشنهاد وزیر صنایع سنگین و‌ با تصویب مجمع عمومی انجام خواهد پذیرفت.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۶۳/۹/۲۱]
دو نفر از معاونین تخصصی وزارتخانه در صورتی که به عضویت هیأت عامل درآیند، می‌توانند به صورت غیر تمام وقت و یا غیر موظف در هیأت عامل‌ انجام وظیفه نمایند.


ماده 10 – هیأت عامل هر هفته یک بار جلسه عادی خواهد داشت و در صورت ضرورت بر حسب دعوت رییس هیأت عامل جلسات فوق‌العاده تشکیل‌ می‌دهد. دستور جلسه در دعوتنامه قید خواهد شد.


‌ماده 11 – ‌ [اصلاحی ۱۳۶۳/۹/۲۱]
جلسات با حضور حداقل سه نفر، که یک نفر آن از معاونین وزیر، عضو هیأت عامل بوده باشند “‌در صورت عضویت معاونین” رسمیت خواهد یافت، تصمیمات‌ هیأت عامل با اکثریت مطلق آراء کل اعضاء (3 نفر) خواهد بود.


‌ماده 12 – [اصلاحی ۱۳۶۳/۹/۲۱]
‌انتخاب معاونان سازمان به عهده ریاست هیأت عامل خواهد بود. و رئیس هیأت عامل می‌تواند با تائید وزیر صنایع سنگین یک نفر قائم مقام انتخاب نموده تا در‌ غیاب او وظایف ریاست هیأت عامل را انجام دهد.


‌ماده 13 – رییس هیأت عامل (‌معاون وزیر صنایع سنگین) بالاترین مرجع امور اجرایی سازمان بوده و علاوه بر اختیار استخدام و اخراج کارکنان و تعیین حقوق‌ و ترفیع آنان و بطور کلی انجام امور داخلی و اداری در حدود بودجه مصوب و آیین‌نامه‌ها و مقررات دارای وظایف و اختیارات زیر می‌باشد:
‌بند الف – اجرای تصمیمات هیأت عامل با رعایت مقررات قانونی.
‌بند ب – نمایندگی سهام سازمان در مجامع عمومی شرکتها و واحدهایی که تمام یا قسمتی از سهام آنان به سازمان تعلق دارد یا حق تعویض این اختیار با‌ مسئولیت خود به هر یک از کارمندان سازمان.
‌بند پ – نمایندگی سازمان در کلیه مراجع قضایی و یا غیر قضایی با حق توکیل غیر و همچنین ارجاع به داوری و حق صلح با تصویب هیأت عامل و با اخذ مجوز‌ از سایر مراجع قانونی.
‌بند ت – تعویض قسمتی از اختیارات خود و حق امضا به معاونان و یا کارمندان دیگر
‌بند ث – تهیه ترازنامه و حساب سود و زیان و ارایه آن به هیأت عامل جهت تصویب و تقدیم به مجمع عمومی.
‌بند ج – گزارش کار و تنظیم برنامه و بودجه سازمان و ارایه آن به هیأت عامل جهت تصویب و تقدیم به مجمع عمومی.


‌ماده 14 – رییس هیأت عامل سازمان وظایف معاونان خود را تعیین می‌نماید.


ماده 15 – وظایف حسابرس (‌بازرس) به شرح زیر می‌باشد:
1 – کلیه عملیات حسابرسی سازمان و همچنین وظایفی که طبق قانون تجارت به عهده بازرس محول گردیده است.
2 – رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان سازمان به گواهی صحت ارقام و ترتیب تنظیم آن و تقدیم گزارش آن به مجمع عمومی سازمان.
3 – رسیدگی به دفاتر سازمان و اخذ هر گونه توضیح و اطلاع از مدیران و کارکنان سازمان با اطلاع قبلی رییس هیأت عامل در هر موقع که حسابرس لازم و صلاح‌ بداند.
‌حسابرس (‌بازرس) می‌تواند با تصویب مجمع عمومی در انجام وظایف خود از یک موسسه حسابرسی مستقل یا هیأتی از حسابرسان استفاده نماید.


‌ماده 16 – سال مالی سازمان از اول فروردین تا پایان اسفندماه هر سال خواهد بود. حسابها و دفاتر سازمان در آخر سال بسته شده و ترازنامه و حساب سود و‌زیان تا پایان تیرماه سال بعد تهیه و تنظیم می‌گردد.


‌ماده 17 – آیین‌نامه مربوط به طرز مصرف 25 درصد سود خالص موضوع ماده 8 قانون تأسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از طرف رییس هیأت‌ عامل تهیه و پس از موافقت هیأت عامل و تصویب مجمع عمومی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.


‌ماده 18 ـ [اصلاحی ۱۳۶۲/۸/۴]
سازمان جز به شرکت‌های تابع و تحت پوشش خود، وام یا اعتبار و یا تضمین نخواهد داد.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۷۶/۲/۳۱]
در موارد ضروری با تصویب مجمع عمومی سازمان، اعطای وام یا اعتبار و تضمین به غیر از شرکتهای تابع‌ و تحت پوشش سازمان بلامانع است.


‌ماده 19 – ‌ [اصلاحی ۱۳۶۳/۹/۲۱]
خدمت در سازمان خدمت دولتی محسوب نمی‌گردد، لیکن در صورتی که خدمات مستخدمین رسمی سایر دستگاهها و شرکتهای دولتی مورد نیاز سازمان باشد،‌ و به موجب مقررات مربوطه فی مابین مأمور به خدمت و یا منتقل گردند مدت خدمت این گونه مستخدمین در سازمان جزو سنوات خدمت دولتی ایشان‌ محسوب خواهد شد.


‌ماده 20 – ‌[اصلاحی ۱۳۶۳/۹/۲۱]
مدیران مؤسسات و واحدهای تابعه و تحت پوشش را می‌توان از بین کارکنان موظف و یا اشخاص خارج از سازمان انتخاب کرد. و اگر مدیری از کادر سازمان‌ انتخاب شود چنانچه به صورت موظف باشد حقوق وی به عهده مؤسسه یا واحد مربوطه بوده، و چنانچه غیر موظف باشد حق حضور در جلسات نیز به عهده‌ مؤسسه یا واحد مربوطه خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر