تفسیر قانونی مجلس شورای اسلامی پیرامون قانون اصلاح خدمت خارج از مرکز پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان مصوب ۱۳۶۰/۳/۱

تاریخ تصویب: ۱۳۶۱/۰۱/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۱/۰۱/۲۴

سؤال 1 ـ با توجه به تبصره ماده 6 قانون مذکور که مدت سه سال خدمت خارج از مرکز جهت زنان پزشک و دندانپزشک و داروساز و صاحبان حرف وابسته پزشکی تعیین نموده است
استعلام می‌گردد که آیا با رعایت تنفیذ قانون خدمت نیروی انسانی بهداشتی و درمانی کشور مصوب 1358،9،24 شورای انقلاب در قانون فوق‌الذکر مشمولین اناث فارغ‌التحصیل بعد از 1360،3،4 شوهردار آیا بایستی یک سال از مدت سه سال مذکور طبق قانون مصوب 1358،9،24 برای وزارت بهداری خدمت کرده و 2 سال باقیمانده را بر اساس قانون
1360،3،4 در مناطق مجاز در بخش دولتی و یا خصوصی خدمت نمایند و یا آنکه تمامی مدت 3 سال را منحصراً در استخدام وزارت بهداری بوده باشند و یا تمامی سه سال را به عنوان خدمت خارج از مرکز در بخش خصوصی و عمومی ولی فقط در مناطق مجاز اشتغال داشته باشند یا اصولاً معاف از خدمت نیروی انسانی (موضوع خدمت 3 ساله) و خدمت خارج از مرکز (2 یا 3 سال) میباشند؟

نظر کمیسیون ـ (با توجه به تبصره 2 لایحه قانونی خدمت نیروی انسانی درمانی و بهداشتی،‌ زنان شوهردار از شمول آن معاف می‌باشند. بنابراین [خدمت] خارج از مرکز زنان شوهردار 3 سال میباشد که میتوانند در مناطق مجاز در بخش خصوصی و یا عمومی کار کنند و در مورد زنان شوهرداری که همسرانشان راضی به انجام خدمت آنان در نقاط مجاز نیستند، انجام خدمت مزبور منوط به تشخیص احتیاج به خدمت آنها از طرف وزارت بهداری است.)


سؤال 2 ـ با توجه به قانون 1358،9،24 و قانون 1360،3،3 آیا مشمولینی که در حالت انجام خدمت وظیفه میباشند می‌توانند در مطب و یا مؤسسات درمانی خصوصی در ساعات غیراداری و در نقاط مجاز خدمت کنند یا خیر؟

نظر کمیسیون ـ (مشمولینی که خدمت وظیفه را انجام می‌دهند در ساعات غیر اداری در نقاط مجاز می‌توانند در مطب یا مؤسسات درمانی خصوصی خدمت کنند مشروط به اینکه بهداری نتوانند ساعات آزاد آنها را خرید خدمت نماید).


سؤال 3 ـ با توجه به قانون 1358،9،24 آیا پرسنل دائمی ارتش در طول سه سال اول خدمت پس از فراغت از تحصیل دانشکده‌های مربوطه (پزشکی، داروسازی و غیره) میتوانند در مطب و یا مؤسسات درمانی خصوصی ولی در نقاط مجاز خدمت کنند یا خیر؟

نظر کمسیون ـ (بلی، در نقاط مجاز میتوانند).


سؤال 4 ـ پزشکان و مشمولین متخصصی که سابقه خدمات پزشکی در 1358،9،24 بیش‌تر از 3 سال دارند ولی تاریخ فراغت از تحصیل آخرین درجه تخصص نامبردگان پس از 1360،3،4 میباشد ولی فاقد پروانه دائم هستند چه حالتی را خواهند داشت؟ زیرا اولاً نامبردگان چون پروانه دائم ندارند مشمول قانون 1360،3،4 میباشند ولی از طرفی به علت وجود خدمات پزشکی بیش از 3 سال طبق تبصره ماده 8 همان قانون از شمول قانون 3 ساله مصوب 1358،9،24 معاف میباشند. آیا نامبردگان با وجود چنین معافیتی می‌توانند اخذ پروانه دائم نموده تا مآلا از خدمت موضوع قانون 1360،3،4 معاف گردند یا خیر؟

نظر کمیسیون ـ (بایستی دو سال بقیه خارج از مرکز را انجام دهد، مشروط به اینکه مدت خدمت قبلی وی در مناطق مجاز بوده باشد).


تفسیر قانونی فوق در جلسات سی‌ام دیماه 1360 و بیست و چهارم فروردین ماه 1361 مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای محترم نگهبان تأیید نموده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی