‌لایحه قانونی اصلاح قانون اخذ مالیات از اتومبیلهای سواری و صفحات گرامافون

تاریخ انتشار: ۱۳۵۹/۰۳/۰۱

‌مصوب ۱۳۵۹/۳/۱


‌ماده واحده:
‌به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود از تاریخ دهم خرداد ماه سال 1359 از کلیه وسائط نقلیه موتوری به شرح زیر مالیات دریافت دارد:

‌الف – مالیات تولید اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی ساخت و مونتاژ داخل.
1 – اتومبیلهای کمتر از 4 سیلندر تا سیصد و پنجاه هزار ریال بهای فروش کارخانه 20000. ریال و نسبت به مازاد مبلغ تعیین شده یک درصد (1%)
2 – اتومبیلهای 4 سیلندر تا هفتصد هزار ریال بهای فروش کارخانه 60000. ریال و نسبت به مازاد مبلغ تعیین شده دو درصد (2%)
3 – اتومبیلهای 6 سیلندر تا یک میلیون و چهارصد هزار ریال بهای فروش کارخانه 80000. ریال و نسبت به مازاد مبلغ تعیین شده سه درصد (3%)
4 – اتومبیلهای 8 سیلندر تا دو میلیون ریال بهای فروش کارخانه 100000. ریال و نسبت به مازاد مبلغ تعیین شده چهار درصد (4%)
ب – مالیات تولید اتومبیلهای غیر سواری و کامیون ساخت و مونتاژ داخل.
1 – وانت کمتر از 4 سیلندر 5000. ریال
2 – وانت 4 سیلندر 15000. ریال
3 – وانت 6 سیلندر 25000. ریال
4 – شاسی کامیون تا سه تن ظرفیت 35000 ریال
5 – شاسی کامیون از سه تن به بالا تا شش تن 50000. ریال
6 – شاسی کامیون از شش‌ تن به بالا تا ده تن 65000. ریال
7 – شاسی کامیون از ده تن به بالا 80000. ریال
ج – مالیات تولید مینی‌بوس، اتوبوس و موتور سیکلت ساخت و مونتاژ داخل
1 – مینی‌بوس 50000. ریال
2 – اتوبوس 100000. ریال
3 – موتورسیکلت پنج درصد بهای فروش اعلام شده از طرف کارخانه سازنده یا مونتاژکننده
‌د – مالیات وسائط نقلیه موتوری وارداتی
1 – مأخذ احتساب مالیات اتومبیلهای سواری، سواری بیابانی و سواری استیشن (‌وارداتی) ده درصد (10%) از مجموع ارزش و حقوق و عوارض‌ گمرکی مندرج در پروانه گمرکی می‌باشد.
2 – مأخذ احتساب مالیات اتومبیلهای غیر سواری (‌وانت، وانت مسقف، یوژی، انواع کامیون و نظائر و مشابه آن) پنج درصد (5%) از مجموع ارزش‌ و حقوق عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی می‌باشد.
3 – مأخذ احتساب مالیات اتوبوس و مینی‌بوس پنج درصد از مجموع ارزش و حقوق عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی می‌باشد.
4 – مأخذ احتساب مالیات موتورسیکلتهای یک سیلندر پانزده درصد (15%) و دو سیلندر به بالا سی‌ درصد (30) از مجموع ارزش و حقوق‌ عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی می‌باشد.

‌تبصره 1 – وسایط نقلیه موتوری زیر اعم از ساخت، مونتاژ و وارداتی از پرداخت مالیات معاف می‌باشد.
1 – موتور سیکلت گازی. دو چرخه موتوری و سه چرخه موتوری بارکش
2 – موتور سیکلت و اتومبیل مخصوص معلولین (‌به تأیید وزارت بهداری و بهزیستی×)
3 – ماشین‌آلاتی که صرفاً برای امور کشاورزی و راه‌سازی اختصاص دارند از قبیل (‌تراکتور، کمباین، بیل مکانیکی، لودر، بلدوزر، غلطک و نظائر و‌ مشابه آن)

‌تبصره 2 – اتومبیلهایی که تا تاریخ تصویب این قانون از گمرک به طور قطعی ترخیص شده و یا از طریق کارخانجات سازنده اسناد و مدارک فروش‌ به خریدار تحویل شده باشد از مالیات مقرر در این قانون معاف می‌باشند.

‌تبصره 3 – اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی که برای کرایه و تاکسی شماره‌گذاری می‌شوند از مالیات مقرر در این قانون معاف می‌باشند ولی هر‌گاه تبدیل نمره اتومبیلهای کرایه و تاکسی قبل از خاتمه سه سال شماره‌گذاری به عمل آمد هنگام تبدیل نمره مشمول پرداخت این مالیات خواهند بود‌ ولی پس از سه سال از مالیات مذکور معاف می‌باشند.

‌تبصره 4 – مؤسسات سازنده، مونتاژکننده، واردکننده یا فروشنده حسب مورد مکلفند مالیات مقرر در این لایحه قانونی را در تهران به اداره مالیات‌ وسایط نقلیه موتوری اداره کل مالیاتهای غیر مستقیم و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی محل پرداخت و رسید آن را جهت شماره‌گذاری‌ به خریدار تسلیم نماینده و هرگاه مؤسسات مذکور از مقررات این قانون تخلف کرده و در نتیجه تخلف آنها حقوق دولت تضییع شده یا بشود مسئول‌ پرداخت حقوق دولت و جریمه‌ای معادل 2% در هر ماه خواهند بود.

‌تبصره 5 – موتورسیکلت‌هایی که تا تاریخ تصویب این قانون شماره‌گذاری نشده‌اند به هنگام شماره‌گذاری مشمول مالیاتی به شرح زیر:
1- یک سیلندر دو هزار ریال،
2- دو سیلندر شش هزار ریال،
3- چهار سیلندر دوازده هزار ریال،
4- چهار سیلندر به بالا پانزده هزار ریال خواهند بود و‌ چنانچه ظرف دو ماه مبادرت به امر شماره‌گذاری ننمایند مشمول جریمه‌ای معادل 2% در هر ماه خواهند بود.

‌تبصره 6 – از تاریخ تصویب این قانون، بند الف ماده واحده قانون اخذ مالیات از اتومبیلهای سواری و صفحات گرامافون مصوب اسفند 1345 و‌ تبصره‌های ذیل آن که مربوط به وصول مالیات از اتومبیلهای سواری است لغو می‌گردد.