‌آیین‌نامه نمایندگی توزیع و فروش نشریات

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۱۲/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۲/۰۸

‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۸/۱۲/۸ بنا به پیشنهاد شماره 6161.45.1031 مورخ 1358.7.18 وزارت ارشاد ملی به‌استناد ماده 6 قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی (‌سابق) آیین‌نامه نمایندگی توزیع و فروش نشریات را به شرح زیر مورخ تصویب نمودند:


‌ماده 1 – توزیع و فروش نشریات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد است.
‌توزیع‌کننده و فروشنده نشریات بایستی از وزارت ارشاد ملی پروانه دریافت نماید.


ماده 2 – نماینده توزیع و فروش نشریه باید دارای شرایط زیر باشد:
‌الف – تابعیت ایران
ب – نداشتن محکومیت کیفری که موجب سلب حقوق اجتماعی باشد.
پ – اهلیت قانونی
ت – دارا بودن سواد خواندن و نوشتن.
ث – ارائه معرفی‌نامه کتبی از طرف نشریه مربوط جهت نمایندگی


‌ماده 3 – متقاضیان جهت اخذ پروانه نمایندگی توزیع و فروش باید تقاضانامه خود را به انضمام چهار قطعه عکس 4X6 و دو برگ فتوکپی شناسنامه،‌ یک برگ گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و معرفی‌نامه از طرف نشریه مربوط در مرکز به اداره کل مطبوعات داخلی و در شهرستانها به ادارات ارشاد ملی‌ استان مربوط ارسال دارند.

‌تبصره – هر گاه درخواست کننده پروانه نمایندگی توزیع و فروش نشریات شخص حقوقی باشد پروانه نمایندگی به نام مدیر عامل یا بالاترین مقام‌ اجرایی مؤسسه صادر می‌شود. شخص مذکور که از نظر این آیین‌نامه مسئول شناخته می‌شود باید دارای شرایط مندرج در ماده 2 باشد.


‌ماده 4 – در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، پروانه نمایندگی و توزیع و فروش نشریات در مرکز از طرف اداره کل مطبوعات داخلی و در‌ شهرستانها توسط اداره ارشاد ملی محل به نام متقاضی صادر می‌شود. ادارات ارشاد ملی استانها موظفند رونوشت پروانه صادره را به اداره کل مطبوعات‌ داخلی ارسال دارند.


‌ماده 5 – اعتبار پروانه نمایندگی از تاریخ صدور، دو سال است و در پایان مدت قابل تمدید می‌باشد.


‌ماده 6 – برای تمدید پروانه نمایندگی، متقاضی باید تقاضای خود را دو ماه قبل از انقضای مدت با رعایت شرایط مقرر در ماده 2 به مقامات مسئول‌ در ماده 4 تسلیم نماید.


‌ماده 7 – هر نماینده فروش یا توزیع نشریه می‌تواند به شرط ارائه معرفی‌نامه، نمایندگی چند نشریه را به عهده بگیرد.


‌ماده 8 – لغو پروانه انتشار و یا تعطیل دائم هر نشریه موجب لغو پروانه‌های نمایندگی توزیع یا فروش آن نشریه می‌گردد.


‌ماده 9 – در صورتی که نماینده توزیع یا فروش نشریه فاقد یکی از شرایط بندهای (‌الف – ب – پ و ث) ماده 2 شود و یا فوت نماید پروانه‌ نمایندگی او لغو می‌گردد.
‌تبصره – در مواردی که لغو پروانه نمایندگی از طرف صاحب پروانه انتشار و یا مدیر مسئول نشریه مربوط اعلام می‌شود مراتب باید با توضیح علت‌ در مرکز به وزارت ارشاد ملی و در استانها به ادارات ارشاد ملی استان مربوط اطلاع داده شود.


ماده 10 – وظائف نماینده توزیع و فروش نشریات به شرح زیر است.
‌الف – نماینده باید فهرست اسامی و مشخصات کامل و دقیق کلیه فروشندگان جزء تحت نظر خود را در اختیار داشته باشد.
ب – هر نماینده باید تعداد و نوع نشریاتی را که در اختیار فروشندگان جزء قرار می‌دهد در دفتری به طور منظم ثبت نماید.
پ – نماینده توزیع و فروش باید نشریات را به طور کامل در اختیار فروشندگان جزء قرار داده و بر امر فروش و توزیع نشریه توسط فروشندگان جزء‌ نظارت کامل داشته باشد.
ت – هیچ نماینده‌ای به توزیع نشریات فاقد پروانه انتشار یا نشریاتی که طبق قانون مطبوعات پروانه آنها لغو گردیده، مجاز نیست و مکلف است به‌ محض مشاهده این قبیل نشریات مراتب را فوراً در مرکز به اداره کل مطبوعات داخلی و در استانها به اداره ارشاد ملی و در شهرستانها به فرمانداری محل‌ اطلاع دهد.
ث – نماینده توزیع و فروش مکلف است اسامی نشریات مجاز را جهت اطلاع در مرکز از وزارت ارشاد ملی و در مراکز استانها از ادارات ارشاد‌ملی دریافت نماید.


‌ماده 11 – هر گاه نماینده توزیع و فروش نشریه از مقررات ماده 10 این آیین‌نامه تخلف نماید برای بار اول به نامبرده تذکر داده می‌شود و در صورت‌ تکرار و ادامه این رویه به تشخیص وزارت ارشاد ملی از کار او به طور موقت یا دائم جلوگیری به عمل خواهد آمد.


‌ماده 12 – کلیه نمایندگان توزیع و فروش نشریات که در حال حاضر فعالیت دارند مکلفند از تاریخ تصویب این آیین‌نامه ظرف یک ماه درخواست‌ صدور پروانه نمایندگی توزیع و فروش نشریات را در مرکز به اداره کل مطبوعات داخلی و در شهرستانها به ادارات ارشاد ملی محل تسلیم نمایند و‌ ادارات مذکور موظفند ظرف یک ماه از تاریخ تسلیم تقاضا مدارک متقاضی را بررسی و نظر خود را درباره صدور پروانه اعلام نمایند.


‌ماده 13 – از تاریخ تصویب این آیین‌نامه کلیه مقررات مغایر ملغی است و وزارت ارشاد ملی مأمور اجرای آن است.