‌اصلاح آیین‌نامه مربوط به شرایط و طرز استفاده کارمندان دولت از خانه‌های سازمانی [مصوب ۱۳۵۸]

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۱۱/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۱/۲۰

[به موجب آیین‌نامه مربوط به شرایط و طرز استفاده از خانه‌های سازمانی، مصوب ۱۳۶۳ نسخ شده است.]


‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۸/۱۱/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره 1.12012 مورخ 58.10.5 وزارت مسکن و شهرسازی و‌ موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلام الغای تصویب‌نامه‌های شماره 41682 مورخ 47.11.20 و شماره 30164 مورخ 51.8.16 و‌ تصمیم شماره 25186 مورخ 52.4.9 هیأت وزیران و مصوبه مورخ 58.9.21 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران [‌اصلاح ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی] اصلاح آیین‌نامه مربوط به‌ شرایط و طرز استفاده از خانه‌های سازمانی مصوب 47.4.15 [‌قانون نحوه استفاده از خانه‌‌های سازمانی] را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1 – در شهرهایی که خانه‌های سازمانی به منظور استفاده کارمندان دولت به طور عموم ساخته می‌شود تقسیم سهمیه منازل برای وزارتخانه‌ها و‌ مؤسسات و شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت به تناسب تعداد کارمندان انتقالی هر سازمان وسیله کمیسیونی مرکب از استاندار، مدیر کل مسکن و‌شهرسازی و دادستان استان یا نماینده تام‌الاختیار آنان انجام می‌گیرد.

‌تبصره – [الحاقی ۱۳۵۹/۴/۲۱]
تقسیم و تعیین سهمیه خانه‌های سازمانی که از محل اعتبارات وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت احداث می‌گردد‌ با وزیر مربوط یا نماینده تام‌الاختیار وی می‌باشد.


ماده 2 – وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت مکلفند خانه‌های سازمانی را از تاریخ تصویب این آیین‌نامه با رعایت شرایط‌ ذیل در اختیار کارمندان قرار دهند:

‌الف – [اصلاحی ۱۳۵۹/۴/۲۱]
استفاده از خانه‌های سازمانی منحصراً با کارمندان انتقالی یا مأمور خدمت می‌باشد و کارمندان بومی و محلی که برای همان محل استخدام‌ می‌شوند حق استفاده از خانه‌های مذکور را ندارند.
‌به استثنای تهران، کرج، حومه کن، شهرری و شمیرانات که از شمول شرایط و مندرج در این بند مستثنی می‌باشند.

ب – [اصلاحی ۱۳۵۹/۴/۲۱]
چنانچه برای خانه‌های سازمانی، استفاده کننده واجد شرایط وجود نداشته باشد و خانه مذکور حداکثر یک ماه بلااستفاده بماند سازمان‌ استفاده کننده مکلف است ‌مراتب را برای اتخاذ تصمیم حسب مورد به کمیسیون موضوع ماده یک یا مرجع مندرج در تبصره ذیل آن اعلام نماید.

پ – چنانچه تعداد متقاضیان بیش از تعداد واحدهای مسکونی خالی موجود باشد حق تقدم با رعایت تعداد عائله، سابقه خدمت در همان محل و‌ معکوس حقوق و مزایا تعیین می‌گردد.

‌تبصره – [الحاقی ۱۳۵۹/۳/۱۷]
مدیران، معاونین و رؤسای ادارات سازمان بنادر و کشتیرانی در بنادر تابعه از شمول بند پ این ماده مستثنی می‌باشند.


‌ماده 3 – مبلغی که استفاده‌کننده از خانه سازمانی در ازای حق استفاده باید بپردازد به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌الف: [اصلاحی ۱۳۵۹/۴/۲۱]
یک هزارم حقوق گروه و پایه یا دستمزد ماهانه آخرین حکم ضرب در مساحت زیر بنای مفید خانه (‌بدون محاسبه بالکن و ایوان‌های سرباز و‌ سرپوشیده و انواع قرنیزها) مشروط بر آن که از درصدهایی که ذیلاً اعلام می‌گردد از کل حقوق و مزایای مستمر و یا فوق‌العاده شغل قبل از پرداخت‌ کسورات قانونی کارمند تجاوز ننماید.
‌گروه یک از جدول محرومیت تسهیلات زندگی مصوب 37724 مورخ 53.10.8 هیأت وزیران 14 درصد
‌گروه 2 از جدول مذکور 12 درصد
‌گروه 3 از جدول مذکور 10 درصد
‌گروه 4 از جدول مذکور 8 درصد
‌گروه 5 از جدول مذکور 6 درصد
‌گروه 6 از جدول مذکور 5 درصد
‌گروه 7 از جدول مذکور 4 درصد
‌گروه 8 از جدول مذکور 3 درصد
‌گروه 9 از جدول مذکور 2 درصد
‌میزان حق استفاده از خانه سازمانی در تهران، کرج، حومه کن، شهرری و شمیرانات برابر 17 درصد از کل حقوق و مزایای مستمر و یا فوق‌العاده قبل از‌ برداشت کسورات قانونی نباید تجاوز نماید.

ب: در صورتی که واحد مسکونی دارای تأسیسات شوفاژ و تهویه مطبوع باشد 10% مبلغ محاسبه شده به مبلغ مذکور در بند فوق اضافه می‌شود.

پ: استفاده‌کنندگان از خانه‌های سازمانی آپارتمانی 10% کمتر از مبالغ محاسبه شده در بندهای فوق پرداخت می‌نمایند.

ت: [حذف ۱۳۵۹/۴/۲۱]

ث: در صورتی که در خانه سازمانی اثاثیه و اموال منقول دولت از قبیل پنکه، بخاری برقی، آب سردکن، یخچال، تختخواب، سرویس غذاخوری،‌ میز صندلی فرش کمد و بوفه و سایر لوازم موجود باشد و در اختیار استفاده کننده از خانه سازمانی قرار گیرد مبلغی با توجه به لوازم و وسائلی که در‌اختیار وی قرار گرفته با نظر کارشناس تعیین و به میزان حق استفاده‌ای که طبق بندهای فوق محاسبه شده اضافه می‌شود.

ج – کلیه استفاده‌کنندگان از خانه‌های سازمانی مکلف می‌باشند معادل 5% حقوق گروه و پایه خود را به صندوق تعاون کارمندان انتقالی که در هر‌ سازمان در محل تشکیل خواهد شد پرداخت نمایند تا متساویاً به کارمندان انتقالی یا مأمور خدمت که امکان استفاده از خانه‌های سازمانی را نیافته‌اند‌ ماهانه پرداخت گردد.


‌ماده 4 – [اصلاحی ۱۳۵۹/۴/۲۱]
دستگاه‌های پرداخت‌کننده حقوق مکلفند مبلغی را که استفاده کننده از خانه‌های سازمانی به موجب ماده 3 این آیین‌نامه باید بپردازد از‌ حقوق و سایر دریافتیهای ماهانه او کسر و به سازمانی که خانه متعلق به اوست تحویل و مبلغ موضوع بند ج را به صندوق تعاون کارمندان انتقالی واریز‌ نمایند‌. سازمانی که خانه متعلق به او است مکلف است وجوه دریافتی را صرف تعمیرات اساسی خانه‌های سازمانی بنماید.


‌ماده 5 – پرداخت بهای مصرف آب و برق و تلفن و گاز به عهده استفاده کننده از خانه سازمانی می‌باشد و ارائه برگ مفاصا حساب آب و برق و تلفن‌ و گاز در موقع تحویل خانه الزامی خواهد بود و در صورت عدم پرداخت از اولین حقوق یا سایر دریافتیهای استفاده کننده به وسیله دستگاه پرداخت‌کننده کسر خواهد شد.


‌ماده 6 – ‌[اصلاحی ۱۳۵۹/۴/۲۱]
استفاده کننده از خانه سازمانی در حدود قوانین موضوعه موظف به حفظ و نگهداری خانه مورد استفاده می‌باشد و در غیر این صورت مسئول جبران‌ خساراتی است که در اثر عدم مراقبت یا سهل‌انگاری او به خانه وارد می‌شود و در صورتی که رأساً اقدام به ترمیم خسارت یا خرابی ننماید سازمان‌ صاحب خانه نسبت به جبران خسارت اقدام و هزینه آن را به اضافه 15 درصد از استفاده کننده وصول خواهد نمود.
‌میزان هزینه اعلام شده وسیله سازمان صاحب خانه قطعی می‌باشد.


‌ماده 7 – [اصلاحی ۱۳۵۹/۴/۲۱]
تعمیرات جزئی از قبیل لکه‌گیری و تعمیرات قفل و شیر آب و در و پنجره و رفع معایب ناودانها و آبروها و تأسیسات بهداشتی و انداختن‌ شیشه و همچنین نظافت و برفروبی به عهده استفاده کننده می‌باشد. ‌و در صورت عدم انجام تعمیرات لازم و یا نظافت و برف‌روبی و غیره از طرف استفاده‌کننده هر گونه خسارتی به ساختمان وارد آید طبق ماده 6 این‌ آیین‌نامه اقدام خواهد شد.


ماده 8 – استفاده کننده از خانه سازمانی حق هیچگونه تغییری در قسمتهای داخلی و خارجی بنا را ندارد.


‌ماده 9 – چنانچه شخصی که حق استفاده از خانه سازمانی را دارد به هر علتی از خانه استفاده نکند سازمان می‌تواند حق استفاده از خانه را با رعایت‌ اولویت به کارمند دیگری واگذار کند.


‌ماده 10 – استفاده کننده از خانه سازمانی باید در موقع تخلیه خانه را به نماینده سازمان صاحب خانه تحویل و رسید دریافت دارد.


‌ماده 11 – در صورتی که استفاده کننده به علتی از قبیل انتقال، بازنشستگی، انفصال، استعفاء، اخراج تغییر شغل و تعلیق و غیره حق استفاده از خانه‌ سازمانی را از دست بدهد باید حداکثر تا شصت روز آن را تخلیه و برابر صورت مجلس تحویل نماینده سازمان صاحب‌خانه بنماید.


‌ماده 12 – در صورتی که استفاده کننده فوت شود مهلت تخلیه برای خانواده او یکصد روز از تاریخ فوق می‌باشد و هر گاه فرزندان او در محل‌ خدمت مشغول تحصیل باشند حداکثر تا پایان سال تحصیلی همان سال به خانواده او مهلت داده می‌شود و در هر حال مهلت صد روز برای خانواده او‌ محفوظ خواهد بود.


‌ماده 13 – در صورتی که خانه سازمانی در پایان مدت و مهلت مقرر تخلیه و تحویل نشود به تقاضای اداره مربوطه و به دستور دادستان یا جانشین یا‌ نماینده او و در نقاطی که مقامات مذکور نباشند به وسیله مأموران انتظامی خانه تخلیه خواهد شد و تا زمان تخلیه از پرداخت حقوق و مزایای‌ استفاده‌کننده از خانه سازمانی خودداری به عمل خواهد آمد.


‌ماده 14 – [اصلاحی ۱۳۵۹/۴/۲۵]
افسران، درجه‌داران و افراد نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروهای انتظامی و کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری که از خانه‌های‌ سازمانی متعلق به سازمان خود استفاده می‌نمایند‌ مشمول آیین‌نامه خاص مربوط می‌باشند.
سازمان هواپیمایی کشوری آیین‌نامه متناسب با نیاز و مقتضیات فرودگاه‌ها را تنظیم و پس از تصویب وزیر راه‌ و ترابری به اجراء خواهد گذارد.


‌ماده 15 – در صورت بروز هر گونه اختلاف یا اشکال چنانچه بین استفاده‌کننده از خانه سازمانی و سازمان مالک توافق حاصل نگردد موضوع به‌ کمیسیون مندرج در ماه یک این آیین‌نامه اعلام و رأی کمیسیون قطعی و برای طرفین لازم‌الاجرا می‌باشد.