‌آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی تمدید مدت ترخیص کالاهای موجود در بنادر ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۱۱/۱۷

۱۳۵۸/۱۱/۱۷


‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ ۱۳۵۸/۱۱/۱۷ بنا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی تمدید مدت‌ ترخیص کالاهای موجود در بنادر ایران مصوب ۱۳۵۸/۱۰/۱۵ را به شرح زیر مورد تصویب قرار دادند:

‌ماده 1 – سازمان بنادر و کشتیرانی موظف است لیست کالاهای متروکه موجود در بنادر کشور را حداکثر تا دو هفته پس از مهلت یک ماهه مقرر در‌ لایحه قانونی موضوع این آیین‌نامه (58.12.6) در اختیار بنیاد مستضعفان و جهاد سازندگی و هیأت سه نفری موضوع ماده 2 این آیین‌نامه قرار دهد.

‌ماده 2 – برای تقسیم کالاهای متروکه موضوع این آیین‌نامه بین بنیاد مستضعفان و جهاد سازندگی و صدور حواله ترخیص کالا از بنادر، کمیته‌ای‌ متشکل از نماینده شورای انقلاب نماینده بنیاد مستضعفان و نماینده جهاد سازندگی در تهران تشکیل می‌شود.
مقامات بندری و گمرکی از تحویل کالا به‌بنیاد مستضعفان و جهاد سازندگی بدون ملاحظه و دریافت حواله ترخیص صادر از طرف کمیته موضوع این ماده ممنوع می‌باشد.

‌ماده 3 – جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفان و وزارتخانه‌های تحویل گیرنده کالاهای متروکه که حواله ترخیص از کمیته موضوع ماده 2 دریافت‌ می‌دارند از پرداخت کلیه حقوق گمرکی و سود بازرگانی و سایر هزینه‌های بندری و گمرکی کالاهای تحویلی کلاً معاف می‌باشند.

‌ماده 4 – کمیته‌ای مرکب از نمایندگان گمرک، سازمان بنادر و کشتیرانی، جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفان مأموریت دارد با استفاده از کلیه امکانات‌ از اسناد کالاهای متروکه موجود در بنادر و بارنامه‌های مربوط به آن رونوشت تهیه نموده و در اختیار سازمان بنادر قرار دهد تا به ضمیمه فهرست‌ کالاهای متروکه به کمیته موضوع ماده 2 تسلیم شود. شرکت‌ها و نمایندگی‌های کشتیرانی – بانک‌ها وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی‌مکلفند با این کمیته همکاری‌های لازم را معمول دارند.

‌ماده 5 – در مورد کالاهایی که به اسناد و مدارک مثبته آن دسترسی پیدا نشود با نظر آقایان وزیر راه و ترابری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، سرپرست‌ جهاد سازندگی و سرپرست بنیاد مستضعفان یا نمایندگان آنان ترتیب لازم اتخاذ خواهد شد. تا کمیته مذکور در ماده 2 بتواند حواله ترخیص صادر نماید.

‌ماده 6 – گمرک مکلف است با دریافت حواله ترخیص و اظهارنامه مربوط به کالاهای متروکه تشریفات گمرکی را سریعاً انجام و پروانه ترخیص‌ قطعی کالا را به نام اظهارکننده صادر نماید. چنانچه تعیین ارزش کالا از ناحیه اظهارکننده ممکن نباشد تشخیص ارزیاب گمرک مبنای محاسبه سود‌ بازرگانی و حقوق و هزینه‌های گمرکی خواهد بود.

‌ماده 7 – برای تعیین ارزش واقعی کالاهای متروکه و نحوه فروش آن با توجه به قیمت روز هیأت امنایی متشکل از نمایندگان مستضعفان، جهاد‌ سازندگی اطاق بازرگانی و صنایع و معادن، کمیته صنفی امام بانک مرکزی و یکی از وزارت‌خانه‌های مربوطه (‌بر حسب نوع کالا) تشکیل می‌شود. در‌ مورد کالاهای مورد نیاز جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفان مأخذ ارزش کالا تشخیص ارزیاب گمرک مندرج در پروانه گمرکی می‌باشد.

‌تبصره 1 – هیأت امنای موضوع ماده 7 این آیین‌نامه مکلف است در صورتی که وارد کننده کالا متقاضی خرید کالای خود به قیمت تعیین شده‌ توسط هیأت مذکور باشد نسبت به فروش کالا به وارد کننده اولویت قائل شود.

‌تبصره 2 – در مورد مازاد حاصل فروش بنیاد مستضعفان و جهاد سازندگی مکلف به رعایت ماده 86 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی خواهند‌ بود. بدیهی است اگر حاصل فروش تکافوی تمامی حقوق گمرکی و سود بازرگانی و هزینه‌های گمرکی و عوارض متعلق را نکند کلیه حاصل فروش یک‌جا به درآمد بنیاد مستضعفان و یا جهاد سازندگی بر حسب مورد منظور می‌گردد.


‌ماده 8 – بنیاد مستضعفان و جهاد سازندگی مکلفند از تاریخ ششم اسفند 1358 لغایت شش ماه کلیه کالاهای متروکه موضوع این آیین‌نامه را از‌ انبارها، باراندازها و اماکن بندری و گمرکی خارج نمایند.