‌اساسنامه سازمان عمران اراضی شهری استان تهران

تاریخ تصویب: ۱۳۵۸/۰۶/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۶/۲۹

[به موجب اساسنامه سازمان زمین شهری، مصوب ۱۳۶۱/۳/۳۰ نسخ ضمنی شده است.]

 


‌فصل اول- کلیات:

‌ماده 1 – سازمان اراضی شهری استان تهران که در این اساسنامه سازمان نامیده می‌شود شرکتی است سهامی با مدت نامحدود وابسته به وزارت‌ مسکن و شهرسازی که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و طبق اصول بازرگانی و این اساسنامه اداره می‌شود.


‌ماده 2 – مرکز اصلی سازمان تهران است و در صورت لزوم می‌تواند در سایر شهرهای تابعه استان تهران شعبه یا نمایندگی دائر کند.


‌ماده 3 – سرمایه سازمان مبلغ سیصد میلیون ریال است که به سیصد سهم یک میلیون ریالی با نام منقسم می‌شود و کلاً متعلق به دولت می‌باشد.
‌دولت مکلف است کل سهام را نقداً پرداخت نماید و سهام مذکور دو غیر قابل انتقال می‌باشد.

‌ماده 4 – با تصویب این اساسنامه کلیه حقوق و اختیارات و تعهدات و دیون و مطالبات
مربوط به اراضی استان تهران از سازمان مسکن به سازمان‌جدید منتقل می‌گردد. همچنین
کلیه اراضی موات متعلق به دولت موضوع ماده 11 آیین‌نامه اجرایی قانون لغو مالکیت
اراضی موات و کیفیت عمران آن‌و شهرداریها تحت پوشش این سازمان قرار خواهد گرفت.

‌تبصره: قسمتی از اموال سازمان مسکن و شهرداری تهران که مربوط به وظایف سازمان
می‌گردد، طبق تشخیص وزیر مسکن و شهرسازی و شهردار‌تهران با رعایت قوانین و مقررات
مربوط بلاعوض به سازمان واگذار می‌شود و این اموال پس از تقویم طبق تصمیم مجمع
عمومی به سرمایه سازمان‌اضافه خواهد شد.


‌ماده 5 – آن عده از مستخدمین وزارت مسکن و شهرسازی و سازمانهای وابسته بهش شهرداری تهران که مورد نیاز سازمان باشند با رعایت مقررات‌ مربوط به سازمان منتقل خواهند شد.


‌ماده 6 – وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر است:
‌الف – اجرای مفاد قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمران آن مصوب تیر ماه 58 و اصلاحیه آن مصوب مراد ماه 58 و اجرای آیین‌نامه‌ مربوطه به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی.

ب – [اصلاحی ۱۳۵۸/۱۰/۱۲]
امور مربوط به واگذاری عرصه اعیانیهای خالصه موضوع ماده ۷ قانون انحلال بنگاه خالصجات به شهرداریها محول می‌گردد تا در هر مورد‌ شهرداری محل با رعایت سایر مقررات مربوطه عرصه اعیانیهای احداثی قبل از تصویب قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری را در محدوده‌های‌ مشخص شده در قانون انحلال بنگاه خالصجات با دریافت قیمت منطقه‌ای به صاحب اعیانی واگذار نماید و عواید حاصله صرف نیازمندیهای عمومی‌ شهر شود.

ج – تهیه طرح‌های شهرسازی و اجرایی مربوطه بر اساس ضوابط شهردارهای و تعیین اولویتها.
‌د – اجرای عملیات آماده سازی زمین و ایجاد تأسیسات زیر بنایی در آن به منظور واگذاری.
‌ز – واگذاری زمین به بخش خصوصی یا عمومی به منظور ایجاد مسکن یا سایر نیازمندیها بر اساس قوانین و آیین‌نامه مذکور در بند الف.
ه – انجام هر نوع اقدام دیگری که مربوط به وظایف و تکالیف مندرج در این اساسنامه باشد.


فصل دوم- ارکان سازمان

‌ماده 7 – ارکان سازمان به شرح زیر است:
‌الف: مجمع عمومی
ب: هیأت مدیره
ج: مدیر عامل
‌د: حسابرس “‌بازرس”


‌ماده 8 – نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی سازمان با وزرای مسکن و شهرسازی و
امور اقتصادی و دارایی و وزیر مشاور و رییس سازمان‌ برنامه و وزیر نیرو و شهردار
تهران خواهد بود. ریاست مجمع عمومی با وزیر مسکن و شهرسازی است و تصمیمات مجامع
عمومی عادی با اکثریت‌کلیه اعضای مجمع معتبر است و در مجمع عمومی فوق‌العاده چهار
پنجم آراء موافق اعضای مجمع ضروری است.

‌ماده 9 – مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار “‌هر شش ماه یک بار” برای تصویب
برنامه و بودجه سال بعد و تصویب ترازنامه و حساب و سود‌و زیان سال قبل و انجام
سایر وظایف به دعوت رییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان تشکیل می‌شود، مجمع عمومی
ممکن است در صورت لزوم‌به طور فوق‌العاده نیز تشکیل شود.

‌ماده 10 – مجامع عمومی به دعوت رییس مجمع یا رییس هیأت مدیره و مدیر عامل یا بنا به تقاضای هیأت مدیره یا بازرس تشکیل خواهد شد.

‌ماده 11 – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به قرار زیر است:
‌الف – تعیین خط مشی کلی و برنامه سازمان در قالب سیاستهای کلی دولت.
ب – رسیدگی به گزارش عملکرد سازمان و گزارش حسابرسان “‌بازرس” و اتخاذ تصمیم نسبت
به آنها و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تقسیم‌سود ویژه.
ج – تصویب بودجه سالانه و تغییرات آن.
‌د – تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و هیأت مدیره با تصویب شورای حقوق و دستمزد و تعیین حق‌الزحمه حسابرس.
ه – تصویب تشکیلات سازمان و آیین‌نامه‌های استخدامی بر اساس مقررات استخدامی
شرکتهای دولتی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی‌کشور.
‌و – تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی سازمان با رعایت مقررات مربوطه بنا به
پیشنهاد هیأت مدیره پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی.
ح – تصویب پیشنهاد هیأت مدیره سازمان راجع به سازش در دعاوی یا ارجاع امر به داوری
و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آن.
ط – اتخاذ تصمیم درباره سایر مسائلی که در دستور جلسه قرار گیرد.

‌ماده 12 – برای پیشنهاد انجام امور زیر به قوه مقننه مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل خواهد شد:
‌الف – افزایش و کاهش سرمایه.
ب – انحلال سازمان و تعیین مدیران تصفیه.
ج – تجدید نظر در اساسنامه سازمان.

‌ماده 13 – هیأت مدیره سازمان از یک نفر رییس و دو نفر عضو اصلی تشکیل می‌شود و
رییس هیأت مدیره، مدیر عامل سازمان نیز خواهد بود،‌اعضاء هیأت مدیره علاوه بر
وظایف اصلی مسئولیت اداره قسمتی از امور سازمان را به پیشنهاد مدیر عامل و تأیید
هیأت مدیره خواهند داشت و برای‌انجام این امر مدیر عامل آن قسمت از اختیارات خود
را که در ارتباط با وظایف محوله است به عضو هیأت مدیره تفویض می‌کند.

‌تبصره: یک نفر عضو علی‌البدل نیز برای هیأت مدیره از بین کارکنان سازمان انتخاب
خواهد شد تا در غیبت هر یک از اعضای اصلی در جلسات‌هیأت مدیره شرکت نماید عضو
علی‌البدل از لحاظ استخدامی و حقوق و مزایا تابع مقررات استخدامی سازمان خواهد بود.

‌ماده 14 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره با پیشنهاد رییس مجمع
عمومی و تصویب مجمع عمومی برای مدت سه سال‌انتخاب می‌شوند. انتخاب مجدد آنان
بلامانع است. در صورت استعفاء فوت و عزل هر یک از اعضای هیأت مدیره جانشین آن به
ترتیب فوق انتخاب‌می‌شود.

‌ماده 15 – اعضای هیأت مدیره نمی‌توانند در مدت تصدی در سازمان هیچگونه شغل موظف دیگری داشته باشند و مکلفند وظایفی را که بر اساس‌ تشکیلات مصوب سازمان به آنها محول می‌شود انجام دهند.

‌ماده 16 – وظایف و اختیارات هیأت مدیره به قرار زیر است:
‌الف: تهیه طرح تشکیلات سازمان برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
ب – تهیه آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و استخدامی و سایر آیین‌نامه‌ها برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
ج: تصویب برنامه‌ها و طرحها بنا به پیشنهاد مدیر عامل و رییس هیأت مدیره.
‌د: تصویب روشهای اجرایی سازمان در حدود مقررات این اساسنامه.
ه: اتخاذ تصمیم در مورد دریافت وام و اعتبار با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و
پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
‌و: تهیه بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان برای تصویب مجمع عمومی.
‌ز: پیشنهاد سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری و تعیین داور با حق صلح و سازش یا بدون آنها به مجمع عمومی
ح: تصویب قراردادها.
ط: اتخاذ تصمیم در مورد معاملاتی که انجام مناقصه و مزایده در مورد آنها میسر نیست
و یا به مصلحت نمی‌باشد برای پیشنهاد به کمیسیون موضوع‌ ماده 71 قانون محاسبات عمومی.
ی: اصلاح بودجه سازمان تا ده درصد کاهش و افزایش در فصول و مواد بدون تغییر در کل بودجه.

‌ماده 17 – تصمیمات هیأت مدیره با اکثریت آراء معتبر است و در دفتر مخصوص ثبت و به امضاء اعضاء حاضر در جلسه می‌رسد.

‌ماده 18 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی سازمان است و برای
اجرای وظایف خود دارای اختیارات قانونی زیر می‌باشد:
‌الف: اداره امور سازمان طبق اساسنامه و مقررات مربوطه.
ب: عزل و نصب کارکنان و صدور دستور پرداخت هزینه‌ها با رعایت بودجه مصوب سازمان و
مقررات استخدامی و مالی مربوطه، استخدام کارمند‌جدید پس از تصویب هیأت مدیره قابل اجرا است.
ج: اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره.

‌ماده 19 – قراردادها و اسناد تعهدآور و چکهای سازمان به امضاء رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و یکی از اعضاء هیأت مدیره خواهد بود.

‌ماده 20 – مدیر عامل می‌تواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خویش را به اعضاء هیأت مدیره یا کارکنان سازمان واگذار نماید.

‌ماده 21 – نمایندگی حقوقی سازمان نزد کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی و مراجع قضایی
برای طرح و تعقیب دعاوی و شکایات و یا دفاع از آنها با‌ مدیر عامل است و می‌تواند
برای انجام این وظیفه وکیل با حق توکیل تا یک درجه یا بدون توکیل انتخاب کند و یا نماینده معرفی نماید.

‌ماده 22 – بازرس “‌حسابرس” با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب می‌گردد و انتخاب‌ مجدد او بلامانع است.

‌ماده 23 – بازرس “‌حسابرس” موظف است در اجرای مقررات اساسنامه و آیین‌نامه‌ها
مربوطه نظارت داشته و به حسابها و ترازنامه و حساب سود و‌زیان سازمان رسیدگی و
گزارش لازم را جهت مجمع عمومی تهیه نماید و نیز کلیه وظایف و اختیاراتی را که به
موجب قانون تجارت به عهده بازرس”‌حسابرس” سازمان محول است انجام دهد.
‌بازرس “‌حسابرس” مکلف است نسخه‌ای از گزارش خود را ده روز قبل از تشکیل مجمع
عمومی به هیأت مدیره تسلیم کند. بازرس “‌حسابرس” با اطلاع‌مدیر عامل حق مراجعه به
کلیه اسناد و مدارک سازمان را دارد بدون این که در عملیات اجرایی دخالت کند و
انجام وظایف موجب وقفه‌ای در عملیات‌سازمان شود.

‌فصل سوم – مقررات مختلفه

‌ماده 24 – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفندماه آن سال پایان می‌یابد به استثناء اولین سال که تاریخ تشکیل‌ سازمان شروع و در آخر اسفند پایان می‌پذیرد.

‌ماده 25 – حسابهای سازمان در پایان اسفندماه بسته می‌شود، ترازنامه و حساب سود و
زیان باید حداقل یک ماه قبل از انقضای جلسه مجمع‌عمومی سالانه به حسابرس “‌بازرس” تسلیم شود.

‌ماده 26 – زمینهایی که در اجرای قوانین و مقررات موضوع این اساسنامه از طرف دولت
یا سازمانهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت یا‌ اشخاص به ملکیت سازمان در می‌آید
احتیاج به تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی ندارد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
مکلف است زمینهای مزبور‌را با رعایت مقررات مربوط به ثبت املاک در دفاتر املاک ثبت
نماید و اسناد مالکیت به نام سازمان صادر کند.

‌ماده 27 – سازمان از پرداخت هر گونه حق‌الثبت و هزینه‌های ثبتی و دادرسی و دفتری معاف است.

‌ماده 28 – نسبت به موضوعاتی که در این اساسنامه مقررات خاص وضع نشده است قانون تجارت معتبر خواهد بود.