‌لایحه قانونی اصلاح ماده 3 قانون خرید اراضی و ابنیه و تأسیسات برای حفظ آثار تاریخی و باستانی مصوب آذر ماه 1347

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۶/۲۸

مصوب 1358.6.28

[قانون خرید اراضی و ابنیه و تأسیسات برای حفظ آثار تاریخی و باستانی]


‌ماده 3 – هر گاه نسبت به بهای اراضی و ابنیه و تأسیات بین وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مالک یا مالکان توافق حاصل نشود. بهای اراضی و ابنیه و‌ تأسیسات مذکور، به وسیله هیأتی مرکب از وزیر کشور، دادستان کل، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک یا نمایندگان آنها با توجه به نظر کارشناس تعیین‌ خواهد شد و در استانها این هیأت مرکب خواهد بود از استاندار – رییس دادگستری استان و مدیر کل ثبت اسناد استان تصمیم این هیأتها قطعی است و‌در این مورد علاوه بر قیمت تعیین شده پنج درصد نیز اضافه پرداخت خواهد شد و هر گاه مالک در ملک مورد معامله ساکن باشد علاوه بر پنج درصد‌ فوق ده درصد دیگر به قیمت تعیین شده افزوده خواهد شد و هر گاه محل اعاشه او منحصر به درآمد آن ملک باشد پانزده درصد دیگر به قیمت تعیین‌شده نیز از این بابت به او پرداخت خواهد گردید.

‌تبصره 1 – در مورد اراضی مشمول قوانین و مقررات اصلاحات ارضی وزیر کشاورزی و عمران روستایی یا نماینده او به جای وزیر کشور یا نماینده او‌ عضو هیأت خواهد بود و در استانها مدیر کل کشاورزی استان به جای استاندار یا نماینده او در هیأت عضویت خواهد داشت.

‌تبصره 2 – ترتیب پرداخت حق کسب و پیشه کسانی که محل کسب آنان در اثر اجرای این قانون از بین می‌رود طبق آیین‌نامه اجرایی این قانون صورت‌ خواهد گرفت.