‌دستورالعمل نحوه ارجاع کار و ضوابط تشخیص صلاحیت و تعیین پیمانکاران مورد نیاز مناقصه کارهای استانی (‌طرح‌های‌ ناحیه‌ای)

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۳/۲۹

[به موجب ضوابط نحوه ارجاع کار و تشخیص صلاحیت و تعیین پیمانکاران مورد نیاز‌ کارهای ساختمانی و تأسیساتی، استانی و سراسری، مصوب ۱۳۵۹/۳/۲۴ لغو شده است.]

7062 – 1358.03.29


‌هیأت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 58.3.28 بنا به پیشنهاد شماره 4.1500 – 3230.5 -1 مورخ 58.3.22 سازمان برنامه و‌ بودجه به استناد ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور به منظور جلوگیری از تأخیر در شروع کارهای عمرانی ضروری و فوری و بالا بردن سطح اشتغال در کشور‌ دستورالعمل نحوه ارجاع کار و ضوابط تشخیص صلاحیت و تعیین پیمانکاران مورد نیاز مناقصات کارهای استانی (‌طرح‌های خاص ناحیه‌ای) را مشتمل بر شش‌ بند و دو تبصره به شرح زیر تصویب نمودن که جهت اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ گردد.


‌از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل تا تهیه و تدوین مقررات جدید، مناقصات مربوط به کارهای استانی (‌طرح‌های خاص ناحیه‌ای) که در حد صلاحیت و مبالغ مجاز‌ اعلام شده برای پیمانکاران محلی است باید به ترتیب زیر انجام شود.
‌کار مورد مناقصه به صورت مناقصه عمومی در مرکز استان انجام می‌گیرد و پیمانکاران داوطلب ایرانی (‌اعم از اینکه در محل اجرای مناقصه مربوط و با محلهای‌ مجاور رتبه‌بندی شده و یا اینکه اصولاً فاقد رتبه‌بندی باشند) به شرط آن که به صورت شرکت مطابق قانون تجارت در ایران به ثبت ریده و حائز شرایط زیر باشند‌ مجاز به مشارکت در مناقصه‌های مورد نظر خواهند بود.

1 – در هیأت مدیره شرکت افراد فن به شرح جدول زیر وجود داشته باشد.
‌گروه کار: یک
‌رشته و مبلغ کار:
‌برای کارهای عمومی سیویل تا 50 میلیون ریال
‌برای کارهای تأسیسات شهری تا 10 میلیون ریال
‌برای کارهای ابنیه تا 40 میلیون ریال
‌برای کارهای تأسیسات ابنیه و تأسیسات برقی تا 20 میلیون ریال

‌شرایط مدیران شرکت: حداقل یک نفر مهندس در رشته مربوط و یا یک نفر تکنسین فنی با حداقل 5 سال سابقه کار در رشته مربوط که سهم‌الشرکه آنها از ده‌درصد کمتر نبوده و جزو مدیران شرکت باشند.
——————————————————–
‌گروه کار: دو
‌رشته و مبلغ کار:
‌برای کارهای عمومی سیویل بین 50 و 120 میلیون ریال
‌برای کارهای تأسیسات شهری بین 10 تا 20 میلیون ریال
‌برای کارهای ابنیه بین 40 تا 100 میلیون ریال
‌برای تأسیسات ابنیه و تأسیسات برقی بین 20 تا 50 میلیون ریال
‌شرایط مدیران شرکت:
‌لااقل دارای یک نفر مهندس در رشته مربوط با حداقل 3 سال سابقه کار و یا دو نفر تکنسین فنی هر یک با حداقل 5 سال سابقه کار در رشته مربوط بوده و‌ سهم‌الشرکه هر یک 10% و جزو هیأت مدیره شرکت باشند.
——————————————————–
‌گروه کار: سه
‌رشته و مبلغ کار:
‌برای کارهای عمومی سیویل بین 120 تا 200 میلیون ریال
‌برای کارهای تأسیسات شهری بین 20 تا 30 میلیون ریال
‌برای کارهای تأسیسات ابنیه و برقی بین 50 تا 40 میلیون ریال
‌شرایط مدیران شرکت:
‌مدیر عامل شرکت و یکی از اعضای هیأت مدیره آن مهندس در رشته مربوط با حداقل سه سال سابقه کار باشند. و هر یک از حداقل 10% سهم‌الشرکه باشند.
——————————————————–
2 – شرکت و نیز هیچ یک از شرکاء آن مشمول قانون منع مداخله کارمندان دولت در معاملات دولتی نباشند.

3 – شرکت و یا مدیران شرکای در آن طی پنج سال گذشته حداقل یک کار نظیر در رشته کار مورد مناقصه که مبلغ آن کمتر از نصف مبلغ پروژه مورد مناقصه نیست‌ به انجام رسانیده باشند.

‌تبصره 1 – منظور از کارهای انجام شده فقط کارهای بخش دولتی (‌چه به صورت دست اول و چه به صورت دست دوم) است و این کارهای انجام شده فوق با‌ ارائه قرارداد رسمی و دگر مدارک معتبر ملاک عمل و مورد قبول قرار خواهد گرفت.

‌تبصره 2 – در مورد کارهای کمت راز ده میلیون ریال (‌در مورد راه‌های روستایی کمتر از بیست میلیون ریال) دانش شرکت ثبت الزامی نیست و اشخاص حقیقی‌ به شرط آن که تکنیسین فنی یا مهندس باشند به شرط واجد بودن شرایط مندرج در بندهای 2 و 3 می‌توانند در مناقصه‌های کارهایی که برآورد آنها کمتر از ده‌ میلیون ریال (‌در مورد راه‌های روستایی کمتر از بیست میلیون ریال) است شرکت نمایند.

‌تبصره 3 – برای ارجاع کار و تشخیص صلاحیت و تعیین پیمانکاران مورد نیاز و مناقصه‌های مربوط به طرح‌های برنامه تأمین برق روستایی (‌ملی یا ؟؟ در بند 1‌فوق نیز می‌توان بر اساس مفاد این دستورالعمل اقدام نمود.

4 – شرکت‌های رتبه‌بندی شده محلی در صورتی که دارای محرومیت از مشارکت در مناقصه‌های محلی باشند در دوره محرومیت مجاز به کرت در مناقصه‌ نیستند.

5 – شرکت‌ها و اشخاص حقیقی که از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل در دو مناقصه یا بیشتر برنده شده باشند (‌در صورتی که با توجه به مفاد بند 6 این دستورالعمل‌به تعداد کافی شرکت رای انجام مناقصه موجود باشد) حق مشارکت در مناقصه‌های بعدی را نخواهد داشت.

6 – مدارک مربوط به شرکتها و اشخاص حقیقی در مورد شرایط فوق به دستگاه اجرایی ارسال می‌گردد ود دستگاه اجرای با رعایت ارجاع کار به شرکتهایی که‌ اشتغال کمتری دارند کلیه پیمانکاران واجد شرایط فوق را برای کرت در مناقصه انتخاب می‌نماید در صورتی که تعداد داوطلبان واجد شرایط کمتر از 10 شرکت‌ باشد می‌تواند از شرکت‌های داوطلب واجد شرایط مورد بحث در بند 5 این دستورالعمل نیز دعوت به عمل آورد.
‌چنانچه تعداد داوطلبین حائز شرایط برای مشارکت در مناقصه کمتر از سه شرکت باشد موضوع از طرف دستگاه اجرایی بررسی و راه حل عملی با توجه به مفاد‌ آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط اتخاذ نمایند.

‌نخست‌وزیر – مهندس مهدی بازرگان