‌لایحه قانونی اصلاح بعضی از مواد مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و الحاق مواد و تبصره‌هایی به آن

تاریخ انتشار: ۱۳۵۸/۰۳/۱۷

‌مصوب ۱۳۵۸/۳/۱۷


1 – ماده 15 [مقررات استخدامی شرکتهای دولتی] به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌کسانی که به استخدام شرکت در می‌آیند به استناد شغلی که برای آن استخدام می‌شوند در پایه یک گروه مربوط وارد خدمت می‌گردند و در صورتی که‌ این قبیل مستخدمین دارای سابقه خدمت دولتی باشند به ازاء هر دو سال سابقه خدمت دولتی آنان یک پایه در گروه شغل مورد تصدی به آنان اعطاء‌ می‌شود مدت خدمت زیر پرچم و خدمات اجتماعی زنان جزو سابقه خدمت دولتی محسوب می‌شود. حکم این ماده شامل کلیه مستخدمینی که طبق‌ این مقررات به استخدام شرکت در آمده‌اند نیز می‌باشد.

‌تبصره – مدت خدمت مستخدمین شرکت در مدارس غیر دولتی مشمول فرمان آموزش رایگان با رعایت ضوابطی که در آیین‌نامه اجرایی قانون تعیین‌ تکلیف وضع استخدامی کارکنان مدارس مذکور مصوب 19 مرداد ماه 1356 پیش‌بینی شده است از لحاظ پایه و بازنشستگی جزو سابقه خدمت آنان‌ محسوب می‌شود.

2 – تبصره ماده 17 به شرح زیر اصلاح گردد:
‌مستخدمینی که ارتقاء گروه یافته یا می‌یابند در پایه‌ای از گروه جدید قرار خواهند گرفت که در گروه قبلی دارا بوده‌اند در مواردی که پایه قبلی مستخدم در‌ گروه جدیدی وجود نداشته باشد آخرین پایه گروه جدید به آنان اعطاء می‌شود.

3 – تبصره‌ای به شرح زیر به عنوان تبصره 3 به ماده 26 الحاق می‌شود:
‌تبصره – مدت مرخصی بدون حقوق مستخدم برای ادامه تحصیلات عالی و تخصصی در رشته‌های مورد نیاز شرکت مربوط مشروط، به این که منجر به‌اخذ مدرک تحصیلی شود از لحاظ بازنشستگی و وظیفه با پرداخت کسور مربوط جزو سابقه خدمت مستخدم محسوب می‌شود.

4 – تبصره‌ای به شرح زیر به ماده 33 الحاق گردد:
‌تبصره – مستخدمین فعلی شرکتهای دولتی که مشمول مقررات قانون تأمین اجتماعی هستند و در تاریخ 1345.3.31 در خدمت شرکت بوده و خدمت‌ آنها تا تاریخ 1352.3.5 و یا بعد از آن ادامه داشته است می‌توانند ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این اصلاحیه تقاضا نمایند از لحاظ بازنشستگی و‌ وظیفه مشمول حکم این ماده قرار گیرند که در این صورت حق بیمه سهم آنان که به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت شده است به صندوق بازنشستگی‌کشوری منتقل می‌شود در صورتی که ظرف مدت مذکور چنین تقاضایی نکنند همچنان مشمول قانون تأمین اجتماعی خواهند بود.

5 – بند زیر به عنوان بند 2 به ماده 33 اضافه و شماره بندهای 2 و 3 به 3 و 4 تبدیل گردد:
‌مستخدمین غیر رسمی که در تاریخ 1345.3.31 تاریخ تصویب قانون استخدام کشوری در مؤسسات مشمول قانون استخدام کشوری خدمت می‌کرده‌ و قبل از تبدیل وضع به رسمی مؤسسه متبوع آنان از شمول قانون مذکور خارج و به صورت شرکت دولتی درآمده‌اند از تاریخ 1347.1.1 بر اساس‌ قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن تبدیل وضع یافته و کسور بازنشستگی سهم آنان که به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت شده است محاسبه و به طور‌ یک جا توسط صندوق تأمین اجتماعی یا صندوقهای مربوط به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز و مابه‌التفاوت کسور سهم مستخدم طبق‌مقررات مربوط در مدت مزبور محاسبه و به اقساط مساوی حداکثر در شصت قسط از مستخدم کسر و به حساب مربوط پرداخت می‌گردد.

6 – ماده 77 به شرح زیر اصلاح شده و بندهای الف و ب آن حذف می‌گردد:
“‌شرکت مکلف است گروه و پایه مستخدمین خود را که در تاریخ تصویب مقررات استخدامی شرکتهای دولتی در خدمت داشته است پس از اجرای‌ ماده 11 این مقررات به استناد شغل مورد تصدی با احتساب کلیه سنوات خدمت دولتی آنان به ازاء هر دو سال یک پایه تعیین کند.”

7 – تبصره 1 ماده 77 به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌تبصره 1 – در صورتی که جمع دریافتی ماهانه مستخدم شرکت بابت حقوق و تأهل و مدد معاش اولاد و مزایای مستمر بیش از حقوق گروه و پایه‌ موضوع این ماده باشد مابه‌التفاوت به عنوان مزایای موقت شغل به او پرداخت می‌شود و پس از تعیین مزایای شغل موضوع ماده 14 در صورتی که‌ مزایای موقت شغل مستخدم از مبلغ مزایای شغل که به او تعلق می‌گیرد بیشتر باشد مابه‌التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق مزایا پرداخت خواهد شد.

8 – تبصره ذیل تحت عنوان تبصره 6 به ماده 77 الحاق گردد:
‌تبصره 6 – سوابق خدمت مستخدمین شرکتها و مؤسسات خصوصی که با اجازه قانون به شرکت دولتی تبدیل شده یا می‌شوند در اجرای این ماده و‌ سایر مواد این مقررات قابل احتساب می‌باشد.

9 – شرح زیر به عنوان ماده 79 مقررات استخدامی شرکتهای دولتی الحاق می‌شود:
‌ماده 79 – شرکتهای دولتی مشمول این مقررات مکلفند بر اساس مشاغل مستمر مصوب خود مستخدمین قراردادی و همچنین کارکنانی را که برای‌ انجام خدمت تمام وقت در مقابل دریافت دستمزد به کار گمارده‌اند و در تاریخ تصویب این اصلاحیه در خدمت دارند بنا به در خواست آنان با حفظ‌ سابقه خدمت دولتی به استخدام ثابت در آورند.
‌گروه شغلی آنان بر اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل و پایه آنان به ازاء هر دو سال سابقه خدمت دولتی یک پایه تعیین خواهد شد.

10 – آثار مالی مترتب بر این اصلاحیه از 1357.7.1 قابل پرداخت می‌باشد.