‌قانون راجع به مؤسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر

تاریخ انتشار: ۱۳۳۸/۰۹/۱۵

[به موجب ماده ۲۱ ‌قانون تشکیل سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، مصوب ۱۳۵۳/۴/۹ لغو شده است.]


‌ماده 1 – به منظور اصلاح و تهیه کلیه نهالها و بذرهای مرغوب و مناسب با آب و هوای نقاط مختلف کشور سازمانی به نام مؤسسه اصلاح و تهیه‌ نهال و بذر تحت نظر وزارت کشاورزی تأسیس می‌شود.


‌ماده 2 – رییس مؤسسه می‌تواند معاملات مربوط به فرآورده‌های کشاورزی را تا یکصد هزار ریال بدون رعایت مقررات مناقصه و مزایده اجازه دهد‌ معاملات فرآورده‌های کشاورزی بیش از این مبلغ را هیأتی مرکب از وزیران کشاورزی و دارایی و یا معاونین آنها و رییس مؤسسه در صورت ضرورت از‌قیود مناقصه و مزایده معاف خواهند نمود.


‌ماده 3 – کمک دولت به بودجه این مؤسسه یک جا ضمن بودجه وزارت کشاورزی منظور و در اول هر فصل یک چهارم آن به اختیار مؤسسه‌ گذاشته می‌شود بودجه جزء مؤسسه را وزیران کشاورزی و دارایی تصویب می‌نمایند عواید مؤسسه جزو بودجه آن منظور و مازاد درآمد صرف توسعه‌و تکمیل عملیات مؤسسه می‌گردد.

‌تبصره – وجوه حاصل از درآمد و صرفه‌جوئیهای هر سال به سال بعد منتقل و به مصرف توسعه مؤسسه خواهد رسید.


‌ماده 4 – وزارت کشاورزی مجاز است با تصویب هیأت وزیران ورود بذری را که مصلحت نداند ممنوع نماید و همچنین کشت و تهیه بذور چغندر و‌ پنبه را در مناطق معینی به وسیله اعلان سه ماه قبل از فصل کشت ممنوع و در صورت تخلف کشت ممنوع شده را معدوم سازد.


‌ماده 5 – مؤسسه نمی‌تواند نهال و بذر مرعوب را به تقاضای کشاورزان و مالکین بیشتر از قیمت تمام شده بفروشد.


‌ماده 6 – وزارت کشاورزی و وزارت دارایی مأمور اجرای این قانون می‌باشند.


‌قانون فوق که مشتمل بر شش ماده و یک تبصره در جلسه یکشنبه چهارم هر ماه یک هزار و سیصد و سی و هشت به تصویب مجلس شورای ملی‌ رسید.

‌نایب رییس مجلس شورای ملی – رضا حکمت‌

قانون بالا در جلسه 1338.3.3 به تصویب مجلس سنا رسیده است