قانون سازمان ملی پیش‌آهنگی ایران [پیشاهنگی]

تاریخ تصویب: ۱۳۳۷/۰۴/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۳۷/۰۵/۲۶

[به موجب قانون انحلال سازمان پیشاهنگی کشور، مصوب ۱۳۶۴/۶/۲۴ لغو شده است.]

 


ماده اول- [اصلاحی ۱۳۵۴/۲/۲۸]
سازمان ملی پیش‌آهنگی ایران، سازمانی است ملی و مستقل، که تحت ریاست عالیه والاحضرت همایون ولایتعهد برای تربیت اخلاقی و‌ اجتماعی جوانان با رعایت اصول پیش آهنگی و مقررات بین‌المللی بر طبق اساسنامه‌ای که به پیشنهاد شورای عالی پیش آهنگی ایران به تصویب ریاست‌ عالیه می‌رسد اداره می‌شود.


ماده 2- [اصلاحی ۱۳۵۳/۹/۱۱]
شورای عالی پیش آهنگی ایران مرکب از ۱۹ نفر خواهد بود که عبارتست از:
1 – وزیر دربار شاهنشاهی
2 – وزیر آموزش و پرورش
3 – وزیر فرهنگ و هنر
4 – وزیر کشور
5 – وزیر تعاون و امور روستاها
6 – وزیر کار و امور اجتماعی
7 – وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه
8 – دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور
9 – مدیر جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران
10 سرپرست سازمان تربیت بدنی ایران
11 – یک نفر نماینده منتخب انجمنها و کمیته‌های وابسته به سازمان ملی پیش آهنگی ایران
12 – رئیس سازمان ملی پیش آهنگی ایران
13 – رؤسای قسمتهای پیش آهنگی دختران و پسران
14 – پنج نفر از بانوان و آقایان بصیر و علاقه‌مند مطلع به امور تربیتی و پیش آهنگی به پیشنهاد رئیس سازمان و تأیید مقامات مندرج در ردیفهای 1 و 2‌ این ماده که برای مدت چهار سال با امضای وزیر آموزش و پرورش منصوب خواهند شد.


‌ماده 3 – [اصلاحی ۱۳۵۳/۹/۱۱]
وزیر دربار شاهنشاهی به موجب فرمان همایونی ریاست شورای عالی پیشاهنگی ایران را به عهده دارد.
وزیر آموزش و پرورش نایب رییس‌ شوری و رییس سازمان ملی پیشاهنگی ایران دبیر شورای خواهند بود.

[ماده 3- وزیر آموزش و پرورش نایب رئیس ‌شورا و رئیس سازمان ملی پیش آهنگی ایران دبیر شورا خواهند بود.]


‌ماده 4 – [الحاقی ۱۳۵۳/۹/۱۱]
وزیر آموزش و پرورش با سمت نایب رییس شورای عالی پیشاهنگی در قبال مجلسین در زمینه فعالیتهای این سازمان مسئولیت خواهد‌ داشت.


‌ماده 5 – [الحاقی ۱۳۵۳/۹/۱۱]
رییس سازمان ملی پیشاهنگی ایران بنا به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید شورای عالی پیشاهنگی ایران با فرمان همایونی به سمت‌ معاون وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان ملی پیشاهنگی ایران منصوب می‌شود و مسئول حسن جریان کلیه امور مالی و اداری و استخدامی و‌ فنی، همچنین حفظ حقوق و منافع سازمان خواهد بود.


‌ماده 6 – [الحاقی ۱۳۵۳/۹/۱۱]
تشکیلات سازمان ملی پیشاهنگی ایران و پست‌های ثابت آن در مرکز و شهرستانها پس از تأیید وزارت آموزش و پرورش به تصویب سازمان‌ امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید و پست‌های مورد نیاز سازمان مزبور متناسب با گسترش آن برای هر سال نیز به ترتیب فوق پیش‌بینی‌ و توأم با پست‌های مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش قبل از پایان سال جهت تصویب به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال می‌گردد به‌ نحوی که پستهای ثابت سازمانی مصوب قبلاً تأیید و تصویب و ابلاغ شده باشد.


‌ماده 7 – [الحاقی ۱۳۵۳/۹/۱۱]
وزارت آموزش و پرورش می‌تواند افرادی را برای خدمت در سازمان ملی پیشاهنگی ایران و سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ ایران مأمور‌ کند. پستهای سازمانی این مأمورین بنا به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور منظم به تشکیلات وزارت آموزش و پرورش می‌شود.


‌ماده 8 – [الحاقی ۱۳۵۳/۹/۱۱]
سازمان ملی پیشاهنگی ایران می‌تواند به منظور تکمیل کادر اداری و تأمین خدمات خود طبق آیین‌نامه استخدامی که با رعایت تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری تنظیم و به تصویب شورای عالی پیشاهنگی خواهد رسید کارمندان مورد احتیاج خود را استخدام و وضع استخدامی مستخدمین‌ غیر رسمی موجود آن سازمان را با آیین‌نامه مذکور منطبق نماید.


‌ماده 9 – [الحاقی ۱۳۵۳/۹/۱۱]
بودجه سازمان ملی پیشاهنگی ایران از اعتبارات بودجه عمومی دولت که به صورت کمک پرداخت می‌شود و از درآمدهای اختصاصی و حاصل‌ کار پیشاهنگان و نیز قبول هدایا به ترتیبی که در اساسنامه پیشاهنگی معین خواهد شد تأمین می‌شود.


قانون فوق که مشتمل بر سه ماده است در جلسه پنجشنبه بیست و ششم تیر ماه یکهزار و سیصد و سی و هفت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رئیس مجلس شورای ملی – رضا حکمت

قانون بالا در جلسه 1337.2.10 به تصویب مجلس سنا رسیده است.