آیین‌نامه‌های اجرای قانون اصلاح قانون مالیات بر درآمد

تاریخ انتشار: ۱۳۳۷/۰۵/۱۸

317ک10392 – ۱۳۳۷/۵/۷


آیین‌نامه نشانی‌های مالیاتی

کمیسیون قوانین دارائی مجلس شورای ملی در اجرای تبصره 3 ماده 7 قانون اصلاح قانون مالیات بر درآمد مصوب تیر ماه 1337 آئین‌نامه زیر را در جلسه ‌مورخ ۱۳۳۷/۴/۲۴ تصویب نمود:


ماده 1 ) نشانی های قانونی عبارتند :
1 میزان سرمایه
2 میزان فروش
3 میزان کرایه محل پیشه و اگر محل اجاره نباشد از روی املاک مشابه
4 میزان درآمد ناویژه
5 میزان حقوق یا دستمزد که بکارمندان و کارگران پرداخت شده است.
6 میزان قوه ماشین و مقدار مواد اولیه که بمصرف رسیده و ارزش محصولاتی که بدست آمده
7 تعداد دستگاههای پارچه ‌بافی
8 تعداد دوک در کارخانه‌های نخریسی
9 میزان حق بیمه
10 میزان ظرفیت وسائط رانندگی و دوبه‌ها و سایر وسائل حمل و نقل
11 واحد معمولی دستمزد
12 تعداد بهای اتومبیلهای شخصی
13 تعداد کشتار در مورد قصابها و کشتارکنندگان
14 تیراژ و تعداد فروش و آبونمان روزنامه و تعداد مجله‌ای که در هفته یا ماه چاپ میشود.
15 تعداد صندلی های تآتر و سینما و کافه‌ها و رستوران ها و قهوه‌خانه‌ها و غیره
16 تعداد تختخواب و پزشکان و جراحان و بیماران مراجعه‌کننده در بیمارستانها و زایشگاهها آزمایشگاهها و امثال آن
17 – میزان تمبر مصرف شده از طرف دفاتر اسناد رسمی
18 – پیشینه مالیاتی.


ماده 2 » مشمولین مکلفند مدارک مربوط بنشانیهای قانونی را در دسترس مأمورین قرار دهند و الا نشانیها طبق تحقیقات تعیین میشود.


ماده 3 » ممکن است درآمد ویژه مودیان را با اعمال یک یا چند نشانی تعیین کرد و چنانچه چند نشانی اعمال شود حد متوسط درآمدی که از نتیجه ‌اعمال نشانی های مختلف بدست می‌آید ملاک تشخیص مالیات و صدور پیش‌آگهی می‌باشد.



آیین‌نامه کمیسیون تقویم اموال غیر منقول


‌کمیسیون قوانین دارائی مجلس شورای ملی در اجرای تبصره 2 ماده 12 قانون اصلاح مالیات بر درآمد مصوب تیر ماه 1337 آئین‌نامه زیر را در جلسه ‌مورخ 24 تیر ماه 37 تصویب نمود.

ماده 1- کمیسیون مذکور در بند ج ماده 12 قانون اصلاحی بر حسب دعوت دارائی در اداره دارائی محل تشکیل میگردد.

تبصره- کمیسیون فوق در سال جاری یکماه پس از ابلاغ این آئین‌نامه و بعداً سه ماه قبل از انقضای مدت دو سال دعوت و تشکیل خواهد شد.


ماده 2- اداره دارائی محل قبلا بوسیله اشخاص و کارمندان خبره و از روی نقشه اراضی داخل و خارج را از لحاظ ارزش منطقه‌بندی نموده و نیز‌بهای واحد هر نوع ساختمان را تعیین و برای تصویب بکمیسیون تقویم پیشنهاد مینماید در منطقه ‌بندی نکات زیر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
‌الف – تقسیم‌بندی مناطق بنحوی انجام شود که تفاوت قیمت اراضی در یک منطقه بیش از یک برابر نباشد.
ب – در نقاطی که ارزش زمین واقع در بر خیابان . بلوار. میادین و امثال آن نسبت بسایر زمینهای واقعه در آن منطقه از لحاظ قیمت تفاوت ‌فاحش دارد باید منطقه جداگانه محسوب و بهای زمین بطور طولی و عمقی که معمولا از مرغوبیت و امتیازات مجاورت نقاط مذکور بهره‌مند میگردد‌ تعیین و ارزش آن معلوم گردد.

تبصره – اراضی اعم است از زمین یا عرصه زیربنا.


ماده 3- برای ارزیابی ساختمانها و مستغلات ارزش هر متر مربع بنای هر طبقه بتفکیک سه نوع ساختمان 1 – بتون‌آرمه 2 – آجر یا تیر آهن 3- آجری خشت و گلی با چوب و امثال آن تعیین میگردد

تبصره – حوض . آب‌انبار . مستراح . گلخانه . آشپزخانه . گاراژ . طویله . دالان . انبار هیزم و ذغال . دیوار هر ساختمان که مجزی از‌ساختمان اصلی باشد جزو مساحت زیربنا محسوب نخواهد شد.


ماده 4- کمیسیون تقویم باید در اسرع وقت رسیدگی خود را نسبت به گزارش دارائی خاتمه داده بهای اراضی مناطق مختلفه و حدود مشخص هر‌منطقه و ارزش واحد هر یک از انواع ساختمانها را بتفکیک تعیین و با نقشه کامل مناطق ضمن تنظیم صورت مجلس به اداره دارائی ابلاغ و اداره مزبور‌بلافاصله نظر کمیسیون را برای اطلاع عموم آگهی و نقشه مناطق را بدفاتر اسناد رسمی ارسال دارد.

تبصره 1 – دفاتر اسناد رسمی مکلفند از تاریخ ابلاغ اداره دارائی مالیات متعلقه را بر اساس نظر کمیسیون در موقع تنظیم اسناد وصول نمایند مگر‌ اینکه بهائی که در سند معامله ذکر میشود بیش از بهای معینه از طرف کمیسیون تقویم باشد که در این صورت بهای مذکور ماخذ مالیات خواهد بود.

تبصره 2 » املاکی که کمیسیون تقویم ارزش آنرا تعیین ننماید ارزش مذکور در سند ملاک مالیات است.

تبصره 3 » کمیسیون حداقل با شرکت 3 نفر از نمایندگان تشکیل میشود و آراء آن با اکثریت عده حاضر مناط اعتبار است در مواردی که کمیسیون ‌با 4 نفر تشکیل شود و آراء طرفین مساوی باشد آراء هر طرفی که با پیشنهاد اداره دارائی نزدیکتر باشد مأخذ عمل قرار میگیرد.


ماده 5- در هر مورد که مساحت زمین در سند مالکیت ذکر نباشد و هم چنین در مورد معامله هر نوع بنا و ساختمان دفترخانه‌ها مکلفند پس از‌گواهی و اعلام نظر اداره دارائی راجع بمساحت زمین و نوع ساختمان و مقدار زیربنا اقدام بتنظیم سند نمایند.

تبصره 1- صاحبان اراضی و ساختمانها و مستغلات میتوانند در هر موقع به اداره دارائی محل مراجعه و گواهینامه حاکی از مساحت و مقدار‌عرصه و نوع ساختمان و مقدار زیربنا دریافت دارند. دارائی محل مکلف است ظرف 15 روز گواهی مزبور را بمتقاضی بدهد.
تاریخ آخرین بازدید‌محل از طرف دارائی باید در گواهینامه ذکر گردد و اعتبار گواهی مذکور 3 ماه از تاریخ آخرین بازدید دارائی می‌باشد.

تبصره 2- در موارد فوق اداره دارائی مکلف است حداکثر تا 7 روز از تاریخ وصول استعلام دفترخانه نظر خود را بدفترخانه اطلاع دهد ‌چنانچه ظرف مدت مذکور اطلاع ندهد دفترخانه بر اساس بهائی که در سند معامله ذکر میشود مالیات را وصول خواهد نمود و اگر نظر اداره دارائی که‌ بدفترخانه در مهلت مقرر اطلاع داده شده مورد قبول معامله نباشد انتقال‌دهنده پس از پرداخت مالیات طبق نطر[نظر] دارائی میتواند ظرف ده روز از تاریخ‌پرداخت مالیات بدارائی محل اعتراض بدهد باین اعتراض کمیسیون تشخیص بدوی محل خارج از نوبت رسیدگی خواهد نمود و رأی کمیسیون‌ قطعی و لازم‌الاجرا است و اگر طبق رأی مذکور مالیات اضافه پرداخت شده باشد اداره دارائی مکلف برد آن می‌باشد.

تبصره 3- هر گاه رسیدگی کمیسیون تشخیص مستلزم هزینه باشد معترض باید هزینه متعلقه را طبق معمول بپردازد.

تبصره 4- در موارد فوق‌الذکر مالیات مشخصه از طرف کمیسیون تشخیص با مالیات اعلام شده از طرف اداره دارائی بیش از 20% اختلاف‌ داشته باشد دولت مکلف است هزینه رسیدگی را که قبلا از طرف مؤدی پرداخت شده نیز مسترد نماید.


ماده 6- بهای منطقه‌ای از لحاظ وصول مالیات اراضی موضوع ماده 21 قانون اصلاحی مالیات بر درآمد مصوب تیر ماه 1337 نیز مأخذ عمل‌ خواهد بود.


ماده 7- تا تعیین و اعلام بهای جدید بهای منطقه‌ای که قبلا معلوم شده ماخذ وصول مالیات خواهد بود.


ماده 8- کلیه ادارات و سازمانهای دولتی و بانکها و شهرداری ها و سایر مؤسسات مکلفند هر گونه اطلاع و نقشه و اسنادی که از طرف ادارات دارائی ‌برای اجراء مقررات این آئین‌نامه از آنها خواسته شود در اختیار دارائی بگذارند.


ماده 9- در مورد امور مالیاتی دفاتر اسناد رسمی مکلفند دستورهای وزارت دارائی را اجراء نمایند.



آیین‌نامه مالیات بر اراضی و جرائم متخلفین


‌کمیسیون قوانین دارائی در اجراء بند (ج) تبصره 3 وتبصره 9 ماده 21 قانون اصلاح مالیات بر درآمد مصوب تیر ماه 1337 آئین‌نامه زیر را در جلسه مورخ 24‌تیر ماه 1337 تصویب نمود:

ماده 1 » مشمولین مالیات مکلفند اظهارنامه مقرر را بضمیمه رونوشت مدارک حاکی از مالکیت یا تصرف مالکانه خود در موعد قانونی به اداره ‌دارائی محل وقوع ملک تسلیم و مالیات متعلقه را طبق ارزش معینه از طرف کمیسیون تقویم اموال غیر منقول و در صورتی که قیمت منطقه‌ای اعلام‌نشده باشد طبق ارزش زمین مطابق آخرین معامله مندرج در سند مالکیت و چنانچه هیچیک از این دو ماخذ در دست نباشد بر اساس ارزش مورد قبول‌ خود تأدیه نمایند.

تبصره – مالیات اراضی در هر سال در سه قسط متساوی یکی تا آخر تیر ماه با اظهارنامه و قسط دوم تا آخر آبانماه و قسط سوم تا آخر اسفند ماه آنسال و در سال 1337 قسط اول آن تا اول مهر ماه با اظهارنامه باید پرداخت گردد.


ماده 2- هر گاه مشمولین این مالیات در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه خودداری کنند یا اظهارنامه آنها ناقص یا خلاف حقیقت باشد مالیات مطابق ‌ارزش منطقه‌ای یا آخرین قیمت مورد معامله مذکور در سند مالکیت تشخیص و به آنها ابلاغ خواهد شد.
در صورتی که بتشخیص اداره دارائی تسلیم‌ نشوند و ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ بتشخیص اداره نامبرده کتباً اعتراض کنند باعتراض آنها طبق ماده 21 قانون مالیات بر درآمد مصوب فروردین‌ماه سال 35 رسیدگی خواهد شد.

تبصره 1 – در مواردی که ارزش منطقه‌ای معین نشده و بهای آخرین معامله در دست نباشد بر اساس ارزش ملک در فروردین ماه سال مربوطه بوسیله کارشناس اداره دارائی تشخیص و از مودی مطالبه و در صورت اعتراض بتشخیص دارائی بترتیب مذکور در فوق رفتار خواهد شد.

تبصره 2 – سند مالکیت اعم است از مالکیت ثبت شده یا اسنادی که طبق مقررات عمومی مثبت مالکیت باشد.

تبصره 3 – بهای مذکور در اسناد نقل و انتقالات مشمول قانون مالیات بر ارث و نقل و انتقالات بلاعوض ماخذ و ملاک دریافت این مالیات نیست.

تبصره 4 – کمیسیونهای تشخیص مجاز نیستند در رسیدگی باختلافات دارائی با مودیان از ارزش منطقه‌ای املاک یا آخرین بهای معامله عدول‌ نمایند.


ماده 3- اراضی مزروعی مشمول بند (ج) تبصره 3 ماده 21 قانون عبارت از اراضی است که لااقل دو سال قبل از سال مالیاتی در آن زراعت شده و‌ در سال مالیاتی هم زراعت آن ادامه داشته باشد با رعایت آیش زراعتی بنا بعرف محل


ماده 4- هر قطعه زمینی که در آن ساختمان قابل سکنی شده یا بعدا بشود تا ده برابر زیر ساختمان از مالیات معاف و مازاد آن مشمول مالیات است.


ماده 5- اراضی بائر کارخانجات و موسسات تا پنج برابر زیربنا از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن مشمول مالیات میباشد


ماده 6- استفاده موسسات مذکور در بند الف تبصره 3 ماده 21 از معافیت مقرر منوط بگواهی مراجع صلاحیت دار از قبیل فرهنک بهداری و‌ شهرداری میباشد


ماده 7- زیان دیرکرد از تاریخ سررسید پرداخت مالیات احتساب و مدت بیش از پانزده روز یکماه احتساب و کمتر از پانزده روز احتساب نخواهد‌ شد.


ماده 8 » کسانی که مطابق ماده 21 قانون و مقررات این آئین‌نامه مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات هستند چنانچه از تسلیم اظهارنامه و‌ پرداخت مالیات در موعد مقرر خودداری یا خلاف واقع تسلیم نمایند مشمول جرائم مقرر در آئین‌نامه جرایم قانون مالیات بر درآمد خواهند بود.


ماده 9 – در مواردی که طبق تبصره 6 ماده 21 قانون اداره دارائی باید گواهی نامه مالیاتی صادر نماید چنانچه مودی نسبت بمالیات مشخصه دارائی‌ معترض باشد پس از پرداخت مالیات مورد مطالبه میتواند گواهینامه دریافت و در ظرف مدت ده روز از تاریخ پرداخت مالیات کتباً اعتراض نماید باین ‌اعتراض طبق ماده 21 قانون مالیات بر درآمد مصوب فروردین ماه 1335 خارج از نوبت رسیدگی بعمل خواهد آمد.
‌چنانچه بر طبق رأی قطعی اضافه پرداخت شده باشد دارائی مکلف برد اضافه پرداختی میباشد.



آیین‌نامه مالیات مستغلات غیر اجاری


‌کمیسیون قوانین دارائی مجلس شورای ملی در اجرای تبصره 4 ماده 22 قانون اصلاح مالیات بر درآمد مصوب تیر ماه 1337 آئین‌نامه زیر را در جلسه‌ مورخ 24 تیر ماه 1337 تصویب نمود:

ماده 1- مالیات مستغلات غیر اجاری از مالک بتناسب سهم و مدت مالکیت تعیین و دریافت میشود.

تبصره 1 – مقصود از مالک در این مقام اشخاصی هستند که بهر صورت ملک را در تصرف مالکانه دارند.

تبصره 2 – حوض . آب‌انبار . مستراح . گلخانه . آشپزخانه . گاراژ . طویله . دالان . انبار هیزم و ذغال . دیوار که از ساختمان اصلی مجزا باشد جزو مساحت زیربنا محسوب نخواهد شد.


ماده 2 » در مورد مستغلاتی که قسمتی از آن در اجاره و قسمتی غیر اجاری باشد مالیات آن قسمت که اجاره است طبق مقررات مالیات مستغلات‌ اجاری و از بقیه طبق مقررات مربوط مالیات دریافت خواهد شد.


ماده 3 » تاریخ تسلیم اظهارنامه مشمولین مالیات مستغلات غیر اجاری تا آخر تیر ماه هر سال و مواعد و اقساط پرداخت مالیات همان تاریخها و اقساط مالیات‌ مستغلات اجاری میباشد.

تبصره- (منسوخ 07ˏ08ˏ1337)-
موعد تسلیم اظهارنامه مشمولین مالیات مستغلات غیر اجاری در سال جاری تا آخر دی ماه 1337 می‌باشد.


ماده 4- برای سال اول اجرای این ماده از قانون اظهارنامه‌های مالیاتی که در موعد مقرر از طرف مودیان تسلیم میشود عیناً از طرف ادارات دارائی ‌قبول و مالیات بر اساس آن واریز خواهد شد.


ماده 5- جرائم متخلفین مالیات مستغلات غیر اجاری و همچنین طرز رسیدگی باختلافات بین مودیان و ادارات دارائی همانست که در مورد‌ مودیان مالیات مستغلات اجاری اجرا میشود.


ماده 6- هر یک از آئین‌نامه‌های قانون مالیات بر درآمد که در جریان عمل احتیاج باصلاح پیدا نماید از طرف وزارت دارائی پیشنهاد لازم بکمیسیون قوانین دارائی خواهد شد.


چهار فقره آئین‌نامه‌ فوق مشتمل بر بیست و هفت ماده و هفده تبصره که در جلسه بیست و چهارم تیر ماه یکهزار و سیصد و سی و هفت به تصویب کمیسیون ‌قوانین دارائی رسید قابل اجرا میباشد.

رئیس مجلس شورای ملی . رضا حکمت