آیین‌نامه امور راجع به حجاج بیت الله الحرام

تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۳/۱۷

350/2718 – ۱۳۳۴/۳/۱۷


بموجب ماده دوم تصویبنامه شماره 7 /1761 مورخه ۱۳۲۹/۱۲/۶ هیئت وزیران در جلسه مورخه ۱۳۳۴/۳/۱۵ آیین‌نامه امور راجع به حجاج بیت الله الحرام را بشرح زیر تصویب نمودند:


ماده 1) – برای تسهیل مسافرت کسانی که قصد زیارت بیت الله را دارند و برای اطمینان به استطاعت مالی و مزاجی آنها مقرر میگردد که در مرکز هر یک از شهرستانها کمیسیونی مرکب از دو نفر از معتمدین محل (اگر انجمن شهر وجود دارد به انتخاب انجمن شهر و اگر نیست به انتخاب فرماندار) – رئیس بهداری رئیس بانک ملی ایران در فرمانداری زیر نظر فرماندار تشکیل گردد .

تبصره درخواست کنندگان گذرنامه حج باید استعداد مزاجی و بنیه کامل داشته و معتاد به استعمال تریاک نبوده و گواهینامه تلقیحات لازم و گواهی پرداخت مالیات و گواهی نبودن تحت تعقیب محاکم قانونی را در دست داشته باشند.


ماده 2) – این کمیسیون تقاضاهای اشخاص را که مایل به زیارت بیت الله میباشند دریافت و از لحاظ استطاعت مالی و مزاجی رسیدگی و اظهارنظر مینماید و در صورت موافقت گواهینامه ای برای صدور گذرنامه حج به آنان میدهد.
کمیسیون از 25 رمضان هر سال تشکیل و تا 30 شوال بتقاضاهای واصله رسیدگی و به اشخاص واجد شرایط گواهینامه برای صدور گذرنامه حج میدهد و پس از 30 شوال فقط برای تصدیق گواهینامه تلقیحات تا دهم ذیقعده تشکیل جلسه داده و بلافاصله انحلال خود را اعلام میدارد.


ماده 3) اداره شهربانی فقط به کسانی که دارای گواهینامه کمیسیون مزبور و گواهینامه تلقیحات لازمه باشند گذرنامه حج خواهد داد .

تبصره 1- گواهی تلقیحات لازمه بامضای پزشک عضو کمیسیون حج صادر خواهد شد . گواهینامه تلقیح ضد وبا شش روز پس از اولین تلقیح و گواهینامه تلقیح ضد آبله هشت روز پس از تلقیح قابل قبول است .

تبصره 2- هیچگونه تقاضائی راجع به به صدور گذرنامه حج از 30 شوال به بعد پذیرفته نمیشود .

تبصره 3- مسافرت اطفال نابالغ به بیت الله مجاز نیست.


ماده 4) – تاریخ صدور گذرنامه برای مسافرت حج تا دهم ذیقعده هر سال است و از روز یازدهم ذیقعده گواهی نماه کمیسیون بلااثر خواهد بود.


ماده 5) – فرمانداریها مکلفند روز دهم ذیقعده هر سال عده افرادی را که از طرف کمیسیون محلی برای رفتن بحج برای آنها گواهینامه های لازمه صادر شده و همچنین شهربانیها روز یازدهم ذیقعده عده کسانی را که برای آنها گذرنامه صادر کرده اند تلگرافی بوزارت کشور مخابره و رونوشت آن را به وزارت امور خارجه اعلام دارند و ضمنا صورت اسامی آنها را با پست هوائی یا هر وسیله سریع دیگر به وزارت کشور گزارش داده و رونوشت آن را به وزارت امور خارجه ارسال دارند.


ماده 6) – کمیسیون حج فوری عده کسانی را که گذرنامه برای حج در دست دارند به سفارت شاهنشاهی در جده اعلام میکند تا بمنظور پیش بینی وسایل مسافرت داخلی کشور و تهیه منزل و چادر با اولیای دولت عربی سعودی و شرکتهای حمل و نقل داخلی آن کشور و مطوفین مذاکره و اقدام لازم بعمل آورند.

تبصره 1- مأمورین دولت شاهنشاهی در خارجه نیز بوسیله سفارتخانه های عربی سعودی صورت اسامی ایرانیان را که مستقیما عازم حج هستند دریافت و تعداد آنها را به کمیسیون حج در تهران و بسفارت شاهنشاهی در جده بوسیله تلگراف اطلاع داده و اسامی آنها را با پست هوائی ارسال میدارند .

تبصره 2- سفارت شاهنشاهی در جده اسامی حجاج ایرانی را از مقامات مربوطه محلی بعد از اتمام حج دریافت و به کمیسیون دائمی حج ارسال خواهند داشت.


دوم – وسایل مسافرت حج:

ماده 7 ) – وسیله مسافرت در سال جاری از ایران به مکه از راه هوا – دریا – و از راه خشکی فقط از راه تهران – عمان و یا تهران – شام –بیروت خواهد بود.


ماده 8) – کمیسیون دائمی حج با مذاکره با بنگاههای حمل و نقل مورد اعتماد حداقل کرایه مسافرت از تهران تا جده و بالعکس را با هواپیماهائی که دارای تجهیزات کامل بوده و شهرت بین المللی داشته باشند (با تصدیق اداره کل هواپیمائی کشور) همچنین بهای بلیط وسایل نقلیه مسافرت زمینی و دریائی از ایران تا جده و بالعکس را بریال معین و اعلام میکنند.

تبصره 1- هیچ مؤسسه ای نمیتواند بلیط را بنرخ گرانتر از کرایه بهائی که از طرف کمیسیون دائمی حج آگهی شده است به مسافر بفروشد.

تبصره 2- بلیط رفتن و برگشتن بوسیله کشتی از ایران تا جده را قبلا مؤسسات حمل و نقل تهیه و بنرخ تعیین شده از طرف کمیسیون دائمی حج به مسافرین خود میفروشند .

تبصره 3- بنگاههای حمل و نقل در مقابل کمیسیون دائمی حج راجع به حمل مسافرین و اثاثیه آنها ذهابا و ایابا بنحو کامل مسئولیت مستقیم خواهند داشت و در صورتی که خساراتی از این لحاظ متوجه مسافرین گردد کمیسیون دائمی حج بوسائل مقتضی از بنگاههای مربوطه رفع خسارت را خواهد خواست.


ماده 9) – مؤسسات حمل و نقل دریائی موظفند تا روز پانزدهم ذیقعده بلیط فروخته و منتهی تا روز بیست ذیقعده کلیه حجاج را حرکت دهند.