قانون راجع به تشدید مجازات سارقین مسلح که وارد منزل یا مسکن اشخاص شوند

تاریخ تصویب: ۱۳۳۳/۰۴/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۳۳/۰۴/۲۳

ماده واحده – هر گاه یک یا چند نفر برای سرقت وارد منزل یا مسکن اشخاص شوند اگر چه یک نفر حامل سلاح باشد و یا در موقع سرقت در مقام ‌هتک ناموس برآیند و هیچیک از آنها هم مسلح نباشند در دادگاه های نظامی محاکمه و بمجازات مقرر در بند الف ماده 408 قانون دادرسی و کیفر‌ ارتش محکوم خواهند شد.

تبصره 1 – در صورتی که ساکنین محل های مزبور در مقام مدافعه از مال یا جان یا ناموس و یا جلوگیری از بردن مال در محل سرقت مرتکب قتل یا‌ جرح یا ضرب سارقین بشوند از مجازات معاف خواهند بود و همچنین اگر متهم یا متهمین به اخطار مامورین انتظامات تسلیم نشوند و در نتیجه فرار آنها‌ و تیراندازی مأمورین مجروح یا مقتول گردند مأمورین انتظامی از مجازات معاف میباشند.

تبصره 2 – مامورین که به سارقین در ارتکاب سرقت بنحوی از انحاء معاونت کرده و یا وسائل فرار آنها را فراهم آورند مشمول مقررات این قانون‌ بوده و به حبس با اعمال شاقه از 10 الی 15 سال محکوم خواهند گردید.

تبصره 3- [لغو ۱۳۴۶/۴/۲۰]

[سارقینی که پس از وضع و اجراء این قانون سه مرتبه مرتکب سرقت شوند پس از ارتکاب دفعه سوم مشمول این قانون خواهند شد.]


این قانون که مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره است در جلسه سه‌شنبه بیست و پنجم خرداد ماه یک هزار و سیصد و سی و سه به‌ تصویب مجلس شورای ملی رسید.

‌رییس مجلس شورای ملی ـ رضا حکمت

این قانون که مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره است در جلسه چهارشنبه نهم تیرماه یکهزار و سیصد و سی و سه به تصویب مجلس ‌سنا رسید.

رئیس مجلس سنا – ابراهیم حکیمی