لایحه قانونی تأسیس بنگاه بذر چغندر قند [۱۳۳۲]

تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۳/۲۴

[به موجب قانون تأسیس بنگاه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، مصوب ۱۳۳۴ لغو شده است.]

مصوب ۱۳۳۲/۳/۱۱


ماده 1 ) بمنظور تهیه بذر چغندر قند و اصلاح و ازدیاد و خرید و فروش و صدور آن بنگاهی بنام بنگاه تهیه بذر چغندر تحت نظر وزارت کشاورزی تأسیس میشود که بر طبق اصول بازرگانی عمل میکند.


ماده 2 ) تولید و اصلاح بذر چغندر قند در صورت لزوم از خارجه در انحصار بنگاه مذکور خواهد بود و بنگاه اجازه عملیات فوق را میتواند به اشخاص یا مؤسسات بدهد.


ماده 3 ) زراعت چغندر علوفه ای و چغندر لبوئی و حتی چغندر قندیاب کارخانه در مجاورت مزارع چغندر که بمنظور تهیه بذر چغندر قند کشت میشود و تا فاصله ای که بنگاه هر ساله تعیین خواهد نمود ممنوع است.


ماده 4 ) متخلفین از مواد 2 و 3 به تأدیه از 500 تا 50000 ریال جریمه نقدی محکوم و زراعتی که بر خلاف مقررات فوق انجام شده به هزینه متخلف معدوم میگردد.


ماده 5 ) هرگاه بغیر از حوزه هائی که فعلا اختصاص به بذرگیری چغندر قند دارند و مشمول ماده 3 این لایحه قانونی هستند بخشهای دیگری نیز به این امر اختصاص داده شود بنگاه تهیه بذر چغندر موظف است یک سال قبل از شروع بکار مراتب را بوسیله آگهی باطلاع کشاورزان و مالکین آن بخش برساند.


ماده 6 ) وزارت کشاورزی اساسنامه بنگاه را تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران بموقع اجراء میگذارد.

[اساسنامه بنگاه تهیه بذر چغندر قند]


ماده 7 ) وزارت دادگستری و وزارت کشاورزی و سازمان برنامه مأمور اجرای این لایحه قانونی میباشند.


بر طبق قانون تمدید مدت اختیارات مصوب سی‌ام دیماه 1331 لایحه قانونی تأسیس بنگاه بذر چغندر قند مشتمل بر هفت ماده تصویب میشود.
بتاریخ 11 خرداد ماه 1332

نخست وزیر – دکتر محمد مصدق