لایحه قانونی راجع به مرور زمان مالیاتی موضوع ماده 23 قانون مالیات املاک مزروعی و مالیات بر درآمد مصوب تیرماه 1328 و مجازات کارمندان متخلف

تاریخ تصویب: ۱۳۳۱/۱۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۳۲/۰۱/۱۷

ماده اول – مدت مقرر در ماده 23 قانون مالیات بر درآمد مصوب تیر 328 نسبت به مالیات متعلق به درآمد سال 1328 کلیه مؤدیان موضوع قانون مزبور از آخرین سررسید پرداخت مالیات چهار سال خواهد بود.


ماده دوم – وزارت دارائی می تواند در هر مورد قبل از انقضاء موعد مقرر بوسیله اعلان کلی در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامهای کثیرالانتشار مؤدیان مالیاتی را دعوت به پرداخت مالیات نماید انتشار این آگهی قاطع مرور زمان خواهد بود.


ماده سوم – هرگاه کارمند مسئولی در طی عمل وصول مالیات مواجه با مشکلی بشود که قادر به رفع آن نباشد و احتمال دهد در نتیجه آن مشکل مالیات مزبور کلا ً یا جزئاً لاوصول می ماند مکلف است مراتب را مستدلا و با مدارک مثبته فوراً برئیس مستقیم خود گزارش دهد و رئیس مزبور و همچنین روساء مربوطه (با رعایت سلسله مراتب) مکلفند در صورت عدم توانائی برفع آن مشکل جریان امر را بمقام بالاتر گزارش دهد.
هرگاه یکی از اشخاص مذکور به ترتیب فوق عمل ننمود و در نتیجه عدم انجام این وظیفه یا بواسطه مسامحه و سهل انگاری او مالیاتی مشمول مرور زمان شد مشارالیه در دادگاه اداری محاکمه و به انفصال از خدمات دولتی که از یک سال کمتر نخواهد بود محکوم می شود.


بر طبق قانون تمدید مدت اختیارات مصوب 20 دیماه 31 لایحه قانونی راجع به مرور زمان مالیاتی موضوع ماده 23 قانون مالیات املاک مزروعی و مالیات بر درآمد مصوب تیرماه 328 مشتمل بر سه ماده تصویب می شود.

بتاریخ 27 اسفند 31
نخست وزیر – دکتر محمد مصدق