لایحه قانونی بیمه خسارات شخص ثالث ناشی از وسایط نقلیه موتوری

تاریخ انتشار: ۱۳۳۱/۰۸/۱۲

[به موجب ماده ۹ لایحه قانونی بیمه حوادث وسائط نقلیه موتوری، مصوب ۱۳۳۲/۴/۲۲ لغو شده است.]


مصوب ۱۳۳۱/۸/۸

ماده 1- [اصلاحی ۱۳۳۱/۱۱/۸]
مالکین کلیه وسایط نقلیه موتوری زمینی و هوائی و دریائی اعم از حقیقی یا حقوقی چه دولتی و یا غیردولتی مکلفند وسایط نقلیه خود را در مقابل خسارات مالی و جانی که به سبب وسایط نقلیه مذکور به اشخاص ثالث یا به اشیاء یا حیوانات آنها وارد میشود در شرکت سهامی بیمه ایران یا نمایندگی های شرکت مزبور بیمه نمایند.

شخص ثالث و اشیاء مذکور در این ماده شامل موارد ذیل نمیشود : 

1) بیمه گذار و شرکاء در وسیله نقلیه مورد بیمه

2) راننده و خدمه و کارگران بیمه گذار در حین انجام وظائف مربوط به وسایط نقلیه مورد بیمه

3) مستأجرین وسایط نقلیه مورد بیمه.

4) زوج و زوجه و اولاد و پدر و مادر و اجداد و جدات و خواهر و برادر بیمه گذار و راننده به شرط آنکه راکب وسیله نقلیه مورد بیمه باشند .

5)  خسارت وارده به وسایط نقلیه بیمه شده و محمولات آن و اموال منقول و غیر منقول و حیوانات متعلق به بیمه گذار یا راننده و یا مستاجر وسایط نقلیه بیمه شده یا محافظ آن .

6) خساراتی که در نتیجه جنگ خارجی یا داخلی و انقلاب و شورش روی دهد 

7) اشخاصی که در نتیجه شرکت در مسابقات وسایط نقلیه موتوری یا در اثر تمرین سرعت در محوطه های مسابقه خسارت می بیند . 

8) متصرفین غیر قانونی وسایط نقلیه موتوری بیمه شده . 

تبصره- ادارات شهربانی به مالکینی که وسایط نقلیه خود را طبق ماده فوق بیمه ننمایند اجازه حرکت و شماره شهربانی نخواهند داد .


ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۳۱/۱۱/۸]
چنانچه وسایط نقلیه طبق مقررات ماده (1) این لایحه قانونی بیمه نشوند و خسارتی به اشخاص ثالث وارد نمایند شرکت سهامی بیمه ایران خسارت وارده را طبق مقررات به شخص ثالث پرداخت خواهد کرد و آن را به اضافه دوازده درصد از مبلغ مزبور از متخلف دریافت خواهد نمود .


ماده 3- در محل هائی که وسیله ثبت و شماره‌گذاری وسایط نقلیه موتوری از طرف شهربانی دایر میباشد و یا بعداً دایر میگردد شرکت سهامی بیمه ایران مکلف است بتأسیس شعبه یا نمایندگی اقدام نماید
شرکت سهامی بیمه ایران در هر محلی که شعبه یا نمایندگی دائر نموده یا بعدا دائر نماید آمادگی خود را برای اجراء این قانون به وزارت کشور اعلام خواهد داشت و وزارت کشور آگهی برای اجراء این لایحه قانونی منتشر خواهد ساخت در این صورت کلیه مالکین وسایط نقلیه موتوری مکلف خواهند بود ظرف یک ماه از تاریخ آگهی بتکلیف مذکور در ماده اول این لایحه قانونی عمل نمایند.


ماده 4- آئین‏نامه اجرای این لایحه قانونی را که شامل شرایط و تعرفه قرارداد بیمه و میزان حداکثر خسارت پرداختی و سایر مقررات لازمه است وزارت کشور با موافقت شرکت سهامی بیمه ایران تهیه نموده و پس از تصویب هیئت وزیران بموقع اجرا گذارده خواهد شد.


ماده 5) وزارتین کشور و دادگستری مامور اجرای این لایحه قانونی میباشند.


بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب 20 مرداد 1331 لایحه قانونی بیمه خسارات شخص ثالث ناشی از وسایط نقلیه موتوری که مشتمل بر 5 ماده است تصویب می‌شود.
بتاریخ ۱۳۳۱/۸/۸

نخست وزیر ـ دکتر محمد مصدق