تشکیل شورایی بنام شورای معادن و وظایف آن

تاریخ انتشار: ۱۳۳۰/۱۱/۱۴

۲۹۶۲۴ – ۱۳۳۰/۱۱/۱۴


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۳۰/۱۱/۱۲ بنا بپیشنهاد شماره ۲۲۸۷۱ بتاریخ ۱۳۳۰/۱۱/۱۰ وزارت اقتصاد ملی و موافقت سازمان برنامه تصویب نمودند برای اتخاذ روش صحیحی در امر اکتشافات و بهره برداری از معادن کشور و استفاده بهتری از منابع معدنی برای تامین احتیاجات داخلی و صادراتی مواد معدنی و هدایت جریان امور مربوط بمعادن (باستسنای نفت) شورائی بنام شورای معادن که مرکز آن در وزارت اقتصاد ملی خواهد بود از اشخاص زیر تشکیل گردد:
وزیر اقتصاد ملی یا قائم مقام او و مدیر عامل سازمان برنامه یا قائم مقائم او و مدیران عامل شرکت سهامی معادن زغال ایران و شرکت سهامی معادن قشم و هرمز و بنگاه اکتشافات و بهره برداری معادن .

وظایف شورا با رعایت قوانین و مقررات موجوده مربوط به معادن و سازمان برنامه بقرار زیر است:
تعیین خط مشی اکتشافات و بهره برداری معادن و همچنین تعیین طریق نظارت در اجرای آن در کشور بمنظور تبعیت از روش اقتصادی دولت.
تدوین آیین‌نامه و مقررات بمنظور استفاده از ذخائر معدنی کشور و راهنمائی بهره برداران
تنظیم پیشنهادات برای اصلاح قوانین و آیین‌نامه های مربوط به اکتشافات واستخراج و واگذاری معادن بمنظور توسعه و ازدیاد تولید مواد معدنی.
پیش بینی های لازم برای تهیه و تکمیل کادر فنی معادن کشور .

تبصره ۱) کلیه دستگاههای اجرائی مربوطه بایستی در حدود مواد فوق با شورای معادن همکاری نموده و قبلا نظریه آن شورا را نسبت به برنامه ها و عملیات خود جلب نمایند .

تبصره ۲) مواد کلیه تصویبنامه های مربوط بامور معادن که با مواد این تصویبنامه مغایرت دارد ملغی میباشد.