تکمیل آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی مصوب ۱۳۱۸ راجع به اجرای مقررات ماده ۳۴ اصلاحی قانون ثبت

تاریخ تصویب: ۱۳۲۰/۱۰/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۲۰/۱۰/۰۳

وزارت دادگستری نظر به قانون اصلاح پاره‌ای از مواد قانون ثبت اسناد و املاک مصوب ۱۳۲۰/۵/۲۶ و به دستور ماده ۵۸ قانون دفاتر اسناد رسمی، در تکمیل آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی مصوب ۱۳۱۸/۱۰/۲۶ مواد زیر را مقرر میدارد:


ماده 1ـ در مورد معاملات مذکور در ماده 34 اصلاحی قانون ثبت مصوب 26 /5 /320 هرگاه بدهکار در ظرف مدت مقرر در سند بدهی خود را نپرداخت دفترخانه اسناد رسمی تنظیم کننده سند باید به درخواست بستانکار اجرائیه طبق نمونه پیوست صادر نماید.


ماده 2ـ بستانکار باید درخواست خود را روی برگهای چاپی ویژه‌ که در دفترخانه‌ها موجود است نوشته و مبالغ زیر را تعیین نماید:
1ـ میزان اصل طلب.
2ـ میزان اجور عقب افتاده (قبوض اقساطی آن باید پیوست درخواست شود)
3ـ میزان خسارت تاخیر تادیه تا روز درخواست اجرائیه.


ماده 3ـ پس از صدور اجرائیه از دفترخانه و امضاء آن از طرف مدیر ثبت شعبه اجراء باید اجرائیه را که متضمن اخطار سه ماهه نیز هست طبق فصل دوم آیین‌نامه اجرائی مصوب 26 /10 /18 بمتعهد ابلاغ نماید.


ماده 4ـ در مورد معاملات ملکی یک نسخه اجرائیه از دفترخانه اضافه صادر میشود که بوسیله اجراء برای بازداشت ملک بثبت محل ارسال و در صورتی که مورد اجرائیه با وضعیت ثبت ملک تطبیق نکند ثبت محل ملک در مدت 24 ساعت مراتب را باجراء اطلاع میدهد و در این صورت اجراء به بدهکار اخطار میکند که در ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ در مقام رفع نقیصه برآید و هرگاه بوسیله اقدامات ثبت محل هم رفع نقیصه ممکن نشد از اداره کل ثبت کسب دستور می‌شود.


ماده 5 ـ چنانچه بستانکار در موقع صدور اجرائیه وصول یکقسمت از اصل طلب خود را گواهی و برای بقیه وجه معامله و اجور آن اجرائیه صادر کند مقررات مواد بالا اجراء میشود ولی در آگهی مزایده قید میشود که ملک مورد مزایده در مقابل مبلغ……… (اصل طلب) وثیقه بوده و برای مبلغ ……… ریال اجرائیه صادر شده و فعلاً مزایده از مبلغ………. ریال (میزان مقرر در سند بعلاوه اجور عقب افتاده و زیان دیر کرد و حقوق دیوانی و هزینه مزایده و مالیات حراج) شروع می‌گردد.

تبصره ـ ترتیب مزبور در صورتی است که در سند معامله فک مقداری از مورد معامله با اخذ قسمتی از ثمن قید نشده و یا طرفین توافق به تبعیض ننمایند و الا طبق مدلول سند با توافق طرفین عمل خواهد شد.


ماده 6ـ چون طبق ماده 2 قانون متمم بودجه سال 1320 مزایده‌های ثبتی تا میزان طلب بستانکار از مالیات حراج معاف است لذا باید در آگهی مزایده قید شود (مالیات حراج بمازاد طلب بستانکار تعلق گرفته و بعهدة خریدار است).

تبصره- [الحاقی 13ˏ12ˏ1321]
در مواردی که احتیاجات محلی ایجاب نماید جلسه آزمون مندرج در شـق 3 ماده 10 قانون دفتر اسناد رسمی اصلاح شـده در 26/5/1321 ممکن است با اجازه مخصوص وزارتی در مراکز استینافی یا مرکز استان ولو اینکه مرکز استینافی نباشد تشکیل شود و در مورد اخیر رئیس دادگستری محل با کسب اجازه از وزارت دادگستری می‌تواند جلسه آزمون را در مرکز ابتدائی عمل نماید.


ماده 7ـ نسبت بپرونده‌ های اجرائی که در تاریخ اجرای قانون اصلاح ماده 34 قانون ثبت ارزیابی آنها قطعی نشده باید از طرف اجراء اخطار سه‌ ماهه صادر و طبق مقررات این آیین‌نامه رفتار شود.


ماده 8 ـ بستانکارانی که طبق تبصره 2 ماده 34 مکرر قانون مصوب 26 /5 /20 تقاضای مزایده مینمایند مزایده طبق دستور ماده 34 اصلاحی انجام میشود.


ماده 9- [اصلاحی 10ˏ08ˏ1321]
در مورد معاملات بانکها هرگاه مال مورد معامله در مزایده‌های بعدی که بتقاضای بانک انجام میشود تا سه دفعه به ‏مبلغی که مزایده از آن شروع میشود فروش نرفت و بانک تقاضای تجدید مزایده نکند به درخواست بانک اجراء باید به بدهکار اخطار نماید که از تاریخ ابلاغ اخطار مزبور هرگاه در ظرف مدت یکماه تمام بدهی خود را نپردازد برای آخرین دفعه آگهی فروش مورد معامله صادر و بهر بهائی که خریدار پیدا شود ولو کمتر از میزان مقرر در آگهی‌های قبلی باشد فروخته خواهد شد و در صورت پرداخت نشدن طلب بانک در ظرف یک ماه مزبور باید آگهی فروش صادر و مال مورد معامله به ‏تقاضای بانک بهر بهائی که مشتری پیدا کرد فروخته شود.


ماده 10ـ هرگاه معاملات مذکور در ماده 34 اصلاحی قانون ثبت بین اشخاص واقع شده و بعد معامله از طرف بستانکار بمؤسسات بانکی انتقال پیدا کند مؤسسات بانکی در این قبیل موارد قائم‌ مقام بستانکار شناخته شده و در مورد مزایده و فروش مقررات عمومی ماده نامبرده باید اجرا شود.


ماده 11ـ در مورد معاملات مذکور در ماده 34 چنانچه مال مورد معامله منقول باشد بستانکار میتواند حین ابلاغ اجرائیه یا پس از آن درخواست بازداشت مورد معامله را بنماید.


ماده 12ـ ترتیب آگهی مزایده و فروش اموال مورد معاملات شرطی مانند مقررات مذکور در آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی مصوب 26 /10 /1318 خواهد بود.


ماده 13ـ هرگاه بعد از تنظیم صورت مجلس فروش به خریدار یا واگذاری مورد معامله به بستانکار و اخطار اداره ثبت به بدهکار در ظرف ده روز پس از ابلاغ برای امضاء سند انتقال حاضر نشود مدیر ثبت سند انتقال به خریدار یا بستانکار خواهد داد و سند مزبور مطابق مقررات در دفتر رسمی و دفتر املاک ثبت میشود.


ماده 14ـ اجرای ثبت پس از صدور سند انتقال باید مورد معامله را تحویل داده رسید دریافت دارد و بگردش پرونده کار خاتمه دهد.


ماده 15ـ مواد آئیننامه اجرای مفاد اسناد رسمی راجع به معاملات با حق استرداد مصـوب ۱۳۱۳/۱/۱۹ و ماده ۹۹ آیین‌نامه اجرائی مصوب ۱۳۱۸/۱۰/۲۶ نسخ و مطابق این مواد باید عمل شود.