آیین‌نامه فروش و پخش و انتشار روزنامه و مجله

تاریخ تصویب: ۱۳۲۰/۰۲/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۲۰/۰۲/۲۰

989/ح4418 – 1320/02/16


نظر به ماده 16 و 23 و 24 و 25 قانون مطبوعات مصوب 1324 هجری و ماده 276 قانون کیفر همگانی آیین‌نامه ذیل مقرر میگردد:


ماده 1- از تاریخ اجرای این آیین‌نامه کسی بدون داشتن پروانه حق فروش و پخش و انتشار هیچگونه روزنامه و مجله را نخواهد داشت.


ماده 2- هر یک از مدیران پخش و انتشار دهندگان و فروشندگان روزنامه و مجله پروانه ای خواهد داشت که دارای شماره و عکس و نام و نشان دارنده پروانه بوده و باید آن را با خود داشته باشد این پروانه غیرقابل انتقال و مدت آن یکسان است. دو انقضاء این مدت پروانه باید تجدید شود.


ماده 3- هر یک از روزنامه فروشان و مجله فروشان دوره گرد یا کسانیکه در محل معینی تنها روزنامه و مجله میفروشند باید هنگام فروش لباس ویژه ای داشته باشند و شمارة پروانه روی پلاک برنجی نوشته شده سمت چپ سینه آنها نصب شود.


ماده 4- در پروانه مذکور در ماده 2 نام روزنامه و مجله قید خواهد شد. شکل لباس و پلاک مذکور در ماده 3 از طرف اداره کل انتشارات و تبلیغات تعیین خواهد شد.


ماده 5- هر یک از مدیران پخش و فروشندگان روزنامه و مجه در اداره کل انتشارات و تبلیغات پرونده ای خواهد داشت که حاکی از کردار و رفتار او خواهد بود.

ماده 6- مدیران روزنامه ها و مجلات و مدیران پخش نباید روزنامه و مجله خود را برای فروش باشخاصی که پروانه ندارند بدهند.


ماده 7- فروشندگان روزنامه و مجله موظفند هنگام فروش تنها نام آن را ذکر نمایند.


ماده 8- متخلفان از مواد 1 و 2 این آیین‌نامه بموجب ماده 24 قانون مطبوعات کیفر داده میشوند و متخلفان از ماده 3 و 6 و 7 به جریمه نقدی از پنج ریال الی سی ریال و در صورتی تکرار از یک روز الی 5 روز حبس محکوم خواهند شد.
متخلفان از ماده 2 و 3 و 7 علاوه بر مجازاتهای مقرر در بالا ممکن است پروانه آنها نیز مسترد شود.

تبصره- در صورتی که عمل متخلفان منطبق با یکی از مواد قانون کیفر همگانی بوده و کیفر بیشتری تعیین شده باشد طبق آن قوانین کیفر خواهند گردید.

وزیر کشور
وزیر دادگستری