آیین‌ نامه قانون کارشناسان رسمی مصوب بهمن‌ ماه 1317

تاریخ انتشار: ۱۳۱۸/۰۶/۲۵

مصوب ۱۳۱۸/۶/۲۵


ماده ۱ـ‌ اداره فنی وزارت دادگستری بمنظور اجراء ماده ۳ قانون کارشناسان رسمی برای هر حوزه که اجازه داده شود سالی یک مرتبه آگهی منتشر خواهد کرد که داوطلبان کارشناسی رسمی در تهران به ادارة نامبرده و در شهرستانها به دادسرای محل مراجعه نموده و درخواست کارشناسی بدهند.


ماده ۲ـ اموری که برای آنها کارشناس رسمی لازم است بقرار زیر است:
تطبیق خط و مهر فارسی ـ تطبیق خط و مهر لاتینی ـ کشاورزی ـ پزشکی ـ معماری ـ مقنی گری ـ ارزیابی شعب مختلفه ـ مهندسی- و سایر امور فنی.


ماده ۳ـ در آگهی مذکوره در ماده ۱ باید شرائط کارشناس ذکر شود.


ماده 4ـ درخواست کارشناس بر طبق نمونه پیوست ترتیب داده خواهد شد.


ماده ۵ ـ درخواست پروانه کارشناسی باید دارای پیوست های زیر باشد:
۱ـ دو قطعه عکس
۲ـ مستندات درخواست از قبیل گواهی نامه و غیره.


ماده ۶ ـ پس از آنکه درخواست های کارشناسی رسید ادارة فنی اطلاعاتی در اطراف معلومات و اخلاق داوطلبان از طریق دادگاه ها و دادسراها و ادارات دادگستری و سایر ادارات مربوطه بدست میاورد.


ماده ۷ـ همین که اطلاعات راجع بداوطلبان کارشناسی بدست آمد کمیسیونی که بترتیب مذکور در ماده ۸ تشکیل میشود در اطراف صلاحیت داوطلبان مطالعه کرده و کسانی را که شایسته بداند بسمت کارشناس رسمی انتخاب خواهد کرد.

تبصره- [الحاقی 22ˏ01ˏ1338]
در هر مورد که تقاضای تمدید پروانه کارشناسی از طرف کمیسیون مربوط رد شود متقاضی میتواند برای یک نوبت از طرف کمیسیون تجدید نظر بخواهد تقاضای تجدید نظر در کمیسیونی مرکب از اعضای کمیسیون بدوی و دو نفر از رؤسای شعب دادگاه های استان مرکز (که بانتخاب وزیر دادگستری برای یک سال انتخاب میشوند) مطرح میشود و نظر کمیسیون مزبور قطعی خواهد بود.


ماده ۸ ـ کمیسیون نامبرده در ماده ۷ تشکیل میشود:
در شهرستان از رؤسای دادگاه و دادسرا و اداره ثبت محل در مرکز استان از رؤسای دادگاه و دادسرای استان و شهرستان و رئیس اداره ثبت استان.
در مرکز از رؤسای دادسراها و دادگاههای استان و شهرستان و رئیس اداره فنی وزارت دادگستری و نماینده اداره ثبت کل.


ماده ۹ـ پس از انتخاب کارشناسان رسمی اقدام به اجراء مراسم سوگند طبق ماده ۵ قانون بعمل خواهد آمد و سپس پروانه کارشناسی رسمی به آنها داده خواهد شد.


ماده ۱۰ـ کارشناس رسمی باید در هر مورد موضوع تاریخ ارجاع امر و تاریخ اظهار عقیدة خود را در دفتری که مطابق نمونة مخصوصی تهیه میشود قید کند و در صورت تأخیر در دادن نظر باید علت آن در ملاحظات این دفتر ذکر گردد. اداره فنی همه وقت میتواند دفتر مزبور را خواسته و نظارت خود را اعمال کند.


ماده ۱۱ـ کارشناس رسمی مکلف است محل سکونت خود را به اداره فنی وزارت دادگستری اطلاع داده و هرگاه محل سکونت خود را تغییر دهد با قید محل اقامت جدید فوراً مراتب را اعلام دارد.

وزیر دادگستری ـ دکتر متین دفتری



ماده 1- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
باستثناء مواردی که تعیین حق الزحمه کارشناسان بنظر دادگاه محول شده در سایر مراجع دادگستری وثبت اسناد که حق الزحمه کارشناسان مطابق آیین‌نامه تعیین و از بودجه ادارات و موسسات و بنگاهها و شرکت ها و بانکهای دولتی پرداخته میشود هر گاه میزان حق الزحمه زاید بر دویست هزار ریال باشد تأدیه مازاد و یا قسمتی از آن با توجه بکیفیت و کمیت کار موکول به تصویب وزیر دادگستری است.


ماده 2- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
آیین‌نامه های مربوط به طرز تعقیب انتظامی کارشناسان از اول شهریور ماه 1341 ملغی و تعقیب انتظامی آنان از تاریخ فوق برطبق مواد ذیل خواهد آمد.


ماده 3- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
همینکه اداره فنی رأسا یا بوسیله مقامات مذکور در ماده 25 قانون کارشناسان از تخلف کارشناس اطلاع حاصل کند مکلف است تقاضای تعقیب متخلف را در دو نسخه تنظیم و بدادگاه شهرستانی که تخلف در حوزه آن واقع شده ارسال دارد .


ماده 4- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
مدیر دفتر دادگاه یک نسخه از تقاضای اداره فنی را به متخلف ابلاغ و مشار الیه مکلف است در ظرف ده روز پاسخ خود را به دفتر دادگاه تسلیم نماید .


ماده 5- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
دفتر دادگاه پس از وصول جواب متخلف و در صورت نرسیدن جواب پس از انقضاء مهلت پرونده را بدادگاه ارسال میدارد.


ماده 6- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
دادگاه مکلف است در جلسه اداری و خارج از نوبت رسیدگی نموده رأی خود را صادر نماید.


ماده 7- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
رأی دادگاه اعم از حضوری و غیابی تا درجه 4 و سه ماه محرومیت موقت از مجازاتهای مذکوردر ماده 26 قانون کارشناسان قطعی و زاید بر آن قابل تجدید نظر است .


ماده 8- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
رأی دادگاه ظرف ده روز پس از ابلاغ در دادگاه استان قابل شکایت و تجدید نظر است.


ماده 9- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
دادگاه استان پس از وصول شکایت در جلسه اداری و خارج از نوبت نسبت به رأی دادگاه شهرستان رسیدگی نموده رأی خود را صادر مینماید.


ماده 10- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
رأی دادگاه استان قطعی است.


ماده 11- [الحاقی ۱۳۴۱/۴/۱۸]
دادگاه شهرستان و دادکاه استان یک نسخه از رأی خود را به ادراه فنی ارسال میدارند.