آیین‌نامه صندوق پس‌انداز ملی

تاریخ انتشار: ۱۳۱۸/۰۴/۰۳

۴۱۹۵ – ۱۳۱۸/۴/۳
مصوب ۱۳۱۸/۲/۱۸


طبق قانون صندوق پس‌انداز ملی مصوب اردیبهشت ماه 1318 آیین‌نامه صندوق مزبور بشرح زیر مقرر می‌گردد:

ماده 1 ـ هر کسی می‌تواند بنام خود یا بنام دیگران در صندوق پس‌انداز ملی حساب‌ باز کند ولی جزء در موارد ماده 11 این آیین‌نامه بنام هر نفر بیش از یک حساب نمی‌توان باز نمود.


ماده 2 ـ اشخاص حقوقی (ادارات و بنگاهها و شرکتها و غیره) نمی‌توانند بنام خود حساب پس‌انداز باز کنند ولی ممکن است بنام کارمندان خود یا دیگران پس‌انداز نمایند در این صورت حساب در اختیار شخصی خواهد بود که حساب بنام او باز شده است.


ماده 3 ـ در کلیه شعب و نمایندگی‌های بانک ملی ایران و در نقاطی که بانک ملی ایران شعبه یا نمایندگی ندارد در دفترهای پست می‌توان حساب پس‌انداز باز نمود.


ماده 4 ـ برای باز کردن حساب پس‌انداز صاحب حساب باید شخصاً در باجه صندوق پس‌انداز یا دفتر پست حاضر شده نمونه امضای خود را روی اوراق مخصوصی که از طرف صندوق تهیه می‌شود در دو نسخه تهیه می‌شود در دو نسخه بدهد در صورتی که صاحب حساب بی‏سواد باشد مهر یا اثر شست چپ او با یک قطعه عکس جانشین امضاء خواهد شد در مورد محجورین (اشخاص صغیر یا سفیه یا مجنون) ولی یا قیم قانونی آنها تشریفات فوق را انجام داده و در حکم صاحب حساب خواهد بود.


ماده 5 ـ در موقع بازکردن حساب دفترچه از طرف صندوق پس‌انداز به صاحب حساب داده می‌شود که نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه صاحب حساب در آن نوشته شده و پرداخت ابتدائی و سایر پرداختها و برداشتها در آن ثبت و به امضای دو نفر دارنده امضای مجاز صندوق و صاحب حساب می‌رسد.


ماده 6 ـ حداقل پرداخت در هر دفعه 10 ریال است مگر پرداخت اولیه که لااقل باید 30 ریال باشد.


ماده 7 ـ به کسانی‌ که بخواهند هر دفعه مبلغی کمتر از 10ریال پس‌انداز کنند قلکهای فلزی مخصوصی در برابر رسید تسلیم می‌گردد و پس از آنکه به قدر کافی پول در آن ریختند به صندوق آورده درب آن در حضور مشتری باز و مبلغ به حساب او گذاشته می‌شود و دوباره به او داده خواهد شد در صورتی که مشتری قلک را گم کند 15ریال بابت بهای قلک از او دریافت خواهد گردید.


ماده 8 ـ در تمام شعب بانک ملی ایران یا دفاتر پست می‌توان با ارائه دفترچه پس‌انداز به حساب پس‌انداز پرداخت نمود و نیز ممکن است پرداخت توسط شخص دیگری غیر از صاحب حساب یا به وسیله پست یا ارسال دفترچه پس‌انداز به عمل آید.


ماده 9 ـ در تمام شعب بانک ملی ایران یا دفاتر پست می‌توان با ارائه دفترچه پس‌انداز برداشت نمود ولی چنانچه پس‌انداز به شعبه‌ای غیر از آنکه حساب پس‌انداز در آنجا بازشده ارائه شود آن شعبه یا دفتر پست باید قبلاً از موجودی صاحب حساب نزد شعبه‌ای که در آنجا باز شده است استفسار کند و پس‌ از تصدیق اقدام بپرداخت نماید. برداشت از حساب پس‌انداز فقط توسط صاحب حساب یا وکیل رسمی او در باجه صندوق پس‌انداز ممکن خواهد بود.


ماده 10 ـ اگر کسی دفترچه پس‌انداز خود را گم کند باید فوراً به صندوق پس‌انداز اطلاع دهد و دفترچه جدید با پرداخت دو ریال دریافت کند. اگر به صندوق اطلاع ندهد صندوق هیچگونه مسئولیتی راجع به خسارتی که ممکن است از فقدان کتابچه تولید شود بعهده نخواهد گرفت.


ماده 11ـ هر نفر نمی‌تواند یک یا چند حساب پس‌انداز مخصوص برای مصارف معینی باز کند مانند خرید خانه یا اثاثیه ساختمان و غیره در این صورت اقساط و مدت پس‌انداز قبلا با موافقت صندوق تعیین شده و پس‌ از پرداخت تمام اقساط وجوه پس‌انداز با اطلاع صندوق به مصرفی که قبلاً تعیین گردیده می‌رسد.


ماده 12 ـ اگر دارنده حساب پس‌انداز مخصوص از پرداخت پنج قسط متوالی خودداری نمود یا از حساب خود تا آخر مدت برداشت کرد حساب او به‏حساب پس‌انداز عادی مبدل خواهد شد.


ماده 13ـ صندوق پس‌انداز می‌تواند طبق مقرراتی که به تصویب شورای عالی بانک ملی ایران خواهد رسید وجوه پس‌اندازی را مستقیماً یا توسط یکی از بانکهای کشور برای دادن وام در مقابل گروئیهای منقول یا غیرمنقول و یا برای مشارکت در بنگاههای اقتصادی بکار بیندازد.

تبصره ـ شرایط معاملات و مقررات مربوط به آن از طرف بانک ملی ایران تعیین خواهد شد.


ماده 14- [اصلاحی ۱۳۱۹/۸/۲۹]
در هر سال مبلغی از سود ویژه صندوق پس انداز با تصویب شورای عالی بانک ملی ایران منتها تا پایان خرداد ماه سال بعد بین پس انداز کنندگان بطور قرعه تقسیم خواهد شد.


ماده 15 ـ صندوق پس‌انداز منتهی تا آخر خرداد هر سال ترازنامه عملیات سال قبل خود را که به خصوص حاوی مطالب زیر خواهد بود منتشر خواهد نمود:
1ـ جمع کل پس‌انداز.
2ـ موجودی صندوق.
3ـ بدهیهای صندوق.
4ـ بستانکاری صندوق.
5 ـ میزان اندوخته‌های صندوق
6 ـ سود یا زیان صندوق.


ماده 16 ـ ترازنامه و گزارش سالیانه صندوق باید قبل از انتشار از طرف هیئت نظارت بانک ملی ایران مورد رسیدگی قرار گرفته و بعد به تصویب شورایعالی بانک ملی ایران برسد.


ماده 17 ـ [اصلاحی ۱۳۱۹/۸/۲۹]
سود ویژه صندوق پس انداز پس از وضع مالیاتها و عوارض و مبلغی که بعنوان جایزه طبق ماده 14 بایستی بین پس انداز کنندگان تقسیم شود به حساب اندوخته صندوق پس انداز گذاشته میشود تا آنکه مجموع اندوخته برابر نصف پس اندازها بشود.


ماده 18ـ پس از آنکه مجموع اندوخته طبق ماده فوق به نصف پس‌اندازها رسید مازاد سود ویژه بین پس‌اندازکنندگان به نسبت پس‌انداز آنها و با رعایت مدت پس‌انداز تقسیم خواهد شد.