تصویب‌نامه هیئت وزیران راجع آیین‌نامه واردات برای مواردی که ارز کالا از محل حسابهای (ب) یا (ج) پرداخته میشود یا طبق تصویبنامه شماره 12295 ـ 25/8/16 محتاج به ارز نیست

تاریخ انتشار: ۱۳۱۷/۰۹/۰۳

۹۷۹۷ – 1317/07/04


هیئت‌وزیران در نشست 20 مهرماه 1317 آئین‌نامه ذیل را تصویب نمودند:


1ـ برای ورود کالای خارجی واردکننده باید مطابق مقررات جاریه قبل از اقدام بسفارش کالا تقاضای موافقت نامه از وزارت بازرگانی بنماید اعم از اینکه کالای مورد درخواست تهاتری ارزی یا به دون ارز باشد.
اسنادی که باید ضمیمه تقاضانامه باشد عبارتست از:
الف ـ تصدیق صدور خریداری از بانک ملی ایران بمیزان بهای سیف کالای مورد درخواست.
ب ـ گواهی نامه فروش ارز یا گواهی نامه صدور کالای درجه 3 بمیزان بهای سیف کالای خارجی مورد درخواست در صورتی که کالای مزبور احتیاج به خرید ارز داشته باشد (به استثناء واردات از کشورهائی که با آنها قرارداد تهاتری بسته شده است).
ج ـ تعهدنامه واردکردن کالا بر طبق مقررات.


2ـ وزارت بازرگانی برای خرید و ورود کالای مورد تقاضا در حدود سهمیه سالیانه موافقتنامه در سه نسخه صادر نسخه یکم را به درخواست‌کننده تسلیم نسخه دوم را مستقیماً بکمیسیون ارز ارسال و نسخه سوم را با منضمات آن در پرونده مربوطه بایگانی خواهد نمود.


3ـ واردکننده پس از تحصیل موافقت نامه می‌تواند بیکی از بانک‌های مجاز مراجعه و تا 25 درصد بهای کالای مورد موافقت نامه را بعنوان پیش بهاء بنام فروشنده کالا یا واسطه معامله در خارجه بوسیله بانک انتقال دهد بانک فروشنده ارز مکلف است نوع و مبلغ ارز فروخته شده را تا تعیین هم ارز ریالی آن در پشت موافقت نامه با قید تاریخ ثبت و امضاء نموده بصاحب آن مسترد و مراتب را با تعیین شماره و تاریخ موافقتنامه مستقیماً بکمیسیون ارز اطلاع دهد.


4ـ کالای موضوع موافقتنامه باید در ظرف سه ماه از تاریخ صدور موافقت‌نامه بطور قطعی سفارش و منتهی در ظرف یک سال از تاریخ موافقت نامه به گمرک خانه ایران وارد و مرخص شود در صورتی که کالا در ظرف مدت نامبرده وارد گمرک ایران نشود موافقتنامه مربوطه به ان از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.


5 ـ واردکننده پس از رسیدن اسناد حمل برای خرید بقیه بهای کالا ببانک مجازی که اسناد حمل بوسیله آن رسیده است مراجعه خواهد نمود – بانک مزبور باید بقیه ارز مورد موافقت نامه را بحساب فروشنده کالا انتقال داده و اسناد مربوطه را طبق دستور فروشنده بصاحب آن تسلیم و ضمناً نوع و مبلغ ارزی را که می‌فروشد با ذکر هم ارز ریالی آن در پشت نسخه اول موافقت نامه با قید تاریخ ثبت و امضاء نموده و مراتب را با ذکر شماره و تاریخ موافقت نامه مستقیماً به کمیسیون ارز اطلاع دهد.


6ـ واردکننده کالا پس از انجام این مقدمات شخصاً یا بوسیله نمایندة خود بگمرک ورودی مراجعه و اسناد ذیل را ضمیمه اظهارنامه گمرکی تسلیم و درخواست اجازه خروج کالا را خواهد نمود.
الف ـ نسخه اول موافقتنامه.
ب ـ رونوشت سفارشنامه کالا که در 3 ماهه اول موافقتنامه داده شده باشد.
ج ـ نسخه اصلی سیاهه (فاکتور)
د ـ گواهی نامه مبدأ.
هـ بارنامه یا حواله متصدی حمل کالا.


7 ـ گمرک ورودی با مشارکت نمایندگان وزارت بازرگانی و کمیسیون ارز در نقاطی که وزارت و کمیسیون مزبور نماینده داشته باشند پس از بررسی دقیق باسناد مزبور و مخصوصاً تطبیق مبلغ ارز خریداری شده با مبلغ سیاهه و رعایت مدت اعتبار موافقت نامه از حیث تاریخ سفارش و تاریخ ورود کالا بمرز اقدام بانجام آئین گمرکی کالا خواهد نمود و یک نسخه پروانه گمرکی و یک نسخه گواهی نامه خروج کالا از گمرک بمنزلة پروانه ورود و مکمل موافقتنامه وزارت بازرگانی می‌باشد با اصل موافقت نامه و سیاهی گواهی نامه مبدأ مستقیماً بوزارت بازرگانی خواهد فرستاد بعلاوه یک نسخه گواهی نامه خروج کالا از گمرک به کمیسیون ارز ارسال و یک نسخه از آن هم به واردکننده تسلیم خواهد نمود.


8ـ کمیسیون ارز برای هر یک از واردکنندگان کالاهای غیرتهاتری پرونده مخصوصی تهیه و اسناد ذیل را در آن مرتباً بایگانی خواهد نمود.
الف ـ نسخه دوم موافقتنامه که از طرف وزارت بازرگانی فرستاده می‌شود.
ب ـ اعلامیه‌های بانک دایر به فروش 25 درصد پیش‌بهاء و 75 درصد پس بهاء ارز مورد موافقت نامه.
ج ـ کواهی نامه خروج کالا از گمرک که از طرف گمرک خانه فرستاده می‌شود چنانچه بموجب اسناد مزبور معلوم شود تمام یا قسمتی از ارز خریداری از بانک‌های مجاز بمصرف ورود کالا نرسیده و یا کالای مورد موافقت نامه دیرتر از یک سال از گمرک مرخص شده باشد کمیسیون ارز موضوع را طبق مقررات تعقیب خواهد نمود.


9ـ نسبت بموافقتنامه‌هائی که باستنـاد گواهی نامه صدور کالای درجه 3 صادر می‌شود بانک‌ های مجاز همان آئینی که تاکنون در مقابل پروانه ج کمیسیون ارز انجام می‌دادند بموجب موافقتنامه صادره از وزارت بازرگانی انجام خواهند داد و اطلاعات مربوطه به ائین مزبور را مانند اطلاعات مربوط بموافقت نامه‌های صادره به استناد کواهی نامه فروش ارز مستقیماً به کمیسیون ارز خواهند فرستاد گمرک‌های مرزی هم از گواهی نامه خروج کالای وارد به استناد موافقتنامه کالای درجه 3 یک نسخه مستقیماً به کمیسیون ارز میفرستد.


10ـ کمیسیون ارز بانک های مجاز اجازه خواهد داد بدارندگان موافقتنامه وزارت بازرگانی که به استناد گواهی نامه فروش ارز یا گواهی نامه صدور کالای درجه 3 صادر شده باشد در حدود میزان ارز مورد آن ارز بفروشند.

نخست وزیر – محمود جم