نظامنامه اجرای تبصره ماده اول قانون اصلاح قانون مالیات بر عایدات [قانون مالیات بر درآمد]

تاریخ انتشار: ۱۳۱۴/۰۱/۲۲

ماده اول – کسبه و صاحبان حرفی که عایدات خالص سالیانه آن‌ها از دو هزار و چهارصد ریال تا سه هزار و ششصد ریال است بطور مقاطعه در سال 26 ریال مالیات بر عایدات خواهند پرداخت.
‌مودیان فوق از دادن اظهارنامه سالیانه معاف بوده ولی باید هر سال تا 15 خرداد مالیات 26 ریال را به اداره مالیه محل اقامت خود ‌پرداخته و جواز دریافت دارد.
‌اداره مالیه میتواند مالیات را به اقساط دریافت دارد مودیان مزبور در صورتی که تا انقضاء سال مالیات خود را تماما بپردازند از پرداخت جریمه تخلف‌ و خسارت تاخیر تادیه معاف خواهند بود.

تبصره – مالیات اشخاصی که مشمول این ماده بوده و تا 15 خرداد تحصیل جواز ننموده باشند بر طبق ماده 21 قانون 29 آبان ماه 1312 راسا از طرف مالیه تعیین می‌شود.

ماده دوم – کسانی که بموجب تبصره 10 ماده اول اصلاح قانون مالیات بر عایدات مصوب 24 آذر 1313 مکلف به داشتن جواز هستند ‌باید تا 15 خرداد هر سال جواز بگیرند. ‌قیمت جواز یک ریال است.

ماده سوم- مالیات حقوق مستخدمین اعم از دولتی و مملکتی و بلدی و بطور کلی اشخاصی که از دیگران حقوق دریافت می‌دارند در صورتی که‌ حقوق ماهیانه آن‌ها دویست ریال به بالا باشد ماهیانه بر طبق مقررات ماده یازدهم قانون آبان ماه 1312 بنرخهای مذکور در ماده اول قانون 24 آذر ماه 1313 ‌در موقع پرداخت از حقوق آن‌ها کسر خواهد شد.


این نظامنامه که مشتمل بر سه ماده است و در تاریخ هفدهم فروردین ماه 1314 شمسی به تصویب کمیسیون قوانین مالیه مجلس ‌شورای ملی رسیده است بموجب تبصره 1 ماده اول قانون [اصلاح] مالیات بر عایدات مصوب 24 آذر ماه 1313 قابل اجراست.

رئیس مجلس شورای ملی – دادگر