نظامنامه دفتر و ضبط محاکم تهران

تاریخ انتشار: ۱۳۱۰/۰۲/۱۶

۱۲۴۰ – 1310/02/15


۱- از تاریخ اجرای این نظامنامه رئیس احصائیه امور قضائی حق نظارت و تفتیش در امور دفتری کلیة محاکم را خواهد داشت مدیران و اعضاء دفاتر مکلفند برای انجام امور اداری و ضبط به دستور ایشان رفتار نمایند.

۲ـ کلیه عرضحالهائی که بدفتر محاکم صلح و بدایت و استیناف طهران و یا مستقیماً به دفتر دیوان عالی تمیز و یا پارکه بدایت طهران تسلیم می‌شود باید لف دوسیه ای‌ که به تصویب رسیده و نمونه ان در اداره احصائیه موجود است ملفوف باشد.

۳ـ در مقابل کلیه اوراقی که به دفتر محاکم تسلیم می‌شود باید رسید مخصوصی که حاوی نمره ثبت و اسم تقدیم کننده ورقه و نوع ورقه تقدیم شده باشد بمهر دفتر و با قید تاریخ ثبت داده شود.

۴ـ اصول اسناد و مدارک باید در مقابل رسید بمدیردفتر تسلیم گردد و مدیر دفتر مکلف است اسناد واصله را در صندوق مخصوصی که در اخر وقت هر روز لاک و مهر و ممهور بمهر دفتر میشود ضبط نموده و ورود و خروج اسناد را در دفتر مخصوص صندوق ثبت نماید.

۵ ـ چنانچه در ضمن محاکمه سندی بمحکمه تسلیم شود منشی یا تقریرنویس محکمه مکلف است تسلیم سند را در صورت جلسه قید و بلافاصله پس از محاکمه دوسیه را با عین سند بمدیر دفتر بدهد که رسید داده شود وصول ورقه رسید در همان ورقه صورتجلسه قید و امضاء خواهد شد و مادام که رسید داده نشده منشی محکمه مسئول سند خواهد بود.

تبصره ـ علائم سند با ذکر ملحقات یا محکوکات (در صورت وجود) در ورقه رسید و نمره قبض در دفتر ثبت وصول اسناد قید خواهد شد.

۶ ـ چنانچه صاحب سند ورقه رسید را مفقود نماید استرداد سند پس از تنظیم صورتمجلس که مدیردفتر و صاحب سند و نماینده تفتیش قضائی امضاء خواهند کرد ممکن خواهد بود.

تبصره ـ صورت مجلس بضمیمه سواد مصدق سند برای ضبط بدفتر معاونت اداری پارکه تمیز فرستاده خواهد شد و صاحب سند باید تصریح نماید که سند مزبور باو واصل گردید، و ادعائی از هیچ حیث ندارد.

۷ـ پاکتهای مراسلات و اوراق واصله از ولایات باید مانند مراسلات و اوراق ثبت و در دوسیه ضبط گردد.

8 ـ تحریرات محاکم و دفاتر و صورت جلسات محاکمه و رأی (باستثناء احکام و قرارها) باید با مرکب مخصوص (بلو بلاک) انجام دهد.

۹ـ احکام و قرارهای صادره باید با ماشین تحریر نوشته شده و سوادی از ان بهر یک از اصحاب دعوی داده شود.

تبصره ـ دفتر محکمه استیناف علاوه بر سوادهای مذکور در فوق مطابق مدلول ماده نظامنامه اجرای قانون تسریع محاکمات یک نسخه برای مدعی‌العموم کل و یکنسخه برای اداره کل تهیه قوانین ارسال خواهند داشت.

۱۰ـ دفتر هر محکمه دارای دفاتر ذیل که تعداد صفحات انها را نماینده پارکه تصدیق و پلمپ مینماید خواهد بود.
۱ـ ثبت عرایض و عملیات محکمه و نتیجه محاکمه
۲ـ عملیات و اوقات محکمه
۳ـ اندیکاتور
۴- ثبت لوایح وارده
۵ ـ ثبت احکام
۶ ـ ثبت قرارها
۷ـ ثبت اوراق اجرائیه
۸ـ ثبت اظهارنامه
۹ـ ثبت سواد مصدق
۱۰ـ نماینده ضبط
۱۱ـ دفتر ثبت اخطار و احضار

11ـ هرگاه اشتباهی در مندرجات دفاتر روی دهد باید با مرکب قرمز تصحیح شود و ذیل آن را ثبات و مدیر دفتر امضاء نمایند- تراشیدگی و قلم‌خوردگی بکلی ممنوع است.

۱۲ـ هیچ دوسیه از ضبط خارج نمیشود مگر در مقابل رسید مخصوص (مطابق نمونه ضمیمه) و حکام و منشیان محاکم و هر مقامی که باشند مکلف به رعایت این دستور می‌باشند.

۱۳ـ منشیان محاکم مکلفند هر روز صورت اوقاتی را که میدهند به‌ شعبه ضبط بفرستند شعبه ضبط مکلف است اوقات مزبوره را در دفتر مخصوص ثبت و دوسیه‌های لازمه را یک روز قبل از محاکمه در مقابل رسید به محکمه مربوطه ارسال دارد.

۱۴ـ بمجرد اعلام ختم محاکمه منشی محکمه موظف است دوسیه را بمتصدی دفتر ثبت عرایض تسلیم نماید که تاریخ مزبور در دفتر ثبت شود.

۱۵ـ کلیه عرایض و لوایح که از طرف وکلاء عدلیه داده میشود باید روشن و خوانا بوده و یا با ماشین تحریر نوشته شده باشد.

۱۶ـ وکلاء عدلیه و مدیران و اعضاء دفاتر مکلفند ذیل تمام تحریرات و دستورات و صورت‌ جلساتی که باید امضاء نمایند قبل از امضاء اسم و نام‌ خانوادگی و سمت خود را با قید تاریخ بنویسند.

17ـ هرگاه در صورت جلسات محاکمه اشتباهی رخ دهد با مرکب قرمز تصحیح و ظهر ورقه را تقریر نویس و رئیس محکمه امضاء نموده و روی قسمت اشتباه شده باید طوری خط کشید که کلمه یا جمله اشتباه بطور وضوح خوانده ‌شود.

۱۸ـ دوسیه‌های مختومه هر یک از محاکم بمجرد ختم باید بدفتر راکد تسلیم و رسید دریافت شود.

۱۹ـ ثبت ورقه یا عرضحال یا لایحه را نمی‌توان بروز بعد از وصول موکول نمود.

۲۰ـ متصدیان ضبط در صورت انتقال یا انتظار خدمت مکلفند دوسیه‌هائیکه در ضبط خود دارند بمتصدی جدید تحویل نمایند. تسلیم و تحویل دوسیه‌ها بموجب صورتمجلس که در سه نسخه تهیه خواهد شد انجام خواهد گرفت. نسخه اول به عضو تحویل دهنده و نسخه دوم بعضو تحویل گیرنده و نسخه سوم به اداره احصائیه ایفاد خواهد گردید.

۲۱ـ نوشتن سواد بوسیله اعضاء دفاتر یا محاکم و سایر اعضاء وزارت عدلیه حتی مستخدمین جزء ممنوع است.

۲۲ـ متخلفین به مجازات از درجه سه ببالا قانون استخدام محکوم خواهند شد مگر اینکه تخلف مشمول قوانین جزائی باشد که در این صورت متخلف مطابق قانون محکوم به مجازات خواهد گردید.

۲۳ـ این نظامنامه مشتمل بر ۲۳ ماده و سه تبصره است از اول خرداد ماه ۱۳۱۰ بمواقع اجرا گذارده می‌شود.

داور- مهر وزارت عدلیه