متحدالمال راجع به لیاقت اعضای وزارت عدلیه

تاریخ انتشار: ۱۳۰۹/۰۶/۰۵

13105/4267 – 1309/06/03


ترتیب ورود بخدمت وزارت عدلیه مطابق قوانین مخصوص بوده و حتی‌المقدور سعی شده است که اشخاص با استعداد ازادانه بتوانند در دوائر مختلفه و محاکم مراتب لیاقت خود را مشهود ساخته و از روی اصول معین به درجات عالیتر نائل شوند. شاید در بدو تشکیلات که تشکیل سریع محاکم و دوائر بیشتر منظور نظر بود تا اندازه این اصل مورد رعایت واقع نگشته و اشخاص با نداشتن شرائط لازم داخل خدمت گردیده یا اینکه بدون طی درجات مادون به رتبه‌های عالی‌تری نائل شده‌اند ولی از آنجائی که خدمت وزارت عدلیه در هر قسمت محتاج بداشتن اطلاعات فنی مخصوص میباشد این است که در طی زمان بتدریج این قبیل انحرافات مرتفع گشته و فعلا ترتیب استخدام و ترفیع رتبه‌ها با یک قواعد منظمی توام شده است. با این وضعیت بدیهی است این وزارتخانه دیگر بیشتر مواظب عملیات و اهتمام مأمورین در انجام وظایف بوده و دوسیه‌های پرسنلی را بترتیب خاص در تحت مراقبت قرار داده است برای اینکه کاملا بین مامورین وظیفه‌شناس و اشخاص دیگری که به وسائل عدیده متوسل شده و بطریق غیرمستقیم در صدد موجبات ترقی یا تغییر محل و مرخصی و اضافه حقوق و غیره بر می آیند تفکیک شود به اداره پرسنل دستور داده شده است که یک صفحه بخصوص بعنوان اطلاعات که در کارتن جداگانه محفوظ و صیانت خواهد شد تهیه نموده و ملاحظات لازم را در آن درج نمایند. با مراعات این اصل هر اقدامی که از طرف مأمورین بوسیله غیرمستقیم بعمل آید در این صفحه ضمیمه مضبوط شده ولو اینکه در آن موقع مورد بازپرسی نشده و از تعقیب اداری معاف گردند در موقع مقتضی از نتایج اقدامات خود بی‌بهره نخواهند ماند.
وزارت عدلیه در صدد تدوین نظامنامه‌های مرتبی است که ترتیب توقف مامورین ولایت را در یک نقطه مخصوصا آنچه راجع به قسمت‌هائی است که آب و هوای مساعد ندارند در تحت قاعده منظمی تثبیت نموده و زحمات ماموریت خارج را به‌تناسب اعضاء تقسیم نماید. و همچنین استفاده مرخصی سالیانه بر حسب نوبه و فصول تعیین شده و جلوگیری از درخواست‌های خصوصی بنماید.
برای ترفیع رتبه و اضافه حقوق در قوانین موجوده پیش‌بینی‌های لازم شده و وزارت عدلیه در متابعت آن فوق‌العاده اهتمام ورزیده و سعی خواهد نمود که برخلاف آن اقدامی نشود. از طرف آقایان مامورین وزارتخانه نیز لازم است که بنوبه خود مراعات ترتیب اداری را نموده و در پیشرفت مقصود فوق‌الذکر با وزارتخانه اشتراک مساعی بنمایند.

عبدالله بهرامی – مهر وزارت عدلیه اعظم