موضوع کمپانی خالصجات

تاریخ تصویب: ۱۲۹۳/۰۱/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲۹۳/۰۱/۱۵

شماره: ۳۱۷ – ۱۳۹۳/۱/۱۵

هیئت وزراء بر طبق آراء کمیسیون تحقیق در موضوع کمپانی خالصجات که به هیئت وزراء راپورت داده‌اند در جلسه پنجم ربیع الثانی ۱۳۳۲ [۱۳۹۳/۱/۱۲] ترتیب ذیل را مقرر میدارند:

برای جلوگیری از مزاحمتها و تصمیماتی که شرکاء کمپانی بهیئت دولت مینمایند باید بخزانه‌داری کل امر فرمایند در مدتی که از چهار ماه تجاوز نکند دقتهای لازمه در این حساب نموده هر اندازه تحقیقات محلّی را لازم میداند اجراء کرده در فقرات مختلف فیه این حساب با شرکاء کمپانی داخل مذاکره شده بترتیب خوش عمل را انجام دهند.
هر گاه باین ترتیب هم اختلافات رفع نشد یا اینکه رسیدگی بحساب تا انقضاء مدت مقرّره تمام نشد خزانه‌داری صورتی از فقرات مختلف فیه یا ناتمام تربیت داده به هیئت دولت تقدیم نماید. اولیای دولت هم هیئتی را معین فرمایند که اختلافات مزبوره یا انتهای حساب را در آنجا رسیدگی و بطور حکمیت قطع و فصل نمایند. البته رأی هیئت مزبوره باید هم برای دولت و هم برای شرکاء کمپانی متّبع و قاطع امر بوده باشد.
در موضوع یکده یک از مال الاجارة سال سیچقان ئیل نیز که برای مساعدت در باره شرکاء کمپانی از طرف خزانه‌داری مقرر شده است در صورتی که کمپانی حساب اجاره سیچقان ئیل خودش را با خزانه تفریغ یکصد است امر فرمایند دهیک مزبور را با آنها پردازند تا حساب کمپانی تمام شده تکلیف شرکاء معلوم گردد.