تصویب‌نامه در خصوص مدت مرخصی زایمان (یک و دوقلو) زنان شاغل در بخش های دولتی و غیردولتی و دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) همسران

تاریخ تصویب: ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۴/۲۴

شماره: 92091/ت46527هـ – ۱۳۹۲/۴/۱۹

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۲/۱۶ به استناد تبصره (2) ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده – مصوب 1392 – تصویب نمود:

1 – مدت مرخصی زایمان (یک و دو قلو) زنان شاغل در بخش های دولتی و غیردولتی نه ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوط تعیین می شود. همسران افراد یاد شده نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می شوند.

تبصره – [الحاقی ۱۴۰۰/۲/۲۲]
سازمان تأمین اجتماعی موظف است نسبت به پرداخت حقوق و فوق ‌العاده‌ های مدت نه ماه تمام مربوط به مرخصی زایمان اقدام و هزینه های ناشی از اجرای آن را هر ساله به منظور پیش بینی در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نماید. در صورت عدم پیش بینی یا عدم تخصیص اعتبار، هزینه های مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط به عنوان دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی در صورت‌ های مالی سازمان یاد شده لحاظ خواهد شد.

2 – مفاد این تصویب‌نامه به مادرانی که سن فرزند آنان به نه ماهگی نرسیده است تسری می یابد و مدت مرخصی آنان تا نه ماهگی نوزاد افزایش می یابد.

3 – تاریخ اجرای این تصویب‌نامه از زمان لازم الاجرا شدن قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده – مصوب ۱۳۹۲ – تعیین می شود.

معاون اول رئیس جمهور – محمدرضا رحیمی