قانون تعرفه گمرکی [مصوب ۱۳۳۴]

تاریخ تصویب: ۱۳۳۴/۰۴/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۳۴/۰۴/۰۶

[به موجب ماده ۳۴ قانون اصلاح تعرفه گمرکی، مصوب ۱۳۳۷ لغو شده است.]


فصل اول – حقوق و عوارض گمرکی ‌

ماده اول – از واردات قطعی کشور حقوق ورودی طبق جدول تعرفه ضمیمه این قانون و عوارض مختلفه دیگری بشرح ماده 7 بریال رایج‌ دریافت میگردد. ‌کالاهائی که از یک نقطه مرزی کشور وارد و از نقطه مرزی دیگر خارج میگردد (‌کالاهای ترانزیتی و کالاهائی که پس از ورود بکشور بخارجه اعاده ‌میشود یا در بندر یا لنگرگاه یا فرودگاه ایرانی از یک کشتی به کشتی دیگر یا از یک هواپیما به هواپیمای دیگر انتقال داده میشود (‌کالای انتقالی) و‌همچنین کالاهائی که از یک بندر یا نقطه مرزی کشور خارج و از بندر یا نقطه مرزی دیگر داخل میشود (‌کالای کاپوتاژی) یا به عنوان واردات و‌صادرات موقت وارد و صادر میگردد جزء واردات و صادرات کشور محسوب نبوده و از حقوق ورودی معاف لکن مشمول پرداخت عوارض بشرح‌ماده 7 میباشد. ‌صادرات کشور از حقوق گمرکی خروجی مطلقاً معاف ولی مشمول پرداخت عوارض مذکور در ماده 7 میگردد.


ماده دوم – هر کشوری که نسبت به تمام یا قسمتی از اقلام صادرات ایران بآن کشور حقوق گمرکی یا عوارض دیگر غیر متناسبی تعیین کرده یا‌بکند و تضییقاتی به صورت تشریفات گمرکی یا بهر صورت دیگری نسبت بصادرات ایران بآن کشور وارد سازد دولت مجاز است نسبت بتمام یا‌بعضی از اقلام کالاهای وارده از آن کشور حقوق گمرکی مندرج در جدول تعرفه ضمیمه این قانون را تا حد مقتضی ترقی دهد و در مورد کالاهائی که‌طبق جدول مزبور از حقوق گمرکی بخشوده میباشد حقوق ورودی بمیزانی که مقتضی بداند برقرار نماید مقررات مربوط به وصول و مأخذ اینگونه‌ اضافات از طرف وزارت دارائی پیشنهاد و پس از تصویب هیئت دولت بلافاصله بموقع اجراء گذاشته میشود.

تبصره – در صورتی که کالاهای وارداتی مشابه مصنوعات کشور بنحوی با محصولات صنعتی داخلی رقابت نماید که نتیجه آن موجبات تقلیل‌ تولید و تعطیل کارخانجات مربوطه را فراهم نماید وزارت اقتصاد ملی موظف است با مشورت اطاق بازرگانی تهران پیشنهاد لازم برای دریافت عوارض‌ مخصوصی از کالاهای مذکور بمنظور جلوگیری از رقابت برای تصویب به هیئت وزیران تقدیم نماید.


ماده سوم – منظور از تن که در جدول تعرفه ضمیمه این قانون به عنوان واحد وزن و مأخذ دریافت حقوق گمرکی قید گردیده تن متریک و منظور از‌ یک کیلو یک هزارم آن میباشد.
‌هر گاه کالا بمقدار زیادتر یا کمتر از واحد مذکور در جدول مزبور عرضه شود حقوق گمرکی نسبت بهمان مقداری که عرضه شده دریافت میگردد.
‌منظور از وزن با لفاف یا با محفظه یا با ظرف که در جدول تعرفه بعنوان مأخذ دریافت حقوق گمرکی تعیین گردیده وزن خالص کالا بحال و وضع‌ موجود در گمرک باضافه وزن لفاف یا محفظه یا ظرفی است که آن کالا در خرده‌فروشی با همان لفاف با محفظه یا ظرف به خریدار داده میشود.
‌در مورد کالاهائی که در ظروف بزرگی مانند بشکه و امثال آن وارد شود ولو اینکه در خرده‌فروشی با آن ظرف فروخته نشود حقوق گمرکی از مجموع‌ ظرف و مظروف دریافت خواهد شد.
‌مقصود از کیلو که در تعرفه مأخذ حقوق ورودی قرار داده شده وزن خالص کالا بحال و وضع موجود در گمرک میباشد و آن عبارت است از وزن کالا‌ بعد از کسر وزن تمام لفاف و ظرفهای بیرونی و درونی کالا که بوسیله توزین یا با موضوع کردن وزن تخمینی ظرف که با توجه بنوع ظروف در‌ آئین‌نامه گمرکی مقرر میشود تعیین میگردد هر گاه کالا در محفظه‌ها تجملی و غیر عادی یا ظروف تجملی غیر عادی وارد گردد و مأخذ حقوقی که‌ طبق جدول تعرفه برای آن ظرف تعیین گردیده زیادتر از مأخذ حقوق مظروف آن باشد حقوق متعلقه بهر یک از ظرف و مظروف جداگانه دریافت‌ میگردد مگر در مواردیکه ظرف از مظروف قابل تفکیک نباشد یا تفکیک آن موجب تباهی یا افتادن کالا از صورت بازار باشد که در این صورت ظروف‌ و مظروف توأماً مشمول پرداخت حقوق بمأخذ بالاتر خواهد بود.
‌در صورتی که ظرف و مظروف قابل تفکیک باشد و هر یک جداگانه متعلق بنوع جنس خود را بپردازد حقوق مظروف از روی وزن خالص آن دریافت‌ میگردد ولو آنکه در جدول تعرفه حقوق ورودی آن بمأخذ وزن با ظرف یا با لفاف یا با محفظه تعیین شده باشد.


ماده چهارم – ارزش کالاهای ورودی در گمرک در همه موارد عبارت است از بهای سیف (‌بهای خرید کالا در مبداء باضافه هزینه بیمه و باربندی و‌حمل و نقل و سایر هزینه‌هائی که بآن کالا تا ورود باولین دفتر گمرکی و در مورد کالاهای محموله با هواپیما تا اولین فرودگاهی که کالا در آنجا ‌تخلیه میشود تعلق میگیرد) که از روی سیاهه‌های صحیح و معتبر تعیین میگردد.
‌برای تسهیل امر ارزیابی کالا در گمرک نرخ تسعیر ارز بنا بر پیشنهاد وزارت دارائی و تصویب هیئت وزیران تعیین میشود.

تبصره 1 – منظور از سیاهه‌های صحیح و معتبر آنستکه مستقیماً از طرف کارخانه‌های سازنده یا فروشنده با امضای مجاز صادر شده و صحت‌ امضای آن و همچنین مطابقت ارزش مندرج در آن با نرخ عموی روز در کشور صادرکننده از طرف اطاق بازرگانی محل گواهی و از طرف مأمورین‌ کنسولی دولت شاهنشاهی در آن کشور صحت امضای اطاق بازرگانی و کارخانه یا فروشنده تصدیق شده باشد.

تبصره 2 – در مورد کالائی که بدون ابراز سیاهه بگمرک اظهار شود و یا سیاهه صحیح و معتبر نباشد اداره گمرک ارزش را با مقایسه با ارزش کالای‌ مشابه همان کشور که با سیاهه صحیح و معتبر و در تاریخ متقارن خریداری شده باشد تعیین مینماید. ‌

تبصره 3 – نسبت باسناد و سیاهه‌های مخدوش و مجعول و یا تقلبی که برای ترخیص جنس از گمرک ابراز شود علاوه بر اینکه عمل ارزیابی کالا‌ موضوع آن اسناد طبق تبصره 2 بالا انجام میگردد درباره آن طبق مقررات مربوطه آئین‌نامه گمرکی عمل خواهد شد.

تبصره 4 – مادام که مقررات گواهینامه ارزی مجری است اداره گمرک در آمار واردات و صادرات کشور ارزش کالاهای ورودی و صدوری را هم به‌نرخ رسمی و هم بنرخ رسمی باضافه بهای گواهینامه مربوطه در تاریخ تسلیم اظهارنامه احتساب و درج خواهد نمود.


ماده پنجم – در احتساب هر یک از اقلام حقوقی و عوارضی که گمرک وصول مینماید کسور کمتر از پنجاه دینار به پنجاه دینار تبدیل میشود.


ماده ششم – هر گاه در ضمن پیمانهای بازرگانی دولت با کشورهای بیگانه برای کالاهای معینی حقوق گمرکی بمأخذی غیر از آنچه که در جدول‌ تعرفه ضمیمه این قانون مقرر است تعیین شده باشد مادام که پیمانهای مزبور بقوت خود باقی میباشد حقوق گمرکی آن کالاها مطابق مأخذ تعیین شده‌ در پیمانها و با رعایت شرایط مقرره در آنها دریافت میگردد مگر اینکه در تعرفه ضمیمه این قانون حقوق گمرکی کمتری بآن تعلق گیرد و یا از حقوق‌ گمرکی بخشوده شده باشد.

تبصره – در کلیه قراردادها با کشورهای خارجی شرط دولت کاملة‌الوداد در مواردی که ترتیب خاصی در آن قراردادها پیش‌بینی نشده باشد شامل‌ مزایائی که بطور متقابل و یا مشروط و مقید به کشور دیگری داده شده نخواهد گردید مگر آنکه دولتی که بموجب این اصل تقاضای اجرای شرط‌مذکور را مینماید با موافقت دولت ایران مزایائی مشابه آن در همان موارد یا مزایای دیگری که دارای ارزش اقتصادی قابل توجهی بتشخیص هیئت ‌وزیران در همان حدود باشد متقابلاً بدهد و یا شروط و قیودی مشابه آن را بپذیرد.


ماده هفتم – عوارض مختلف مذکور در ماده یک این قانون بشرح ذیل است:
1 – بهای تمبر که به درخواستها و اسناد تسلیمی بگمرک یا به اسناد صادره از گمرک الصاق میشود.
2 – عوارض مهر سربی یا لاکی یا برچسب یا نوارچسب گمرکی.
3 – ارضیه و انبارداری (‌از روی سی و یکم تسلیم اظهارنامه اجمالی (‌مانیفست) یا بارنامه حمل تعلق میگیرد ولی در هر حال نباید قبل از روز دهم‌ تخلیه کالا در گمرک دریافت شود.).
4 – عوارض باربری و تخلیه و بارگیری.
5 – حق مراقبت در انبارهای اختصاصی یا در خارج از محوطه گمرک و حق بدرقه احتمالی کالاها.
6 – حق نظارت در انتقال کالاها از کشتی به کشتی دیگر یا از هواپیما به هواپیمای دیگر.
7 – حق آزمایش و تعرفه‌بندی کالا.
‌موارد تعلق و ترتیب وصول و مصرف و مأخذ و نرخ هر یک از این عوارض و عوارض دیگری که برای تأمین انتظام و حسن جریان تشریفات گمرکی‌ لازم باشد در آئین‌نامه گمرکی تعیین میگردد.

تبصره – اداره کل گمرک مکلف است کلیه درآمد انبارداری و ارضیه وصولی را در حساب مخصوصی متمرکز و از آن محل کرایه انبارها و اراضی‌ استیجاری را پرداخته مازاد آنرا طبق مقررات بمصرف ساختمان انبارها نگار و تهیه وسایل آتش‌نشانی و حفاظت کالا و تکمیل وسایل محل کار‌ انبارداران برساند.


ماده هشتم – کالای موجود در گمرک وثیقه پرداخت حقوق و عوارض متعلق به آن کالا و سایر بدهی‌ها صاحبمال بگمرک میباشد. اداره گمرک‌ بهیچ عنوان نمیتواند قبل از دریافت یا تأمین حقوق و عوارض متعلقه و سایر بدهی های صاحب مال بگمرک اجازه ترخیص کالائی را بدهد.


ماده نهم – در مواردی که نسبت بکالای موجود در گمرک بعنوان تأمین مدعی به اشخاص یا بهر عنوان دیگر دستور توقیف از طرف مقامات‌ صالحه داده شود کلیه حقوق و عوارض متعلق بآن کالا و بدهی صاحب آن بگمرک و همچنین حق انبارداری و بیمه آن برای مدت توقیف باید قبلاً‌ تأمین شده باشد.


ماده دهم – بعد از ترخیص کالائی از گمرک هر گاه معلوم گردد که حقوق و عوارض متعلقه به آن کالا بیشتر یا کمتر از آنچه مقرر بوده دریافت گردیده ‌یا اینکه مبلغی از آن حقوق و عوارض اساساً من غیر حق تأدیه شده یا اصلاً باشتباه دریافت نشده است اداره گمرک و صاحب آن مال میتوانند در‌ عرض مدت یک سال از تاریخ صدور سند ترخیص کالای مورد بحث مابه‌التفاوت را از یکدیگر مطالبه نمایند.
‌اضافه یا کسر دریافتی کمتر از صد ریال قابل مطالبه از طرفین نخواهد بود.
چنانچه تا قبل از انقضاء دوره مالی استرداد اضافه دریافتی های مأخوذه از‌طرف اداره کل گمرک میسر نگردید خزانه‌داری کل مجاز است بمحض اعلام اداره کل گمرک مبلغ مورد اعلام را به عنوان استرداد وجوه مأخوذه غیر‌قانونی بوسیله اداره کل گمرک مسترد نماید.
‌اداره کل گمرک مجاز است از محل کسر دریافتی‌هائی که بموجب این ماده وصول میشود بمأمورینی که در کشف و وصول آن دخالت و اقدام مؤثر‌ داشته‌اند حق‌الکشفی که متناسب تشخیص دهد بپردازد مشروط بر اینکه حق‌الکشف مزبور در هر حال از پنج درصد کسر دریافتیهای وصولی تجاوز‌ نکند.
‌اداره کل گمرک موظف است بقیه کسر دریافتی ها را بمحض وصول بدرآمد متفرقه گمرکی منظور دارد.


فصل دوم – شرایط عمومی واردات


ماده یازدهم – وسائط نقلیه آبی اعم از خالی یا حامل کالا که وارد آبهای کشور میشود باید فقط در اسکله‌های مجاز پهلو بگیرد یا در لنگرگاههای‌ مجاز لنگر بیندازد و قبل از انجام تشریفات گمرکی نباید کالائی تخلیه یا بارگیری نموده و یا از اسکله یا لنگرگاهها حرکت نماید. ‌
هواپیماهائی که وارد مرز هوائی کشور میشوند باید از خطوط مجاز سیر و فقط در فرودگاههائی که دفتر گمرکی در آن دایر است فرود آمده تشریفات‌ گمرکی را انجام دهند و بدون اجازه گمرک حرکت ننمایند تخلف از مقررات این ماده (‌جز در موارد قهری که باید با مدارک کافی ثابت شود) علاوه بر‌ مجازاتهای قانونی مستوجب جزای نقدی خواهد بود که در آئین‌نامه گمرکی تعیین میگردد.


ماده دوازدهم – کالا باید از راههای مجازی که فهرست آن از طرف اداره کل گمرک تنظیم و منتشر میشود وارد کشور شده یکسره باولین گمرکخانه ‌مرزی طبق اظهارنامه تحویل گردد.
‌کالائی که بدون رعایت مقررات این ماده وارد کشور شود قاچاق محسوب است.


ماده سیزدهم – کالای رسیده همینکه به گمرکخانه‌ای که برای انجام تشریفات و اخذ حقوق و ترخیص کالا مجاز است تحویل گردید صاحب مال‌ باید در همان گمرکخانه بتسلیم اظهارنامه و پرداخت حقوق و انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالای خود اقدام نماید. اداره گمرک فهرست‌ گمرکخانه‌های مجاز را منتشر مینماید.
‌اداره مرکزی کل گمرک اختیار دارد در صورت تقاضای کتبی صاحب مال حمل کالای گمرک‌نشده‌ای را از یک گمرکخانه مجاز بگمرکخانه مجاز دیگری‌ تحت رژیم پاساوان تضمینی و با قیود و شرایطی که در آئین‌نامه گمرکی تعیین خواهد شد اجازه دهد.
‌اداره مرکزی کل گمرک میتواند این اختیار خود را کلاً یا بعضاً بهر یک از گمرکخانه‌های مجازی که مقتضی بداند و با شرایطی که لازم شمارد تفویض‌ نماید.


ماده چهاردهم – کالاهای رسیده بکشور را در عرض مدت هشت ماه از تاریخ تسلیم مانیفست یا اظهارنامه اجمالی بگمرک ورودی میتوان برای‌ یکی از منظورهای ذیل اظهار نمود:
1 – ورود قطعی بکشور.
2 – ورود موقت.
3 – اعاده بخارجه.
4 – ترانزیت.
5 – انتقال بانبار اختصاصی. ‌
هر کالائی که تا انقضاء مدت هشت ماه مزبور تحت هیچیک از عناوین مذکور اظهار و از گمرک تحویل گرفته نشود کالای متروکه محسوب خواهد شد.

تبصره 1 – تا موقعی که کالا از گمرک خارج نشده است صاحب کالا حق دارد اظهارنامه خود را که برای یکی از منظورهای پنجگانه فوق داده است‌ باظهارنامه بمنظورهای دیگری تبدیل کند ولی چنانچه اظهارنامه اولی طبق آئین‌نامه گمرکی مستلزم پرداخت جریمه باشد اظهارکننده باید قبلاً جریمه‌ مقرره را بپردازد.

تبصره 2 – در موارد استثنائی که به اداره گمرک ثابت شود عدم اقدام بتحویل گرفتن کالا از گمرک در ظرف هشت ماه مذکور معلول علل موجهی‌ بوده اداره مرکزی کل گمرک میتواند مهلت مقرره در این ماده را بنا بتقاضای کتبی صاحبمال تا مدت مقتضی و به شرط دریافت حق انبارداری تا‌ تاریخ ابلاغ موافقت خود تمدید نماید.


ماده پانزدهم – کالای متروکه 30 روز پس از اخطار بصاحب مال یا نماینده او (‌اگر معلوم باشند) و سی روز پس از نشر آگهی از طرف گمرک در‌ حراج عمومی فروخته میشود. حاصل فروش کالا پس از وضع حقوق و عوارض متعلقه تا مدت دو سال از تاریخ فروش در گمرک بطور سپرده‌ نگاهداری میشود – اگر صاحب مال در عرض دو سال با ارائه اسناد و مدارک بمطالبه و دریافت سپرده اقدام ننماید سپرده مزبور به درآمد دولت منظور‌ میگردد. ‌

تبصره – هر گاه صاحب کالا قبل از آنکه گمرک کالای متروکه را بفروش رسانده باشد کالای خود را برای مصرف قطعی در کشور اظهار و بلافاصله‌ حقوق و عوارض متعلقه را نقداً بپردازد اداره گمرک از فروش آن کالا در حراج عمومی خودداری خواهد نمود.


فصل سوم – ترتیب ترخیص کالا از گمرک


ماده شانزدهم – برای ترخیص کالا از گمرک بهر عنوانی از عناوین ترخیص صاحب کالا یا نماینده اختیاردار او باید اظهارنامه رسمی مخصوص بآن عنوان را که حاکی از مشخصات کالا باشد تنظیم و با اسناد لازمه بگمرک تسلیم نماید. طرز تنظیم و تسلیم اظهارنامه و اسناد لازم جهت ترخیص‌ کالا و کیفیت معاینه و تفتیش آن در آئین‌نامه گمرکی تعیین میشود.

تبصره – باز کردن بسته‌ها و عدلهائی که از طرف مأمورین گمرک برای بازرسی و معاینه انتخاب میشود و بستن مجدد آنها پس از اتمام عمل معاینه‌ و رسیدگی بعهده صاحب مال یا نماینده مختار او است و هر گاه کالا در موقع باز کردن یا بستن ضایع شود یا تنزل قیمت پیدا کند یا از صورت بازار‌ بیفتد مسئولیت آن متوجه اداره کل گمرک نخواهد بود.


ماده هفدهم – تسلیم اظهارنامه‌ای که مندرجات آن بر خلاف واقع باشد مستوجب پرداخت جریمه‌هائی است که بحسب نوع خلاف و میزان تأثیر‌آن در حقوق و عوارض متعلقه بموجب آئین‌نامه گمرکی تعیین میگردد.


ماده هیجدهم – کالاهای غیر مجاز و ممنوع‌الورود که منظماً بیک گمرک مجاز وارد و برای حمل بیک گمرکخانه مجاز داخلی دیگر تحت‌ پاساوان و یا بموجب اظهارنامه ورودی برای ورود قطعی بکشور بگمرک اظهار شود اداره گمرک فقط بضبط آن کالا اکتفا خواهد نمود. صاحب مال‌حق دارد از عمل ضبط مال بدادگاه شکایت کند مدت مراجعه بدادگاه دادگستری برای صاحبان این کالا از تاریخ اعلام کتبی ضبط آن بصاحب مال یا‌نماینده قانونی او چهار ماه است و اگر در مدت مزبور از طرف صاحب مال بدادگاه مراجعه نشود حق مراجعه او ساقط خواهد شد.

تبصره 1 – کالائی که طبق مقررات این ماده ضبط و قطعاً بملکیت دولت درمیآید باستثناء آنچه که مطابق آئین‌نامه گمرکی باید معدوم یا بوزارتخانه و ادارات مربوطه تحویل گردد از طرف اداره گمرک در حراج عمومی به شرط اینکه آنها را خریدار با رعایت مقررات عمومی صادرات از‌ کشور خارج نماید بمعرض فروش گذارده خواهد شد.

تبصره 2 – کالاهای غیر مجازی که فقط بمنظور انجام آئین ترانزیت در یک گمرکخانه داخلی برای حمل بآن گمرکخانه تحت عنوان پاساوان بگمرک مرزی اظهار میشود از ترتیب فوق به شرط آنکه مراتب صریحاً در اظهارنامه پاساوانی اعلام شده باشد مستثنی خواهد بود.


ماده نوزدهم – اداره گمرک میتواند برای اشخاصی که بعنوان حق‌العملکار در گمرکخانه بوکالت از طرف صاحبان کالا بانجام تشریفات گمرکی ‌و ترخیص کالا اقدام مینمایند طبق آئین‌نامه شرایط و قیودی برقرار سازد.


فصل چهارم – معافیتها و ممنوعیتها


ماده بیستم – علاوه بر معافیتهای مذکور در جدول تعرفه ضمیمه این قانون و معافیتهای دیگری که بموجب قوانین مخصوص یا بر طبق ‌امتیازنامه‌ها و قراردادهای بازرگانی دولتی مقرر است اجناس مشروحه در زیر نیز بموجب این قانون از پرداخت حقوق گمرکی و عوارض مذکور در‌ ماده هفتم این قانون (‌باستثنای حق انبارداری و باربری) معاف خواهد بود.

1 – اشیاء متعلق به دربار شاهنشاهی و همچنین اشیاء متعلق بپادشاهان و رؤسای کشورهای خارجه و ملتزمین رکاب آنها.

2 – اشیاء متعلق بنمایندگان سیاسی خارجه در ایران (‌سفیر کبیر – وزیر مختار – کاردار – رایزن – دبیر – وابسته‌های کشوری و لشکری) به شرط ‌رعایت معامله متقابله نسبت به اشیاء این قبیل نمایندگان ایران در آن کشورها.

3 – اشیاء مخصوص شخصی سرکنسولها – کنسولها و کنسولیاران رسمی به شرط آنکه در مدت نه ماه اول اقامتشان در ایران پس از انتخاب به آن‌ سمتها وارد شود و به شرط رعایت معامله متقابله نسبت باین قبیل مأمورین کنسولی ایران در آن کشورها.

4 – علامتهای کشوری و پرچمها و نوشت‌افزار و اثاثیه مخصوص دفتر کنسول گریهای کشورهای خارجی به شرط معامله متقابله نسبت باشیاء ‌مشابه کنسولگری های ایران در آن کشورها.

5 – اسلحه و مهمات و وسایل نقلیه و لوازم مخابرات و مواصلات و سایر تدارکات نظامی که از بودجه دولت یا از محل هر اعتبار دیگری که برای‌ این کار تخصیص یافته و به تصویب دولت رسیده باشد و منحصراً برای مصارف ارتش و ژاندارمری و شهربانی کل کشور خریداری و مستقیماً بنام ‌وزارت جنگ یا ژاندارمری یا شهربانی کل کشور از خارجه وارد میشود.

6 – اسباب سفر و اشیاء مستعمل متعلق بمسافرین در صورتی که بتشخیص گمرکخانه ورودی با وضع اجتماعی آنها متناسب باشد مطلقاً و‌ اشیاء غیر مستعمل یا خوارباری که همراه داشته باشد به شرط آنکه جنبه تجاری نداشته و با وضع اجتماعی آنان متناسب باشد و مبلغ حقوق ورودی‌ آنها نسبت بهر مسافر از یکهزار و پانصد ریال تجاوز ننماید – در صورت تجاوز حقوق ورودی نسبت بمازاد یکهزار و پانصد ریال دریافت‌میگردد.

تبصره – مقررات این بند مجوز ورود اجناسی که طبق قوانین ممنوع‌الورود است نمیباشد باستثنای اسباب‌بازی که جنبه تجاری نداشته باشد و‌بهای آن مجموعاً از یکهزار ریال تجاوز ننماید.

7 – لوازم خانه و اثاثیه مستعمل ایرانیان مقیم خارجه و مأمورین دولت مقیم خارجه و همچنین لوازم خانه و اثاثیه مستعمل اتباع خارجه که برای‌ اقامت دائم در ایران وارد میشوند اعم از آنکه قبل و یا منتها تا نه ماه بعد از تاریخ ورود مسافر وارد شود به شرطی که با وضع اجتماعی آنها متناسب‌باشد.

8 – آلات و افزار مستعمل کار و حرفه ارباب حرف و صنعتگران و پیشه‌وران و کارگران ایرانی یا خارجی که بایران میآیند.

9 – اشیاء شخصی و اثاثیه مستعمل و افزار کار و دامهای بارکش و سایر وسائط نقلیه آبی یا خشکی که مهاجرین ایرانی در موقع بازگشت بایران‌ همراه میآورند مشروط بر اینکه اینگونه اشیاء جنبه بازرگانی نداشته باشد.

تبصره بخشودگی های موضوع بندهای 6 – 7 – 8 – 9 این ماده شامل پیانو – ارگ – هارمونیوم و وسائط نقلیه (‌جز وسائل نقلیه مهاجرین ایرانی)‌ نمیشود این قبیل اشیاء در صورتی که مستعمل باشد به تناسب فرسودگی آن تخفیف در حقوق گمرکی آنها داده میشود.

10 – اشیاء شخصی و اثاثیه منزل و افزار کار ایرانیانی که در کشورهای خارجه فوت میکنند با ارائه گواهی مقامات صلاحیتدار.

11 – ظروف عادی و لفافهای متعارفی بیرونی کالاهای وارده بکشور و همچنین ظروف و لفافهای کالاهای صادراتی کشور که پس از تخلیه‌ محتویات آنها اعاده میشود و همچنین کالاهای صادراتی کشور که بعلت منع ورود بکشور مقصد یا عدم امکان فروش در خارجه یا هر جهت‌ دیگری بایران بازگشت داده میشود در مورد ظروف و لفافهای تجملی و غیر عادی طبق ماده سوم این قانون عمل میشود.

12 – دامهائی که برای تعلیف موقتاً بکشور وارد و یا از کشور خارج شده و پس از تعلیف باز میگردند و همچنین نتایج آنها در مدت تعلیف.

13 – کالاهای ایرانی که بمنظور تعمیر یا تکمیل یا شرکت در نمایشگاهها بخارج کشور ارسال و پس از انجام منظور اعاده میشود و همچنین‌ کالاهای خارجی که برای انجام همین منظورها بایران وارد و سپس خارج میگردد از کالاهای صادره از ایران که برای تعمیر یا تکمیل بخارجه ‌فرستاده میشود در موقع ورود مجدداً بایران معادل 15 درصد از اجرت تعمیر یا تکمیل آن بعنوان حقوق ورودی دریافت میگردد. مگر اینکه در‌جدول تعرفه ضمیمه حقوق ورودی آن کالا از روی ارزش بمأخذی کمتر از پانزده درصد تعیین و یا از حقوق گمرکی معاف شده باشد که در آن صورت‌حقوق ورودی آن طبق مأخذ مقرر در جدول تعرفه از اجرت تعمیر یا تکمیل آن دریافت خواهد شد.

14 – لوکوموتیو واگن و هواپیما که بطور منظم در خطهای بین ایران و کشورهای خارجه حرکت میکنند با مقدار سوخت و روغن که برای‌ مصرف آنها در راه لازم باشد و همچنین کامیون یا گاری یا چهارپایان حامل کالا که محمولات خود را در اولین گمرکخانه ورودی تخلیه و مراجعت‌ مینمایند.

15 – فیلمهای سینماتوگراف که جنبه علمی یا فنی یا بهداشت عمومی دارد با گواهینامه وزارت فرهنگ.

16 – نمونه‌های تجارتی بی‌بها.

17 – مدال و نشان و هدایائی که از طرف دولتهای خارجه رسماً باتباع ایران اعطاء میشود.

18 – ماشین آلات و ابزار و لوازم آزمایشگاهها و همچنین کتاب یا نقشه‌جات و تصاویر علمی و صنعتی که از طرف اشخاص یا بنگاهها برای‌ استفاده در دانشکده‌ها و مدارس بوزارت فرهنگ یا بدانشگاه مجانی و بلاعوض اهداء میشود و همچنین آنچه از بودجه دولت منحصراً برای‌ مصرف در دانشگاه یا دانشکده‌ها وارد شود.

19 – لوازم و اثاثیه و داروی مورد احتیاج بیمارستانها و مؤسسات بهداشتی و همچنین مصالح ساختمانی (‌باستثنای مصالح ساختمانی که نظیر‌ آن در کشور تولید و ساخته میشود) برای بنا یا تکمیل ساختمان بیمارستانها و مؤسسات بهداشتی که اشخاص نیکوکار یا سازمانها برای استفاده عمومی‌ و مجانی تأسیس کرده و یا میکنند مشروط بر اینکه با گواهی وزارت بهداری منحصراً برای منظور خیریه و بدون حق انتقال بغیر باشد.

20 – کلیه لوازم طبی و جراحی و اثاثیه و داروی مورد نیاز بیمارستانهای دولتی و مؤسسات بهداری دولتی که از اعتبار بودجه عمومی کشور وارد‌ شود و یا اینکه اشخاص یا بنگاههائی لوازم و اثاثیه و داروی مذکور را برای مصرف در بیمارستانها یا مؤسسات بهداری دولتی وارد و مجاناً بآنها اهداء‌نمایند.

21 – کالاهائی که از طرف مؤسسات خیریه یا صلیب احمر یا هلال احمر کشورهای خارجه یا اشخاص نیکوکار بجمعیت شیر و خورشید سرخ‌ ایران یا بسازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی بلاعوض اهداء شود و همچنین کالاهائی که جمعیت شیر و خورشید سرخ یا سازمان شاهنشاهی‌ خدمات اجتماعی بمنظور مصرف در امور خیریه با گواهی وزارت بهداری وارد نمایند.

22 – آلات و ادوات حفاری و مواد شیمیائی و وسایل عملیات علمی و فنی و اتومبیل های باری و سواری که توسط هیئت های علمی باستان شناسی‌ کشورهای عضو کمیسیون ملی تربیتی و علمی و فرهنگی ملل متحد (‌یونسکو) وارد شود به شرط آنکه صرفاً برای کارهای حفاری و اکتشافات و‌ تحقیقات علمی باشد.

23 – اشیائی که از طرف دولتهای خارجی یا اشخاص بلاعوض بدولت ایران اهداء میشود.

24 – مواد شیمیائی و همچنین مواد نباتی مانند سبوس و گنجاله و لوازم مربوطه که با گواهی وزارت کشاورزی منحصراً برای مصرف در امر مبارزه‌ با ملخ وارد شود.

تبصره – کلیه کالاها و اشیاء مذکور در بندهای 18 و 19 و 20 و 21 و 22 و23 و 24 علاوه بر معافیت از حقوق ورودی از کلیه عوارض گمرکی و غیر‌ گمرکی دیگر نیز (‌باستثنای حق باربری و انبارداری) معاف میباشند.
‌اشیاء اهدائی بدولت موضوع بند 23 از پرداخت حق باربری و انبارداری هم معاف خواهد بود.

25 – کلیه لوازم ساختن کروهای بادی و موتوری حتی موتور برای آنها و همچنین لوازم بافتن تور و ماهیگیری و تهیه طناب و بافتن بادبان در‌ جزایر و بنادر جنوب ایران به شرط اینکه با اطلاع اداره کل گمرک فقط بمصارف مذکور برسد.

26 – قطعات کشتیهائی که در کرانه‌های ایران غرق شده و یا بخاک نشسته و همچنین متعلقات کشتیهای ایرانی که در آبهای خارجه غرق گردیده و‌ یا بخاک نشسته مشروط بر اینکه در ظرف یک سال بایران حمل شود.

27 – دستگاههای فیلمبرداری و دستگاههای عکسبرداری هوائی (‌باستثنای فیلمهای مربوط بآنها که چون مصرف میشود حین ورود طبق‌ تعرفه حقوق ورودی خواهد پرداخت) اشیاء و دستگاههای مطالعات علمی و یا فنی یا تفحصات سطح‌الارضی یا تحت‌الارضی و نقشه‌برداری و لوازم‌نصب و سوار کردن کارخانجات و تأسیسات صنعتی و همچنین ماشین آلات ساختمانی که به کشور وارد و پس از استفاده عیناً از کشور خارج میشود ‌برای مدت ششماه با معافیت از پرداخت حقوق گمرکی اجازه ورود و استفاده داده میشود. در صورتی که صاحب مال کتباً تقاضای تمدید مدت توقف‌این قبیل اشیاء و لوازم را بنماید اداره کل گمرک میتواند در موارد استثنائی و پس از ملاحظه اسناد و مدارک مثبته قابل قبول و احراز لزوم تمدید با‌تقاضای صاحب مال برای مدت مقتضی موافقت نماید در صورتی که کالاهای فوق پس از انقضاء مهلت مقرره از کشور خارج نشود حقوق ورودی‌ متعلقه را باید بوضع و حال موجود با توجه بنسبت فرسودگی بپردازد.

28 – لوازم و اشیاء مورد احتیاج هنرستانهای عالی موسیقی و موسیقی ملی و هنرستانهای هنرهای زیبا که تهیه آن در داخله کشور مقدور نباشد بتشخیص اداره کل هنرهای زیبای کشور و گواهی وزارت فرهنگ.

29 – کلیه کالاهای راه آهن دولتی ایران که از تاریخ 21 خرداد 1332 (‌تاریخ اجرای لایحه قانونی اصلاح سازمان بنگاه راه آهن دولتی ایران) از‌ گمرک مرخص شده و یا مرخص خواهد شد از کلیه حقوق و عوارض گمرکی و غیر گمرکی حتی باربری و انبارداری که توسط اداره کل گمرک وصول‌میشود معاف میباشد. ‌

تبصره 1 – کالاهای مزبور از پرداخت هر نوع عوارض دیگری که بعداً به تصویب برسد و توسط گمرک وصول شود نیز معاف میباشد.

تبصره 2 – راه آهن دولتی ایران مکلف است کالاهای موجود در گمرک و همچنین کالاهائی که بعداً وارد مینماید ظرف یکماه طبق مقررات از‌ گمرک خارج و تحویل بگیرد در غیر این صورت مکلف است انبارداری مدتی که بیش از یکماه در انبارهای گمرک مانده طبق مقررات به اداره کل گمرک‌ بپردازد باستثنای موارد حوادث غیر مترقبه (‌فورس‌ماژور).

30 – کلیه کالاهای متعلق به اداره کل بنادر و کشتیرانی که برای امر کشتیرانی و اسکله‌سازی و نگاهداری تأسیسات بندری و همچنین انواع‌ جرثقیل‌ها و موتور کشتی و مصالح مربوط به تعمیرات کشتیها و لاروبی و گوئه و فانوسهای دریائی و نظائر آن که برای اداره کل بنادر و کشتیرانی از‌محل بودجه اداره نامبرده تهیه و واگذار شود از کلیه حقوق و عوارض گمرکی و غیر گمرکی حتی باربری و انبارداری معاف میباشد.

تبصره – اداره کل بنادر و کشتیرانی مکلف است کالاهای وارده را ظرف یک ماه طبق مقررات از گمرک خارج و تحویل بگیرد – در غیر این صورت‌ مکلف است انبارداری مدتی که بیش از یک ماه در انبارهای گمرک بماند طبق مقررات به اداره کل گمرک بپردازد.

31 – ماشین آلات مختص راه‌سازی که برای وزارت راه و از محل بودجه وزارت نامبرده تهیه و وارد کشور شود از پرداخت حقوق و عوارض‌ گمرکی و غیر گمرکی حتی انبارداری و باربری معاف خواهد بود به شرط اینکه کالای مزبور ظرف یکماه طبق مقررات از گمرک خارج شود در غیر این صورت وزارت راه مکلف است انبارداری مدتیکه بیش از یکماه در انبارهای محوطه‌های گمرک مانده طبق مقررات بگمرک بپردازد.

32 – کالاهای تلفنی مورد احتیاج شرکت سهامی تلفن ایران که توسط شرکت نامبرده با گواهی وزارت پست و تلگراف وارد شود.

33 – ماشین آلات – دستگاهها و لوازمی که برای سدسازی از محل بودجه دولت خریداری و وارد شود.

تبصره – کالاها و اجناسی که بموجب قوانین مخصوص یا بر طبق امتیازنامه‌ها یا بموجب بندهای 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 19 – 20 – 21 – 22 -23 – 24 – 25 – 28 – 29 – 30 – 31 – 32 و 33 این ماده با معافیت مرخص میشود در صورتی که قبل از انقضاء ده سال از تاریخ ترخیص آن بدیگری واگذار شود بهر عنوان که باشد باید حقوق و عوارض گمرکی آن قبل از واگذاری پرداخت گردد. ‌اشخاص یا مؤسساتی که از این معافیت‌ها استفاده کرده یا میکنند موظفند قبل از تحویل اجناس خریدار را بگمرک معرفی و ملزم بپرداخت حقوق و‌عوارض ورودی و تحصیل پروانه گمرکی نمایند و قبل از رؤیت پروانه گمرکی از تحویل کالا بخریدار خودداری کنند.

اتومبیل های سواری که توسط نمایندگان سیاسی خارجه مقیم ایران وارد میشود در صورتی که بخواهند بفروش رسانند مدت مقرر در این تبصره به شرط رعایت معامله متقابله نسبت بنمایندگان سیاسی ایران در آن کشورها سه سال خواهد بود. ‌اداره کل گمرک میتواند در موارد فوق به تناسب فرسودگی کالا از حقوق تخفیف دهد.


ماده بیست و یکم – دولت میتواند با صدور تصویب‌نامه ترانزیت یا کاپوتاژ هر کالائی را باقتضای مصالح اقتصادی یا امنیت عمومی ممنوع یا‌ محدود یا مقید به شرایطی نماید.


ماده بیست و دوم – وارد نمودن اشیائیکه ورود آنها ممنوع است منحصراً برای مصرف دربار شاهنشاهی مطلقاً و در مورد مأمورین سیاسی خارجه ‌به شرط معامله متقابله بتشخیص و تصدیق وزارت امور خارجه مجاز میباشد.


فصل پنجم – مقررات مختلفه


ماده بیست و سوم – هر گاه کالائی که بگمرک تحویل شده است بعلت عدم مراقبت مأمورین گمرک مفقود یا در نتیجه مسامحه و اهمال آنها‌ خسارتی به آن وارد آید در صورت فقدان کالا بهای تمام شده آن و در صورت خسارت‌دیدگی غرامتی معادل میزان خسارت وارده از طرف گمرک بصاحب مال پرداخت خواهد شد مگر در مواردی که فقدان یا خسارت ناشی از کیفیت خود کالا یا بدی باربندی یا انقلابات جوی یا سوانح طبیعی و یا‌ قوه قهریه (‌فورس‌ماژور) باشد مسئولیت نقصان طبیعی یا فاسد شدن جنس در صورتی که مربوط بعمل گمرک نباشد متوجه دولت نخواهد بود. ‌

تبصره – جبران خسارت صاحب مال از طرف گمرک رافع مسئولیت از انبارداران و مأمورین مربوطه گمرک نخواهد بود.


ماده بیست و چهارم – واردکنندگان کالا میتوانند نقل کالاهای خود را به انبار اختصاصی ملکی یا استیجاری خود از گمرک تقاضا نمایند اداره گمرک‌ میتواند تقاضای صاحب مال را با شرایط تضمینی بپذیرد. انبارهای اختصاصی باید دارای استحکام کافی و حائز شرایطی باشد که در آئین‌نامه گمرکی‌ برای اینگونه انبارها تعیین میشود.

تبصره – مسئولیت فقدان یا نقصان یا آسیب‌دیدگی کالا در انبارهای اختصاصی متوجه گمرک نیست و صاحب مال مکلف است به شرط آنکه‌ محرز گردید سوء نیتی در بین نبوده کلیه حقوق و عوارض متعلقه بکالاهای مفقوده یا آسیب‌دیده را فوراً بپردازد و در غیر این صورت کالای مفقوده یا‌ کسری قاچاق محسوب خواهد شد. ‌


ماده بیست و پنجم – کالاهائی که بعنوان ترانزیت بگمرک اظهار شده است هر گاه در عرض مهلت مقرر از مرز کشور با اطلاع گمرک خارج نگردد‌ این عمل در مورد کالاهای مجاز تخلف از مقررات گمرکی و در مورد کالاهای غیر مجاز یا ممنوع‌الورود قاچاق محسوب میشود مگر آنکه با مدارک‌ کافی مسلم گردد که عدم خروج کالا از کشور معلول قوه قهریه (‌فورس‌ماژور) بوده است.


ماده بیست و ششم – ورود و خروج بسته‌های پیک سیاسی تابع مقررات آئین‌نامه مخصوص مصوب هیئت وزیران میباشد. ‌


ماده بیست و هفتم – مرجع حل اختلاف در تشخیص نوع کالا و تطبیق مشخصات آن با مندرجات تعرفه گمرکی و سایر اختلافات ناشی از مقررات‌ گمرکی کمیسیون دائمی تعرفه است – رأی و تشخیص این کمیسیون در مواردی که مابه‌التفاوت موضوع اختلاف دویست و پنجاه هزار ریال یا کمتر‌ باشد قاطع خواهد بود.
‌در مواردی که مابه‌التفاوت از دویست و پنجاه هزار ریال تجاوز کند و طرف نسبت بآن معترض باشد میتواند در عرض مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ ‌رأی کمیسیون دائمی تعرفه تقاضای تجدید نظر نماید. این تقاضا در کمیسیونی متشکل از رئیس دیوان محاسبات یا قائم‌مقام او – مدیر کل بانک ملی یا‌ یکی از معاونین بانک – مدیر کل وزارت اقتصاد ملی – نماینده اطاق بازرگانی تهران – مدیر کل گمرک رسیدگی میشود و رأی صادره این کمیسیون نیز‌ قاطع خواهد بود.


ماده بیست و هشتم – در مواردی که کالا در حین حمل از مبداء تا مرز ایران یا در مدت توقف در انبارهای گمرکی ضایع یا فاسد شده باشد صاحب‌ کالا یا نماینده او میتواند تقاضای اعاده بخارجه یا نابود ساختن آن کالا را بدون پرداخت حقوق و عوارض ورودی (‌باستثنای حق باربری) بنماید و یا‌ تقاضا کند قسمت سالم را از فاسد تفکیک نموده و فقط حقوق و عوارض قسمتی که سالم و بی‌عیب تشخیص و از گمرک مرخص میشود بپردازد.
‌در صورتی که تفکیک قسمت سالم از فاسد مقدور نباشد گمرکخانه ورودی میتواند بنا بتقاضای صاحب مال و با اجازه اداره مرکزی کل گمرک بنسبت فساد و تباهی وارده به آن کالا تخفیفی در حقوق گمرکی و حق انحصار و سایر عوارض ورودی (‌باستثنای حق باربری) اعطاء نماید.


ماده بیست و نهم – مقررات اجرائی این قانون بموجب آئین‌نامه‌ای که از طرف وزارت دارائی تهیه و به تصویب کمیسیون مشترک دارائی مجلسین‌ خواهد رسید تعیین میگردد.

تبصره – اداره گمرک میتواند آئین‌نامه مذکور در این ماده را مادامی که رسیدگی و تصویب آن در کمیسیون مشترک دارائی مجلسین پایان نیافته‌ است از تاریخ تسلیم آئین‌نامه مزبور که منتهی در ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب قانون باید بعمل آید بموقع عمل و اجرا بگذارد.


ماده سی‌ام – بمنظور تسهیل در احتساب حق انحصار قند و شکر و چای و مواد قنددار وارده بکشور و همچنین عوارض بندری و بهداری که‌ اکنون طبق قوانین مربوطه دریافت میشود از تاریخ اجرای این قانون حق انحصار و عوارض مزبور بشرح زیر دریافت خواهد شد:
1 – حق انحصار مواد قنددار وارد بکشور دارای بیش از
‌چهل درصد قند – یک کیلو – -/2ریال
2 – حق انحصار چای – یک کیلو 5/70 ریال
3 – حق انحصار قند و شکر – یک کیلو 1/25 ریال
4 – عوارض بهداری بندری – یک تن 5 ریال
5 – عوارض بندری در شمال – یک تن 24 ریال
6 – عوارض بندری در جنوب – یک تن 15 ریال

تبصره 1 – سایر حقوق انحصاری که از طرف گمرک وصول میشده تا زمانی که مجوز دریافت حقوق مزبور بقوت خود باقی است کماکان دریافت‌ خواهد شد.

تبصره 2 – دولت میتواند نرخ عوارض بندری و بهداری را اعم از اینکه توسط گمرک یا اداره کل بنادر و کشتی رانی وصول میشود با صدور‌ تصویب‌نامه هیئت وزیران تغییر دهد.


ماده سی و یکم – این قانون از تاریخ بیست و ششم تیر ماه 1334 بموقع اجراء گذاشته میشود و شامل کالاهائی که در تاریخ اجرای این قانون در‌ گمرکخانه‌ها موجود میباشد نیز خواهد بود.


ماده سی و دوم – از تاریخ اجراء این قانون قوانین مشروحه ذیل ملغی میگردد:
1 – لایحه قانونی تعرفه گمرکی مصوب 12 مرداد 1329 و همچنین قوانین مذکور در ماده نهم لایحه قانون مزبور.
2 – ماده هشتم متمم بودجه 1314 راجع به انحصار کالای اتومبیل.
3 – ماده 35 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29 اسفند 1312.
4 – تبصره چهارم ماده هشتم قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29 اسفند 1312.


ماده سی و سوم – وزارت دارائی مأمور اجرای این قانون میباشد.


چون بموجب قانون تمدید مدت قانون الغاء کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات لوایحی که ظرف مدت معینه در قانون تقدیم و به تصویب کمیسیونهای مشترک برسد تا تصویب نهائی مجلسین قابل اجرا خواهد بود بنا بر این لایحه قانونی راجع بتعرفه گمرکی که در تاریخ 1334/4/6 به تصویب کمیسیونهای مشترک مجلسین رسیده موقتاً قابل اجرا میباشد.

رئیس مجلس شورای ملی- ‌رضا حکمت
رئیس مجلس سنا – سید حسن تقی‌زاده



طبقه‌بندی فصلهای تعرفه گمرکی


‌فصل یکم – حیوانات زنده و مواد حیوانی

شماره تعرفه ‌بخش 1 – حیوانات زنده (‌باستثنای ماهیها و قشرداران و صدفداران) —————————-1 تا 12 ‌
بخش 2 – گوشت————————————————————————— 13 تا 18
‌بخش 3 – ماهی‌ها و قشرداران و صدفداران ———————————————— 19 تا 21 ‌
بخش 4 – شیر و لبنیات – تخم مرغ – عسل ————————————————– 22 تا 28 ‌
بخش 5 – مواد اولیه و سایر محصولات خام حیوانی —————————————– 29 تا 39 ‌

فصل دوم – محصولات نبات
‌بخش 6 – گیاههای زنده و محصول گلکاری —————————————————40 تا 44 ‌

بخش 7 – سبزیجات – گیاه و ریشه و پیازهای خوراکی —————————————–45 تا 53 ‌

بخش 8 – میوه‌های خوراکی—————————————————————— 54 تا 62 ‌

بخش 9 – قهوه – چای – ادویه‌جات————————————————————- 63 تا 67 ‌

بخش 10 – غلات —————————————————————————-68 تا 74 ‌

بخش 11 – اقسام آرد – مالت – نشاسته ——————————————————–75 تا 82 ‌

بخش 12 – دانه و میوه‌های روغن‌دار – دانه‌ها و بذرها و میوه‌های ‌مختلف گیاههای صنعتی و داروئی – کاه و علوفه————————————————————————————— 83 تا 91 ‌

بخش 13 – مواد اولیه برای رنگرزی و دباغی – صمغ‌ها – ‌انگم و سایر شیره و عصاره‌های نباتی- 92 تا 94 ‌

بخش 14 – مواد گیاهی قابل بافت و تراش‌پذیر و سایر مواد اولیه ‌و محصولات خام نباتی———-95 تا 99 ‌

فصل سوم – مواد چرب -‌چربی – روغن و مشتقات آن – چربیهای خوراکی ‌تهیه شده – موم حیوانی یا نباتی

بخش 15 – مواد چرب -‌چربی – روغن و مشتقات آن – چربیهای خوراکی ‌آماده شده – موم حیوانی یا نباتی ———————————————————————————————100 تا 115 ‌

فصل چهارم – خوراکیها – نوشابه – آبگونهای الکل‌دار – ‌سرکه – توتون و تنباکو
بخش 16 – فرآورده‌های گوشت و ماهی و قشردارها و صدفدارها—————————- 116 تا 121 ‌

بخش 17 – قند و شکر و شیرینی———————————————————— 122 تا 126 ‌

بخش 18 – کاکائو و فرآورده‌های آن——————————————————– 127 تا 132 ‌

بخش 19 – خوراکیهای ساخته شده از آرد یا نشاسته—————————————— 133 تا 136 ‌

بخش 20 – سبزیجات و میوه‌جات و گیاهها – ساخته و آماده شده—————————— 137 تا 144 ‌

بخش 21 – فرآورده‌های خوراکی گوناگون————————————————– 145 تا 150 ‌

بخش 22 – نوشابه – آبگونهالی الکلی و سرکه———————————————– 151 تا 161 ‌

بخش 23 – آخال و تفاله صنایع خوراکسازی———————————————— 162 تا 170 ‌

بخش 24 – توتون و تنباکو—————————————————————– 171 تا 172 ‌

فصل پنجم – مواد کانی ‌

بخش 25 – نمک – گوگرد – خاک – سنگ – آهک و سیمان———————————— 173 تا 194 ‌

بخش 26 – کلوخه کانی – جوش – خاکستر————————————————- 195 تا 198 ‌

بخش 27 – سوختهای کانی – روغنهای کانی و مواد قیری ‌و محصولات تقطیر آنها———— 199 تا 211 ‌

فصل ششم – مواد شیمیائی و داروئی – رنگ و ورنی عطریات – صابون – شمع و همانند چسب و ژلاتین، مواد محترقه – کود

بخش 28 – مواد شیمیائی و داروئی——————————————————- 212 تا 292 ‌

بخش 29 – محصولات شیمیائی آماده و محصولات دیگر ‌برای سینما توگرافی و عکاسی——- 293 تا 297 ‌

بخش 30 – عصاره‌های دباغی و رنگرزی – رنگها – ‌سیکاتیف‌ها – ورنی‌ها – بتونه‌ها – مرکب – مداد و مغز مداد————————————————————————————– 298 تا 314 ‌

بخش 31 – روغنهای انسانی و اسانسها – ‌مواد معطر مصنوعی و عطریات——————- 315 تا 319 ‌

بخش 32 – صابون و شمع و سایر فرآورده‌هائیکه از روغن – ‌از چربی یا از موم تهیه میشود و اشیاء همانند——————————————————————————————– 320 تا 325 ‌

بخش 33 – کازئین – آلبومین – ژلاتین – چسب و آهار—————————————- 334 تا 341 ‌

بخش 34 – مواد قابل انفجار – آتش‌بازی – کبریت و ‌اشیاء دیگر ساخته شده از مواد قابل اشتعال- 342 تا 347 ‌

بخش 35 – کود————————————————————————— 342 تا 347 ‌

فصل هفتم – پوست – چرم – پوستهای نرم و مصنوعات آنها

‌بخش 36 – پوست و چرم—————————————————————– 348 تا 357 ‌

بخش 37 – اشیاء ساخته شده از چرم – از پوست——————————————— 358 تا 365 ‌

بخش 38 – پوستهای نرم——————————————————————- 366 تا 368 ‌

بخش 39 – کائوچو و اشیاء ساخته شده از آن——————————————— 369 تا 379 ‌–

فصل هشتم – کاکائو و اشیاء ساخته شده از آن

‌فصل نهم – چوب – چوب‌پنبه و اشیاء ساخته شده از آنها ‌
مصنوعات از مواد قابل بافت
‌بخش 40 – چوب و اشیاء چوبی——————————————————— 380 تا 405 ‌

بخش 41 – چوب‌پنبه و مصنوعات آن—————————————————– 406 تا 410 ‌

بخش 42 – مصنوعات نی – جگن و گیاههای دیگر همانند قابل بافت————————- 411 تا 414 ‌-

فصل دهم – کاغذ و متفرعات آن ‌
بخش 43 – موادی که برای ساختن کاغذ بکار میرود—————————————— 415 تا 416 ‌

بخش 44 – مقوا و کاغذ و اشیاء ساخته شده از مقوا یا از کاغذ——————————- 417 تا 435 ‌

بخش 45 – کتاب و محصولات چاپ——————————————————- 436 تا 440 ‌

فصل یازدهم – مواد نسجی و مصنوعات آن
‌بخش 46 – ابریشم – لاس و کج ابریشم – ابریشم مصنوعی و ‌الیاف نسجی مصنوعی – رشته‌های فلزی————————————————————————————————— 41 تا 492 ‌

بخش 47 – پشم – کرک – مو————————————————————— 493 تا 517 ‌

بخش 48 – پنبه————————————————————————— 518 تا 540 ‌

بخش 49 – کتان – شاهدانه – کنف – رامی و ‌مواد نسجی نباتی دیگر————————— 541 تا 561 ‌

بخش 50 – اوات‌ها – نمد – طناب و اشیاء ساخته شده ‌از طناب منسوجات مخصوص و اشیاء فنی 562 تا 579 ‌

بخش 51 – پارچه و اشیاء کشباف (Bonneteric) ساده یا کشدار—————————– 580 تا 583 ‌

بخش 52 – لباس رو – جامه (Lingerie) و سایر اشیاء مهیا———————————- 584 تا 597 ‌

بخش 53 – ژنده – کهنه——————————————————————– 598 و 599 ‌

فصل دوازدهم – کفش – کلاه – چتر – عصا و اشیاء تزئینی (‌مد)

‌بخش 54 – کفش (‌انواع آن)—————————————————————- 600 تا 606 ‌

بخش 55 – کلاه و کاسکت—————————————————————— 607 تا 616 ‌

بخش 56 – چتر – عصا——————————————————————- 617 تا 621 ‌

بخش 57 – پرهای زینتی آماده و اشیاء ساخته شده از پر – ‌گل مصنوعی – اشیاء ساخته شده از موی انسان – بادبزن———————————————————————————— 622 تا 627 ‌

فصل سیزدهم – مصنوعات از سنگ و از مواد معدنی دیگر – محصولات ‌صنعتی فخاری – شیشه و مصنوعات شیشه‌ای

‌بخش 57 – اشیاء ساخته شده از سنگ و مواد کانی دیگر————————————- 628 تا 645 ‌

بخش 59 – محصولات صنعت فخاری و(Produits-Ceramiques) (‌چینی آلات و اشیاء سفالین)—————————————————————————————————– 646 تا 662 ‌

بخش 60 – شیشه و مصنوعات شیشه‌ای—————————————————– 663 تا 681 ‌

فصل چهاردهم – مروارید اصل – سنگهای گرانبها – فلزات گرانبها
اشیاء ساخته شده ‌از مواد نامبرده – مسکوک
‌بخش 61 – مروارید اصل – سنگهای گرانبها – فلزات گرانبها ‌واشیاء ساخته شده از آنها———682 تا 692 ‌

بخش 62 – مسکوک———————————————————————– 693 تا 695 ‌

فصل پانزدهم – فلزات معمولی و مصنوعات آنها
‌بخش 63 – آهن – چدن – پولاد————————————————————- 696 تا 755 ‌

بخش 64 – مس————————————————————————— 756 تا 769 ‌

بخش 65 – نیکل————————————————————————– 770 تا 773 ‌

بخش 66 – آلومینیوم———————————————————————- 774 تا 784 ‌

بخش 67 – سرب————————————————————————- 785 تا 789 ‌

بخش 68 – روی————————————————————————- 790 تا 793 ‌

بخش 69 – قلع————————————————————————— 794 تا 799 ‌

بخش 70 – فلزات معمولی دیگر و همجوشهای آنها—————————————— 800 تا 801 ‌

بخش 71 – اشیاء گوناگون ساخته شده از فلزات معمولی که ‌در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود——————————————————————————- 802 تا 819 ‌

فصل شانزدهم – ماشین آلات و دستگاهها – اسباب و لوازم برق
‌بخش 72 – دیگ بخار – ماشین آلات – دستگاه و آلات مکانیکی ‌و قطعات منفصله آنها——– 820 تا 858 ‌

بخش 73 – ماشین آلات و دستگاههای برقی و اشیائی که در مصارف ‌الکتروتکنیکی بکار برده میشود و قطعات منفصله آنها—————————————————————————– 859 تا 878 ‌

فصل – لوازم حمل و نقل
‌بخش 74 – وسائط نقلیه چرخ دار برای راه‌آهن – ‌لوازم راه‌آهن – و لوازم تراموای———– 879 تا 888 ‌

بخش 75 – اتومبیل – چرخ و عرابه‌های دیگر——————————————— 889 تا 899 ‌

بخش 76 – هواپیما و کشتی————————————————————– 900 تا 907 ‌

فصل هیجدهم – اسباب و دستگاههای علمی و دقیق – ساعت – آلات موسیقی
‌بخش 77 – اسباب و دستگاههای اپتیک – سنجش – آلات دقیق و سایر ‌اسباب و دستگاههائی که در جای دیگر گفته نشده و مشمول ‌عنوان دیگر تعرفه نشود———————————————– 908 تا 927 ‌

بخش 78 – ساعت———————————————————————– 928 تا 953 ‌

بخش 79 – آلات موسیقی—————————————————————— 936 تا 950 ‌

فصل نوزدهم – اسلحه و مهمات
‌بخش 80 – اسلحه———————————————————————— 951 تا 954 ‌

بخش 81 – مهمات———————————————————————— 955 و 956 ‌

فصل بیستم – کالا و محصولات مختلف که مشمول عنوان دیگر تعرفه نشود
‌بخش 82 – مصنوعاتی که در جای دیگر گفته نشده و مشمول عنوان دیگر ‌تعرفه نشود – از مواد تراش‌پذیر یا قالب‌پذیر – ‌طبیعی یا مصنوعی ——————————————————— 957 تا 967 83

بخش 83 – جاروب – ماهوت – پاک‌کن -‌فرچه – ‌مسواک – قلم مو – غربال و الک —————-968 تا 973 ‌بخش 84 – بازیچه – اسباب‌بازی – اشیاء برای تفریح یا ورزش——————————- 974 تا 980 ‌

بخش 85 – تکمه – قلم‌ها (Porte Tlunes) – غلاف مداد (Porte Crayons) – لوازم تدخین—- 981 تا 985 ‌

فصل بیست و یکم – هنرهای زیبا و اشیاء کلکسیون
‌بخش 86 – هنرهای زیبا و اشیاء کلکسیونی ————————————————-986 تا 991 ‌


جدول تعرفه ضمیمه قانون تعرفه گمرکی


مقررات مقدماتی
1 – اشیائی که از مواد مختلفی ترکیب یافته باشد و برای آن اشیاء طبقه‌بندی بخصوصی تعیین نگردیده باشد تابع تعرفه‌بندی آن ماده‌ای خواهد بود که‌ از لحاظ صورت ظاهر آن اشیاء و یا از حیث مصرف آنها نسبت بمواد دیگری که در ساخت آن بکار برده شده برتری داشته باشد.
‌برای اجرای منظور بالا وجود موادی که در اشیاء مذکور بمقادیر ناچیزی بکار رفته تأثیر اساسی در وضع ظاهر اشیاء یا خواص آنها نداشته باشد طرف‌توجه قرار نمیگیرد.

2 – اشیائی که قسمتهای مختلف آنها جزء لاینفک یکدیگر نبوده و فقط در موقع مصرف آنها آن قسمتها داخل یکدیگر یا روی یکدیگر و یا بموازات ‌یکدیگر قرار میگیرد مانند اشیاء مرکب بمعنی جمله یک بالا تلقی نمیشود بلکه هر قسمت از اشیاء مزبور علیحده بر حسب نوع موادی که در ساخت‌آن بکار رفته طبقه‌بندی میشود.

3 – جز در موارد استثنائی که مخصوصاً پیش‌بینی شده باشد قطعات مجزائی که برای تشکیل یک شیئی واحد وارد میشود ولو مختلف‌الجنس هم باشد‌ وقتی که با هم وارد میشود تابع تعرفه‌بندی همان شیء خواهد بود ولو اینکه در بسته‌های جداگانه بسته‌بندی شده باشد و فقدان بعضی از قطعات غیر‌اساسی مانع اجراء این دستور نخواهد بود.

4 – اشیائی که با وجود مرکب بودن از چندین ماده بر طبق قواعد عمومی یا خصوصی مندرج در تعرفه مشمول تعرفه‌بندی بخش یا قسمت اشیاء‌ساخته شده از یک ماده تنها میگردد باید در همان شماره‌ای طبقه‌بندی شود که برای اشیاء ساخته شده از یک ماده تنها پیش‌بینی شده است ولو اینکه‌ در آن شماره مرکب بودن آن اشیاء از مواد دیگری اصلاً پیش‌بینی نشده یا بطور ناکاملی پیش‌بینی شده باشد.

5 – وجود علامت کارخانه یا نام سازنده یا فروشنده یا تعیین کشور مبداء یا مشخصات همانند دیگر در روی اشیائی که جنبه زینت نداشته باشد قابل‌ توجه نبوده و تأثیری در طبقه‌بندی محصولات ساخته نخواهد داشت.

6 – مقررات پنجگانه بالا دستور عمومی و اصل کلی برای اجرای مندرجات تعرفه است مگر اینکه در بعضی از فصول تعرفه شرایط و طبقه‌بندیهائی‌ مغایر این اصول پنجگانه بصراحت ذکر شده باشد.


جدول تعرفه ضمیمه قانون تعرفه گمرکی