قانون تشکیل صندوق امداد روستاییان

تاریخ تصویب: ۱۳۵۳/۱۱/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۵۳/۱۲/۱۲

[به موجب لایحه قانونی تشکیل صندوق کمک به تولید کنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی و لغو قوانین بیمه کشاورزی و صندوق امداد روستاییان، مصوب ۱۳۵۸/۱۰/۸ لغو شده است.]


ماده واحده – به وزارت تعاون و امور روستاها اجازه داده میشود بمنظور کمک مساعدت بشرکتها و اتحادیه‌های تعاونی روستائی و شرکتهای‌ سهامی زراعی و شرکتهای تعاونی تولید روستائی و روستائیان عضو این شرکتها و سایر زارعان شمول قوانین و مقررات اصلاحات ارضی و همچنین ‌کشاورزان خرده مالک که اراضی زراعتی آنان تا حداکثر معادل دو برابر بیشترین نسق زراعتی زارعین قریه باشد و مالکان باغات تا حداکثر معادل دو هکتاری که در نتیجه ‌وقوع حوادثی از قبیل زلزله – سیل – آتش‌سوزی – خشکسالی و سایر سوانح طبیعی دچار خسارت شده باشند در سازمان مرکزی تعاون روستائی‌ ایران صندوقی بنام صندوق امداد روستائیان تشکیل دهد.

تبصره 1 – اعتبار مورد نیاز صندوق همه‌ساله ضمن بودجه کل کشور در ردیف جداگانه منظور و بسازمان مرکزی تعاون روستائی پرداخت ‌میگردد.

تبصره 2 – انواع خسارتهای قابل جبران و شرائط و ضوابط مربوط به جبران خسارات وارده و نوع کمکهای بلاعوض صندوق بموجب آئین‌نامه‌ای ‌که به پیشنهاد وزارت تعاون و امور روستاها و وزارت رفاه اجتماعی به تصویب هیئت وزیران میرسد تعیین خواهد شد.

[آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل صندوق امداد روستاییان]

تبصره 3 – هر یک از مواد خسارت موضوع این ماده که از طریق بیمه محصولات کشاورزی جبران شود مشمول مقررات این قانون نخواهد بود.


قانون فوق مشتمل بر یک ماده و سه تبصره پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز یکشنبه 10 آذر ماه 1353 در جلسه روز دوشنبه بیست و‌ یکم بهمن ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و سه شمسی به تصویب مجلس سنا رسید. ‌

رئیس مجلس سنا – جعفر شریف‌امامی