قانون انتخاب رئیس جمهور کشور جمهوری اسلامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۶۰/۰۵/۱۷

مصوب 1360,04,15

فصل اول – کلیات

ماده 1 – در اجرای اصل یکصد و شانزدهم از مبحث اول فصل نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتخابات رئیس جمهور کشور جمهوری‌ اسلامی ایران بر طبق مقررات این قانون انجام میگیرد. ‌

ماده 2 – بموجب اصل یکصد و چهاردهم قانون اساسی رئیس جمهور برای مدت چهار سال با رای مستقیم مردم انتخاب میشود و انتخاب مجدد ‌او بصورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع است. ‌

ماده 3 – بموجب اصل یکصد و هفدهم قانون اساسی رئیس جمهور با اکثریت مطلق آراء شرکت‌کنندگان انتخاب میشود، ولی هر گاه در دور‌ نخست هیچیک از نامزدها چنین اکثریتی بدست نیاورد روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته میشود. در دور دوم تنها دو نفر از نامزدها که در‌دور نخست آراء بیشتری داشته‌اند شرکت میکنند ولی اگر بعضی از نامزدهای دارای آراء بیشتر از شرکت در انتخابات منصرف شوند از میان بقیه دو نفر‌ که در دور نخست بیشتر از دیگران رای داشته‌اند برای انتخابات مجدد معرفی میشوند.

ماده 4 – بموجب اصل یکصد و بیستم قانون اساسی هر گاه در فاصله ده (10( روز پیش از رای‌گیری یکی از نامزدهائیکه صلاحیت او طبق این قانون ‌احراز شده فوت کند انتخابات بمدت دو هفته به تاخیر می‌افتد. اگر در فاصله دور نخست و دور دوم نیز یکی از دو نفر حائز اکثریت دور نخست فوت ‌کند مهلت انتخابات برای دو هفته تمدید میشود.

ماده 5 – بموجب اصل نود و نهم قانون اساسی مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است. ‌

ماده 6 – در هر دور انتخاباتی هر شخص واجد شرایط فقط میتواند یکبار و در یک شعبه اخذ رأی با ارائه شناسنامه رأی بدهد. ‌

ماده 7 – اخذ رای در سراسر کشور در یک روز و حداقل بمدت ده (10) ساعت بعمل میآید.

فصل دوم – شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان ‌

ماده 8 – انتخاب‌کنندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
 1 – تابعیت ایران.
 2 – داشتن حداقل 15 سال تمام سن در روز اخذ رای. ‌

ماده 9 – اشخاص زیر از حق انتخاب کردن محرومند:
 1 – محجورین.
 2 – محرومین از حقوق اجتماعی.

ماده 10 – انتخاب شوندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
 1 – از رجال مذهبی و سیاسی.
 2 – ایرانی‌الاصل.
 3 – تابع ایران.
 4 – مدیر و مدبر.
 5 – دارای حسن سابقه و امانت و تقوی.
 6 – مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.
 7 – عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.

فصل سوم – اعلام داوطلبین و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ‌

ماده 11 – پس از وصول دستور رئیس جمهور یا شورای ریاست جمهوری که با رعایت اصل یکصد و نوزدهم و یکصد و سی و یکم قانون اساسی‌ صادر میشود وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف سه روز مراتب و تاریخ شروع ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسائل ارتباط‌ جمعی باطلاع عموم برساند. ‌

ماده 12 – داوطلبان ریاست جمهوری ظرف سه روز از تاریخ شروع ثبت نام ‌شخصا بوزارت کشور مراجعه نموده و پرسشنامه را پس از دریافت و تکمیل همراه چهار برگ فتوکپی کلیه اوراق شناسنامه و 12 قطعه عکس از آخرین‌عکس 4×6 خود را که در همان سال گرفته باشد به ستاد انتخابات کشور تسلیم و رسید دریافت دارد. ‌

ماده 13 – ستاد انتخابات کشور پس از پایان مهلت قبول داوطلبی بلافاصله مدارک داوطلبان را به دبیرخانه شورای نگهبان تسلیم میدارد. ‌

ماده 14 – شورای نگهبان ظرف پنج روز از تاریخ وصول مدارک داوطلبان به صلاحیت آنان رسیدگی و نظر خود را صورتمجلس نموده و یک ‌نسخه از صورت جلسه تنظیمی را به وزارت کشور ارسال میدارد. ‌

ماده 15 – وزارت کشور موظف است بلافاصله پس از وصول نظریه شورای نگهبان اسامی نامزدهای ریاست جمهوری را با استفاده از وسائل ارتباط ‌جمعی باطلاع عموم برساند. ‌

فصل چهارم – تبلیغات

ماده 16 – بمنظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی و بازرسی و کنترل و نحوه تبلیغات نامزدها ‌کمیسیونی بنام کمیسیون بازرسی و تبلیغات انتخابات در وزارت کشور و بنا بدعوت وزیر کشور تشکیل میگردد.

ماده 17 – اعضاء کمیسیون بازرسی تبلیغات ریاست جمهوری عبارتند از:
 1- دادستان کل کشور یا نماینده تام‌الاختیار او.
 2- یک نفر از اعضای شورای نگهبان به انتخاب شورا.
 3- وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او.

ماده 18 – نامزدهای ریاست جمهوری موظفند در تبلیغات انتخاباتی خود موازین اسلامی را دقیقاً رعایت نمایند.

ماده 19 – برنامه تبلیغاتی رادیو تلویزیونی نامزدها باید قبل از پخش ضبط شود و از نظر کمیسیون بازرسی بگذرد. ‌

ماده 20 – نامزدهای ریاست جمهوری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تایید و اسامی آنها از طرف وزارت کشور اعلام میگردد هر یک حق ‌دارند بطور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامه‌های خود استفاده نمایند. ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغاتی ‌نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما بعهده کمیسیون تبلیغات انتخابات میباشد. ‌

ماده 21 – فعالیتهای انتخاباتی رسما از تاریخ اعلام اسامی نامزدهای ریاست جمهوری بوسیله وزارت کشور آغاز و تا 12 ساعت قبل از شروع ‌اخذ رای خاتمه میپذیرد و پس از پایان این مهلت تا اعلام نتیجه اخذ رای دور اول هیچیک از نامزدهای ریاست جمهوری مجاز به فعالیت انتخاباتی ‌نیستند. ‌

ماده 22 – تمام نامزدهای ریاست جمهوری با هر سمتی که داشته باشند بطور یکسان مشمول مقررات این قانون بوده و نباید تحت هیچ عنوان ‌بیش از آنچه توسط کمیسیون بازرسی تعیین شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.

ماده 23 – فعالیت انتخاباتی در دور دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء دور اول شروع و تا 12 ساعت قبل از شروع اخذ رای دور دوم ادامه ‌خواهد یافت. ‌

ماده 24 – استفاده از وسائل، پرسنل و سایر امکانات ادارات دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادهای انقلابی که از بودجه عمومی کشور‌ استفاده مینمایند برای تبلیغات انتخاباتی کلیه نامزدهای ریاست جمهوری اکیدا ممنوع است. ‌

ماده 25 – الصاق اعلامیه پوستر و هر گونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمائی تابلو بیمارستانها، تابلو مدارس و سایر موسسات آموزشی و‌ سازمانهای دولتی و ادارات دولتی و سازمانهای وابسته به دولت و اتومبیلهای دولتی و اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی در سراسر کشور ممنوع‌ بوده و مامورین انتظامی و افراد سپاه پاسداران و کمیته‌های انقلاب اسلامی و مامورین راهنمائی و رانندگی مکلفند نسبت به برداشتن و از بین بردن‌ چنین اوراق تبلیغاتی اقدام نمایند و در صورت مشاهده متخلفین را جلب و بمنظور تعقیب قانونی به مقامات قضائی تسلیم نمایند. ‌

ماده 26 – گزارش هر گونه سوء استفاده تبلیغاتی یا تخلف از مقررات مذکور در کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی ‌قرار میگیرد و در صورت اثبات تخلف از ناحیه نامزد ریاست جمهوری مراتب رسما از طریق وسائل ارتباط جمعی باطلاع عموم خواهد رسید. ‌

فصل پنجم – هیئت اجرائی و وظایف آن ‌

ماده 27 – ظرف سه روز از تاریخ اعلام وزارت کشور از طریق وسائل ارتباط جمعی مبنی بر شروع انتخابات ریاست جمهوری و قبول داوطلبی در‌مرکز هر شهرستان هیئت اجرائی انتخابات ریاست جمهوری در آن شهرستان بریاست فرماندار یا سرپرست فرمانداری و عضویت رئیس دادگستری و‌رئیس یا سرپرست آموزش و پرورش و امام جمعه یا نماینده او و 5 نفر از معتمدان و روحانیون مبارز و آگاه مرکز شهرستان و بخش مرکزی تشکیل‌ میگردد. ‌

تبصره 1 – در صورت نبودن امام جمعه، فرماندار، روحانی مبارز شاخص از مرکز شهرستان و بخش مرکزی را دعوت مینماید.

تبصره 2 – در صورت عدم وجود رئیس دادگستری دادستان یا یکنفر از قضات ارشد در هیئت اجرائی انتخابات شرکت مینمایند. ‌

تبصره 3 – در شهرستان های مرکز استان رئیس دادگستری و مدیر کل آموزش و پرورش عضو هیئت اجرائی مرکز شهرستان هستند.

تبصره 4 – در صورت عدم وجود هر یک از مقامات مذکور فرماندار از سایر مسئولین ادارات دعوت مینماید.

ماده 28 – اعضای اداری هیئت اجرائی و امام جمعه یا نماینده وی در اولین جلسه خود 25 نفر از معتمدین اقشار مختلف مردم مرکز شهرستان و‌بخش مرکزی را به فرماندار معرفی مینماید.

ماده 29 – 25 نفر معتمدین منتخب موضوع ماده 28 بنا به دعوت فرماندار ظرف دو روز تشکیل جلسه داده و پس از حضور دو سوم مدعوین (17) ‌نفر از بین خود یا خارج 5 نفر را بعنوان معتمدین اصلی و 5 نفر را بعنوان معتمدین علی‌البدل هیئت اجرائی با رای مخفی و به اکثریت نسبی آراء‌انتخاب مینمایند. ‌

ماده 30 – بلافاصله پس از انتخاب معتمدین و تشکیل هیئت اجرائی مرکز شهرستان فرماندار موظف است دستور تشکیل هیئت اجرائی بخشهای‌ تابعه را صادر و به بخشداران مربوطه ابلاغ نماید.

ماده 31 – پس از وصول دستور فرماندار در مرکز هر بخش هیئت اجرائی انتخابات ریاست جمهوری بخش به ریاست بخشدار یا سرپرست ‌بخشداری و عضویت عالیترین مقام قضائی و آموزش و پرورش و چهار نفر از روحانیین [روحانیون] مبارز و معتمدین بخش تشکیل میشود. ‌

تبصره – چنانچه مرکز بخش فاقد ادارات مندرج در ماده فوق باشد بخشدار از رؤسای سایر ادارات دعوت خواهد نمود و در صورتی که مرکز بخش‌ فاقد ادارات دولتی باشد بخشدار میتواند از فرهنگیان شاغل در مرکز بخش بجای رؤسای ادارات دعوت نماید. ‌

ماده 32 – مقامات اداری عضو هیئت اجرائی بخش در اولین جلسه خود 21 نفر از معتمدین اقشار مختلف مردم بخش را انتخاب و به بخشدار‌ معرفی مینمایند.

ماده 33 – بخشدار موظف است ظرف یک روز از تاریخ معرفی معتمدین اقشار مختلف مردم وسیله اعضای اداری هیئت اجرائی از آنان دعوت‌ نماید که تشکیل جلسه داده و پس از حضور دو سوم مدعوین (14) نفر از بین خود یا خارج 4 نفر بعنوان معتمدین اصلی و چهار نفر بعنوان ‌معتمدین علی‌البدل هیئت اجرائی با رأی مخفی و به اکثریت نسبی آراء انتخاب نمایند.

ماده 34 – مقامات اداری که بنا به اقتضای شغل خود به عضویت هیئت اجرائی مرکز شهرستان یا بخش در می‌آیند تا زمانیکه از سمت اداری خود ‌مستعفی یا برکنار نشده‌اند مکلف و موظف به شرکت در جلسات هیئت اجرائی میباشند و عدم شرکت تعمدی و غیر موجه آنان در جلسات هیئت‌ اجرائی تمرد از انجام وظائف قانونی محسوب میگردد. ‌

تبصره – فرمانداران و بخشداران موظفند بلافاصله پس از غیبت مقامات اداری عضو هیئت اجرائی مراتب را با ذکر علت غیبت به ستاد انتخابات‌ کشور اعلام دارند. ‌

ماده 35 – هر گاه در جریان انتخابات یک یا چند نفر از معتمدین هیئت اجرائی دو جلسه متوالی یا چهار جلسه متناوب از حضور در جلسات هیئت‌ اجرائی خودداری نمایند به جای آنان بترتیب تعداد رأی از معتمدین علی‌البدل وسیله فرماندار یا بخشدار دعوت بعمل خواهد آمد. در هر حال تا ‌زمانیکه اکثریت اعضای هیئت اجرائی باقی هستند اقدامات هیئت قانونی است. ‌

تبصره – هر گاه معتمدین هیئت اجرائی بدلیل استعفاء یا عدم حضور خود هیئت اجرائی را از اکثریت ساقط کنند فرماندار یا بخشدار میتواند رأساً‌ از معتمدین صلاحیتدار بجای آنان دعوت نماید. ‌

ماده 36 – هیئتهای اجرائی بخشها بلافاصله پس از انتخاب معتمدین و تکمیل عده خود تشکیل جلسه داده و تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و‌ اخذ رأی را تعیین نموده و وسیله بخشدار به فرماندار شهرستان جهت طرح در هیئت اجرائی شهرستان اعلام میدارند.

ماده 37 – هیئت اجرائی شهرستان پس از تعیین محلهای استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی در مرکز شهرستان و بخش مرکزی و بررسی و تأیید و‌تصویب مصوبات هیئتهای اجرائی بخش‌ها در مورد تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی مبادرت به انتشار آگهی انتخابات حاوی تاریخ برگزاری‌ انتخابات و شرایط انتخاب‌کنندگان و مقررات جزائی و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی در سراسر حوزه شهرستان مینماید. ‌

ماده 38 – هیئتهای اجرائی بخشها پس از تأیید تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی بخش توسط هیئت اجرائی شهرستان برای هر شعبه‌ ثبت نام و اخذ رأی 5 نفر از معتمدین محل که دارای سواد خواندن و نوشتن باشند انتخاب و به بخشدار یا فرماندار جهت صدور حکم معرفی مینمایند. ‌

تبصره – در صورتی که در محل استقرار شعبه ثبت نام و اخذ رأی به تعداد کافی معتمدین با سواد نداشته باشد هیئت اجرائی میتواند افرادی را از‌خارج برای آن شعب انتخاب و اعزام دارد. ‌

ماده 39 – کلیه تصمیمات هیئتهای اجرائی با اکثریت آراء کل اعضاء هیئت معتبر است.

ماده 40 – اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی از بین خود یک نفر رئیس یک نفر نایب رئیس و سه نفر منشی انتخاب مینماید. ‌

ماده 41 – فرمانداران موظفند مستقیماً یا با تفویض اختیار به بخشداران تابعه برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رأی یک نفر نماینده تعیین و اعزام ‌دارند. ‌

ماده 42 – در سفارتخانه و کنسولگری و نمایندگی سیاسی ایران در خارج از کشور هیئت اجرائی انتخابات ریاست جمهوری به ریاست سفیر کبیر و‌یا سرکنسول و عالیترین مقام نمایندگی سیاسی و عضویت سه نفر از کارمندان ارشد سفارتخانه یا کنسولگری و یا نمایندگی سیاسی و پنج نفر از ایرانیان ‌مؤمن به انقلاب اسلامی مقیم آن کشور به انتخاب و دعوت سفیر کبیر یا سرکنسول یا مقام نمایندگی سیاسی تشکیل میگردد. ‌

ماده 43 – هیئت اجرائی موضوع ماده 42 پس از خاتمه اخذ رأی و قرائت آراء نتیجه را صورت مجلس مینماید. سفیر کبیر و یا سرکنسول و یا‌ عالیترین مقام نمایندگی سیاسی موظف است بلافاصله نتیجه را بوسیله تلکس یا سریعترین وسیله مخابراتی ممکن از طریق وزارت امور خارجه به‌ وزارت کشور اعلام دارد. ‌

ماده 44 – هیئتهای اجرائی انتخابات ریاست جمهوری شهرستان تحت ریاست فرماندار محل و هیئتهای اجرائی بخشها تحت ریاست بخشدار محل ‌مسئول صحت جریان انتخابات حوزه مأموریت خود میباشند. ‌

ماده 45 – کلیه امور انتخابات بخش مرکزی را هیئت اجرائی شهرستان انجام میدهد. ‌

ماده 46 – هیئت اجرائی بخش با تصویب هیئت اجرائی شهرستان میتواند برای مناطق صعب‌العبور کوهستانی و مسافتهای دور که تشکیل شعب‌ ثابت ثبت نام و اخذ رأی مقدور نیست شعب ثبت نام و اخذ رأی سیار تعیین نماید. ‌

ماده 47 – هیئتهای اجرائی شهرستان و بخش بایستی ترتیبی اتخاذ نمایند که یک روز قبل از روز اخذ رأی محل شعب ثبت نام و اخذ رأی آماده و‌اعضای شعب در محل مستقر شوند. ‌

ماده 48 – برگهای انتخابات دارای دو قسمت است که از محل نقطه‌چین از هم جدا میشوند. قسمت اول تعرفه انتخابات محسوب میگردد و ‌روی آن مشخصات رأی دهنده نوشته میشود و قسمت دوم ورقه رأی است که به رآی دهنده تسلیم میگردد. ‌

ماده 49 – هر گاه بعضی از شعب ثبت نام و اخذ رأی بعلل مختلف از عهده قرائت آراء و تکمیل صورتجلسه برنیایند هیئت اجرائی بخش رأساً‌ نسبت به شمارش و قرائت آراء و تکمیل صورتجلسه شعبه مزبور اقدام خواهد کرد. ‌

ماده 50 – مسئولیت نگاهداری و حفاظت کلیه لوازم و اوراق انتخاباتی و صندوقهای رأی تا تحویل به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی بعهده‌ نماینده فرماندار میباشند. ‌

ماده 51 – مسئولیت نگاهداری و حفاظت مدارک انتخابات و صندوقهای اخذ رأی تا تحویل به هیئت اجرائی شهرستان بعهده بخشدار یا‌ سرپرست بخشداری است. ‌

ماده 52 – مسئولیت نگاهداری و حفاظت اوراق و مدارک و صندوقهای اخذ رأی تا وصول دستور امحاء آنها از طرف ستاد انتخابات کشور بعهده ‌فرماندار است. ‌

ماده 53 – ستاد انتخابات کشور پس از وصول نظریه شورای نگهبان مبنی بر خاتمه انتخابات دستور امحاء تعرفه و اوراق رأی را صادر خواهد نمود.

فصل ششم – ثبت نام و اخذ رأی ‌

ماده 54 – نماینده فرماندار و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی موظفند یک ساعت قبل از زمان شروع اخذ رأی در محل شعبه حاضر شده و‌تشریفات لازم را انجام دهند. ‌

ماده 55 – نحوه ثبت نام و اخذ رأی و شمارش و قرائت آراء و دستورالعمل اجرائی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را وزارت کشور تهیه و به ‌اجرا میگذارد. ‌

ماده 56 – هیئت اجرائی بخش پس از دریافت صندوقهای اخذ رأی و صورت جلسه شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه بخش نتیجه انتخابات بخش را‌ضمن ارسال صندوقهای اخذ رأی و صورتجلسات مربوط به هیأت اجرائی شهرستان اعلام میدارد.

ماده 57 – هیئت اجرائی شهرستان بلافاصله پس از دریافت نتایج انتخابات بخشهای تابعه نتیجه کلی انتخابات شهرستان را ضمن انتشار آگهی در‌محل به ستاد انتخابات کشور گزارش مینماید. ‌

ماده 58 – هیئت اجرائی شهرستان ظرف دو روز از تاریخ انتشار آگهی نتیجه انتخابات شکایات مربوط به انتخابات را دریافت و ظرف 24 ساعت به‌ آنها رسیدگی نموده و نتیجه را صورتجلسه نموده و به ستاد انتخابات کشور اعلام میدارد.

فصل هفتم – شکایات و مقررات جزائی و مواد متفرقه

ماده 59 – ستاد انتخابات کشور بلافاصله پس از دریافت نتایج انتخابات کلیه شهرستانهای کشور مراتب را به شورای نگهبان اعلام میدارد. ‌

ماده 60 – کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند میتوانند ظرف سه روز از روز اخذ رأی شکایت خود را به دبیرخانه شورای ‌نگهبان تسلیم دارند. ‌

ماده 61 – شورای نگهبان حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از ستاد انتخابات کشور نظر قطعی خود را نسبت‌ به انتخابات انجام شده ضمن ارسال اعتبارنامه منتخب به وزارت کشور اعلام خواهد داشت. ‌

ماده 62 – اعلام قطعی نتایج رأی‌گیری و معرفی رئیس جمهور منتخب بحضور رهبر یا شورای رهبری بعهده وزیر کشور است. ‌

ماده 63 – شکایاتی که در جریان انتخابات به شورای نگهبان یا هیئتهای اجرائی شهرستانها تسلیم میشود مانع از ادامه انتخابات نخواهد بود.

ماده 64 – هیچیک از اعضاء هیئتهای اجرائی نباید با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خویشاوندی نسبی و یا سببی (‌پدر – برادر – داماد) ‌داشته باشد. ‌

ماده 65 – به هیأتهای اجرائی بخشها اجازه داده میشود در صورت احساس ضرورت با نظر ناظرین شورای نگهبان نسبت به تعویض تمام یا عده‌ای‌ از اعضای یک یا چند شعبه ثبت نام و اخذ رأی در دور دوم انتخابات اقدام نمایند ولی محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی برای دور دوم انتخابات‌ همان محلهای قبلی بوده و غیر قابل تغییر است. ‌

ماده 66 – هر کس در هر دور انتخابات برگ انتخابات ریاست جمهوری را بخرد و یا بفروشد و یا در اوراق تعرفه انتخابات تقلب و یا در امر انتخابات ‌به نحوی از انحاء اخلال یا تقلب و تزویر و خیانت نماید یا به تهدید یا تطمیع متوسل شود یا با شناسنامه متعلق به دیگری یا شناسنامه مجعول با علم به‌ مجعول بودن آن برگ رأی بگیرد یا بیش از یک‌ بار رأی بدهد علاوه بر محرومیت از حقوق اجتماعی به حبس جنحه از شش ماه الی سه سال محکوم‌ خواهد شد. ‌

ماده 67 – وزارت کشور مأمور اجرای این قانون و مسئول حسن جریان انتخابات ریاست جمهوری است و بدین منظور میتواند مأمورینی جهت‌ بازرسی و کنترل جریان انتخابات بطور ثابت یا سیار به شهرستانها و بخشها و شعب ثبت نام و اخذ رأی اعزام دارد. ‌

ماده 68 – این قانون مشتمل بر 68 ماده و 8 تبصره در جلسه مورخ 1360/4/13 به تصویب کمیسیون داخلی مجلس شورای اسلامی رسید. ‌


قانون فوق مشتمل بر شصت و هشت ماده و هشت تبصره در جلسه روز دوشنبه پانزدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و شصت شمسی کمیسیون امور داخلی‌ طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی تصویب و به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده و برای مدت دو سال بصورت آزمایشی قابل اجرا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی