آیین‌نامه اجرایی ماده (۳) قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۳/۰۷/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۵۳/۰۷/۲۱

شماره: 907/45610 – ۱۳۵۳/۷/۲۱


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۵۳/۷/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره ۲۸۱۰ مورخ ۳ /۷ / ۵۳ وزارت آموزش و پرورش آیین‌نامه اجرائی ماده ۳ قانون تامین وسائل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده ۱ – به منظور تعیین مرجع تشخیص عدم تمکن مالی موضوع ماده ۳ قانون تامین وسائل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی در نیمه اول تیر ماه به دعوت آموزش و پرورش هر یک از مناطق کمیسیونی مرکب از اشخاص زیر تشکیل میشود:
الف – دو نفر بانتخاب شورای آموزش و پرورش منطقه
ب – رئیس یا مسئول یکی از ادارات آموزش و پرورش منطقه بانتخاب مسئول آموزش و پرورش منطقه.
ج – یک نفر از روسای دبیرستان ها به انتخاب مسئول آموزش و پرورش منطقه (کسانی که در آن محل سابقه خدمت بیشتری دارند مقدمند) .
د – یک نفر به انتخاب انجمن شهر و در غیاب انجمن به انتخاب فرماندار .

تبصره ۱ – آموزش و پرورش مناطق تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، میتوانند برای هر یک از نواحی شهر خود این کمیسیون را تشکیل دهند.

تبصره ۲ – اعضاء کمیسیون برای دو سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان در دوره های بعد بلامانع است. در صورتی که هر یک از اعضاء کمیسیون به علتی نتوانند به عضویت خود در کمیسیون ادامه دهد جانشین او به ترتیب مقرر بقیه مدت انتخاب خواهد شد.


ماده ۲ – کمیسیون در اداره آموزش و پرورش تشکیل و در اولین جلسه خود یک رئیس و یک دبیر انتخاب مینماید.


ماده ۳ – پدر یا مادر یا سرپرست قانونی نوجوان کمتر از ۱۸ سال تمام که مدعی عدم تمکن میباشد باید با ارائه نظر مدیر مدرسه محل آخرین سال تحصیل و سایر مدارک لازم که در دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش تعیین میشود به کمیسیون مراجعه و کمیسیون حداکثر ظرف ۱۵ روز طبق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش به موضوع رسیدگی و نظر خود را اظهار و مراتب را به اداره آموزش و پرورش محل و مدعی عدم تمکن اعلام نماید.


ماده ۴ – کمیسیون با شرکت اکثریت اعضا تشکیل میشود و نظر آن با حداقل سه رای برای همان سال تحصیلی قطعی است.


ماده ۵ – اگر تشخیص کمیسیون دائر بر عدم تمکن باشد آموزش و پرورش محل با رعایت ماده ۶ قانون تامین وسائل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی فورا نسبت به اشتغال تحصیل نوجوان باید اقدام کند و در صورتی که تشخیص کمیسیون دائر بر رد ادعای عدم تمکن باشد پدر یا مادر یا سرپرست قانونی نوجوان مکلف است نسبت به ثبت نام فرزند یا مولی علیه خود در ظرف ۱۰ روز اقدام کند و گواهی آن را به اداره آموزش و پرورش محل تسلیم دارد.

تبصره – تشخیص عدم تمکن بر مبنای درآمد خانوار و هزینه توسط هر فرد و عده افراد خانوار میباشد. دستورالعمل مربوط بنحوه تشخیص عدم تمکن از طرف وزارت آموزش و پرورش صادر میشود.