آیین‌نامه اجرایی ماده (۶) قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی

تاریخ تصویب: ۱۳۵۳/۰۷/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۵۳/۰۷/۰۷

شماره: 852/45000 – ۱۳۵۳/۷/۷


هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۵۳/۷/۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۴۷۲ / د و مورخ ۱۳۵۳/۶/۲۷ وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرائی ماده شش قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی را به شرح زیر تصویب نمودند:


ماده ۱ – دانش آموزان دوره تعلیمات متوسطه غیر حرفه ای در صورت تمایل میتوانند طبق مقررات این آیین‌نامه از مزایای تحصیلات رایگان استفاده نمایند.


ماده ۲ – دانش آموزان در صورتی میتوانند از مزایای تحصیلات رایگان دوره تعلیمات متوسطه غیر حرفه ای بهره مند شوند که تعهد کتبی بسپارند مبنی بر اینکه برابر سنوات تحصیل رایگان در رشته های مورد نیاز و در محلی که دولت تعیین میکند خدمت نمایند.


ماده ۳ – مدت خدمت سپاهی یا وظیفه جزء خدمت مورد تعهد محسوب میشود.


ماده ۴ – دستورالعمل نحوه استفاده دانش آموزان مدارس متوسطه غیر حرفه ای از تحصیل رایگان در مدارس غیر دولتی به وسیله وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ خواهد شد.


ماده ۵ – دانش آموزانی که تحصیلات آنها رضایت بخش نباشد و بیش از یکبار مردود شوند از تحصیلات رایگان محروم میشوند.

تبصره – مردود شدن به علت بیماریهای طولانی و صعب العلاج یا علل موجه دیگری که موجب محرومیت طولانی از کلاس درس شود از شمول ماده فوق مستثنی میباشد.


ماده ۶ – تعهد دانش آموزان موضوع این آیین‌نامه مانع ادامه تحصیلات عالیه نخواهد بود.


ماده ۷ – فارغ التحصیلانی که تعهد خدمت سپرده اند در صورتی که تحصیلات عالیه را ادامه نداده و خود را برای خدمت دولت معرفی ننمایند مکلفند هزینه های تحصیلات رایگان خود را و همچنین هر نوع کمک هزینه ای که برای تحصیل رایگان دریافت داشته اند به تشخیص وزارت آموزش و پرورش مسترد دارند.


ماده ۸ – به فارغ التحصیلان مازاد بر نیاز دولت در هر سال گواهی عدم احتیاج داده میشود که رافع تعهد خواهد بود.