اساسنامه شرکت سهامی آب منطقه‌ای خراسان

تاریخ تصویب: ۱۳۵۴/۰۴/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۵۴/۰۵/۰۴

‌فصل اول – کلیات

‌ماده ۱ – بنابر اختیار حاصل از ماده ۲ قانون تأسیس وزارت نیرو مصوب ۱۳۵۳.۱۱.۲۸ شرکت سهامی آب منطقه‌ای خراسان مطابق مقررات این اساسنامه‌ تشکیل می‌گردد.


‌ماده ۲ – مرکز اصلی شرکت شهر مشهد است و شرکت می‌تواند شعب یا نمایندگیهایی برای انجام وظایف خود در نقاط دیگر حوزه عمل شرکت‌ تأسیس نماید.
‌حوزه عمل شرکت منطقه‌ای آب خراسان طبق نقشه پیوست می‌باشد.‌


ماده ۳ – نوع شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است.


فصل دوم – وظایف و اختیارات

‌ماده ۴ – اجرای برنامه‌هایی که طبق قانون آب و نحوه ملی‌شدن آن و آیین‌نامه‌های مصوب مربوط از طرف وزارت نیرو به شرکت ابلاغ می‌شود.


‌ماده ۵ – اجرای عملیات و بهره‌برداری مربوط به توسعه منابع آب صنعتی و کشاورزی و همچنین تأمین آب شهری تا مجاورت شهرها در حوزه عمل‌ شرکت.

‌تبصره – شرکت برای این منظور طرح‌های توسعه منابع آب شامل احداث سدهای ذخیره‌ای و انحرافی و استفاده از منابع آب زیرزمینی و شیرین‌کردن آبهای شور توأم با ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی را به موقع اجرا خواهد گذاشت.


‌ماده ۶ – شرکت دارای شخصیت حقوقی بوده و به صورت بازرگانی اداره می‌شود.


‌ماده ۷ – شرکت می‌تواند قرارداد خرید خدمات با مؤسسات خارجی را طبق مقررات مربوط با تصویب مجمع عمومی منعقد نماید.


‌ماده ۸ – سرمایه شرکت عبارت از مبلغ یکصد میلیون ریال است که به یکصد سهم یک میلیون ریالی تقسیم می‌شود و از اعتبار طرح‌های توسعه‌ منابع آب منطقه تأمین می‌گردد.


‌ماده ۹ – کلیه سهام شرکت با نام و متعلق به دولت می‌باشد و غیر قابل انتقال است.


‌ماده ۱۰ – یکدهم سود ویژه تا هنگامی که رقم آن معادل یکدهم سرمایه شرکت بشود به عنوان اندوخته قانونی منظور خواهد شد. پس از تأمین‌ اندوخته مزبور یکدهم سود ویژه هر سال با تصویب مجمع عمومی برای توسعه و تکمیل تأسیسات شرکت به مصرف خواهد رسید.


فصل سوم – ارکان شرکت


‌ماده ۱۱ – شرکت دارای ارکان زیر است:
‌الف – مجمع عمومی.
ب – هیأت مدیره و مدیر عامل.
ج – حسابرس (‌بازرس).


‌ماده ۱۲ – نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی با وزیر نیرو و وزیر امور اقتصادی و دارایی و یکی از وزراء به انتخاب هیأت وزیران می‌باشد.‌ ریاست مجمع عمومی با وزیر نیرو است.


‌ماده ۱۳ – مجمع عمومی به طور عادی و فوق‌العاده تشکیل می‌شود.


‌ماده ۱۴ – مجمع عادی عمومی سالی دو بار در چهارماهه اول و نیمه دوم هر سال تشکیل می‌شود.


‌ماده ۱۵ – مجمع عمومی به طور فوق‌العاده برای اتخاذ تصمیم نسبت به موضوعات و مطالبی که در دستور جلسه قرار می‌گیرد طبق تصمیم رییس‌ مجمع عمومی و بنا به دعوت مدیر عامل یا به تقاضای کتبی حسابرس (‌بازرس) با ذکر علت تشکیل می‌گردد.


‌ماده ۱۶ – وظایف مجمع عمومی به شرح زیر است:
۱ – رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش عملیات هیأت مدیره و گزارش حسابرس (‌بازرس) و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان.
۲ – تصویب خط مشی و برنامه عملیات شرکت.
۳ – انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل و اعضاء علی‌البدل هیأت مدیره.
۴ – انتخاب حسابرس (‌بازرس) شرکت به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی.
۵ – تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی پس از تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی.
۶ – تصویب تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی شرکت با توجه به مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی‌کشور.
۷ – تصویب بودجه.
۸ – پیشنهاد تغییر مواد اساسنامه.
۹ – پیشنهاد انحلال شرکت.
۱۰ – تصویب افزایش سرمایه.
۱۱ – تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای اصلی هیأت مدیره با رعایت ماده ۲۴ و حق‌الزحمه حسابرس (‌ بازرس).
۱۲ – اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که در دستور مجمع گذارده شده است.


‌ماده ۱۷ – دعوتنامه مربوط به تشکیل مجمع عمومی با ذکر تاریخ و محل تشکیل آن و دستور جلسه و علت تشکیل مجمع باید حداقل ده روز قبل‌ از تشکیل آن کتباً از طرف مدیر عامل برای اعضای مجمع عمومی ارسال شود.


‌ماده ۱۸ – هیأت مدیره شرکت مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل خواهد بود.


‌ماده ۱۹ – مدت تصدی اعضای هیأت مدیره دو سال خواهد بود و تا موقعی که تجدید انتخاب به عمل نیامده است در سمت خود باقی می‌باشند و‌انتخاب مجدد آنان بلامانع است.


‌ماده ۲۰ – تغییر اعضای هیأت مدیره قبل از خاتمه دوره تصدی و انتخاب جانشین آنان برای بقیه مدت با مجمع عمومی است.


‌ماده ۲۱ – مجمع عمومی از بین اعضای هیأت مدیره یک نفر را به عنوان مدیر عامل و رییس هیأت مدیره انتخاب می‌نماید.
‌مدیر عامل می‌تواند از بین اعضای هیأت مدیره یک نفر قائم‌مقام برای خود تعیین نماید.


‌ماده ۲۲ – جلسات هیأت مدیره با حضور مدیر عامل و در غیبت مدیر عامل با حضور
قائم‌مقام مدیر عامل و دو نفر اعضای اصلی یا علی‌البدل هیأت‌مدیره در مرکز شرکت و
در صورت اقتضاء در هر محل دیگری که مدیر عامل و رییس هیأت مدیره تعیین نماید تشکیل
می‌شود و تصمیمات هیأت مدیره‌با اکثریت آراء اتخاذ می‌گردد. هیأت مدیره دارای
دفتری خواهد بود که تمام تصمیمات متخذه در آن ثبت و به امضای مدیر عامل و اعضاء
حاضر در‌جلسه می‌رسد.

‌تبصره – در صورت غیبت یکی از اعضای اصلی هیأت مدیره یکی از اعضای علی‌البدل به
دعوت مدیر عامل و رییس هیأت مدیره در جلسه شرکت‌کرده و رأی خواهد داد و در صورت
غیبت رییس هیأت مدیره و مدیر عامل دعوت به وسیله قائم‌مقام مدیر عامل به عمل خواهد آمد.


ماده ۲۳ – میزان حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضای اصلی هیأت مدیره در صورتی که
منحصراً در شرکت انجام وظیفه نمایند از طرف مجمع‌ عمومی با رعایت مقررات و تأیید
شورای حقوق و دستمزد تعیین می‌گردد.
‌هر یک از اعضای هیأت مدیره که بر طبق مقررات این ماده از شرکت حقوق دریافت کند
مکلف است وظایفی را که از طرف مدیر عامل به او محول‌می‌شود بدون دریافت وجه دیگری
انجام دهد ولی هزینه سفر و فوق‌العاده روزانه طبق مقررات مربوط قابل پرداخت خواهد بود.


‌ماده ۲۴ – هر یک از اعضای هیأت مدیره که از اعضای شاغل و موظف وزارتخانه‌ها و یا
مؤسسات و شرکتهای دولتی نباشد مکلف است تمام وقت‌ در اختیار شرکت باشد و نمی‌تواند
هیچ نوع شغل دیگری را قبول نماید.


‌ماده ۲۵ – هر یک از اعضای هیأت مدیره که در سال سه جلسه متوالی یا پنج جلسه
متناوب بدون عذر موجه در جلسات حاضر نشود مستعفی‌ شناخته خواهد شد تشخیص موجه یا
غیر موجه بودن عذر با رییس مجمع عمومی است.


‌ماده ۲۶ – در صورت فوت یا استعفا یا تغییر هر یک از اعضاء هیأت مدیره جانشین وی
برای بقیه مدت با تصویب مجمع عمومی تعیین خواهد شد.


‌ماده ۲۷ – جلسات هیأت مدیره حداقل ماهی یک بار به دعوت مدیر عامل تشکیل خواهد شد.


‌ماده ۲۸ – اداره جلسات هیأت مدیره با مدیر عامل و رییس هیأت مدیره است.


‌ماده ۲۹ – تأیید بودجه و آیین‌نامه‌های استخدامی و مالی معاملاتی و تشکیلات اداری
شرکت که برای تصویب مجمع عمومی فرستاده می‌شود از‌ وظایف هیأت مدیره می‌باشد.


ماده ۳۰ – مسئولیت اداره کلیه امور شرکت اعم از فنی و مالی و محاسباتی و استخدامی
و تشکیلاتی و معاملاتی با مدیر عامل است.


‌ماده ۳۱ – مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی شرکت است و نمایندگی شرکت را در مقابل
کلیه مقامات و مؤسسات و اشخاص و مراجع قضایی و‌ اداری دارد. مدیر عامل حق انتخاب
وکیل خواهد داشت و همچنین می‌تواند با تصویب مجمع عمومی دعاوی را به داوری ارجاع و
داور اختصاصی‌تعیین و نسبت به داور مشترک تراضی نماید.


‌ماده ۳۲ – مدیر عامل در حدود مقررات اساسنامه و آیین‌نامه‌های مصوب شرکت روشهای
اجرایی را با تأیید هیأت مدیره تعیین و ابلاغ می‌نماید.


‌ماده ۳۳ – مدیر عامل می‌تواند قسمتی از اختیارات و وظایف خود را به هر یک از
اعضای هیأت مدیره و رؤسای واحدهای شرکت به تشخیص و‌ مسئولیت خود تفویض نماید.


‌ماده ۳۴ – مدیر عامل دارای اختیارات و وظایف زیر نیز می‌باشد:
‌الف – تهیه آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی و تشکیلاتی شرکت با رعایت
مقررات مربوط برای تأیید هیأت مدیره و تسلیم آن به مجمع‌عمومی.
ب – تهیه و تنظیم بودجه سالانه و ترازنامه و برنامه عملیات شرکت برای تأیید هیأت
مدیره و تسلیم آن به مجمع عمومی جهت تصویب.
ج – استخدام و اخراج کارکنان شرکت و تعیین شغل و حقوق و مزایای آنان در حدود
مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط و بودجه مصوب مجمع‌عمومی.


‌ماده ۳۵ – کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و تعهدات و قراردادها باید به امضای
مدیر عامل یا قائم‌مقام وی و یکی از اعضای هیأت مدیره برسد‌ مکاتبات اداری با امضای
مدیر عامل و یا کسانی که از طرف مدیر عامل حق امضاء دارند خواهد بود.


‌ماده ۳۶ – مدیر عامل موظف است یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را
حداقل ۴۰ روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به منظور‌ رسیدگی و اظهار نظر برای حسابرس
(‌بازرس) شرکت ارسال دارد. حسابرس (‌ بازرس) مکلف است نسخه‌ای از گزارش خود را
حداقل ده روز قبل از‌تشکیل مجمع عمومی به هیأت مدیره تسلیم کند.


‌ماده ۳۷ – مجمع عمومی هر سال حسابرسی را به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی
برای رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان و گواهی‌ صحت مندرجات آنها و ایفای
وظایفی که طبق قانون تجارت به عهده بازرس است انتخاب خواهد نمود.
‌مأموریت حسابرس (‌بازرس) پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان خاتمه خواهد
یافت مجمع عمومی در همان جلسه طبق پیشنهاد وزیر امور‌ اقتصادی و دارایی حسابرس
(‌بازرس) دوره عملیات بعد را انتخاب خواهد کرد و انتخاب مجدد حسابرس (‌بازرس) قبلی بلامانع است.


‌ماده ۳۸ – اقدامات حسابرس (‌بازرس) در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای شرکت گردد.


‌ماده ۳۹ – حسابرس (‌بازرس) حق مداخله در امور جاری شرکت را نداشته و وظایف او
محدود است به آنچه که به موجب این اساسنامه مقرر‌ گردیده است ولی می‌تواند به دفاتر
و اسناد و مدارک و پرونده‌های شرکت برای انجام وظایف خود رجوع کند و مدیر عامل
باید دفاتر و اسناد و مدارک و‌پرونده‌های مذکور را بنا به تقاضای حسابرس (‌ بازرس) در اختیار او بگذارد.


‌ماده ۴۰ – سال مالی شرکت از اول فروردین هر سال آغاز و در پایان اسفند ماه همان
سال خاتمه می‌پذیرد مگر سال اول که شروع آن از تاریخ تشکیل‌ شرکت خواهد بود.


‌ماده ۴۱ – شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع مقررات این اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط بوده و در کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه‌ پیش‌بینی نشده طبق قانون تجارت و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد نمود.


‌ماده ۴۲ – مدیر عامل مکلف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ تشکیل شرکت
آیین‌نامه‌های لازم را تهیه و پس از تأیید هیأت مدیره برای تصویب‌به مجمع عمومی
تسلیم دارد. تا موقعی که این آیین‌نامه‌ها به تصویب مجمع عمومی نرسیده مقررات و
آیین‌نامه‌های شرکت سهامی سازمان آب‌منطقه‌ای اصفهان در این شرکت قابل اجرا خواهد بود.


‌ماده ۴۳ – تغییرات لازم در اساسنامه و یا انحلال شرکت موکول به پیشنهاد مجمع عمومی و تأیید هیأت وزیران و تصویب کمیسیونهای نیرو و امور‌اقتصادی و دارایی و استخدام مجلسین خواهد بود.


‌اساسنامه فوق مشتمل بر چهل و سه ماده و دو تبصره به استناد ماده ۲ قانون تأسیس وزارت نیرو پس از تصویب کمیسیونهای استخدام – امور اقتصادی‌ و دارایی و نیروی مجلس سنا در جلسات ۱۳۵۴.۳.۷ و ۱۳۵۴.۴.۱۱، در جلسات روز یکشنبه بیست و نهم تیر ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار‌ شمسی به تصویب کمیسیونهای امور استخدام و سازمانهای اداری، نیرو و امور اقتصادی و دارایی مجلس شورای ملی رسید.

‌رییس مجلس شورای ملی – عبدالله ریاضی