آیین‌نامه تاسیس بنگاه سخنرانی در کانون وکلای دادگستری

تاریخ انتشار: ۱۳۱۷/۱۱/۱۳

مصوب ۱۳۱۷/۱۱/۱۲


وزیر دادگستری نظر به شق ۱ و ۴ ماده ۱۹ و ماده ۲۵ قانون وکالت مقرر میدارد:


ماده ۱ ـ بمنظور ترقی علمی و اخلاقی وکلاء مبتدی و آماده نمودن ناطقین شعبـه بنام شعبه سخنرانی در کانون وکلاء دادگستری تأسیس میشود.


ماده ۲ ـ شعبه دارای رئیس و یک معاون و دو نفر بازرس خواهد بود.


ماده 3 ـ وظایف شعبه عبارت است از:

الف ـ مطالعه در متن خطابه و موضوع نطق و اظهارنظر و تهیه گزارش برای هیئت ‌مدیره کانون

ب ـ تنظیم کارهای مربوط به خطابه و نطق و نظارت در جلسات و تعیین موضوع نطق و خطابه و مناظره برای وکلای پایه دوم و کار آموزان.

ج ـ ثبت نام و نشان داوطلبان با تعیین نمره خطابه و نطق در دفتر مخصوص.


ماده ۴ ـ سوای وکلاء دادگستری و کارآموزان اشخاص زیر نیز ممکن است با سپردن تعهد کتبی مبنی بر رعایت نظامات کانون تحصیل پروانه مخصوص نموده و در جلسات تمرینی که به منظور تهیه و ترتیب ناطق تشکیل میشود شرکت جویند:

الف ـ دانشجویان دانشکده حقوق و دانشکده معقول و منقول با داشتن موافقت‌ نامه وزارت فرهنگ و دانشجویان آموزشگاه قضائی با موافقتنامه وزارت دادگستری.

ب ـ خدمتگزاران قضائی با موافقت نامه وزارت دادگستری.

ج ـ خدمتگزاران اداری با موافقت نامه وزارت متبوع داوطلب.


ماده ۶ ـ جلسه مقدماتی یا تمرینی با حضور رئیس شعبه یا معاون و یکی از بازرسان و دو نفر از کارمندان هیئت ‌مدیره تشکیل میشود و پس از ختم جلسه گزارش آن را تنظیم و به هیئت ‌مدیره خواهد داد.
انتقاد کنندگان در بدو جلسه از طرف رئیس شعبه از بین حضار انتخاب میشوند.


ماده ۷ ـ جلسات بر دو نوع است:
۱ـ مقدماتی یا تمرینی
۲ـ عمومی.


ماده ۸ ـ هیئت ‌مدیره پس از رسیدگی در صورتی که مقتضی بداند اجازه میدهد که جلسه عمومی برای استماع خطابه یا نطق تشکیل گردد. هیئت‌ مدیره میتواند در صورت انقضاء عین خطابه یا نطق را برای درج در مجموعه حقوقی به اداره فنی بفرستد.


ماده ۹ ـ جلسه تمرینی ممکن است بشکل مناظره با دادگاه تشکیل گردد در صورتی که مناظره باشد مخالف و موافق موضوع باید قبلا نام خود را در شعبه نطق و خطابه به ثبت برساند و در موقعی که رئیس شعبه تعیین مینماید بدون تخلف حاضر شوند.
در جلسه که به شکل دادگاه تشکیل می‌یابد یک نفر بعنوان مدعی ‌العموم و یک نفر بعنوان وکیل مدافع و یک یا چند نفر از کارمندان هیئت ‌مدیره و یا اشخاص دیگری که رئیس کانون معین مینماید بعنوان هیئت حاکمه انتخاب میشوند.


ماده ۱۰ ـ رئیس شعبه اختیار دارد در صورتی که مقتضی بداند به موافقین و مخالفین مندرجه در ماده ۹ دستور بدهد برای جلسة که تعیین مینماید سمت خود را با یکدیگر تبدیل نمایند.


ماده ۱۱ ـ دعوت مستمعین برای جلسات عمومی با هیئت‌ مدیره است.
دعوت نامه باید متضمن موضوع خطابه یا نطق و یا مناظره و نام سخن ران و محل و وقت حضور باشد.


ماده ۱۲ ـ حداکثر مدت جلسه عمومی یک ساعت ‌و نیم است.


ماده ۱۳ ـ موضوع خطابه یا نطق و یا مناظره باید به شعب مختلف حقوق ارتباط داشته باشد.


ماده ۱۴ ـ رئیس دفتر کل بازرسی و سازمان وکلا رئیس اداره فنی وزارت دادگستری و رئیس پارکه انتظامی وکلا و همچنین کارمندان هیئت ‌مدیره کانون میتوانند در شعبه یا جلسات تمرینی حاضر شده و اظهارنظر نمایند.


ماده ۱۵ ـ این آیین‌نامه که مشتمل بر ۵ ماده است از اول اسفند ماه ۳۱۷ قابل اجراء است و هیئت مدیره کانون وکلا مأمور اجراء آن است.

وزیر دادگستری – دکتر متین دفتری