تصویبنامه در اجرای لایحه اصلاحی قانون اصلاحات اراضی

تاریخ انتشار: ۱۳۴۱/۰۱/۱۴

هیئت وزیران در اجرای لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب ۱۳۴۰/۱۰/۱۹ بنا به پیشنهاد شماره 36926 مورخ ۴۰/۱۲/۹ به وزارت کشاورزی در جلسه مورخ ۴۰/۱۲/۱۰ تصویب نمودند:


1 ـ وزارت کشاورزی مجاز است در مورد املاک مالکینی که مالکیتشان کمتر از حد نصاب مقرر در قانون است شخصا داوطلب واگذاری ملک خود به دولت هستند بموجب مقررات این قانون عمل کند و پس از انتقال این قبیل املاک را طبق مقررات لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی به زارعین انتقال دهد.

2 ـ وزارت کشاورزی مکلف است پس از اعلام قیمت به ترتیب مقرر در قانون و بعد از انقضای مدت اعتراض بر قیمت از طرف مالک املاک بر حد نصاب مالکین مشمول را به دولت انتقال دهد و اعتراض مالک را باطلاع کمیسیون عالی برساند. ثمن معامله در سند انتقال قیمت اعلام شده از طرف وزارت کشاورزی خواهد بود ولی در صورت اعتراض مالک یا سازمان اصلاحات ارضی بر قیمت پس از صدور رای کمیسیون عالی رسیدگی تفاوت قیمت در اقساط مقرر در ماده یازده قانون احتساب خواهد شد و در هر حال تنظیم سند انتقال موجب اقساط حق مالک در صورت افزایش قیمت بموجب رای کمیسیون نخواهد شد.
در مواردی که اظهارنامه از طرف اداره کشاورزی تنظیم می‌شود مالک مکلف است ظرف مدت ده روز مقرر در ماده 13 با رعایت ماده دوم و سوم لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی و تبصره‌های مربوط حد نصاب خود را انتخاب نماید در صورت عدم انتخاب نظر وزارت کشاورزی قطعی است و نسبت به انتقال مازاد به‌ دولت به ترتیب فوق عمل خواهد شد.

3 ـ وزارت کشاورزی مجاز است نسبت به املاکی که در جریان ثبت مورد اعتراض قرار گرفته و جریان ثبتی آن خاتمه پذیرفته است متقاضی ثبت را طرف معامله شناخته و سند انتقال را تنظیم نماید ولی اقساط ثمن معامله در صندوق دادگستری یا ثبت تا تعیین تکلیف اعتراض در مراجع قضائی و قانون ثمن مورد بحث با و تسلیم می‌شود.

4 ـ مقررات لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی که معارض این تصویبنامه قانونی باشد ملغی اعلام می‌شود.

5 ـ وزارت کشاورزی مکلف است مجوز قانونی این تصویبنامه را پس از افتتاح مجلسین تحصیل نماید.